رییس انجمن فیلم کوتاه با اشاره به اینکه این انجمن محل گذر سینماگران است بیان کرد فعالیت‌های صنفی این انجمن به نحو احسن دنبال می‌شود.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، مجید برزگر کارگردان سینما و رییس انجمن فیلم کوتاه سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: انجمن‌های صنفی وظایف مشخصی دارند که در چارچوب اساسنامه صنف مربوطه تعریف شده است. بخشی از وظیفه صنوف سینمایی اجرای اساسنامه است که به‌عنوان قانون در هر صنف باید اجرا شود. در کنار این ماده‌ها و بندها، تفسیرهای بسیار زیادی وجود دارد که هیات مدیره هر صنف می‌تواند به ابتکار خود فعالیت‌هایی را برای صنف خود انجام دهد. یکی از این ابتکارات در انجمن فیلم کوتاه طرحی بود که برای نمایش این فیلم‌ها به گروه سینمایی «هنر و تجربه» ارائه کردیم.

وی ادامه داد: برای دیدن شدن فیلم‌های کوتاه در سینماها به گروه سینمایی «هنر و تجربه» پیشنهاد دادیم تا این فیلم‌ها در این گروه سینمایی اکران شود، البته ایراداتی به نوع نمایش این فیلم‌ها وجود دارد که می‌توان آن را برطرف کرد.

برزگر بیان کرد: انجمن فیلم کوتاه توانست بعد از سال‌ها و با تلاش  هیات مدیره انجمن، موقعیت خود را در خانه سینما جدی‌تر کند. نباید فراموش کرد که این انجمن به‌عنوان یکی از صنوف مؤلف خانه سینما به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در همین راستا کافی است که به موفقیت‌های ۵ سال پیش سینمای ایران توجه کنید، می‌بینید که هرکدام از فیلم‌برداران و یا کارگردانانی که در داخل و خارج از ایران به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند همگی از این انجمن کار خود را آغاز کرده‌اند.

وی توضیح داد: بخشی از اعضای این انجمن وارد فیلم کوتاه می‌شوند تا بتوانند با تجربه مناسب به سینمای بلند ورود کنند و عده دیگر تنها به دنبال تولید فیلم کوتاه هستند، البته انجمن فیلم کوتاه این امکان را به هر دو گروه می‌دهد تا در این انجمن رشد کرده و به فعالیت خود ادامه دهند. می‌توان گفت که انجمن فیلم کوتاه محل گذر سینماگران است و در طول سال اعضای زیادی از انجمن جدا شده و به صنوف دیگر می‌روند و در کنار آن تعدادی نیز به‌عنوان عضو جدید وارد انجمن فیلم کوتاه می‌روند.

کارگردان فیلم «پرویز» گفت: انجمن فیلم کوتاه طی هشت سال گذشته توانسته جشن مستقل فیلم کوتاه را برگزار کند و امسال نیز ششمین دوره این جشن برگزار می‌شود. مهم‌ترین مسئله در برگزاری چنین جشنی این است که به‌صورت آزاد تمام کسانی که فیلم کوتاه می‌سازند می‌توانند در این جشن حضور داشته و نگاه صنفی به این جشن وجود ندارد. گواه این مسئله این بود که طی چهار دوره از برگزاری این جشن، برگزیدگان خارج از اعضای صنف بوده‌اند. درواقع در چنین شرایطی به یکی از موارد اساسنامه انجمن فیلم کوتاه عمل می‌کنیم که آن شناسایی و معرفی استعدادهای جوان در حوزه فیلم کوتاه است.

وی ادامه داد: انجمن فیلم کوتاه در سال جاری تفاهم‌نامه‌ای را با انجمن سینمای جوانان ایران امضا کرده است که بر اساس آن در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران که آبان ماه برگزار می‌شود، برنامه‌های مختلفی مانند کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی را برگزار می‌کند.

رییس انجمن فیلم کوتاه توضیح داد: هیات مدیره این انجمن فعالیت‌های صنفی خود را به‌خوبی دنبال می‌کند اما خیلی کم پیش می‌آید تا این برنامه‌ها رسانه‌ای شود، برگزاری مجامع عمومی، ارتباط با اعضای صنف، به‌روزرسانی سایت انجمن و … ازجمله فعالیت‌هایی است که توسط انجمن دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در انجمن فیلم کوتاه در حال حاضر ۲۷۰ عضو هستند و هر فصل کمیته بازبینی از بین متقاضیان ورود به انجمن، پرونده‌ها را بررسی می‌کند و اعضای جدید را می‌پذیرد. درواقع می‌توان گفت که هرسال تعدادی ورودی و تعدادی خروجی داریم. به‌عنوان‌مثال تورج اصلانی فیلم‌بردار سینما ازجمله اعضای انجمن فیلم کوتاه است اما بیشتر فعالیت صنفی او در انجمن فیلم‌برداران صورت می‌گیرد.

برزگر در پایان گفت: علاقه اعضای انجمن فیلم کوتاه به این صنف و تولید فیلم کوتاه سبب شده همچنان اعضای قدیمی این انجمن دغدغه فیلم کوتاه داشته باشند، چراکه فعالیت در حوزه فیلم کوتاه فرصتی است تا زبان و پیشنهاد جدیدی به حوزه سینما ارائه شود و با توجه به اینکه در این حوزه نگرانی چون بازگشت سرمایه و اکران فیلم مانند سینمای بلند وجود ندارد، فیلم‌ساز فرصت لازم برای تجربه روش‌های تجربه نشده در سینما را دارد به همین دلیل بسیاری از اهالی سینما همچنان نیم‌نگاهی به فیلم کوتاه دارند.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=641