فیدان: در سال گذشته با توجه به اخبار درج شده در خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های معتبر خبری، ۲۲۸۶ حضور بین‌المللی در بیش از هزار و صد جشنواره بین‌المللی، توسط ۶۸۰ فیلم کوتاه ایرانی به دست آمده است. فیلم‌های کوتاه ایرانی در ۸۷ کشور جهان نمایش داشته‌اند.

بر همین اساس ۱۶۳۹ حضور بین‌المللی توسط ۵۴۹ فیلم کوتاه داستانی، ۵۱۵ حضور توسط ۷۲ انیمیشن کوتاه، ۹۰ حضور توسط ۵۳ مستند کوتاه و ۴۲ حضور توسط ۶ فیلم کوتاه تجربی به دست آمده است.

آمار کل جوایز به دست آمده نیز بالغ بر ۳۲۶ جایزه بوده است.

از این بین سهم فیلم‌سازان زن ۴۸۹ حضور بین‌المللی بوده که توسط ۱۴۲ فیلم‌ساز زن به دست آمده که در نهایت منجر به کسب ۵۵ جایزه شده است.

۱۷۹۷ حضور و ۲۷۱ جایزه نیز سهم ۴۷۷ فیلم‌ساز مرد بوده است.

آرمان فیاض با فیلم کوتاه «مانیکور»، سعید جعفریان با فیلم کوتاه «تاریکی»، کاوه مظاهری با فیلم کوتاه «روتوش»، آرین وزیردفتری با فیلم کوتاه «مثل بچه آدم»، سید مجتبی موسوی با انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» و حسین ملایمی با انیمیشن کوتاه «بدو رستم بدو» موفق‌ترین فیلم‌سازان مرد و فرنوش صمدی با فیلم‌های کوتاه «نگاه» و «نقش»، فاطمه احمدی با فیلم‌های کوتاه «دریای تلخ» و «لیلا و شب»، الهام طرقی با انیمیشن کوتاه «هیچکس» و شیوا صادق اسدی با انیمیشن کوتاه «یال و کوپال» نیز موفق‌ترین فیلم‌سازان زن در سال گذشته ــ به لحاظ اعتبار جشنواره‌ها و عناوینی که کسب کرده‌اند ــ بوده‌اند. (اسامی بدون ترتیب درج شده‌اند)

در رقابت‌های اسکار نیز فرنوش صمدی با فیلم کوتاه «نگاه»، حمید جعفری با مستند کوتاه «برد» واجد شرایط رقابت در این دوره جوایز اسکار بودند و همچنین انیمیشن کوتاه «هیچکس» به کارگردانی الهام طرقی واجد شرایط حضور در رقابت‌های اسکار دانشجویی بود. گفتنی است اسکار بهترین مستند کوتاه نیز به مستند کوتاه «پریود. پایان جمله» به کارگردانی رایکا زهتابچی فیلم‌ساز ایرانی آمریکایی رسید.

دیگر فیلم‌های موفق امسال بر اساس تعداد حضورهای بین‌المللی عبارتند از:

فیلم کوتاه «آر یو والیبال» به کارگردانی محمد بخشی

انیمیشن کوتاه «چشم انداز خالی» به کارگردانی علی زارع قنات نوی

انیمیشن کوتاه «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی

انیمیشن کوتاه «در باد می‌وزد» به کارگردانی هژیر اسعدی

فیلم کوتاه «چتر خاکستری» به کارگردانی محمد پوستین دوز

همچنین انتظار می‌رود فیلم‌های کوتاه «گسل» به کارگردانی سهیل امیر شریفی، «تتو» به کارگردانی فرهاد دلارام، «دربین» به کارگردانی علی‌یار راستی، «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت، «رورانس» به کارگردانی سوگل رضوانی با شروع موفقی که در جشنواره‌های معتیر بین‌المللی داشته‌اند در سال آینده جزو فیلم‌های موفق در عرصه جهانی باشند.

توضیح: منابع آمار درج شده عبارتند از: فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، خبرگزاری مهر، خبرگزاری صبا، پایگاه خبری فیلم کوتاه، وب‌سایت انجمن سینمای جوانان ایران، وب‌سایت ایسفا و وب‌سایت ۲۴ فریم.

توضیح دوم: روز پایانی جشنواره‌های معیار تاریخ درج شده قرار گرفته است. از این رو جشنواره‌هایی که روز پایانی آن‌ها بعد از تاریخ ۲۰ مارس بوده برای سال آینده لحاظ شده‌اند.

توضیح سوم: با توجه به تکمیل آمار در آینده امکان به روزرسانی آمار موفق وجود دارد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13521