در جریان دیدار فیلم‌سازان فیلم کوتاه با فرید فرخنده کیش؛

سازمان‌دهی بودجه تولیدات حرفه‌ای فیلم کوتاه و لزوم تغییر در روند حمایت از فیلم‌سازان

فیلم‌سازان فیلم کوتاه طی جلسه با مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و مدیران فرهنگی حوزه فیلم کوتاه به بررسی عمده‌ترین موانع در مسیر تولیدات حرفه‌ای فیلم کوتاه پرداختند.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، این جلسه با حضور فرید فرخنده کیش رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران، آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن، محمد آفریده، امیر شهاب رضویان، ایرج سالاروند، شهرام میراب اقدم، امیرعلی اعلایی، کاوه قهرمان، امین بیگی، غزاله سلطانی، پویا نبی و هادی علی‌پناه برگزار شد.

در این جلسه که با ارائه گزارشی مختصر از تولیدات سینمای کوتاه  و سهم بخش خصوصی و دولتی در تولید سینمای کوتاه آغاز شد عدم توانایی بسیاری از کارگردانان شناخته‌شده فیلم کوتاه برای تولید آثار جدید در سال اخیر موردبحث قرار گرفت. 

فرید فرخنده کیش با اشاره به تغییر رویه تولیدی انجمن و چابک سازی صورت گرفته در این خصوص گفت انجمن سینمای جوانان ایران در تلاش است تا حمایت‌های خود را در مرحله پس از تولید متمرکز کند. در این صورت است که فیلم‌سازان در مراحل ابتدایی تولید و حتی تولید با آزادی عمل بیشتری فعالیت خواهند کرد و درنتیجه فیلم‌سازانی که موفق شده‌اند توانایی‌ها و استعدادهای خود را به شکل درستی به نمایش بگذارند در مراحلی موردحمایت انجمن قرار خواهند گرفت که ضعف‌های عمده‌ای در آن وجود دارد و بیشتر صدمه را به فیلم‌سازان و فیلم‌ها وارد می‌کند. وی با اشاره به نتایج رضایت‌بخش اخذ شده در خصوص فیلم‌هایی که چنین حمایت‌هایی از آن‌ها صورت گرفته گفت افزود اصلی‌ترین خلأ موجود در مسیر فیلم کوتاه نه در مراحل تولید و آموزش که بیشتر در مراحل پخش و عرضه این آثار حس می‌شود.

در ادامه جلسه مطالباتی از سوی فیلم‌سازان حاضر در جلسه ارائه و موردبحث و بررسی قرارگرفته که عبارت‌اند از:

۱- تولیدات سینمای کوتاه داستانی تنها در یک سازمان مشخص  صورت گیرد و با توجه به سابقه و تجربه انجمن سینمای جوانان ایران این سازمان به نظر بهترین انتخاب ممکن برای چنین برنامه‌ریزی است.

۲- ردیف بودجه‌ایی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای تولید فیلم‌های کوتاه داستانی اختصاص یافته بود به‌طور کامل به انجمن سینمای جوانان منتقل شود تا شاهد افزایش تولیدات فیلم‌های کوتاه داستانی حرفه‌ایی در انجمن باشیم.

۳- فیلم‌سازان نسبت به مطالبات دیگر خود به همانند بهبود عرصه پخش و بازرگانی فیلم کوتاه، توجه رسانه‌های دیداری به فیلم کوتاه، افزایش تولیدات مکتوب و نوشتاری درزمینهٔ فیلم کوتاه و…. فعالیت بیشتری از خود بروز دهند

۴- در طول جلسه از رویکرد تولیدی انجمن در کشف و شناسایی استعدادها و فیلم‌سازان جوان و سیاست (حمایت بعد از تولید)  تقدیر گردید و خواسته شد که علاوه بر این رویکرد قابل‌تحسین؛ توجهی به فیلم‌سازان کوتاه حرفه‌ایی شود که از ابتدای تولید نیازمند حمایت مالی هستند.

۵- امیر شهاب رضویان با تشکر از فعالیت‌های صورت گرفته در بخش معاونت فرهنگی و آموزش انجمن ساختار آموزشی و هزینه‌ایی انجمن را ساختاری کهنه و فرسوده دانست و با ارائه پیشنهادات خواستار کاستن هزینه‌ها از آموزش و انتقال آن به جریان تولید گردید.

در پایان این جلسه با اشاره به این موضوع که تنها با برگزاری یک جلسه نمی‌توان به راه‌حلی برای رفع موانع سینمای کوتاه رسید پیشنهاد شد که این جلسات هر دو هفته یک‌بار با حضور و مشارکت فیلم‌سازان بیشتر و دعوت از مدیران فرهنگی مربوط به موضوع جلسات تداوم یابد و مباحث دیگری مانند اقتصاد و مارکتینگ، پخش و بازاریابی، توسعه فضای  نقدهای نوشتاری درزمینهٔ سینمای کوتاه، انتشار منابع مکتوب و…موردبحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=1674