نیل مک گلون منتقد مجله سایت اند ساند در یادداشتی کوتاه به فیلم «وقت ناهار» ساخته علیرضا قاسمی پرداخت؛ فیلمی که در جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، نیل مک گلون منتقد مجله سایت اند ساند و پژوهشگر موسسه کرایتریونه در نقدی به فیلم ایرانی «وقت ناهار» ساخته علیرضا قاسمی پرداخته است. این فیلم کوتاه که حضورهای جهانی قابل اعتنایی داشته است این روزها در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر هم حضور دارد و با سه فیلم دیگر به رقابت می‌پردازد.

نقد نیل مک گلون بدین شرح است: «این اولین فیلمی است که از فیلم‌ساز ایرانی علیرضا قاسمی دیده‌ام. در بیان قدرت این فیلم کوتاه باید بگویم که من با هیجان بسیار به همان شدت و احساس عمیقی که در این ۱۵ دقیقه وجود داشت به انتظار ادامه کارهای این فیلم‌ساز می‌نشینم.

فیلم داستان یک دختر ۱۶ ساله را روایت می‌کند که برای شناسایی جسد مادرش به بیمارستانی در شهر می‌آید با این حال مسئولان بیمارستان به دلیل سن و سال پایین این دختر به او اجازه نمی‌دهند که برای شناسایی مادرش به سردخانه بیمارستان مراجعه کند و از او می‌خواهند که شخص بزرگتری را برای این کار به جای خودش بیاورد.

سرانجام با اصرار دختر و پس از این که مسئولان بیمارستان مطمئن می‌شوند که بیشتر خانواده او به خاطر جرم‌های مختلف درزندان به سر می‌برند اجازه این کار را به او می‌دهند.

قاسمی در این اثر از خورشید چراغی پور بازیگر جوان فیلمش یک بازی سینمایی شگفت انگیز می‌گیرد بازیگری که در آینده قطعا نامش بیشتر شنیده خواهد شد. گستره احساسی که این دختر در هنگام بیان داستان زندگیش به مدیر بیمارستان به مخاطب ارائه می‌دهد برای من یادآور پسر جوان شاهکار کلیموف «بیا و بنگر» است. پسری که در انتهای فیلم به نظر می‌رسد به خاطر رنج هایی که بر او رفته به شخص دیگری مبدل شده است.

کارگردانی بی نظیر قاسمی به بازیگر زن اصلی فیلمش این اجازه را داده که اجرایی ارایه دهد بدون آن که تلاشی برای خودنمایی و جلب توجه داشته باشد.

فیلم‌نامه اثر بسیار دقیق نوشته شده و اجرای آن نیز چیزی کمتر از یک مکاشفه درونی نیست. دیالوگ‌ها از سوی دختر همانند اشک هایش جاری می‌شوند و ما همواره احساس می‌کنیم که اشک‌های دختر در هر لحظه از فیلم در شرف جاری شدن است.»

«وقت ناهار» امروز شنبه ۱۴ بهمن ماه ساعت ۲۰ در قالب بسته فیلم‌های کوتاه در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش در می‌آید. فیلم‌های کوتاه جشنواره با اینکه در بخش رقابتی حضور دارند ولی نمایش مردمی و نمایش برای اهالی سینما ندارند.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=10197