فیدان: در دوره زمانی یک ساله ۱۳۹۶ آمار حضورها و جوایز بین‌المللی فیلم کوتاه ایران به شرح زیر است.

در این دوره زمانی ۴۸۶ فیلم‌ساز با ۵۶۷ فیلم کوتاه مستند، انیمیشن، تجربی و داستانی موفق شده‌اند در جشنواره‌های بین‌المللی ۸۸ کشور آمار ۱۹۶۷ حضور، ۳۷۵ جایزه و ۱۲۸ عنوان نامزدی دریافت جایزه را به ثبت برسانند.

در بخش فیلم‌های انیمیشن ۶۹۵ حضور توسط ۹۸ فیلم‌ساز با ۹۵ انیمیشن کوتاه به ثبت رسیده که حاصل این حضورها دریافت ۱۱۶ جایزه بین‌المللی ست.

در بخش مستند کوتاه ۶۹ حضور توسط ۴۶ فیلم‌ساز با ۵۱ مستند کوتاه به ثبت رسیده که حاصل این حضورها دریافت ۱۷ جایزه بین‌المللی ست.

در بخش فیلم کوتاه تجربی ۸۶ حضور توسط ۲۳ فیلم‌ساز با ۲۲ فیلم کوتاه به ثبت رسیده که حاصل این حضورها دریافت ۱۳ جایزه بین‌المللی ست.

در بخش فیلم کوتاه داستانی ۱۱۱۸ حضور توسط ۳۱۹ فیلم‌ساز با ۳۹۹ فیلم کوتاه به ثبت رسیده که حاصل این حضورها دریافت ۲۲۹ جایزه بین‌المللی ست.

فیلم‌سازان زن نیز موفق شده‌اند آمار ۴۲۸ حضور توسط ۱۱۴ فیلم‌ساز را به ثبت برسانند که حاصل آن دریافت ۸۶ جایزه بین‌المللی بوده است.

از نکات قابل توجه دیگر در این آمار دریافت ۵ جایز اسکار کوالیفاید توسط فیلم‌های کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری (۳ جایزه)، «نگاه» به کارگردانی فرنوش صمدی (۱ جایزه) و مستند کوتاه «برد» به کارگردانی حمید جعفری (۱ جایزه) است. گفتنی است حمید جعفری با مستند کوتاه «برد» و فرنوش صمدی با فیلم کوتاه «نگاه» شانس حضور در رقابت‌های اسکار ۲۰۱۹ را خواهد داشت.

از دیگر نکات قابل توجه در این آمار اختصاص بیش از یک چهارم حضورها و جوایز کسب شده به معتبرترین جشنواره‌های جهان است که باعث می‌شود فیلم‌های کوتاه ایرانی موفق‌ترین سال خود در تاریخ سینمای ایران را در عرصه بین‌المللی تجربه کرده باشند.

 

فیدان موفق‌ترین فیلم‌های سال را نیز به شرح زیر اعلام می‌کند:

  • فیلم کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری
  • فیلم کوتاه «نگاه» به کارگردانی فرنوش صمدی
  • فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک
  • فیلم کوتاه «وقت ناهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی
  • انیمیشن کوتاه «لایت سایت» به کارگردانی سید مسلم طباطبایی
  • فیلم کوتاه «هنوز نه» به کارگردانی آرین وزیردفتری
  • انیمیشن کوتاه «ایکی» به کارگردانی پرستو کاردگر
  • انیمیشن کوتاه «پیشخدمت» به کارگردانی فرنوش عابدی
  • فیلم کوتاه «پیدایش» به کارگردانی آبتین مظفری
  • فیلم کوتاه «سکوت» به کارگردانی علی عسگری و فرنوش صمدی
  • انیمیشن کوتاه «یال و کوپال» به کارگردانی شیوا صادق اسدی
  • مستند کوتاه «برد» به کارگردانی حمید جعفری
  • فیلم کوتاه «کرختی» به کارگردانی میلاد جرموز
  • فیلم کوتاه «از حسکه با عشق» به کارگردانی محمد فراهانی

معتبرترین حضورها و جوایز را کاوه مظاهری با فیلم کوتاه «روتوش» به دست آورده که بی شک عنوان پر افتخارترین فیلم کوتاه تاریخ سینمای ایران را با خود یدک می‌کشد.

بیشترین آمار حضور در جشنواره‌های بین‌المللی متعلق به انیمیشن کوتاه «لایت سایت» به کارگردانی سید مسلم طباطبایی ست که تا کنون نزدیک به ۳۰۰ حضور و جوایز متعدد را به ثبت رسانده است. این انیمیشن شرایط حضور در اسکار دانشجویی را نیز به دست آورده است.

فیلم کوتاه «سکوت» به کارگردانی علی عسگری و فرنوش صمدی برای دومین سال پیاپی در فهرست پرافتخارترین فیلم‌های کوتاه سال حضور دارد.

فرنوش صمدی با دو فیلم کوتاه «سکوت» و «نگاه» موفق‌ترین فیلم‌ساز زن است که فیلم کوتاه «نگاه» بعد از «روتوش» پر افتخارترین فیلم کوتاه سال است.

 

فیلم‌های کوتاه دیگری چون «شب تولد» به کارگردانی امید شمس، «بدو رستم بدو» به کارگردانی حسین ملایمی، «عوارض خروج» به کارگردانی محمد نجاریان، «وال‌ها» به کارگردانی بهنام عابدی، «دریای تلخ» به کارگردانی فاطمه احمدی، «هایلایت» به کارگردانی شهرزاد دادگر و «طاغی» به کارگردانی کوروش عسگری نیز در سال ۱۳۹۶ با تجربه نخستین حضورهای بین‌المللی خود در جشنواره‌های مطرحی شانس بالایی برای تداوم حضورهای خود در سال ۱۳۹۷ خواهند داشت.

 

با وجود اینکه آمار ارائه شده با بررسی دقیق اخبار خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های فعال در حوزه فیلم کوتاه جمع آوری شده اما متاسفانه هنوز هم بخشی از اخبار افتخارات بین‌المللی فیلم کوتاه به صورت رسمی مخابره نمی‌شوند که احتمال قوی وجود دارد که آمار حضورهای بین‌المللی تا عدد ۲۵۰۰ حضور در سال ۱۳۹۶ باشد. امیدواریم در سال‌های آینده با رفتار تخصصی‌تر در خصوص انتشار اخبار فیلم کوتاه و نیز فرهنگ‌سازی در بین فیلم‌سازان فیلم کوتاه برای اطلاع رسانی دقیق‌تر درصد بیشتری از اخبار و افتخار آفرینی‌های این حوزه ثبت و مخابره شود.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=11545