رئیس انجمن فیلم کوتاه ایران تاکید کرد حذف سیمرغ فیلم کوتاه از جشنواره فجر مورد تایید صنف نیست و به سازمان سینمایی درخواست جلسه داده‌ایم.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از خبرگزاری مهر مسعود امینی تیرانی رئیس انجمن فیلم کوتاه ایران درباره خبرهایی مبنی بر حذف سیمرغ فیلم کوتاه از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: از نظر انجمن فیلم کوتاه ایران این مساله اساسا جای بحث ندارد زیرا سینما شامل فیلم کوتاه، فیلم بلند و فیلم مستند است و اگر قرار است درباره سینما حرف بزنیم باید اجازه دهیم همه این بخش‌ها در آن دیده شود.

وی با اشاره به اینکه اگر جشنواره فیلم فجر را پیشانی همه رویدادهای سینمایی در کشور می‌دانیم و باید همه گونه‌ها در آن دیده شود، بیان کرد: جشنواره فیلم فجر با هر مکانیسمی که برگزار شود و آیین نامه آن هر تغییری که داشته باشد باید به عنوان پیشانی سینمای ایران همه بخش‌های سینما را مدنظر قرار دهد.

امینی تیرانی ادامه داد: ضمن اینکه برای لزوم توجه به فیلم کوتاه دلایل بسیار مشخصی وجود دارد؛ چرا که نزدیک‌ترین فرم به فیلم بلند، فیلم کوتاه است. همه خصوصیات فیلم بلند در فیلم کوتاه وجود دارد و فیلم کوتاه اساسا یک مقوله تالیفی است. متاسفانه هر سال به نوعی با فیلم کوتاه برخورد می‌شود و دلایلی برای حذف سیمرغ فیلم کوتاه آورده می‌شود که برگرفته از نوعی بی‌اطلاعی و نبود کارشناسی درست است.

رئیس انجمن فیلم کوتاه ایران توضیح داد: سال گذشته استدلال‌های زیادی برای بازگشت سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر با رئیس وقت سازمان سینمایی داشتیم و حجت الله ایوبی آن‌ها را پذیرفت، اما در سال جاری بنابه دلایلی باز هم به پله اول بازگشته و مجبور به بحث کردن درباره اهمیت وجود سیمرغ فیلم کوتاه در جشنواره شده‌ایم.

وی تاکید کرد: در حالی که رئیس سازمان سینمایی همیشه اعلام کرده است که نظر صنفی نظر درستی است و باید به آن احترام گذاشته شود و یا وقتی معتقد است که مسئولیت‌های سینما به صنوف واگذار شود، نمی‌دانیم در این مورد خاص چرا صنف تصمیم گیرنده نیست و چرا نظر مشورتی صنف لحاظ نمی‌شود.

امینی تیرانی گفت: بودن و یا نبودن فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر یک انتظار حداقلی است و مطالبات فراوان‌تری در حوزه فیلم کوتاه وجود دارد. ما نباید از این مطالبه حداقلی پایین‌تر برویم بلکه باید سرجای خود بمانیم تا بتوانیم این سیمرغ را حفظ کنیم. اینکه مدام اهمیت وجود این سیمرغ فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر را گوشزد کنیم دیگر مساله تکراری است.

وی توضیح داد: از نظر انجمن فیلم کوتاه ایران حضور فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر قطعی و ضروری است، اما اگر نسبت به شکل اجرایی آن مسایلی وجود دارد، ما حاضر هستیم در این باره گفتگو کنیم.

کارگردان فیلم «بیداری برای سه روز» در جواب این سوال که آیا با رئیس سازمان سینمایی دیدار داشته‌اند یا خیر، بیان کرد: بعد از آخرین دیداری که با آقای حیدریان رئیس سازمان سینمایی داشتیم و این مساله را دوباره مطرح کردیم، تا امروز ۲ بار به صورت رسمی درخواست دیدار و برگزاری یک جلسه را داشتیم حتی به دبیر جشنواره فیلم فجر نیز نامه‌ای ارسال کرده‌ایم و درخواست جلسه داشته‌ایم که هنوز موفق به این امر نشده‌ایم.

وی توضیح داد: این اتفاق تنها مساله فیلم کوتاه نیست و حتی درباره بودن و یا نبودن فیلم مستند نیز بحث می‌شود و این یک رویکرد اشتباه است. چرا باید در جشنواره فیلم فجر تنها به فیلم بلند توجه شود. معتقدم فیلم کوتاه صلاحیت این را دارد که جایگاه مناسبی در جشنواره فیلم فجر داشته باشد. اگر ماهیت این رویداد یک جشن است که فیلم کوتاه نیز می‌تواند در این جشن حضور داشته باشد.

امینی تیرانی در پایان صحبت هایش گفت: معتقدم این گفتگو باید انجام شود و یک بار به صورت جدی این مساله کارشناسی شود و دیگر هربار با یک نگاه شخصی و سلیقه‌ای مورد بررسی قرار نگیرد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=8277