یک فعال حوزه انیمیشن گفت: امیدوارم آسیفای ایران دوباره و از نو احیاء شود و بتواند تمام فعالان راستین انیمیشن ایران را دوباره به دور هسته‌ای از دوستی، صداقت و همیاری گرد آورد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، مهرداد شیخان در نوشتاری که در اختیار ایسنا گذاشت، دیدگاه‌هایش را نسبت به شرایط پیش آمده برای آسیفای ایران نوشت:

«طی دو دهه گذشته شرایط ساخت انیمیشن در کشورمان به مدد فن آوری دیجیتال، رشد جمعیت نیروی کار و اقبال عمومی به تولیدات داخل بهبود چشمگیری داشت و عده زیادی جذب فعالیت‌های تولید شدند. به همین دلیل لزوم وجود انجمن، صنف و نهایتا سندیکا برای فعالان این حرفه تبدیل به ضرورت شد.

مدت‌ها پیش‌تر در سال ۶۰ پس از انحلال رشته تازه تاسیس انیمیشن در دانشگاه فارابی، دکتر نورالدین زرین کلک به مدد دانشجویان انیمیشن آن دانشگاه، بنیاد انجمن فیلم‌سازان انیمیشن ایران (آسیفا) را بر اساس الگوی آسیفای جهانی (و وابسته به همان نهاد) بنا نهاد و قرار شد همچون آسیفاهای سایر کشورها فعالیت‌های فرهنگی و حمایت از انیمیشن ایران را برعهده گیرد.

آسیفای ایران از آن پس سی و شش سال فراز و نشیب در فعالیت‌های خود داشته است که در جای خود باید به آن پرداخته شود. اما این انجمن یکی از مردم نهادترین انجمن‌های هنری دهه‌های اخیر بوده است. تمام فیلم‌سازان پر سابقه انیمیشن ایران یا از اعضای آن بوده‌اند و یا از آن به عنوان بخشی از هویت خود نام می‌برند.

از نیمه دهه ۷۰ بنا به شرایط اعضاء، آسیفای ایران تحت پوشش خانه سینما قرار گرفت و با وظایف تازه صنفی ادامه حیات داد. وظایفی که در آسیفا جایی نداشت، اما به دلیل آنکه تنها نهاد انیمیشن ایران در آن روزها بود تن به آن داد. طی آن سالها نیز فعالیت انجمن آسیفا سیر صعودی یافت اما به مرور از اواسط دهه ۸۰ تا نیمه دهه ۹۰ به دلیل مهاجرت‌ها، دغدغه‌های اقتصادی، نابسامانی خانه سینما و نیز عملکرد هیات مدیره متاخر در حفظ اعضای کارآمد،انجمن دچار ریزش اعضای فعال یا عدم پیگیری و حضورشان شد.

چنانچه در جلسات آخر با وجود فراخوان فقط عده قلیلی شرکت می‌کردند. این اتفاق دلایل دیگری هم داشت که باید به طور دقیق آسیب شناسی شود. اما درست در همین روزها قرار شد آسیفا به ساختار فرهنگی خود بازگردد و فعالیتهای صنفی به انجمن صنفی واگذار گردد. تشکیل انجمن صنفی انیمیشن ایران زیر نظر وزارت کار توفیق و اقدامی بالاجبار مانند سایر صنوف خانه سینما بود.

این مهمترین اتفاق طی دوره‌های اخیر مدیریتی آسیفا بود و باعث جنب و جوش و گرد آمدن دوباره اعضا شد. انتخابات انجام گرفت اما شوربختانه تنش‌هایی که بر سر تعیین هیات مدیره صنفِ تازه تاسیس انیمیشن ایران رخ داد، به انجمن آسیفا هم سرایت کرد و باعث معلق ماندن شرایط انجمن و حتی به تعویق انداختن فعالیتهایش تا امروز گردید.

به موازات این اتفاق و علی‌رغم پرسش‌ها و اعتراض‌ها مدیریت آسیفا گویا حق انتفاع از موقعیت را برای خود محفوظ می‌داند و خودسرانه انتخابات تعیین هیئت مدیره و بازرس جدید را به مدت سه سال به تعویق می‌اندازد.

سه سال یعنی یک دوره مدیریتی کامل! همین یک مورد تخلف کافی ست تا هیات مدیره خلع شود. تخلفی که یک انجمن را به تعطیلی کشاند!

دوره مدیریتی فعلی به سر آمده اما اتفاق بسیار بدی که رخ داد گره کور و سخت گشودنی‌ست که ایشان از خود برجا گذاشته‌اند. خودمحوری و رفتاری دور از تشخص،گویا در جامعه هنری ما نهادینه شده است. پس با این اوصاف نباید هم انتظار پاسخی منطقی داشت. اما قسمت بسیار نگران کننده ماجرا آنجاست که این گونه عملکردهای غلط و ناروا که برخاسته از منافع شخصی است،در آینده انیمیشن ایران و تصمیم‌گیری‌های حیاتی‌اش الگو شود، تداوم داشته باشد و به ساختار و شکل‌گیری انیمیشن ایران سمت و جهت نادرست دهد.

امیدوارم آسیفای ایران دوباره و از نو احیاء شود و بتواند تمام فعالان راستین انیمیشن ایران را دوباره به دور هسته‌ای از دوستی، صداقت و همیاری گرد آورد.»

مهرداد شیخان دانش آموخته کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده سینما تئاتر می‌باشد و از ۱۳۶۷ به عنوان کارگردان، فعالیت فیلم‌سازی‌اش را آغاز کرده است. او از ۱۳۶۹ عضو آسیفای ایران بوده و طی دوره‌هایی در هیات مدیره آن فعالیت داشته است.

او فیلم مستندی تاریخ نگار درباره تاریخچه انیمیشن ایران با نام «انیمیشن ایرانی» را در دست تهیه و تولید دارد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=9855