فیدان: رها امیرفضلی دبیر دوره سوم جشنواره فیلم‌های بی‌کلام گلوب درباره برگزاری این فستیوال به خبرنگار مهر گفت: جشنواره‌ فیلم‌های بی‌کلام گلوب با هدف آشنایی هر چه بیشتر علاقه‌مندان به سینما و فیلم‌سازان با سینمای بدون دیالوگ و تاثیر آن در پیشرفت کیفیت هنر فیلم‌سازی، هر سال در محیط‌های آکادمیک مختلف در کشور‌های مختلف برگزار می‌شود. شاید بزرگترین چالش ما به عنوان یک مجموعه‌ مستقل، پیدا کردن و ارتباط برقرار کردن با دانشگاه‌ها و مدارس معتبر سینمایی باشد.

وی درباره پروسه انتخاب آثار توضیح داد: آثار سومین دوره‌ جشنواره از طریق ۲ روش تامین شد. اولین راه، از طریق ۲ پورتال «فیلم فری وی» و «فست هوم» فراخوان جشنواره منتشر و به صورت آنلاین آثار را دریافت کردیم. امسال بیش از ۷۰۰ فیلم به ۲ پورتال جشنواره ارسال شد که از این میان ۳۱ اثر توسط هیات گزینش جشنواره که شامل ویرجیل ویدریش، فرشته پرنیان، روبن سالازار، وحید مرتضوی و هدی اثنی عشری بود به بخش رقابتی راه پیدا کردند.

وی ادامه داد: در دومین روش که جدیدا خیلی جدی تر در جشنواره‌های معتبر فیلم انجام می‌شود پروگرمینگ مستقل است. به این ترتیب که برنامه‌ریزان جشنواره فیلم‌های بی‌کلامی را که تا به حال در جشنواره‌های درجه اول دنیا اکران داشته‌اند مورد بازبینی قرار دادند و از میان آنها ۱۸ اثر به بخش رقابتی جشنواره جذب شدند.

امیرفضلی درباره چگونگی تامین منابع مالی جشنواره بیان کرد: جشنواره گلوب یک جشنواره کاملا مستقل است که توسط فیلم‌سازان و علاقه مندان به سینما مدیریت و برگزار می‌شود بنابراین ما از حمایت‌های دولتی بهره‌ای نداریم. دوره گذشته‌ جشنواره هم کاملا با کمک‌های شخصی اعضای برگزارکننده و حمایت‌های دانشگاه میزبان برگزار شد. برای برگزاری دور سوم جشنواره به این فکر افتادیم که از طریق جمع‌سپاری هزینه‌های جاری را تامین کنیم و به این ترتیب کمپین حمایتی جشنواره را به همت مدیر مارکتینگ جشنواره تهمینه منصوری و مدیر هنری جشنواره آرمین رنگانی از دهم اسفند ماه روی وبسایت ایندی‌گوگو راه اندازی کردیم.

وی درباره نمایش فیلم‌های جشنواره در ایران یادآور شد: در این دوره علاوه بر برگزاری جشنواره در دانشگاه ایالتی ویسکانسین – مدیسون به دنبال اکران آثار پس از برگزاری جشنواره، هم در ایران و هم در یکی از کشورهای اروپایی هستیم. همچنین هفته‌ فیلم‌های بی‌کلام گلوب، همزمان با جشنواره با همکاری انجمن علمی سینمای دانشگاه هنر در ایران برگزار خواهد شد که به زودی زمان، مکان و برنامه‌ اکران فیلم‌ها اعلام می شود.

دبیر جشنواره فیلم‌های بی کلام گلوب در پایان درباره ترکیب هیات داوارن این دوره از جشنواره متذکر شد: عقیده ما همواره این بوده که اعتبار جشنواره به فیلم‌های خوب، هیات گزینشی با سواد آکادمیک بالا و هیات داوری درجه یک آن است. بنابراین هر سال وسواس زیادی در انتخاب داورهای جشنواره داریم تا کیفیت خوبی را در هر دوره شاهد باشیم. ما در سال‌های قبل افتخار همراهی بهترین‌های سینما را در ترکیب هیات داوران داشتیم برای مثال در دوره اول این ترکیب شامل افرادی مثل محمود کلاری، دانا پولان، مجید اسلامی، بهرام توکلی، مهرداد اسکویی، نگار جواهریان، هایده صفی یاری، فاطمه معتمد آریا و در دور دوم شامل هومن بهمنش، بابک کریمی، هایده صفی یاری، شهرام مکری، مجید برزگر، مهرداد اسکویی و پیمان معادی بودند. همچنین، امسال هم ترکیبی فوق العاده از سینماگران را در هیات داوری جشنواره داریم که به زودی اسامی آن‌ها از طریق وبسایت رسمی جشنواره اعلام خواهد شد.

سومین دوره‌ جشنواره‌ فیلم‌های بی‌کلام گلوب از یکم تا دهم اردیبهشت در دانشگاه مدیسون – ویسکانسین آمریکا برگزار خواهد شد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=10832