ترجمه و تالیف: یوسف کارگر

 

 

دختری در رودخانه: بهای بخشش

A GIRL IN THE RIVER: THE PRICE OF FORGIVENESS

 

 

کارگردان: شرمین عبید چنائی

کشور پاکستان و آمریکا / ۴۰ دقیقه / محصول شرکت SOC و HBO

خلاصه داستان: هر سال، بیش از ۱۰۰۰ دختر و زن در پاکستان، به ویژه در مناطق روستایی قربانی قتل‌های ناموسی با انگیزه‌های مذهبی می‌شوند. صبای هجده ساله، که در پی یک ماجرای عشقی فرار کرده است، توسط پدر و عمویش مورد هدف قرار می‌گیرد ولی جان سالم به در می‌برد تا داستان خود را تعریف کند.

این دومین نامزدی اسکار برای شرمین عبید چنائی فیلم‌ساز و روزنامه نگار ۳۷ ساله است. وی پیش از این در سال ۲۰۱۲ با مستند «نجات دادن صورت» موفق به کسب جایزه اسکار در همین بخش شد. او یکی از تنها یازده کارگردانان زن است که تا کنون برای یک فیلم غیر داستانی جایزه اسکار را به دست آورده‌اند. او با الهام از قربانیان بی‌شمار قتل‌های ناموسی در پاکستان، کمپین ضد کشتار ناموسی به نام «بهای بخشش» را راه اندازی کرده است.

یادداشت فیلم‌ساز: این فیلمی است که با آن به شدت عجین شده‌ام. این یک فیلم در مورد انواع انتخاب‌های ما زنان در جهان است و اینکه چگونه زندگی ما با تصمیمات گرفته شده توسط دیگران تحت تاثیر قرار می‌گیرد. دخترم، آملیا، دلیل فیلم ساختن من است. من می‌خواهم پاکستانی که او ارث می‌برد از آنچه در حال حاضر ما در آن زندگی می‌کنیم بهتر باشد.

ریویو: این یک مستند کوتاه تکان دهنده و تاثیرگذار در مورد یک دختر پاکستانی است که خانواده خود را با ازدواج با یک پسر شرمنده کرده است. پدر و عموی او پس از آن اقدام به شلیک به سر او می‌کنند و او را در رودخانه پرتاب می‌کنند. او جان سالم به در می‌برد و این تنها آغاز سفر پر پیچ و خم این خانواده از طریق نظام حقوقی منحرف آن کشور و ظلم و ستم حتاکم بر زنان فرودست است. توجیهات عقلانی چنین رفتارهای غیر انسانی توسط عاملان آن و نیز جامعه بسیار حیرت انگیز است.  (کن رودولف، منتقد)

 

تیم جسد ۱۲

Body Team 12

 

 

کارگردان: دیوید دارگ

کشور لیبریا و آمریکا / ۱۳ دقیقه / محصول شرکت RYOT FILMS

خلاصه داستان: در مونروویا پایتخت لیبریا، گارمای سومو تنها زن عضو تیم جسد ۱۲، یکی از تیم‌های جمع‌آوری اجساد مردگان براثر شیوع بیماری ابولا در سال ۲۰۱۴، است. او با وجود آگاهی از ماهیت خطرناک کار خود به کار و وظیفه خود وفادار مانده است.

دیوید دارگ سال‌ها به عنوان خبرنگار و همکار شماره یک بی بی سی و سی ان ان، پوشش برخی از بزرگترین بلایای طبیعی و جنگ‌ها در جهان را عهده دار بوده است. او تاکنون ۵ فیلم مستند کوتاه ساخته است که برنده جوایز بسیاری بوده‌اند. این فیلم تاکنون جوایزی چون بهترین مستند کوتاه جشنواره تریبکا و جایزه تماشاگران مستند جشنواره پالم اسپرینگز را دریافت کرده است.

یادداشت فیلم‌ساز: از فیلیپین تا قطب، از نیجریه تا عراق، بسیاری امسال سال وحشتناکی را داشتند. اما من بیش از همه با تجربه‌ای که در لیبریا به عنوان داوطلب داشتم متاثر شدم. در زمان اوج شیوع ابولا شجاعت و انسان دوستی تیم‌های جمع آوری اجساد و همچنین گروه‌های کمک رسانی به‌خصوص گارمای شخصیت اصلی فیلم مرا تحت تاثیر قرار داد.

 

کلود لانزمن: اشباح شوآ

Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah

 

 

کارگردان: آدام بنزین

کشور کانادا، انگلستان و آمریکا / ۴۰ دقیقه / محصول شرکت ZDF

خلاصه داستان: سی سال پس از انتشار مستند «شوآ»، کلود لانزمن فیلم‌ساز درباره مشکلات شخصی و حرفه‌ای‌اش در طول بیش از ۱۲ سالی که برای ساخت فیلمش با آن مواجه شده بود، بحث می‌کند. لانزمن همچنین درباره روابط خود با سیمون دوبوار و ژان پل سارتر، و سال‌های نوجوانی خود که صرف مبارزه در نهضت مقاومت فرانسه در جنگ جهانی دوم کرد، صحبت می‌کند.

آدام بنزین فیلم‌ساز و روزنامه نگار بریتانیایی است. در ساخت این مستند کوتاه، بنزین و تیم او در موزه یادبود هولوکاست ایالات متحده به منظور کمک به داستان شخصی لانزمن طیف گسترده‌ای از چیزهایی را که در طول ساخت «شوآ» مورد استفاده قرار گرفته بودند اما پیش از این هیچ گاه در مقابل دوربین قرار نگرفته بودند را فیلم‌برداری کردند. این فیلم جایزه افتخاری جشنواره هات داکس را برای بهترین مستند نیمه بلند کسب کرد و در جشنواره‌هایی چون ایدفا و شفیلد مورد تحسین قرار گرفت است.

 

چائو، فراتر از خطوط (جنگ درون دیوارها)

Chau, beyond the lines

 

 

کارگردان: کورتنی مارش

کشور آمریکا / ۳۴ دقیقه / محصول شرکت Cynasty

خلاصه داستان: چائو، نوجوان ۱۶ ساله‌ای است که در یک مرکز مراقبت از کودکان دارای نقص مادرزادی قربانی ماده شیمیایی «عامل نارنجی» زندگی می‌کند و با مشکلاتی که جهت تحقق رویای او برای تبدیل شدن به یک هنرمند حرفه‌ای و طراح لباس وجود دارند، مبارزه می‌کند. علیرغم اینکه گفته می‌شود جاه طلبی‌های او غیر واقعی هستند، چائو مصمم به ایجاد یک زندگی مولد و مستقل است.

کورتنی مارش مستندساز آمریکایی است که تا کنون هشت فیلم مستند کوتاه ساخته و مورد تحسین منتقدان و جشنواره‌ها قرار گرفته است. این فیلم تاکنون جوایزی چون بهترین مستند کوتاه جشنواره آستین و جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم آمریکا را کسب کرده و در جشنواره‌های بسیاری حضور داشته است.

یادداشت فیلم‌ساز: هشت سال پیش، با همکلاسی‌ام سفری به ویتنام داشتیم تا یک مستند در مورد وضع اسفناک کودکان خیابانی در شهر هوشی مین بسازیم. در آنجا یک مرکز مراقبت از بچه‌ها که با عامل نارنجی معلول شده بودند، به ما معرفی کردند که در پشت یک بیمارستان زنان و زایمان بود. حضور در آن مرکز من را بسیار تحت تاثیر قرار داد به صورتی که آنها درخواست کردم اجازه بدهند فیلم‌شان را بسازم و بدین ترتیب سفر هیجان‌انگیز اصلی من شروع شد. وقتی فیلم را شروع کردم، آنچه من را می‌لرزاند این بود که بچه‌های این مرکز فارغ از برچسب‌هایی که بهشان زده می‌شد در دنیای کودکانه خود می‌زیستند.

 

آخرین روز آزادی

Last Day of Freedom

 

 

کارگردان: دی هیبرت جونز، نومی تالیسمن

کشور آمریکا / ۳۲ دقیقه / سیاه و سفید / محصول شرکت Living Condition

خلاصه داستان: وقتی بیل بابیت متوجه می‌شود که برادرش مانی مرتکب جرم شده است، با علم بر اینکه مانی ممکن است با مجازات مرگ روبه‌رو شود، تصمیم می‌گیرد با پلیس تماس بگیرد. اما آن‌ها بعدا متوجه می‌شوند که مانی، جانباز افریقایی ــ آمریکایی که دو دوره در جنگ ویتنام خدمت کرده است، از بیماری PTSD رنج می‌برد و…

دی هیبرت جونز و نومی تالیمسن سابقه‌ای در فیلمسازی ندارند. آنها فقط یک مستند ساخته‌اند. مستند انیمیشن «آخرین روز آزادی » که در مورد نژاد پرستی و مسائل مربوط به سلامت روانی است تاکنون جوایزی چون بهترین مستند کوتاه انجمن بین‌المللی مستند و جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم همپتونز و… را کسب کرده و در جشنواره‌های بسیاری حضور داشته است.

 

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۵، بخش مستند

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۵، بخش انیمیشن

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۵، بخش داستانی

 

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=2286