یادداشت کارگردان: تالسا شهری است در ایالت اوکلاهمای آمریکا که در سال ۱۹۲۱ شاهد کشتار بی رحمانه و بی سابقه سیاه پوستان شد، حادثه‌ای که ۳۰۰ سیاه پوست بی گناه کشته و سوزانده شد و در ادامه آن جنایت قریب به  ۱۲۵۶ خانه بدست نژادپرستان آمریکایی ویران شد.

فیلم کوتاه «تالسا» با ساختاری وفادار به فضای آمریکای ۱۹۲۱ با موضوعی گرته برداری شده از آن واقعه تلاش کرده تا همچون فیلم‌ها و آثار مشابه با این موضوع بتواند دیدگاه خود را از دریچه‌ای دیگر با زبان و احساس خود ارائه کند. این فیلم ۷ دقیقه‌ای با پیش تولید یک ماهه و تولید ۳ روزه و پس تولید ۷ ماهه به خروجی رسید.

دغدغه نگارش و تولید این اثر از دستان یک ایرانی شاید جای سوال و یا حتی از نظر برخی از اهالی؛ محل ایراد باشد اما باید گفت که به شخصه معتقدم هر هنرمندی به نوعی تریبون جامعه جهانی خویشتن است. از نظر من هنرمند خوب است که نگاهی فارغ از محدوده جغرافیایی خود داشته باشد چرا که نشان دهنده شعاع دیدبانی و دیدگاهی وی نسبت به سوژه‌های پیرامون خود است. اینکه ما در ایران هستیم و جبرا اندیشه خود را در چارچوب مرز خود حبس کنیم یعنی محدودیت برای پویایی اندیشه، یعنی راندن سوژه‌هایی که واجد ظرفیت و پرداخت هستند اما فاقد تاییدات. در بسیاری از کشورهای دنیا فیلم‌هایی تولید می‌شوند که حتی ذره‌ای مربوط به کشور فیلم‌ساز نیست و هنرمند آزادانه و آگاهانه ذهن خود را در جریانی که سیال وار به آن فکر می‌کند رها می‌کند.

«تالسا» فیلمی است صادق با رویکردی فرا ملی که امیدوار است راهگشایی باشد برای تولید افکاری نو که شجاعت را لازمه آن می‌دانند. به امید روزی که این نسل بتواند افکار غیرممکن را ممکن سازد.

سید پرویز شجاعی

متولد ۱۳۶۳، فارغ التحصیل رشته فیلم‌سازی و کارگردانی از انجمن سینمای جوانان ایران، عضو باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان خانه سینما، دریافت جوایز فیلم‌نامه از جشنواره‌های تسنیم، بال زرین، سما، روح الله و دریافت جایزه بهترین تحقیق و پژوهش مستند از جشنواره حقوق بشر آمریکا. گفتنی است فیلم کوتاه «تالسا» نخستین تجربی کارگردانی وی به شمار می‌آید.

نویسنده و کارگردان: سید پرویز شجاعی، بازیگران: امیر صالحی، کتایون معنوی، امیر حسین نقدی، محمد حسین مختاری، سید بهادر شریفی، سید پرویز شجاعی و حسین دارالحکمه از کشور غنا، دستیار کارگردان: رامین محمدیان، برنامه ریز: سید پرویز شجاعی، منشی صحنه: نسیم حسنی، گریم: امیر ترابی، تصویربردار: حسن ناحی، دستیاران تصویر: حمید نبی زاده، نورپرداز: حسن ناحی، صدا بردار: احمد صابری و میثم حسنلو، آهنگساز: علی گرگین، صداگذار: علی گرگین و حسین ابراهیمی، جلوه های ویژه: سعید خلیلی، آکساسوار: کاظم دانشی، طراح صحنه و لباس: سید پرویز شجاعی، مجری صحنه: علی سنگینی و رامین محمدیان، دستیار صحنه: مصطفی ترابی، تدوین: محمد اسفندیاری، اصلاح رنگ و نور: محمد اسفندیاری و یحیی علیی، مدیریت تولید: کاظم دانشی، تدارکات: علی صدری و داوود حقیقی، مجری طرح: مصطفی آقامحمدلو، تهیه کننده: سید سجاد قافله باشی.

عکاس : سید مهدی شریفی

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=10678