پول ندارید؟ عیبی ندارد. در اینجا چند توصیه کوتاه می‌خوانید که یادتان می‌دهد چطور با بودجه محدود برای فیلم‌تان بازاریابی کنید.

نوسته: جاناتان پُل (Johnathan Paul)

ترجمه: خاطره کردکریمی

 

بازاریابیِ فیلم یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرآیند تولید فیلم است. فیلم شما بالقوه می‌تواند مهم‌ترین فیلمِ مستقل قرن اخیر باشد اما بدونِ استراتژی بازاریابی مناسب، تمامِ پتانسیلش را بر باد خواهید داد. پس بیایید باهم به چند راه ساده و مختصر برای بازاریابیِ فیلمی با بودجه محدود، نگاهی بیاندازیم.

 

۱- بسته بازاریابی درست کنید.

شما نیاز به ابزار بازاریابی خواهید داشت. معنی‌اش این است که باید نام‌ونشانِ (برند) خاصی برای فیلم‌تان دست‌وپا کنید. بعدازآن است که ابزار موردنیاز را بر اساس آن نام‌ونشان تولید خواهید کرد. این ابزار شامل عکس‌های کاور و نمایه همه رسانه‌های اجتماعی، پوستر فیلم و قالبِ وب‌سایت و صفحه فیس‌بوک‌تان است. برای اینکار بی‌شمار ابزار هست که به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. اگر در این زمینه هیچ تجربه‌ای ندارید، دنبالِ هنرمندی همشهری باشید.

 

۲- از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.

بهترین راه برای پیدا کردن مخاطب، استفاده از اینترنت و فضاهایی است که در اختیار می‌گذارد؛ منظور وب‌سایت شخصی و رسانه‌های اجتماعی است. اول برای فیلم‌تان وب‌سایت درست کنید. وُردپِرس، اسکوئراِسپِیس یا ویکس به کارتان می‌آید. شخصاً وُردپرس را برای وب‌سایت رسمیِ فیلمم ترجیح می‌دهم چون انعطاف بیشتری در قبال خواسته‌هایم دارد.

بعد استفاده از رسانه‌های اجتماعی و امکاناتِ فراوانش را در نظر بگیرید. من برای فیلم خودم، فیس‌بوک را در اولویت قرار می‌دهم، بعدازآن حساب‌کاربریِ شخصی توئیترم را برای ارسال مداومِ محتواهای مرتبط به کار می‌گیرم. ببینید کدام بیشتر به دردتان می‌خورد. می‌توان از ترکیب هر رسانه‌ای از اینستاگرام گرفته تا واین و تامبلر هم استفاده کنید.

 

۳- برای رسانه‌ها، محتوا تولید کنید.

دیگر راه مهم بازاریابی برای فیلم تولید محتوا برای منابع خبری است. به این منظور باید ضروری‌ترین اطلاعات فیلم‌تان را در حجمی خیلی کم آماده کنید. همچنین درباره خودتان به‌عنوان کارگردان و موفقیت‌های گذشته‌تان یا دیگر پروژه‌هایی که روی‌شان کار کرده‌اید، حرف بزنید.

به‌محض اینکه خبر فیلم‌تان آماده شد، به هر تعداد بنگاه خبری که دست‌تان می‌رسد، بفرستیدش. ضمناً حواستان به این باشد که بیشتر سراغ بنگاه‌هایی بروید که محتواهایی مشابه سوژه فیلم شما تولید می‌کنند. برای همه‌جور ژانری از علمی ــ تخیلی گرفته تا تاریخ جنگِ داخلی جا هست؛ تمام گزینه‌های موجود را پیدا کنید.

 

۴- مجموعه‌ای از تیزرهای تبلیغاتی بسازید.

تولید فیلم فرآیندی است طولانی و شما قطعاً می‌خواهید مخاطبتان را همراه نگه دارید. یک راهش این است که مجموعه‌ای از تیزرهای تبلیغاتی بسازید. این تیزرها می‌توانند به‌سادگیِ گفتن چند خط دیالوگ و نمایش لوگو باشند یا نه، می‌توانید شخصیت اصلی را بردارید و با راش‌هایی که احتمالاً در فیلم استفاده نمی‌شوند تیزری کوتاه بسازید. کافی است خلاق باشید و در تمام مراحل تولید، ساخت تیزر را فراموش نکنید. من برای خودم سقف سه یا چهار تیزر را تعیین کرده‌ام.

یکی دو تیزرِ اول تنها برای ایجاد علاقه در مخاطب است. بعد شخصاً وقتی بیشترِ فیلم‌برداری انجام شد، تیزری دیگر خواهم ساخت. در حدود یک دقیقه نگهش دارید. دستِ آخر، وقتی در مراحلِ پس از تولید هستید، تیزر نهاییِ مفصل‌تان را بسازید. این یکی می‌توانید یک دقیقه و نیم تا حداکثر دو دقیقه باشد.

 

۵- در IMDb حساب باز کنید.

IMDb مرجع بی‌نظیری است. این وب‌سایت چه خوشتان بیاید چه نه، برای بازاریابی به فیلم‌تان اعتباری دوچندان می‌دهد.

فقط به خاطر داشته باشید که داشتن صفحه‌ای حرفه‌ای در آی‌ام‌دی‌بی ماهیانه ۲۰ دلار و سالیانه ۱۴۹ دلار خرج برمی‌دارد. گرچه چنین کاری به‌نظر پُرخرج می‌رسد اما منافع بسیاری برای‌تان خواهد داشت، ازجمله ایجاد فرصتی در جستجوهای اینترنتی در کنار میلیون‌ها فیلم حرفه‌ای دیگر.

منبع: فیلمیوال

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=3529