Extremis

کارگردان: دن کراوس

کشور: آمریکا / ۲۴ دقیقه / محصول شرکت  f/8 Filmworks

خلاصه داستان: فیلم، شاهد و همراه احساسات دردناک پزشکان، بیماران و خانواده‌هایی است که با تصمیم‌هایی دلخراش مبنی بر پایان زندگی در ICU یک بیمارستان مواجه می‌شوند.

این دومین نامزدی اسکار برای دن کراوس مستندساز و فیلم‌بردار آمریکایی است. وی پیش از این در سال ۲۰۱۴ با مستند کوتاه «کوین کارتر» نامزد کسب جایزه اسکار در همین بخش شد. او تا کنون ده‌ها جایزه را برای کارهایش به عنوان کارگردان و فیلم‌بردار به دست آورده‌ است. مستند «Extremis» موفق به کسب جوایزی چون بهترین مستند کوتاه جشنواره ترایبکا و بهترین مستند کوتاه جشنواره فیلادلفیا شده است.

سخن جسیکا زیتر (راوی و پزشک): همه ما روزی خواهیم مرد ولی بد نیست کمی در این تامل کنیم که این اتفاق چگونه ممکنه بیفته؟

با واقعیت‌های مرگ به آسانی نمی‌توان مقابله کرد. مستند کوتاه «Extremis» کاوشی است بر تصمیمات آزارنده خانواده‌هایی که باید برای پایان زندگی عزیزان خود تصمیم گیری کنند. یک فیلم کاملا مشاهدگر که بینندگان را به عمق دنیای تیره اخلاقمدارانه تصمیم‌گیری‌ها در مورد پایان دادن به زندگی در یک بیمارستان دولتی می‌کشد. (ایندی وایر)

 

۴.۱ مایل – Miles 4.1

کارگردان: دافنه مازیاراکی

کشور: یونان و آمریکا / ۲۶ دقیقه / محصول دانشگاه برکلی کالیفرنیا

خلاصه داستان: یک کاپیتان گارد ساحلی در جزیره‌ای کوچک یونانی به طور ناگهانی با بحران نجات هزاران نفر پناهنده از غرق شدن در دریا مواجه شده است.

دافنه مازایاراکی فیلم‌ساز زن ساکن کالیفرنیا با نخستین فیلمش پس از دریافت اسکار دانشجویی و بهترین مستند انجمن مستندسازان، نامزد اسکار نیز شده است. این فیلم پایان‌نامه عملی او برای دانشگاه است.

یادداشت فیلم‌ساز: وقتی پاییز سال گذشته به یونان برمی‌گشتم تا یک فیلم در مورد بحران پناهندگان بسازم، هرگز چنین وضعیت ممکنی را که کشف کردم، متصور نبودم. دریای فیروزه‌ای که جزیره یونانی زیبای لسبوس را احاطه کرده است و فقط ۴.۱ مایل از سواحل ترکیه فاصله دارد، آن روز شاهد بزرگسالان وحشت زده و بچه‌های کوچک در قایقی شل و ول بودم در حال خفه شدن بودند. من تا به حال مردم را در حال فرار از جنگ ندیده بودم و صحنه‌ای فراموش نشدنی بود…

 

ویولن جو – Joe's Violin

کارگردان: کاهان کوپرمن

کشور: آمریکا / ۲۴ دقیقه / محصول شرکت Lucky Two Productions

خلاصه داستان: یک مرد ۹۱ ساله از بازماندگان هولوکاست، ویولن خود را به یک مرکز خیره اهدا می‌کند و زندگی یک دختر دانش آموز ۱۲ ساله از دهکده برانکس و به‌طور غیر منتظره‌ای، زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

خانم کاهان کوپرمن تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی و مستند زیادی چون «دیلی شو» بوده است. «ویولن جو» دومین مستند اوست که بهترین فیلم کوتاه جشنواره میلواکی و نامزد جشنواره ترایبکا شده است و در جشنواره‌های ایدفا، هات داکس و همپتونز حضور داشته است.

یادداشت فیلم‌ساز: روزی موقع رفتن به سر کار داشتم به رادیوی ماشین گوش می‌دادم که تبلیغی ۱۵ ثانیه‌ای درباره مرکز خیریه ابزار ایستگاه رادیو را شنیدم. بسیار ساده بود: «ابزار خود را اهدا کنید. تمام ابزارهای جمع‌آوری شده به بچه‌های مدرسه شهر نیویورک فرستاده خواهد شد. در حال حاضر هدایایی مثل یک فلوت از بروکلین و یک ویولن از مردی ۹۱ ساله از غرب از بازماندگان هولوکاست دریافت کرده‌ایم». 15 ثانیه بود، اما من بلافاصله کنجکاو شدم که این ویولن یک داستان پشت سرش دارد. نمی‌دانستم که آن را انجام خواهم داد، اما تصور می‌کردم ساختنش ممکن است.

 

وطنم: سرزمین مادری‌ام – Watani: My Homeland

کارگردان: مارسل متلسِیفن

کشور: انگلستان / ۴۰ دقیقه / محصول شرکت ITN Productions

خلاصه داستان: فیلم، داستان مبارزه یک خانواده و تلاش آن‌ها برای زنده ماندن در جنگ داخلی سوریه است. پس از مرگ شوهرش، مادر علیرغم میل باطنی، تصمیم دردناکی مبنی بر ترک میهن خود، در جستجوی امنیت و آینده‌ای روشن‌تر برای کودکان خود می‌گیرد. این فیلم با مدت فیلم‌برداری بیش از سه سال، تاریخچه سفر خانواده را از خط مقدم در حلب، به یک شهر کوچک در آلمان به تصویر کشیده است. فرار از آشوب و جنگ تروریستی، میهن پاره پاره شده را تبدیل به یک کاتالیزور برای نوع متفاوتی از مبارزه می‌کند؛ مبارزه برای درک گذشته خود و پذیرفتن شرایط کنونی برای انطباق با یک زندگی جدید، برای نگهداری امید…

مارسل متلسِیفن مستندساز ۳۸ ساله آلمانی است که تا کنون شش فیلم مستند ساخته و مورد تحسین قرار گرفته است. این فیلم تاکنون در جشنواره‌های زیادی چون رودآیلند حضور داشته است.

 

کلاه‌های سفید – The White Helmets

کارگردان: اورلاندو فون اِنسیدل

کشور: انگلستان / ۴۱ دقیقه / محصول شرکت Grain Media, Violet Films

خلاصه داستان: همانطور که حملات هوایی روزانه اهداف غیرنظامی را در سوریه هدف می‌گیرد، گروهی از اولین داوطلبان جان خود را برای نجات قربانیان از زیر آوار به خطر می‌اندازند.

اورلاندو فون اِنسیدل ۳۶ ساله فیلم‌ساز پرافتخاری به حساب می‌آید. این دومین نامزدی او برای اسکار است چرا که پیش از این برای مستند بلند «ویرونگا» در سال ۲۰۱۴ نامزد اسکار شده بود. وی تاکنون ۱۵ فیلم ساخته است و جوایز بسیاری از جشنواره‌های مطرح کسب کرده است. مستند کوتاه «کلاه‌های سفید» در جشنواره‌های همپتونز و انجمن بین‌المللی مستند عنوان بهترین فیلم کوتاه را دریافت کرده است.

 

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۷، بخش مستند

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۷، بخش انیمیشن

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۷، بخش داستانی

 

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=5512