شروع به ساخت فیلم آسان نیست. چه حرفه‌ای باشید و چه آماتور، به سرمایه‌ای نیاز دارید که بتوانید پروژه‌تان را پیش ببرید. اگرچه، راه‌های زیادی برای شما وجود دارد که بتوانید برای سرمایه گذاری در پروژه‌تان میزان بودجه را افزایش دهید. در این جا به سه روش متداول از این راه‌ها که شامل دریافت کمک‌های مالی از کمپانی‌ها، کراودفاندینگ و جمع‌آوری شخصی کمک‌های مالی است اشاره می‌کنیم.

 

جمع آوری کمک‌های مالی

برای پروژه‌های کوچک‌تر، اینکه شخصاً کمک‌های مالی را جمع‌آوری کنید خیلی کار می‌برد، ولی خیلی تأثیرگذار است. برای این کار می‌توانید یک مهمانی تدارک ببینید، یک قرعه‌کشی راه بیندازید، کیف خرید در سوپرمارکت‌ها بگذارید، یا برای تبلیغات هزینه کنید. این کار در مورد پروژه‌های کوچک تر خیلی خوب جواب می‌دهد. به این خاطر که می‌توانید پولی را که به دست می‌آورید ذخیره کنید، و اهداکنندگان نیز طبیعتاً در قبال پولی که می‌دهند، چیزی به جز پروژه تمام شده از شما نمی‌خواهند.

 

کراودفاندینگ

کرودفاندینگ در سرتاسر جهان راه‌حل مشهورتری برای جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌ها شده است. وب‌سایت هایی مثل Kickstarter موفقیت چهل و شش درصدی برای آن‌هایی که تبلیغات می‌کنند به دست آورده است. وقتی تبلیغی را در وب‌سایت قرار دهید، مردم از سرتاسر جهان می‌توانند متعهد شوند که مقدار مشخصی پول را در قبال هدیه‌ای اهدا کنند. هدایا نسبت به میزان پولی که اهدا می‌کنند با ارزش‌تر می‌شود. کراودفاندینگ شدیداً وابسته به کسانی است که می‌دانید کمک می‌کنند؛ در غیر این صورت، پروژه برای افراد غریبه باید آنقدر جالب باشد تا آن‌ها را جذب کند. این جذابیت می‌تواند اسم یک ستاره یا یک خط روایی واقعاً جذاب یا نوع فیلم‌برداری‌تان باشد. اما این روش به خاطر هدایایی که در مقابل مبالغ دریافتی پیشنهاد می‌دهید و هزینه‌ای که ممکن است وب‌سایت از شما بخواهد مجانی نیست. همچنین قرار دادن پروژه‌تان در رسانه‌های اجتماعی کار زیادی می‌برد. با این حال، پروژه‌های خیلی موفق زیادی وجود دارند که با کمک وب‌سایت‌های کراودفاندینگ به نتیجه رسیده‌اند.

در ایران نیز وب‌سایت حامی جو امکان جمع‌آوری سرمایه از طریق کراودفاندینگ را برای شما ممکن می‌کند. 

 

فاند یا گرنت

هزاران کمپانی و موسسه وجود دارند که هر ساله جوایز نقدی برای تولید پروژه‌های هنری اهدا می‌کنند. میزان این جوایز متفاوت است و بنابراین مطمئناً کمک هزینه‌ای وجود دارد که متناسب با نیازهای شما باشد. اگر کمک هزینه‌ای دریافت کردید، شهرت پروژه‌تان چند برابر خواهد شد زیرا شما حامی مالی بزرگی دارید. با این حال، دریافت این کمک هزینه‌ها بسیار رقابتی است، و معمولاً باید آماده‌سازی و تحقیق زیادی انجام دهید تا برای دریافت یک کمک هزینه در نظر گرفته شوید. خیلی بعید است که کمپانی‌ها به پروژه‌ای که از اهدافش مطمئن نیست و کاملاً درباره آن تحقیق نکرده است کمک هزینه‌ای بدهند؛ به این خاطر که آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که پولشان را به افرادی می‌دهند که می‌خواهند یک پروژه موفق تولید کنند.

تمامی پروژه‌های فیلم باید از جایی شروع بشوند و این به شما بستگی دارد که ویژگی‌های خودتان را رو کنید. اگر به دنبالش باشید آن بیرون سرمایه زیادی وجود دارد. همه لیاقت این فرصت را دارند که به دنبال رویای هنریشان بروند. موفق باشید!

 

منبع: فیلمیوال ــ ترجمه: سلمه اربابون

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=3366