فیدان: جشنواره‌ بیلبائو «زینه‌بی» که از جشنواره‌های واجد شرایط اسکار، بافتا، گویا و مورد تایید فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) است؛ در شصت‌مین دوره‌‌اش بخشی را به مرور آثار زنان فیلم‌ساز ایرانی اختصاص داده است.

قصیده گلمکانی که سال گذشته با فیلم کوتاه «برزخ» در این رویداد حضور داشت و مورد تقدیر داوران جشنواره قرار گرفت؛‌ امسال به نمایندگی از جشنواره انتخاب این آثار را برعهده داشته است.

در این برنامه، در سه بخش مجزا، بیست فیلم کوتاه داستانی، انیمیشن، تجربی و مستند از آثار تولید شده در دهه نود توسط زنان فیلم‌ساز ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود.

در این برنامه فیلم‌های: «۱۲۴» به کارگردانی رقیه توکلی، «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی، «ایکی» به کارگردانی پرستو کاردگر،‌ «این شهر من بود» به کارگردانی تینا پاکروان، «بدل» به کارگردانی روناک جعفری،‌ «پسرک» به کارگردانی مونا شاهی، «پس‌مانده» به کارگردانی یاسمن حسنی، «تجربه‌های نزدیک به مرگ» به کارگردانی لیلا خلیل‌زاده، «تسخیر» به کارگردانی نغمه مقصودلو، «دریای تلخ» به کارگردانی فاطمه احمدی، «دوازده سالگی آوا» به کارگردانی شادی کرم‌رودی، «زخم غایب» به کارگردانی مریم تفکری، «شخصی» به کارگردانی سونیا حداد، «شهریور» به کارگردانی سمیرا نوروزناصری، «گذار» به کارگردانی طنین ترابی، «ماچ» به کارگردانی سارا سهیلی، «مثل یک پروانه روی یک قلب» به کارگردانی مریم خلیل‌زاده،‌ «نفس» به کارگردانی مونا مرادی، «نگاه» به کارگردانی فرنوش صمدی، «مال من است! » به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا، به نمایش درمی‌آیند.

شصتمین جشنواره‌ جهانی فیلم بیلبائو «زینه‌بی» از نهم تا شانزدهم نوامبر در اسپانیا برگزار می‌شود.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=12756