فیدان: سخنرانی قصیده گلمکانی در تایوان درباره فیلم‌سازان زن ایرانی در روز دوم ماه می در شهر تایپه در دانشگاه ملی تایوان برگزار شد.

قصیده گلمکانی که از فیلم‌سازان فعال سینمای کوتاه ایران در سال‌های اخیر است، به دلیل تحصیلات دانشگاهی خود در نشست‌های تئوریک دانشگاهی-هنری هم فعالیت دارد. این‌بار، با نمایش شانزده فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن با همکاری و برنامه‌ریزی استاد دانشگاه شیفونگ چونگ، یک روز کامل را به مرور سینمای ایران و فیلم‌سازان زن آن اختصاص داده‌ است. پس از نمایش فیلم‌ها، قصیده گلمکانی طی سخنرانی‌ای با عنوان «شاعرانگی و رئالیزم اجتماعی: مانیفستی خلاقانه برای زنان فیلم‌ساز ایرانی؟» با تکیه بر مستندات هنری ایران، به بررسی آثار زنان سینماگر ایرانی پرداخت. گلمکانی در این‌باره می‌گوید: «با وجود این‌که سینمای ایران شهرتی جهانی دارد و تقریباً با هر فردی که برخورد می‌کنی حداقل یک فیلم ایرانی دیده‌است ولی کم‌تر پیش می‌آید که همان افراد، شناخت عمیقی از این تعداد بالا از فعالیت زنان در این عرصه داشته باشند. خصوصاً که بسیاری از کیفیت بالای انیمیشن‌های ایرانی بی‌اطلاع هستند و با هر بار دیدن آن فیلم‌ها گویی کشفی جدید کرده‌اند.»

در این برنامه فیلم‌های کوتاهی از فیلم‌سازانی چون تینا پاکروان، اسما ابراهیم‌زادگان، فاطمه احمدی، سونیا حداد، شادی کرم‌رودی، سهیلا گلستانی، لیلا خلیل‌زاده، پرستو کاردگر، شیوا صادق‌اسدی، مونا شاهی، مریم کشکولی‌نیا، فرنوش صمدی، سارا طبیب‌زاده، سمانه شجاعی، یاسمن حسنی نمایش داده و نقد و بررسی شد.

این برنامه با حضور اساتید، دانشجویان و هنردوستان تایوانی در دانشگاه ملی تایوان روز دوم می برگزار شد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13795