فیدان: به نقل از روابط عمومی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش، آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی سینمایی وارش شهرستان بابل برگزار شد .

برگزیدگان بخش مسابقه بین‌الملل معرفی شدند

بهترین فیلم انیمیشن بخش مسابقه بین‌الملل «نظریه غروب» به کارگردانی رومن سوکولف از روسیه معرفی شد.

کارگردان این اثر با تشکر از هیات داوران بیان کرد: از دریافت این جایزه و حضور در ایران بسیار خوشحالم.

هیات داوران در این بخش از فیلم «افسانه کرم هفتواد» به کارگردانی اصغر صفار و عباس جلالی یکتا از ایران نیز تقدیر کردند.

جایزه بهترین مستند جشنواره به طور مشترک به دو فیلم «۱۳ کیلومتر» از قزاقستان به کارگردان ولادیمیر تالکین و «کهکشان بزرگ» به کارگردانی کی سنیا الیان از روسیه اختصاص یافت.

ورونیکا دوروتسوی فرزند سرگئی دوروتسوی جایزه «کهکشان بزرگ» را به نمایندگی از صاحب اثر دریافت کرد.

همچنین هیات داوران این بخش از شخصیت اصلی فیلم «بافنده» از افغانستان به کارگردانی محمد آیریک تقدیر کردند.

جایزه بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه بین‌الملل به «آوای تنبور» به کارگردانی انیسا صبیری از تاجیکستان تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران این بخش نیز برای فیلمبرداری فیلم «ایمان» به کارگردانی تاتیانا فدورووسکایا از روسیه اهدا شد.

آنتون لابچنکو آهنگساز و موسیقیدان روسی جایزه فیلم «ایمان» را به نمایندگی از صاحب اثر دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران نیز برای بهترین فیلم به «تکلیف» ساخته علی فراهانی از ایران تعلق گرفت.

در این بخش یاسر طالبی تهیه کننده مستندهای «نفس آخر» جایزه بهترین فیلم به همراه لوح تقدیر یونسکو و مبلغ ۴۰ میلیون ریال  را دریافت کرد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند نیز به همراه لوح تقدیر یونسکو و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به رضا مجلسی کارگردان مستند «به کجا می رویم» تعلق گرفت.

جعفر گودرزی، محمدرضا مقدسیان و الهام حسامی نمایندگان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای اهدای جایزه انجمن منتقدان روی سن رفتند.

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تندیس بهترین مستند را به «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان و تندیس بهترین فیلم داستانی را به «تلقین» به کارگردانی اشکان خیل نژاد اهدا کرد.

نشان انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند نیز به فیلم «پسران سندباد» به کارگردانی رضا حائری تعلق گرفت.

نشان ویژه انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به فیلم «گاو آمریکایی» به کارگردانی فاطمه طوسی تعلق گرفت.

توده روستا نیز توضیح داد: نشان ایسفا را هیات داورانی متشکل از الهام حسین زاده، امیدعبداللهی، کاظم ملایی اهدا کرده‌اند.

در ادامه برگزیدگان بخش مسابقه «ترنه وا» شامل فیلم هایی با محوریت جغرافیای مازندران نیز در اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش معرفی شدند.

هیات داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم پویانمایی و بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه «ترنه وا» نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش ندانستند اما محمد عسگر خواه برای کارگردانی فیلم «خالو اسداله» لوح ترنه وا به همراه مبلغ ۳۰ میلیون ریال را در بخش بهترین مستند مسابقه «ترنه وا» دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران این بخش نیز به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به علی احمد زرین کلایی کارگردان مستند فیلم «بر فراز صخره های مرتفع» و جواد وطنی تهیه کننده فیلم مستند «ورس» اختصاص یافت.

برگزیدگان بخش مسابقه ملی نیز به شرح زیر معرفی شدند:

بهترین تحقیق و پژوهش

آرمین ایثاریان برای تحقیق مستند فیلم «اسرار دریاچه» تندیس جایزه بهترین تحقیق و پژوهش به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون ریال را دریافت کرد.

بهترین فیلمنامه داستانی

تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون ریال برای بهترین فیلمنامه داستانی به رضا جمالی برای فیلمنامه «صدای سارا»  رسید.

بهترین کارگردانی پویانمایی

تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال برای بهترین کارگردانی پویانمایی به ملیحه غلام زاده کارگردان فیلم «کلاف» رسید.

  بهترین کارگردانی مستند

الهام معروفی برای فیلم «۳۳۰ سی سی خاطره» تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال را برای بهترین کارگردانی مستند دریافت کرد.

معروفی بعد از دریافت جایزه اش عنوان کرد: از مردم مظلوم جنوب و خوزستان یاد می کنم که درگیر سیل بودند و شاید برای ما این غم قابل درک نباشد که آن ها یکبار زندگی شان را در جنگ از دست داده اند و بار دیگر در سیل.

وی از مهرداد اسکویی، محمدرضا اصلانی، ابراهیم مختاری و پیشکسوتان مستند تشکر کرد.

بهترین کارگردانی داستانی

فاطمه طوسی برای فیلم «گاو آمریکایی» تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال عنوان بهترین کارگردانی داستانی را به خود اختصاص داد.

طوسی جایزه اش را به پدرش اهدا کرد و گفت: با این که از او فاصله زیادی دارم و آرزو می کنم روزی در این جمع این لحظه را ببیند، این جایزه را به پدرم تقدیم می کنم.

جایزه ویژه دبیر جشنواره

مهدی قربانپور دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش بیان کرد: جشنواره نهم با حضور بهترین ها برگزار شد. با احساس بسیار خوب و ویژه ای که دارم به دو فیلم جایزه ویژه اهدا می کنم.

جایزه دبیر جشنواره به همراه مبلغ ۳۰ میلیون ریال به شهروز توکل کارگردان مستند «نواجش» و هادی احمدی کارگردان فیلم «دادا سلطنه» اهدا شد.

شهروز توکل کارگردان «نواجش» جایزه خود را به همسرش تقدیم کرد. همچنین منوچهر جهانی به نمایندگی از هادی احمدی جایزه این هنرمند را دریافت کرد.

بهترین فیلم

فیلم مستند «اسرار دریاچه» به تهیه کنندگی آرمین ایثاریان نیز تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال را دریافت کرد.

آرمین ایثاریان بعد از دریافت جایزه اش گفت: جایزه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و بهترین فیلم مستند و دیگر جوایز این جشنواره برایم بسیار جذاب بود. امیدوارم همیشه شاد و تندرست باشید.

جایزه ویژه محمود شالویی رییس شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش نیز به فیلم «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران نیز در بخش مسابقه ملی برای کارگردانی فیلم مستند «آب سوخته» به مرتضی مطوری، برای کارگردانی فیلم «همجا» به مهدی قنواتی و برای کارگردانی فیلم «تلقین» به اشکان خیل نژاد رسید.

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش ۹ تا ۱۳ اردیبهشت ماه در بابل، رامسر و ساری برگزار شد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13756