محمود دولت‌آبادی، آیدین آغداشلو و امیر نادری در مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره دانشجویی نهال یاد سهراب شهید ثالث را گرامی داشتند.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال، آیین افتتاحیه این جشنواره روز گذشته ۲۸ اردیبهشت ما در محل تالار ایوان شمس برگزار شد. در این مراسم محمود دولت‌آبادی، آیدین آغداشلو، شاهرخ شهید ثالث، امید عبداللهی، مسعود سفلایی عضو هیات علمی گروه سینما و مسئول روابط عمومی دانشگاه هنر، دکتر سید محسن هاشمی معاونت فرهنگی دانشگاه هنر و محسن مختاری فر دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال حضور داشتند.

این نهال یک درخت بالنده است

در ابتدای مراسم مسعود سفلایی ضمن اشاره به حال و فضای خوب دانشگاه هنر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد گفت: همه ما از تاریخچه و دلیل آغاز به کار جشنواره نهال مطلع هستیم. اما نهال بعد از سیزده سال دیگر یک جشنواره مستقل و با هویت است که همه فیلم‌سازان و دانشجویان سینما تلاش می‌کنند آثارشان در آن پذیرفته و نمایش داده شود. از سویی همت دانشجویان باعث شده که این جشنواره بدون حواشی و هزینه‌های سرسام‌آور دیگر جشنواره حتی بهتر و با نشاط از آن‌ها برگزار شود. خوشحالم که امروز بعد از ۱۳ سال شاهد این اتفاق هستیم که این «نهال» دیگر یک نهال کوچک نیست، یک درخت بالنده است.

نمایش فیلم‌های منتخب نهال در دانشگاه‌های خارجی

محسن مختاری فر دبیر جشنواره نیز با اشاره به این نکته که افتخار جشنواره نهال به حضور دانشجویان در همه بخش‌های آن از مراحل اجرایی تا دیدن فیلم‌هاست گفت: هدف اصلی جشنواره نهال دیده شدن فیلم‌های فیلم‌سازان خودمان بوده و هست. هدفی که امسال در نخستین دوره بین‌المللی آن نیز به آن پایبند بودیم. ازاین‌رو بخش بین‌الملل جشنواره نهال تنها به دریافت و نمایش فیلم‌های فیلم‌سازان خارجی اختصاص نیافته است. بلکه بر اساس توافقات صورت گرفته منتخب فیلم‌های جشنواره در قالب سانس‌های ویژه جشنواره نهال در دانشگاه‌های خارجی که با ما همکاری کرده‌اند به نمایش در خواهد آمد.

وی همچنین با اشاره به‌اضافه شدن بخش مسابقه فیلم‌نامه از این دور جشنواره گفت: بخش مسابقه فیلم‌نامه نیز بخش جدیدی است که به نهال اضافه شده. این بخش با این هدف که فیلم‌نامه‌های ساخته نشده فیلم‌سازان امکان دیده شدن و ساخته شدن پیدا کنند راه‌اندازی شده است.

مختاری فر در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این نکته که تیم اجرایی جشنواره نهال تلاش کرده است که فعالیت‌های صورت گرفته نه در راستای پوسته و ظاهرسازی که در راستای اهداف اصلی برگزاری جشنواره نهال باشد گفت: دیگر ویژگی جشنواره نهال این است که اگر رفاقت‌هایت را به پای برگزاری بهتر و هدفمندترش هزینه کنی، درنهایت چندین برابر چیزی که پرداخت کرده‌ای برداشت خواهی کرد.

دکتر سید محسن هاشمی نیز در ادامه مراسم با قرائت متنی جشنواره نهال، از نخستین روزهای برگزاری تا خاطرات سیزده دوره برگزار شده و اهداف و ویژگی‌های اصلی آن را به تصویر کشید.

معنای سهراب شهید ثالث باقی و منتشر است

 

 

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره نهال که به بزرگداشت سهراب شهید ثالث اختصاص داشت آیدین آغداشلو با اشاره به خاطرات و اهمیت یادآوری خاطرات به دوران دوستی نزدیکش با سهراب شهید ثالث ویژگی‌های شخصیتی و انسانی وی را بیان داشت. وی گفت هر جا اسمی از سهراب شهید ثالث در میان باشد تلاش می‌کنم که آنجا حضور داشته باشم چراکه با سهراب دوست و مساوی بودیم. او بی‌نهایت حساس بود و زود غم‌زده می‌شد اما بدون شک مهم‌ترین ویژگی شهید ثالث شفقت او بود. شفقتی که بسیار شامل بود.

آغداشلو در ادامه با اشاره به اهمیت سینمای ثالث گفت: بسیاری از فیلم‌سازان بعد از او میراثش را به ارث بردند. اما عباس کیارستمی میراث بر مستقیم سهراب بود و بااستعدادی که داشت توانست این میراث را در عرصه سینمای معاصر جهان پراکنده کند. و این شاید پاسخ یکی از اصلی‌ترین دل مشغله‌های سهراب درباره معنا و انتشار معنا و در خود نماندن معنا باشد. خوشبختان معنای او باقی‌مانده و باقی خواهد ماند.

نمایش بخش‌هایی از مستند بلند «سفر طولانی سهراب» به کارگردانی امید عبداللهی، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بخش بعدی این مراسم بود. تولید این مستند به‌تازگی به پایان رسیده و نخستین نمایش آن در جشنواره حقیقت امسال خواهد بود.

سینمای سهراب شهید ثالث سرآغاز سلامت در سینمای ایران است

 

 

محمود دولت‌آبادی نویسنده شهیر ایرانی در ابتدای سخنرانی خود بعد از خواند بخش‌هایی از نوشته خود به یاد شهید ثالث با عنوان «مرگ، نه چون یک اتفاق ساده» که در کتاب بزرگداشت سهراب شهید ثالث توسط جشنواره نهال بازنشر شده است، گفت: سهراب سرآغاز سلامت در سینمایی است که حرف‌های پرغوغا، تهی و نامربوط خودش را در ریخت لومپن‌ها بیان می‌کرد. در چنین شرایطی بود که سهراب توانست ریتم واقعی زندگی ایرانی را با سینمای خود برای ما نمایش دهد.

وی در اشاره به یکی از بزرگ‌ترین معضلات فرهنگ ایرانی گفت شخصیت‌های فرهنگی باید بتوانند در کشور خودشان بمانند و نگه‌داری شوند. بعد از ملاقات کوتاهی که با او در برلین داشتم و از نزدیک شاهد روحیه او بودم وقتی شنیدم در کنج یک آپارتمان کوچک در یکی از شهرهای آمریکا مرده، اصلاً تعجب نکردم.

سهراب شهید ثالث پدر واقعی سینمای مدرن ایران است

پخش پیام صوتی امیر نادری که به مناسب برگزاری بزرگداشت سهراب شهید ثالث برای جشنواره نهال ارسال شده است بخش دیگری از این مراسم بود که بعد از نمایش بخش‌هایی از آثار شهید ثالث پخش شد. امیر نادری در این پیام صوتی در خصوص اهمیت سینمای شهید ثالث و اهمیت دیدن فیلم‌های او برای نسل جوان گفت: او پدر واقعی سینمای مدرن ایران است. بر این باورم که دیدن فیلم‌های او در روزهای برگزاری این جشنواره چندین فیلم‌ساز خوب را از میان شما بیدار خواهد کرد و این ذات هنر خوب است. ما به اورجینال بودن حرف شما به‌عنوان فیلم‌ساز نیاز داریم و سهراب سرمشق اورجینال بودن است.

مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره نهال با اهدای پرتره سهراب شهید ثالث به پسر عمومی وی شاهرخ شهید ثالث پایان یافت. این پرتره در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه توسط یکی از دانشجویان دانشگاه سوره نقاشی شده بود.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=3226