سیروس ثنائی مدیر سابق انجمن سینمای جوانان استان کردستان نامه‌ای سرگشاده به سید صادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران نوشته و از روزگار انجمن در استان‌ها و شهرستان‌ها گفته است.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از کردپرس سیرویس ثنائی مدیر سابق انجمن سینمای جوانان استان کردستان در نامه‌ای سرگشاده به سید صادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران نوشته است:

با عرض تبریک صمیمانه و آرزوی موفقیت

از آنجا که ابلاغ مدیریت جنابعالی ازسوی جناب دکتر ایوبی بر انجمن سینمای جوانان و به تعبیر ایشان بزرگ‌ترین مدرسه سینمائی کشورمتفاوت از متون معمول عزل و نصب‌هاست، حکایت از آن دارد به حال و روز انجمن آگاهند و کم و کاستی‌های آن‌را می‌دانند و به همین دلیل کشتیبان را سیاستی دیگر آمده است و به فوریت همت به اصلاح و تغییر رویه‌های موجود گماشته‌اند.

بنابراین برآن شدم به عنوان یکی از مدیران سابق استانی که افتخار یک دهه همکاری با این خانه سبز را داشته‌ام درد دلی را که زبان حال هنرمندان و هنرجویان دیارم است به عرضتان برسانم که امیدوارم مورد توجه قرار گرفته و در جهت اصلاح همت بگمارید.

اما پیش ازآن ذکر این نکته ضروری است آنچه گفته می‌شود به هیچ عنوان نفی تلاش‌ها و زحمات ارزشمند برادر ارجمند جناب مهندس فرید فرخنده کیش نیست که هر آنچه در توان داشتند در این مدت در طبق اخلاص نهادند و زحماتشان فراموش شدنی نیست.

جناب موسوی عزیز روزگار انجمن در استان‌ها و شهرستان‌ها به‌ویژه مناطق کمتر برخوردار جز چند صباحی در دوران مدیریت حبیب ایل‌بیگی هیچگاه خوب نبوده است و جوانان مشتاق و علاقه‌مند آموختن سینما پیوسته مظلوم واقع شده‌اند، زیرا که انجمن سینمای جوانان ایران به‌شدت تمرکزگراست و مدیران استانی هیچگاه در تصمیم‌گیری‌ها دخالتی ندارند و جای تاسف است در طول ۱۰ سال همکاری با انجمن دوره‌های مختلف آموزشی ۹ ماهه، یکساله، ۱۸ ماهه، ۷ ماهه و اخیرا چهار و نیم ماهه را تجربه کرده‌ام، دوره‌هایی که فارغ از نیازهای هنرجویان شهرستانی و وضعیت و امکانات آن‌ها توسط دپارتمان‌های آموزشی در تهران و بدون مشورت با مدیران و مدرسان استان‌ها طراحی و اجرا گردیده است. غافل از اینکه این تمرکزگرایی چه بر سر ساختار آموزش سینما در سطح کشور آورده است و طرفه آنکه در این سال‌ها هر آنچه یک معاون آموزشی در طول دوران تصدی می‌رست دیگری پنبه می‌کرد و حاصل آنکه اخیراً سه کارگاه تخصصی مستندسازی، فیلم‌سازی داستانی و تجربی را حذف و ساعت کلاس‌های کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی را تقلیل داده‌اند و مدعی هستند بر اساس سال‌ها تجربه در صدا و سیما! به این نتیجه رسیده‌اند و اینکه باید نگاهی به دخل و خرج‌ها انداخت و توجیه اقتصادی را هم مدنظر قرارداد!

در بخش تولید نیز با وجود حضور یکی از هنرمندان فیلم کوتاه قدر کشور در رأس آن در بر همین پاشنه چرخیده، فیلم‌نامه‌ها، طرح‌ها و ایده‌های فیلم‌سازان شهرستانی در یک چرخه معیوب ماه‌ها در انتظار یک آری و یا نه می‌ماند و حاصلش یک مشت مکاتبات بیهوده با مرکز است و شیوه متداول انجمن نیز همیشه عدم پاسخ به مکاتبات استانی بوده است.

اما فراتر از اینها انجمن یک پشتوانه ۳۰ ساله دارد که باوجود همه فراز و نشیب‌ها صاحب کارنامه درخشانی است و به برکت وجود استعدادها و جوانان مشتاق و هنرمندش که در واقع سرمایه‌های سینمای ایران هستند می‌تواند تامین کننده نیروهای فعال، متخصص و آگاه برای هنر هفتم این مملکت باشد بنابراین جسارتا پیشنهاداتی را به حضورتان ارائه می‌دهم.

۱- ساماندهی سیستم آموزشی انجمن یکبار برای همیشه با استفاده از نظرات مدیران و مدرسان شهرستانی، اساتید مجرب فیلم کوتاه و بهره‌مندی از تجربیات برادر ارجمند سعید پور اسماعیلی که در دوران تصدی معاونت آموزشی صمیمانه برای متحول کردن این بخش تلاش کرد.

۲- اجازه دهید شهریه دوره‌های آموزشی در دفاتر هزینه شود که محاسن فراوانی دارد از جمله پرداخت به موقع حق التدریس‌ها، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس، راه‌اندازی پاتوق‌های فیلم کوتاه، انجام حمایت‌های کوچک از فیلم، هنرجویان و…

۳- رئیس سازمان سینمائی اعلام کرده‌اند که امسال ۳۰۰ فیلم کوتاه ساخته خواهد شد. استفاده عادلانه از این امکان در سطح کشور در گرو ایجاد فرصت برابر برای همه استان‌ها، تشکیل مجدد شوراهای تولید استانی، اعتماد به مدیران استان و واریز بودجه تولید به حساب دفاتر برای کوتاه کردن بروکراسی اداری است. مطمئن باشید حاصل اینکار راه افتادن چرخه تولید فیلم کوتاه و شکوفائی استعدادهای فیلم‌سازان شهرستانی خواهد بود.

۴- کمک به تامین بودجه برگزاری هفته‌های فیلم و عکس، جشنواره‌های استانی و موضوعی در دفاتر مختلف کشور موجب تقویت انگیزه فیلم‌سازان و عکاسان، ایجاد بستر رقابت سالم و سازنده، تشویق خلاقیت و نوآوری، ترویج فرهنگ بومی و نیز برقراری عدالت فرهنگی خواهد بود که امیدوارم مورد توجه قرارگیرد.

۵- فواید زیادی بر مدیریت منطقه‌ای مترتب است که جناب فرخنده کیش برای برقراری و ساماندهی آن کوشیدند ولی ظاهراً مشکلاتی بود که پس از صدور ابلاغ مدیران منطقه‌ای کار ناتمام ماند که امید است دنبال کردن آن استفاده از توانمندی و پتانسیل‌های منطقه و چابک‌سازی سیستم را در پی داشته باشد.

۶- یکی از مشکلات دفاتر استانی نداشتن ردیف بودجه و عدم بهره‌مندی از بودجه‌های استانی به دلیل ارتباط ضعیف سازمان سینمایی با استانداران و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به همین دلیل تفاهمنامه جناب دکتر ایوبی با برخی از استانداران از جمله کردستان تحت عنوان کمیته استانی سینما با وجود گذشت بیش از یکسال ناکام مانده است. اجرای این تفاهمنامه بسیاری از مشکلات موجود فیلم کوتاه و دفاتر را حل خواهد کرد.

۷- و سرانجام رسیدگی به وضعیت نابسامان معیشتی پرسنل دفاتر که به جرأت می‌توان گفت که با انگیزه‌ترین و فعال‌ترین کارکنانی هستند که به حرفه خود عشق می‌ورزند ولی از نظر مالی در مقایسه با کارکنان بخش دولتی تفاوت بسیاری دارند.

زیاده‌گویی و جسارتم را ببخشایید، باشد که کارنامه مدیریت جنابعالی یادگاری ماندگار و چراغ راه برای آینده فیلم کوتاه و بخش آموزش سینمای ایران باشد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=5324