مهدی باقری؛ عضو هیأت انتخاب بخش مستند سینمای ایران:

عضو هیأت انتخاب بخش مستند سینمای ایران سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: «جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فرصتی است که به‌صورت جدی به فیلم کوتاه توجه شود».

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران؛ مهدی باقری افزود: «اخیراً در برخی از جشنواره‌ها، کارگردانان فیلم‌های بالای ۶۰ دقیقه را حرفه‌ای تلقی می‌کنند، حال‌آنکه زمان فیلم ملاک حرفه‌ای بودن نیست. درواقع با جدی گرفتن جشنواره فیلم کوتاه چه توسط مسئولان و چه فیلم‌سازان این ذهنیت از بین می‌رود که زمان ملاک حرفه‌ای بودن نیست. فیلم کوتاه اعم از داستانی و مستند شرایط خودش را دارد و جشنواره تنها فرصتی است که به فیلم کوتاه داده می‌شود تا آثار تولیدی دیده شوند، درنتیجه باید این جشنواره را مهم دانست».

این عضو هیأت انتخاب جشنواره بیان کرد: «جشنواره با معرفی فیلم‌ها اهمیت حضور فیلم کوتاه را ثابت می‌کند و به دنبال آن مسئولان متوجه می‌شوند فیلم کوتاه یک نیاز فرهنگی برای جامعه است. از سوی دیگر این تفکر – که فیلم کوتاه می‌تواند سکویی باشد برای ورود به سینمای بلند – کم‌ارزش کردن فیلم کوتاه و همچنین کم‌ارزش کردن تخصصی‌ترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود».

باقری گفت: «جشنواره فیلم کوتاه تهران یک جشنواره حرفه‌ای است و فیلم‌سازان حرفه‌ای در این جشنواره کار ارائه می‌دهند. هرچند می‌تواند سکویی برای شروع باشد، ولی فیلم‌های مستندی که ما بازبینی کردیم اصلاً آماتور نبودند. می‌توان گفت که ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان به‌خصوص در بخش داستانی کاملاً حرفه‌ای هستند».

این کارگردان ادامه داد: «بیشتر فیلم‌سازان حرفه‌ای که فیلم کوتاه مستند می‌ساختند به دلیل اینکه بودجه کمی برای این کار گذاشته می‌شود به سمت فیلم‌های بلند و نیمه بلند می‌روند. برای یک اثر حرفه‌ای باید بودجه حرفه‌ای در نظر گرفته شود و زمان فیلم مبنای حرفه‌ای بودن نیست».

وی با اشاره به نحوه تخصیص بودجه برای فیلم کوتاه مستند در جهان گفت: «در تمام دنیا یک فیلم کوتاه با بودجه چند هزار دلاری ساخته می‌شود و این پول توسط دولت و یا حامیان مالی پرداخته می‌شود، چون این نیاز وجود دارد. جشنواره می‌تواند فضایی را ایجاد کند تا در شرایط جدید با ارزش‌گذاری روی فیلم‌های کوتاه نگاه سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران روی تولید فیلم مستند کوتاه عوض شود و درواقع یک مستند کوتاه باید بودجه حرفه‌ای برایش کنار گذاشته شود».

باقری در خصوص میزان نزدیک بودن سطح آثار شرکت‌کننده در جشنواره فیلم کوتاه به استاندارد جهانی گفت: «متأسفانه ما در بخش فیلم‌های مستند کوتاه نسبت به استانداردهای جهانی عقب هستیم. دلیلش هم این است که توجه به فیلم کوتاه مستند در تولید کم شده، درنتیجه فیلم‌ها استانداردهای پایین‌تری نسبت به فیلم‌های مستند جهان دارند. ولی بخش داستانی ما به لحاظ فنی تا حدودی به این استاندارد نزدیک است».

این عکاس و تدوینگر در خصوص نحوه انتخاب آثار بخش مستند گفت: «در هیأت انتخاب این بخش یک هدف‌گذاری واحد داشتیم و سعی شد به شیوه روایت فیلم‌های مستند، سطح فنی اثر و نگاه فیلم‌ساز به موضوع توجه شود؛ این سه اصل باعث شد این تعداد فیلم انتخاب شوند اما به این معنی نیست که فیلم‌های دیگری بی‌ارزش و ضعیف باشند. به نظرم تماشاگران باید فیلم‌های انتخاب شده را ببینند».

باقری درباره سطح کیفی آثار مستند اضافه کرد: «بیشتر آثاری که انتخاب شده‌اند که به‌صورت مستقل از هزینه شخصی خود کارگردان و تهیه‌کننده کار تولید شده است که به لحاظ هنری هم ارزش بیشتری دارند و هم سر و شکل بهتری نسبت به فیلم‌هایی که با بودجه دولتی ساخته شده بودند دارند».

گفتنی است؛ سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=1659