نوشته: وی رنه

ترجمه: مهلقا حسین

اگر آنچه اکنون می‌دانم را آن زمان نیز می‌دانستم قطعا اهمیت بیشتری به مواردی که امروز می‌خواهم ذکر کنم می‌دادم.

بله، اولین سال‌های فیلم‌سازی جادویی و اعجاب‌آور هستند، انگار شما روی موجی از ایده و خلاقیت سوار هستید و توسط نیروی انگیزه خود به جلو رانده می‌شوید.

ولی بعد از سال‌ها، وقتی به گذشته نگاه می‌کنید، به کارهایی که انجام داده‌اید، آن وقت است که با خود فکر می‌کنید که «باورم نمی‌شود یک زمانی چنین اشتباهات مضحکی از من سرزده است.

چند وقت قبل به طور اتفاقی یکی از اولین ساخته‌های خودم را دیدم و تمام مدت فکرم به این مشغول بود که «چرا من تصمیم گرفتم دو قسمت از یک سکانس را در زمان‌های مختلفی از روز فیلم‌برداری کنم؟» این آماتوری‌ترین اشتباهی‌ست که یک فیلم‌ساز ممکن است انجام بدهد؛ و همان طور که بیشتر نگاه می‌کردم در ذهن خودم بیشتر سقوط می‌کردم. نه به خاطر ارزش پایین فیلم و نه به این خاطر که دیدن اشتباهات سینمایی‌ام برای خودم دردناک است بلکه به این علت که می‌دیدم چقدر راحت می‌شد از آن اشتباهات پیشگیری کرد، اگر آنچه اکنون می‌دانم را آن زمان هم می‌دانستم.

هر فیلم‌سازی منحصر به فردی خود را دارد. به این معنی که اشتباهاتی که فیلم‌سازان انجام می‌دهند نیز از همدیگر متفاوت و بعضا منحصر به فرد است. با این حال برخی اشتباهات فاحش کلاسیک وجود دارند که اگر دانش کافی داشته باشید به راحتی می‌توانید از آن‌ها دوری کنید.

آماده شوید

آماده بودن شما را از مشکلات بسیاری نجات می‌دهد. برای همه چیز برنامه بریزید. فهرست‌های زیادی از فیلم‌برداری، ابزار و تجهیزات، بازیگران و تیم کاری خود داشته باشید.

برای خود برنامه‌ریزی زمانی داشته باشید. پیش از آنکه وارد موقعیت شوید بدانید که پروژه‌تان به چه چیزهایی نیاز دارد.

روی قصه تمرکز کنید

بدیهی است، نه؟ اما خیلی فیلم‌سازان آنقدر در رویای فیلم‌سازی گره می‌خورند که فراموش می‌کنند در اصل قرار است داستانی را روایت کنند. این کار را نکنید. تمام تمرکز خود را روی قصه‌ای که می‌گویید قرار بدهید و دریابید برای بیان این داستان به چه ابزارهایی نیاز دارید.

اهمیت صدا

یک اشتباه کلاسیک دیگر.

بسیاری از تازه کاران روی دوربین وسواس زیادی دارند در حالی که واقعا باید این وسواس را روی میکروفون‌ها خرج کنند. داشتن صدای با کیفیت مهم‌تر داشتن تصویر با کیفیت است. نقطه.

مشارکت کننده خوبی باشید

وقتی تازه شروع می‌کنیم ممکن است کار کردن با دیگران ترسناک به نظر برسد ولی این فرصت را از دست ندهید. دیگران می‌توانند چیزهای مفید بسیاری برای پروژه شما داشته باشند، پس یاد بگیرید با آن‌ها کار کنید و به توصیه‌هایشان گوش فرا بدهید.

خیلی به تدوین خودتان افتخار نکیند

می‌دانم می‌دانم. آن سکانسی که گرفته‌اید به طور اعجاب‌آوری فوق‌العاده و حتی بهترین سکانسی است که تا کنون گرفته‌اید. با این حال اگر می‌بینید به پیش‌بردن داستان کمکی نمی‌کند و یا حتی آن را عقب نگه می‌دارد، بهتر است وقت مخاطب خود ر ا تلف نکنید و آن را حذف کنید.

این طبیعت بشر است: گاهی بهترین دستاوردهای ما باید در انبار خاک بخورند.

از داشته‌هایتان استفاده کنید

نگران تجهیزات گران، بازیگران نامی و لوکیشن‌های غیرقابل دسترس نباشید و روی آنچه در اختیار دارید سرمایه گذاری کنید. بهرتین سرمایه شما همان چیزی است که در اختیار دارید. پس اگر این به آن معنا باشد که باید فیلم‌تان را با دوربین موبایل و در خانه پدری‌تان، با هزینه صفر تومان فیلم‌برداری کنید، بروید و با همین‌ها بترکانید.

برای وقت‌تان ارزش قائل شوید

گاهی که به کارهایی که اوایل شروع کارم مجانی برای دیگران انجام دادم فکر می‌کنم دلم می‌خواهد گریه کنم.

از من به شما نصیحت، این که می‌گویند پول گرفتن در قبال «تجربه‌ای» هست که فیلم‌ساز دارد، دروغی ست که دیگران از خودشان درآورده‌اند تا افراد کم‌تجربه را مجاب کنند برایشان مجانی کار کنند. پس قیمتی منطقی برای کارهایتان بگذارید.

شما وقتی باتجربه می‌شوید که پولی به دست بیاورید.

صبور باشید، اما نه منفعل

ساختن کاراکتر زمان‌بر است، بله. ولی به تلاش زیادی هم نیاز دارد. همانطور که چیزها را در کنار هم قرار می‌دهید، صبر داشته باشید. اما در نهایت شما باید کسی باشید که فعال است و ملزومات فیلم را در کنار همدیگر تراز می‌کند.

گاهی هم پروژه‌ها خفه می‌شوند: گاهی پروژه زمین می‌خورد. پس وقتی مشتری و همکارانتان به تماس شما پاسخ نمی‌دهند، دلسرد نشوید. این اتفاق همیشه در حال رخ دادن است. پس فقط به پروژه بعدی نقل مکان کنید.

چیزها منطبق با برنامه جلو نمی‌روند

این قول را به شما می‌دهم که اهمیتی ندارد چقدر دقیق برنامه‌ریزی کرده‌اید، چیزهای زیادی قرار است خراب شوند. یکی از بهترین سرمایه‌های شما به عنوان فیلم‌ساز انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری بالا هنگام برخورد با مشکلات غیرمترقبه است.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13708