نوشته: النورا پسیل

ترجمه: مهلقا حسین

نظر به رقابت سنگینی که در جشنواره‌های بزرگ جریان دارد ممکن است فکر کنید بعد از اینکه فیلم شما در جشنواره‌ای انتخاب شد، سخت‌ترین مرحله را رد کرده‌اید ــ فیلم‌تان دیده خواهد شد و می‌توانید امیدوار باشید آنچه را هنگام ساختن فیلم انتظار داشتید، برایتان به ارمغان خواهد آورد. ولی از کجا مطمئن هستید که مردم فیلم شما را تماشا خواهند کرد؟

به عنوان مثال در جشنواره رین دنس به‌عنوان یک جشنواره مستقل، تعداد زیادی از مخاطبان درباره اغلب فیلم‌های حاضر در جشنواره اطلاعی ندارند. با وجود ۲۴۸ فیلم در برنامه هدف برگزار کنندگان این جشنواره آگاهی مردم درباره خود جشنواره است، در حالی که به هر فیلم نیز فرصت عادلانه‌ای برای نمایش داده می‌شود. در این میان تلاش شما برای بازاریابی در نقش یک فیلم‌ساز بسیار ضروری است تا از این طریق مطمئن شوید که سالن تماشاچیان پر خواهد بود.

در این مقاله ۶ راهکار برای اجتناب از بدترین کابوستان در جشنواره، یعنی یک سالن خالی از تماشاچی را به شما ارائه می‌دهیم:

  • سرمایه‌هایتان را آماده نگه دارید

زمانی که اکران فیلم‌ها در جشنواره آغاز می‌شود ما گاهی در یافتن تریلر فیلم از اینترنت دچار اشکال می‌شویم که این ایراد بسیار بزرگی است. حتی یک بار یکی از تماشاچیان به من گفت که آن‌ها فیلم‌های بدون تریلر را تماشا نمی‌کنند چرا که در این صورت معیاری برای تصمیم‌گیری درباره اینکه علاقه دارند آن فیلم را تماشا کنند یا نه در دست ندارند.

شما نه تنها موقع ثبت نام در جشنواره باید از داشتن تریلری برای فیلم خود مطمئن باشید که باید آن را به مهم‌ترین سرمایه هنگام تبلیغ فیلم‌تان تبدیل کند: هم تریلر و هم عکس‌های پشت صحنه را. یک وب‌سایت فیلم و شبکه اجتماعی مخصوص فیلم نیز گزینه‌ای عالی برای جهت دهی مردم در زمان جشنواره هستند.

  • یک صفحه فیس‌بوک برای نمایشتان داشته باشد

ساختن یک صفحه فیس‌بوک برای فیلم جهت افزایش ظرفیت دیدن فیلم‌تان حیاتی است. هنگام ساختن صفحه مطمئن شوید که صفحه جشنواره را به عنوان میزبان فیلم معرفی می‌کنید، چرا که در این صورت چنانچه جشنواره نیز این میزبانی را از سوی صفحه شما قبول کند صفحه شما در صفحه جشنواره نیز نمایش داده خواهد شد. شما همچنین می‌توانید به جای استفاده از عکسی همراه با اسم جشنواره و اسم و توضیحات فیلم، از تریلر خود استفاده کنید.

اطلاعاتی درباره پرسش و پاسخ فیلم در صفحه قرار بدهید. در صورتی که فیلم بیش از یک بار نمایش داده می‌شود درباره زمان هر دو اکران اطلاع رسانی کنید. لینک صفحه‌ای که مردم از طریق آن می‌توانند بلیط تهیه کنند را در صفحه قرار بدهید. تمام نقدهایی که درباره فیلم نوشته شده است را در صفحه بگذارید. صفحه را به‌روز نگه دارید (با استفاده از تریلرها، نقدها، عکس‌های پشت صحنه و بیوگرافی فیلم).

پس از نمایش فیلم نیز یک پست تشکر همراه با عکس‌های اکران بگذارید و تمام این کارها را در شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر اینستاگرام و توییتر هم تکرار کنید.

  • نمایش فیلم را پیش از شروع جشنواره آغاز کنید

از تبلیغات فیس‌بوک برای جشنواره استفاده کنید تا جمعیت هدف خود برای تبلیغ فیلم (از نظر موقعیت جغرافیایی جشنواره، جنسیت، سن و سلایق مخاطبین) را پیدا کنید. برای این کار نیاز به بودجه سنگینی نیست و حتی سرمایه‌های اندک نیز می‌توانند کمک کننده باشند. برای اینکه درگیری مخاطب با فیلم را افزایش بدهید می‌توانید تریلر فیلم خود را در بخش تبلیغات فیس‌بوک قرار بدهید و چنانچه بودجه بیشتری در اختیار دارید می‌توانید افرادی که این تریلر را مشاهده کرده‌اند برای تبلیغات بعدی خود هدف بگیرید، زیرا احتمال اینکه آن‌ها بلیط فیلم شما را تهیه کنند بیشتر است. فیس‌بوک همچنین توصیه‌هایی برای اینکه چطور event خود را با گروه‌ها و جوامع مرتبط با موضوع مورد نظرتات در میان بگذارید و آن‌ها را به دیدن فیلم خود و همچنین جلسات بعد از اکران (اگر برنامه‌ای برایش دارید) دعوت کنید دارد.

  • درست کردن یک مسابقه برای گرفتن بلیط

چند تا از بلیط‌های فیلم خود را خریداری کنید و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به قرعه بگذارید. این قرعه‌کشی‌ها برای بیشتر شنیده شدن نام فیلم‌تان بسیار موثرند ولی شما نتیجه این تاثیر را باید در فروش واقعی بلیط‌های خود ملاحظه کنید. یک مثال می‌تواند دادن بلیط رایگان به کسی باشد که از قبل یک بلیط خریده است؛ تا بتواند یکی از دوستان خود را نیز همراه خود بیاورد. قرعه‌کشی را تنها در صورتی انجام بدهید که جشنواره بلیط اینترنتی می‌فروشید، در غیر این صورت رساندن بلیط کاغذی به برندگان مسابقه کار دشواری خواهد بود.

  • آنجا باشید

دلایل بسیاری از جمله کمبود بودجه ممکن است وجود داشته باشد که باعث شود شما هنگام اکران فیلم خودتان در جشنواره حضور نداشته باشید. مساله‌ای نیست اما اگر قرار است حضور به هم برسانید، مطمئن شوید که هنگام افتتاح جشنواره (در صورت امکان) آنجا خواهید بود تا بتوانید نام فیلم‌تان را به گوش دیگران نیز برسانید.

چند محتوای تبلیغاتی با خود به همراه داشته باشید. پخش تراکت اگرچه کار بسیار رایجی‌ست اما در عین حال موثر نیز هست، به خصوص اگر زمان اکران فیلم‌تان در جشنواره، طوری که به چشم بیاید در آن درج شده باشد. شما معمولا مجاز هستید آگهی‌ها و تراکت‌های خود را در محوطه سینما (از جمله ورودی سالن‌ها) پخش کنید، اما نه در خیابان‌ها. برخی اماکن نیز ممکن است اجازه نصب پوستر داشته باشید اما همیشه باید با خود جشنواره این مسائل را بررسی کنید. در هر صورت حتما باید چیزی از فیلم خود همراه داشته باشید که مردم بتوانند پیش از اکران فیلم، آن را با خودشان به خانه ببرند.

اگر بودجه کافی دارید می‌توانید از تبلیغات خلاقانه‌تری نظیر پیکسل‌های فیلم، استیکر، نوار فیلم و هر چیز دیگری که به فیلم مربوط می‌شود استفاده کنید. مثلا یکی از تبلیغات خلاقانه در طول یک جشنواره مربوط به فیلم «پروژه زادوگر بلر» بود که سازندگان فیلم در آگهی‌هایشان خواسته بودند هرکس که اطلاعی از دانش‌آموزان گم شده دارد جلو بیاید. اگر فیلم شما روی مسائل گسترده‌تری متمرکز است می‌توانید بروشورهایی جهت آگاهی دادن به مردم تهیه کنید و مطالب بروشورها را به فیلم خود ربط دهید. به عنوان مثال محتوای تبلیغاتی فیلم ۱۲۰ BPM شامل آگهی‌هایی بود درباره تاریخچه بیماری ایدز، به انضمام پوستری از فیلم.

از رویدادهای شبکه‌ای غفلت نکنید، خواه مستقیما برای جشنواره برنامه‌ریزی شده باشند با به رویدادهایی پس از اکران‌های خاص (نظیر نشست‌های خبری، میهمانی‌ها و…) اشاره داشته باشند.

درباره تبلیغ فیلم خود بیش از حد به مردم فشار وارد نکنید و تنها چند تراکت یا کارت تبلیغاتی برای کسانی که علاقه‌مند هستند همراه داشته باشید.

  • تکرار کنید

در بسیاری از جشنواره‌ها هر فیلم بیش از یک بار روی پرده نمایش می‌رود و شما می‌خواهید از تمام فرصت‌هایتان نهایت استفاده را بکنید، مثلا با حاضر بودنتان در هر دو اکران در صورت امکان؛ یا تنها با ادامه دادن تلاش‌هایتان برای بازار یابی پس از نخستین اکران (از طریق شبکه‎های اجتماعی، آگهی‌ها و شبکه افراد). هر بازخورد، نقد یا عکسی را که پس از اکران اول به دستتان می‌رسد انتشار دهید تا دنبال کنندگانی را علاقه‌مند کنید که ممکن است اکران اول را از دست داده باشند؛ فراموش نکنید که تعریف شفاهی و دهان به دهان از فیلم نیز مساله‌ای حیاتی برای بازاریابی فیلمتان است.

پس برای جشنواره بعدیتان هم زمان که هر تغییری را که بر اساس بازخورد سال‌های قبل است اعمال می‌کنید، مطمئن شوید که این کارها را نیز انجام داده‌اید. از هر محتوایی نظیر عکس، فیلم یا مقاله که در جشنواره‌های قبلی به ارتقای بازدید فیلم‌تان کمک کرده است برای جشنواره بعدی نیز استفاده کنید. در آخر فراموش نکنید که بازاریابی فیلم‌تان در جشنواره تنها بخشی از کمپین بازاریابی است.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13299