انجمن فیلم کوتاه ایران به عنوان نهاد صنفی که حمایت از فیلم‌کوتاه را وظیفه خود می‌داند اعلام می‌کند، توقیف و سانسور فیلم‌های کوتاه و جلوگیری از نمایش آن‌ها در سینماهای هنر و تجربه و جشنواره‌های فیلم از سوی اداره ارزشیابی و نظارتِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مغایر با اصل آزادی بیان و به طور مشخص اصل ۲۳ قانون اساسی است. در ماده ۲۷ منشور حقوق شهروندی نیز آمده است:

شهروندان حق دارند اندیشه، خلاقیت و احساسِ خود را از طُرقِ مختلف آفرینش فکری، ادبی و هنری با رعایت قوانین و حقوق دیگران بیان کنند.

بی‌گمان راه توسعه‌ی هر جامعه‌ای با هر نوع ساختار اجتماعی و حکومتی، آزادی بیان است. فیلم کوتاه همواره به‌واسطه‌ی قالب غیرتجاری خود توانسته است آسیب‌ها را با جسارت واکاوی کرده و زنگ‌های خطر را خیلی جلوتر به صدا در آورد. همین ویژگی‌های آزادمنشانه‌ی فیلم‌کوتاه، این قالب هنری را از اسارت چهارچوب‌های سینمای تجاری و قواعد دست‌وپاگیر آزاد کرده است و باعث گردیده فیلم کوتاه ایران در عرصه‌های گوناگون داخلی و بین‌المللی درخششی کم نظیر داشته باشد. فیلم‌ کوتاه، اکران وسیع ندارد و این قالب سینمایی در جامعه‌ی ما همواره مهجور بوده است. متاسفانه سازمان صدا و سیما نیز نمایش فیلم کوتاه را از دستور کار خود خارج کرده است و اهمیتی به این بیان هنری موجز و اثرگذار نمی‌دهد. همچنین هر ساله شاهدیم که تعدادی فیلم‌کوتاه از حضور در جشنواره‌های متعدد داخلی مانند جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران یا اکران در سینماهای هنر و تجربه، منع، سانسور و توقیف می‌شوند و متاسفانه این ممیزی‌های کم‌سابقه روز به روز بیشتر شده تا آن‌جا که برای نمایش‌های کوچک نیز سخت‌گیری‌ها شدت یافته است. تیغ سانسور روی جسمِ جوان فیلم کوتاه، نوآوری، خلاقیت و جسارت را که لازمه کار هنری و فیلم‌سازی، به‌ویژه فیلم کوتاه است، از میان برده و این قالب سینمایی را به گرداب محافظه‌کاری می‌کشاند. محافظه‌کاری‌ و دخالت نهادهای مختلف در امور فرهنگی همواره مانع پیشرفت فرهنگ شده است. سانسور، جسم و روانِ در حال رشد فیلم‌کوتاه را جراحی و زخمی می‌کند و این زخم‌ها هرگز التیام پیدا نمی‌کنند. ما خواستار آن هستیم که هر چه زودتر چاقوی سانسور از روی کالبد فیلم کوتاه برداشته شده تا زمینه‌های شکوفایی و رشد هرچه بیشترِ این بیان هنری فراهم شود.

انجمن فیلم کوتاه ایران، ایسفا

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=14687