نوشته: آندرا هوله

ترجمه: امیرعلی اسلامی

صالح کاشفی، تنها ۱۸ سال داشت که فیلم کوتاه سومش را به عنوان کارگردان، نویسنده، تهیه کننده، تدوینگر، صداگذار، مترجم، پخش کننده و گرافیست ساخت، که در تعداد زیادی از جشنواره های مختلف دور دنیا حضور داشته. فیلم مورد تقدیر خودش را با بودجه شخصی که حدود یک میلیون تومان بود و با یک آیفون ۷ که از دوستش قرض گرفت، ساخت.

فیلم داستان یک دختر جوان را می‌گوید که بر اساس ظاهرش مورد تحقیر و قضاوت قرار می‌گیرد.

یادداشتی از داوران جشنوار مومو راجع به فیلم کوتاه «شاخدار»:

فیلم، بودجه و محدودیتش را مستقیم نشان می‌دهد و سعی بر آرایش کردن چیزی ندارد. ولی همین باعث می‌شود که فیلم واقعی‌تر و شخصی‌تر شود. نقطه ضعف فیلم همان نقطه قوتش است. قرارگیری دوربین بر محور یک ایده شاهکار، در این فیلم بیشتر از هر فیلم دیگر دوربین داستان را روایت می‌کند. همه چیز بر عهده زاویه دید است که همین انسان را به فکر وادار می‌کند تا جایی که برای بار دوم که فیلم را می‌بینید برایش معنای بیشتری پیدا می‌کند.

باعث افتخار ما است که این فیلم در بخش اصلی نوزدهمین جشنواره مومو حضور دارد و روز ۱۱ می در سالن کوزموس شهر زوریخ اکران خواهد شد.

مصاحبه با صالح کاشفی

ماجرای فیلمت از کجا شروع شد؟

من همیشه باید تا یک فیلمم تموم می‌شه سریعا برم سراغ فیلم بعدیم و ایده این فیلم رو از همون اول که اومد به ذهنم عاشقش شدم و همون موقع می‌خواستم بسازمش.

چی باعث شد که این فیلم را بسازی؟

اول از همه به ایده فرمی فیلم رسیدم (اینکه کل فیلم نصف صورت یک نفر رو می‌بینیم و در صحنه آخر نصف دیگرش را می‌بینیم) و بعدش پیش تولید شروع شد که بیشتر از ۳ ماه طول کشید و بیشتر وقتمون صرف پیدا کردن بازیگر مناسب شد. واقعا خیلی دشوار و طولانی بود به خاطر اینکه فیلم لوکیشن‌های خیلی زیادی داره ولی بودجه فیلم خیلی پایینه.

چرا با یک گوشی تلفن همراه فیلم را ساختی؟

موبایل رو انتخاب کردم چونکه ایده کلی فیلم این بود که در کل طول فیلم دوربین به بازیگر وصل هستش و همه جا اونرو دنبال می‌کنه و واسه همین نیاز بود که از یه دوربین سبک استفاده کنیم. اول می‌خواستیم از یک دوربین هندی کم استفاده کنیم ولی نتونستیم جایی پیدا کنیم. پس از گوشی آیفون ۷ یکی از دوستان نزدیکم استفاده کردیم. من حتی واسه ریگی که در نظر داشتم برای فیلم که هیج جا نتوستم مثلش رو پیدا کنم یک ریگی طراحی کردم و اون رو از یک دسته جارو و یک مونوپاد ساختم که عکسشو می‌تونید توی عکسای پشت صحنه ببینید.

از چه تجهیزات موبایلی استفاده کردید؟

هیچی. سعی کردیم یک اپ کنترل دوربین نصب کنیم روی گوشی ولی نتونستیم. از لنز و چیز دیگه‌ای هم استفاده نکردیم.

قبل از اینکه این فیلم را بسازی تجربه فیلم‌سازی دیگری داشتی؟

من فیلم‌سازی رو از ۱۲ سالگی شروع کردم و «شاخدار» فیلم سوم من هستش ولی شاخدار بهترین تجربه من بود چونکه خیلی خودم رو به چالش انداختم.

نکات ضعف و نکات قوت فیلم‌سازی با گوشی همراه چه چیزهایی هستتند؟

من عاشق دوربین‌های موبایل‌ها هستم. یکی از دوستانم یک آیفون ایکس آر داره و هر موقع که من میبینمش گوشیش رو ازش می‌گیرم و شروع به فیلم‌برداری می‌کنم. ولی من زیاد از فیلم به شخصه راضی نیستم و به خاطر امکانات کمش حدود ۴۰% اون چیزی هستش که در ذهن داشتم ولی باز هم یک موفقیت بزرگ برای من بود.

«شاخدار» چقدر موفق بود و چقدر توانست مخاطب جذب کند؟ آیا پیشنهاد می‌کنید به دیگران که با گوشی فیلم بسازند؟

شاخدار خیلی زیاد دیده شد. من واقعا انتظار نداشتم انقدر دیده بشه. شاخدار توی بیشتر از ۳۰ تا جشنواره دور دنیا تا الآن بوده و ۶ تا جایزه گرفته و هنوز هم داره پیش میره همینطور. من قطعا پیشنهاد می‌کنم فیلم‌سازی با گوشی همراه رو. اصلا منتظر این نباشید که فیلمتون رو با آخرین مدل دوربین یا حتی آخرین مدل گوشی بسازید.

اگر بر می‌گشتی به عقب کاری هستش که متفاوت انجام می‌دادی؟

فکر کنم با بازیگرم بیشتر کار می‌کردم. انقدر که سرم با کارهای دیگه شلوغ بود که اینرو فراموش کردم و اونقدر روش انرژی نذاشتم ولی در فیلم جدیدم کاملا حواسم به این بود و با بازیگرام خیلی کار کردم. و اینکه صحنه آخری که در فیلم می‌بینید و مهم‌ترین صحنه فیلم هستش یک یدک و بک آپی بود برای شات اصلی. چیزی که تو ذهن من بود کاملا متفاوت بود. و دیگه اینکه قطعا از لنز یا اپ دوربین استفاده می‌کردم یا حتی مدل موبایل جدیدتر.

جشنواره‌ها و پلتفرم‌های این شکلی چقدر برای تو مهم هستند؟

خیلی مهم هستند. من فکر می‌کنم به خاطر همچین جشنواره‌هایی هستش که هنوز فیلم کوتاه واقعی وجود داره چونکه واسشون امکانات یا تجهیزات مهم نیستش. چیزی که واسشون مهمه پیام فیلم، ایده و استعداد پشتش هست پس همین جشنواره‌ها و پلتفرم‌ها باعث می‌شه که بچه‌های با استعداد فیلم بسازن بدون اینکه نگران پول یا چیز دیگه‌ای باشن.

فیلم جدید صالح کاشفی مرحله فیلم‌برداری خود را پشت سر گذاشته است ودر مرحله تدوین و پس تولید است.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13485