سردبیر: در دو سال گذشته با همراهی طاها ذاکر بهترین پوسترهای فیلم کوتاه سال را انتخاب و معرفی کردیم. امسال تصمیم گرفتیم دوستان بیشتری در با ما در این انتخاب‌ها همراه باشند. از این روز از علی باقری، طاها ذاکر، زهرا پاشایی و نوید برهمند درخواست کردیم که بهترین پوسترها را به انتخاب خود معرفی کنند که در ادامه انتخاب‌های هر کدام را می‌بینید. در نهایت پوسترهایی که در بیش از یکی از فهرست‌های حضور دارند به عنوان بهترین پوسترهای سال انتخاب شده‌اند.

انتخاب‌های علی باقری

به ترتیب

انتخاب‌های طاها ذاکر

بدون ترتیب

انتخاب‌های زهرا پاشایی

همراه با تولید نخستین فیلم‌ها، پوسترهای فیلم نیز پا به عرصه گذاشته و بیش از یکصد سال است که مسیری طولانی و پیچاپیچ را از یک اطلاعیه‌ی ساده تا یک اثر هنری تام و تمام پشت سر گذارده‌اند . پوسترفیلم در مقوله‌ی تبلیغات قرار دارد؛ جایی که لغت و تصویر به گونه‌ای مقتصدانه با مفهومی خاص و به یاد ماندنی در کنار هم قرار می‌گیرند .

عده‌ای معتقدند که پوستر فیلم می‌تواند مخاطب را وادار سازد که فوراً برای دیدن آن فیلم بشتابد! من فکر نمی‌کنم که پوستر فیلم یا هر تبلیغ دیگری چنین قدرت ترغیب کننده‌ای داشته باشد. بلکه پوستر فیلم، امری است که به توازن شاهین ترازو مربوط می‌شود . یک کارگردان می‌تواند فیلم را بدون پوستر شروع کند اما اگر آینده‌ی درخشانی را برای فیلم خود تصور می‌کند پس باید در مورد آن فکر کند.

فیلم و پوستر وجه مشترکی دارند؛ هر دو واقعیت را ثبت و جاودانی می‌کنند. به برکت وجود آن‌ها می‌توان زمان را به عقب برگرداند و به دوره‌هایی برگشت که لزوماً مدت زیادی از آن‌ها نگذشته، ولی به طور قطع به پایان رسیده‌اند.

۸ پوستری که در ادامه خواهید دید، از نظر من به ترتیب پوسترهای برگزیده فیلم کوتاه در سال ۱۳۹۸ معرفی می‌شوند، این آثار برپایـه نـوآوری و مفهوم‌گرایی، جسـتجو و ارائـه راه‌حل‌هـای نویـن در طراحی، خلاقیت در استفاده از تصویر و به کارگیری منطقی و خوش ترکیب نوشتار و تصویر انتخاب شده‌اند.

به ترتیب

انتخاب‌های نوید برهمند

انتخاب اول آنکادر، باقی بدون ترتیب

جمع‌بندی

پوستر فیلم‌های کوتاه «آنکادر» و «اشغال» با سه رای بهترین پوسترهای سال و باقی پوسترها با دو رای بدون ترتیب

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=14967