در نخستین روز برگزاری سیزدهمین جشنواره نهال کارگاه تدوین با حضور تدوین‌گر مطرح کشور عباس گنجوی در ساعت ۱۴ تا ۱۷ در سالن جانبزرگی دانشکده کاربردی دانشگاه هنر برگزار شد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال، گنجوی این کارگاه را با تاکید بر اهمیت نگاه دقیق تدوین‌گر به جامعه برای تقویت نگاه در تدوین آغاز کرد. وی با اشاره به تفاوت تماشا کردن و نگاه کردن گفت : تماشا کردن برای دیدن صرف است در صورتی که با نگاه کردن به اطراف است که سوال در ذهن ایجاد می‌شود. تدوین‌گر باید اطرافش را خوب نگاه کند، بشناسد و تلاش کند سوال‌های مطرح شده را پاسخ دهد. دقیقا همین خصیصه است که در تدوین فیلم و در نگاه کردن به سکانس‌ها و پلان‌های متعدد پیش روی تدوین‌گر به کمک او می‌آید. او با نگاه کردن به تصاویر و تلاش برای پاسخ دادن به سوال‌های مطرح شده خواهد توانست بهترین تصمیم ممکن را در انتخاب نماهای نهایی بگیرد.

وی با بیان اینکه تدوین‌گر کارش به میز تدوین محدود نمی‌شود گفت: حضور در لوکیشن‌ها و رابطه صمیمانه با عوامل فیلم خصوصا کارگردان و بازیگران و همچنین آشنایی با منش، جهت فکری و سبک کاری آن‌ها و از همه مهم‌تر شناخت کامل روال طی شده در پروسه ساخت یک فیلم الزامی است.

تدوین‌گر «کاغذ بی خط» با اشاره به تفاوت دیجیتال و فیلم گفت: هنوز هم فیلم آنالوگ را ترجیح می‌دهد. وضوح تصویر دیجیتال از واقعیت زندگی ما دور است. خش‌هایی که روی نوار سلولوئید در هنگام فیلم‌برداری ثبت می‌شوند و همینطور حس ۲۴ فریم بر ثانیه بسیار به جنس زندگی واقعی نزدیک‌تر هستند. البته این گفته من به این معنا نیست که نباید با دوربین‌های دیجیتال فیلم ساخت. ولی به نظرم شناخت دقیق ابزار برای فیلم‌ساز و عوامل فیلم می‌تواند در بهتر شدن این مسئله کمک کند. نباید فراموش کنیم که راحتی‌ای که ابزارهای مدرن برای ما به ارمغان آورده‌اند ممکن است ما را گرفتار خود کنند.

عباس گنجوی در ادامه با طرح مباحثی چون زمان در سینما، چگونگی تعریف قصه در زمان، و مقایسه‌ی تدوین سینما با تدوین در تلویزیون، تدوین فیلم داستانی و مستند و همچنین تدوین دیجیتال و آنالوگ از جنبه‌های تکنیکی و هنری چگونگی نگاه خودش در انتخاب سکانس و خارج کردن سکانس در فیلم را برای حاضرین در این کارگاه شرح داد. وی همچنین نکاتی از تجربیات شخصی خودش در فرآیند تدوین برخی آثار سینمای ایران را در اختیار حاضرین قرار داد.

وی در پایان این کارگاه آموزشی با حضور در سالن نمایش فیلم‌های جشنواره به دیدن فیلم‌های کوتاه حاضر در بخش مسابقه جشنواره نشست.

 

تنظیم گزارش :

فائزه پیریایی، زهرا منصف و حسین عباسی

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=3234