روند کوتاه کردن فیلم‌های کوتاه پس از شرکت در چند رویداد برای اینکه بتوانند در جشنواره ملی فیلم فجر شرکت کنند امسال نیز اتفاق افتاد.

فیدان: به نقل از خبرگزاری صبا، با استناد به قوانین بین‌المللی زمان فیلم‌های کوتاه با توجه به نخستین اکران رسمی آن‌ها در یک جشنواره مشخص می‌شود و فیلمسازان حق ندارند با تناسب مقررات جشنواره‌های دیگر زمان فیلمشان را تغییر دهند. در صورت ارتکاب چنین عملی طبعا جشنواره‌ها در مرحله بررسی فیلم‌ها متوجه این اختلاف زمان شده و فیلم مذکور را یا به کل انتخاب نمی‌کنند و یا در صورت انتخاب از بخش مسابقه خود حدف می‌کنند اما جشنواره ملی فیلم فجر در ۲ سال اخیر با بی توجهی به این قوانین به فیلمسازانی که واجد شرایط حضور در جشنواره بوده‌اند ولی زمان فیلم‌شان بیشتر از ۱۵ دقیقه بوده اعلام کرده که باید فیلمشان را کوتاه کرده و نسخه ای مطابق با قوانین فجر را به دبیرخانه این جشنواره تحویل دهند.

حال با اعلام فیلم های کوتاه سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر خوشبختانه تعدادی از ۱۰ فیلم کوتاه منتخب جشنواره از ابتدا زمان ۱۵ دقیقه یا کمتر از آن دارند و قاعدتا در این مرحله با مشکلی مواجه نشده‌اند اما علاوه بر ۳ فیلمی که در جدول زیر ذکر شده‌اند، فیلم کوتاه «مادر برفی» به کارگردانی مرجان خسروی ۱۵ دقیقه و ۵۲ ثانیه زمان دارد که به نظر می‌رسد دبیرخانه جشنواره مشکلی با این فیلم نداشته است.

فیلم کوتاه «پاندای قرمز» به کارگردانی علی پاک‌نیا نیز ۱۵ دقیقه و چهارده ثانیه زمان دارد که معمولا جشنواره‌های تا ۳۰ ثانیه زمان اضافه را استثنا قائل می‌شوند و فیلمساز نباید با مشکلی سر زمان فیلمش در جشنواره مواجه شده باشد.

اما فیلمسازان فیلم‌های کوتاه «اشغال»، «دم اژدها» و «عزیز» بخش قابل توجهی از زمان فیلم خود را برای حضور در جشنواره کم کرده‌اند که جای ناراحتی دارد که فیلمی تا این حد دچار جرح شود.

این اقدام علاوه بر رفتار غیرحرفه ای و غیرسینمایی جشنواره ملی فیلم فجر، با رضایت کامل فیلمسازان صورت گرفته که میزان تلخی ماجرا را بیشتر می‌کند.

البته انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران در ماه های گذشته درخواست‌های متعددی مبنی بر تغییر در مقررات جشنواره ملی فیلم فجر داشته که مورد بی توجهی دبیرخانه این جشنواره قرار گرفت. هیات مدیره ایسفا حتی با انتشار بیانیه‌ای به این رفتار جشنواره اعتراض کرده بود.

یادآوری می شود سال گذشته نیز با توجه به این اقدام جشنواره ملی فیلم فجر اعتراض‌های زیادی از سوی جامعه فیلم کوتاه صورت گرفت که در نهایت با کناره گیری تعدادی از فیلمسازان پذیرفته شده در جشنواره رو به رو شد. با این حال در نهایت سیمرغ فیلم کوتاه به فیلمی اهدا شد که ۴ دقیقه از زمان خود را برای حضور در این جشنواره کم کرده بود.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=14753