فیدان: مجموعه فیدان طی چند ماه گذشته با علنی شدن وضعیت دو فیلم کوتاه پیشین آقای یوسف کارگر به نامهای «مرثیهای برای شب» و «آغی» و عمل غیر اخلاقی آقای کارگر در ساخت عین به عین و بدون اجازه این فیلمها از روی دو فیلم از سینمای ترکیه، فیلم کوتاه «ekmek» به کارگردانی Koray sevindi و فیلم سینمای «kuf» به کارگردانی Ali Aydin بررسیهای گستردهای را در خصوص فیلم سوم آقای کارگر «آرا» آغاز کرد. خصوصا که نام یک فیلمنامهنویس بلغارستانی به نام Simeon Ventsislavov به عنوان صاحب طرح اصلی فیلمنامه از ابتدا در تیتراژ و متریال تبلیغاتی فیلم ذکر شده بود و خود فیلمساز نیز از ساخته شدن فیلم کوتاهی به نام «عشق» (لینک IMDb فیلم) از روی همین فیلمنامه پیش از «آرا» خبر میداد. ولی طبعا به خاطر ماهیت دو فیلم قبلی فیدان به اظهارات آقای کارگر اعتنا نکرد و شبهات خودش را با تهیه کننده اثر انجمن سینمای جوانان ایران در میان گذاشت. یوسف کارگر در ادامه مدرکی رسمی از توافق با Simeon Ventsislavov ارائه داد که پیش از ساخته شدن «آرا» بین دو طرف امضا شده بود که تصویر آن را در زیر مشاهده میکنید.
با این حال به دلیل رفتار آقای کارگر در کارگردانی دو فیلم قبلی خود، و عدم اشاره به موافقت تهیه کننده و کارگردان فیلم «عشق» در متن توافق فوق، فیدان بر لزوم ارائه مدرکی کاملتر که بعد از تماشای فیلم توسط عوامل فیلم کوتاه «عشق» ارائه شده باشد تاکید کرد، که آقای کارگر مدرک درخواست شده را نیز (که تصویر آن را در زیر مشاهده میکنید) ارائه داد.
علاوه بر ذکر نام صاحب اصلی فیلمنامه از ابتدای مراحل ساخت فیلم «آرا»، مدارک ارائه شده توسط فیلمساز که توسط تیم فیدان بررسی شده و سلامت آنها مورد تایید قرار گرفته (نام فیلم کوتاه «آرا» در صفحه IMDb آقای Simeon Ventsislavov نیز آمده است. این لینک) در این فاصله نسخه اصلی فیلم کوتاه «عشق» نیز به تهیه کننده و مجموعه فیدان ارائه شد و استقلال کامل دو اثر در مرحله کارگردانی کاملا مشهود است.
فیدان ضمن محکومیت اقدام آقای کارگر در دو فیلم پیشین خود و ابراز تاسف از وضعیت بغرنج پیش آمده که باعث تکدر خانواده فیلم کوتاه شده، از این پس با توجه به مدارک ارائه شده، صرفا اخبار مربط به فیلم کوتاه «آرا» و آثار احتمالی این فیلمساز در آینده را همچون سایر فیلمهای کوتاه پوشش خواهد داد و غیر از آن هیچ نوع رابطهای با آقای کارگر نخواهد داشت. همچنین مجموعه فیدان از تهیه کنندگان فیلمهای کوتاه «مرثیهای برای شب» و «آغی» حوزه هنری و انجمن سینمای جوانان ایران تقاضا دارد سریعا با صاحبان اصلی آثار تماس گرفته و جهت جلب رضایت کامل آنها تمامی اقدامات لازم را انجام دهند. چرا که مسئله فراتر از یک شخص و اقدام اوست و وجهه سینمای ایران و فیلمسازان فیلم کوتاه پرتلاشمان که این روزها ثمره تلاش و استعدادشان نام فیلم کوتاه ایران را در معتبرترین جشنوارههای جهان بر سر زبانها انداخته باید حفظ گردد.
یک توضیح و بس!
تاریخ انتشار: ۹۷/۰۳/۱۰
در روزهای گذشته و بعد از انتشار مدارکی که آقای کارگر در اختیار فیدان قرار داده بود فضایی به وجود آمد که پیش از هر واکنشی تصمیم گرفتیم درباره آن سکوت کنیم. از روزی هم که از این ماجرای غم انگیز با خبر شدیم کاملا بر این موضوع آگاه بودیم که دوستان عزیزمان که از هر فرصتی برای بستن افترا به فیدان غافل نمیشوند به خاطر رابطه آقای کارگر با مجموعه فیدان در گذشته، فرصت جذابی را برای تداوم کینه ورزیشان به دست میآورند. کاش این دوستان حداقل یک بار هم که شده مشکل خودشان را با مجموعه فیدان مطرح میکردند تا تلاش میکردیم رفعش کنیم. باز هم تکرار میکنیم درهای گفتگو با فیدان همیشه باز است.
اما در مورد مدارک مذکور. هدف فیدان از انتشار آن به هیچ عنوان دفاع از کار آقای یوسف کارگر نبود. مجموعه فیدان بیش از هر شخص دیگری بهانه برای ناراحت و عصبانی بودن از این شخص دارد. جایگاه و اعتبار فیدان هم اتفاق یک شبه و آسان به دست آمدهای نبوده که آن را فدای دفاع از یک فرد بیاخلاق آن هم در چنین سطح غیر قابل باوری کنیم. اما قصد اصلی جلوگیری از اقدامهای بیشرمانهتر عدهای بود که با رفتاری به مراتب بدتر از کار آقای کارگر سعی داشته و دارند با گستردهتر کردن ابعاد وضعیت به وجود آمده و آب و تاب دادن به ماجرا منافع خودشان را تامین کنند. منافعی که ابتدا به صورت باج خواهی مطرح شده و وقتی به آن دست نیافتهاند ابعادی چنین به آن دادهاند. از این رو با انتشار آن مدارک قصد داشتیم میزان این سودجویی را کاهش دهیم. اما مسئلهای که در آن دچار اشتباه شدیم این بود که میزان رنجش افکار عمومی از اقدام آقای کارگر و ابعاد آن بسیار بیش از اینهاست و طبعا چنین مدارکی صرفا میتوانند بار حقوقی داشته باشند و ماهیت رفتار آقای کارگر در فیلم سومشان چندان قابل توجیه نیست و با توجه به سابقه ایشان در دو فیلم قبلی طبعا ابعاد عمیقتری دارد.
لذا ضمن عذرخواهی از این اشتباه هنوز هم بر این باوریم که حفظ سلامت افکار عمومی یکی دیگر از وظیفههای هر رسانه اخلاق مداری ست که البته این روزها سودای کلیک و فالور آن را به فراموشی سپرده است. امروز یادداشت منتشر شده از سوی صنف فیلم کوتاه به قلم مسعود امینی تیرانی به شکلی دیگر به همین نکته اشاره میکند. بهتر بود این ماجرا به این شکل رسانهای نمیشد و آقای کارگر همچون افراد دیگری که چنین اشتباههایی را در گذشته مرتکب شدهاند. توسط مراجع رسمی و ارگانهایی که به وی اعتماد کرده بودند تنبیه میشد. اقداماتی که قبل از علنی شدن این خبر در چند ماه گذشته هم آغاز شده بود. اما طبعا چنین مسیری باب میل دوستانی نبود که تنها چاره خود برای دست یابی به منافعشان را در به اصطلاح افشاگری میدیدند. رنجش و کدورت خاطری که امروز در ابعادی چنین گسترده خاطر فیلمسازان فیلم کوتاه و مخاطبان آن را مکدر کرده اصلا اتفاق مثبت و جالبی نیست و آسیبهایی که از خود بر جای خواهد گذاشت به سختی قابل جبران و ترمیم خواهد بود. امیدواریم رسانههای فعال در حوزه فیلم کوتاه به این مسئله واقف باشند که وجهه حمایتگری آنها به دلیل ماهیت حوزه فیلم کوتاه، فیلمسازان فیلم کوتاه و حساسیتهای موجود در بستر این حوزه باید بسیار پررنگتر از دیگر ویژگیهایشان باشد.
ضمن پوزش دوباره از حمایتهایی که در گذشته از آقای یوسف کارگر کردهایم (هر چند فیدان هیچگاه متنی ویژهتر و یا خبری ویژهتر برای ایشان منتشر نکرده و همچون دیگر فیلمسازان فعالیتهای وی را ــ بدون آگاهی از ماهیت غیر اخلاقی آثارش ــ پوشش میداد) و نیز عذرخواهی از اشتباهی که در خصوص نحوه انتشار مدارک ارائه شده از سوی وی مرتکب شدیم، امیدواریم که در آینده رفتاری هوشمندانهتر و سنجیدهتر داشته باشیم. هر چه نباشد این واقعه غم انگیز نخستین تجربه فیدان هم بود. امیدواریم آخرین تجربهاش هم باشد.
در پایان یک اخطار جدی هم در خصوص افراد سودجویی داده باشیم که در تلاش بوده و حتما در آینده نیز ــ به اشکال مختلف ــ در تلاش خواهند بود تا منافع شخصی خودشان را با دامن زدن به این رخداد تلخ تامین کنند. جامعه فیلم کوتاه باید هوشمندتر از آن باشد که ملعبه دست افرادی قرار بگیرد که کشف این حقیقت تلخ تنها دستاورد مهم زندگیشان است. و همچنین ناراحتیم از دوستان شکسته خورده با سوابق معلومشان، که با هر گل آلود شدن آبی از دخمههای خود بیرون میجهند و آنچه خود کردهاند را به دیگران نسبت میدهند.
بر این باوریم که انجمن سینمای جوانان ایران باید در خصوص این مسئله چابکتر عمل میکرد اما امیدواریم اعلام رسمی اقداماتی که در تبیه آقای کارگر صورت دادهاند پایان بخش این ماجرای غم انگیز باشد. امیدواریم در آینده نیز مدیران انجمن سعه صدر بیشتر در قبال انتقادهایی که به مجموعه انجمن وارد میشود داشته باشند. ماهیت انتقاد کنشی منفی ست و عمدتا برآمده از یک دلخوری پس لا به لای هر لحن تندی حتما نکاتی مفید هم وجود دارد. طبعا بی انصافی را همیشه محکوم میکنیم و هرگز چشم بر روی نکات مثبت نبستهایم.
فیدان در شبکههای اجتماعی