نویسنده: دوشان مردن، مترجم: عطا مجابی
شروع کردن یک فیلم به هیچ وجه کار آسانی نیست. برای همین یافتن راه کارهای موثری که به گروه انگیزه بدهند مهم است. طراحی یک رویکرد منحصر به فرد در رابطه با اینکه یک کار را چگونه انجام دهید، اساسا زمان و تلاش زیادی را طلب میکند، و در ارتباط با یک فیلم و در مقام یک فیلمساز کار مشکلتر هم هست.
شما باید عمیقا خودتان را بشناسید، و در عین حال در قبال سایر حرفههای تخصصی مربوط به فیلمسازی شناخت و شفافیت لازم را داشته باشید.
اگر خودتان را به لحاظ تجربه چندان غنی نمیدانید، دست کم بسیار لازم است تا دقیقا بدانید برای تبدیل شدن به یک فیلمساز موفق به چه نوع مشاغل و ابزارآلاتی نیاز دارید، و مهمتر از آن اینکه با آنها چگونه تعامل کنید.
[در اینجا به نظرم میرسد پیشنهادی که از سوی بسیاری از اساتید و همچنین مقالات آموزشی توصیه و به آن اشاره شده را یادآوری کنم: اینکه بسیار خوب است به عنوان یک فیلمساز با تمامیِ حِرَفی که برای ساخت یک فیلم نیاز هستند آشنایی داشته باشیم، و دست کم یکبار آنها را به عنوان عضوی از گروه فیلمسازی تجربه کرده باشیم- مترجم]
به عنوان یک کارگردان؛ هدف من همیشه این بوده که حس مثبتی داشته باشم و به گروهم انگیزه بدهم، تا به این ترتیب بهترینِ خودشان باشند و کارشان را با کیفیت انجام بدهند.
تا به حال این تجربه را داشتهاید که وقتی شغل جدیدی را شروع میکنید و یا عضو تازه گروهی میشوید هیچ کس روی خوش به شما نشان ندهد و از شما استقبال نکنند؟
آن حس را به یاد بیاورید و همیشه به خاطر داشته باشید.
اگر در آغاز راه هستید و تازه میخواهید فیلم کوتاه کار کنید بدانید و آگاه باشید که میشود با بودجه حداقلی، و در مواردی حتی بدون بودجه فیلم ساخت، ولی بدون داشتن درک صحیح از اینکه فرآیند ساخت یک فیلم چگونه است، و نحوه تعامل شما با آن چگونه باید باشد نمیتوانید پیش بروید.
اینها نکاتی هستند که به من در گذشته کمک کردهاند:
«با منظم بودن به همکارانتان احترام بگذارید»
چرا به طور هفتگی با اعضای اصلی تیمتان ملاقات نکنید؟ به این ترتیب آنها این امکان را خواهند داشت تا با سایر اعضای فیلم گپ بزنند، و برای فیلمبرداری آماده شوند.
همه این را میپسندند که از ابتدا همه چیز شفاف باشد، به این ترتیب آنها خواهند توانست زمان بندی خودشان را داشته و با بالاترین راندمان کار خود را ارائه دهند.
برای وقت و انرژیای که آنها برای فیلم شما میگذارند احترام قائل شوید، چرا که اگر شما با اعمال زمان بندی شفاف این احترام را قائل نشوید، بعضی از نیروهایتان برای ارائه بهترین خدماتشان دچار دردسر و احتمالا کشمکش میشوند.
«با همکارانتان مراوده کنید»
پیش از هرچیز همیشه اطمینان حاصل کنید که قابل دسترس هستید. همیشه از جوی که در ایجاد آن موثر بوده و هستید آگاه باشید. یک دستیار کارگردان و تهیه کننده بیابید که با آنها شیمیِ خوبی برقرار میکنید و میتوانید به آنها تکیه کنید.
رابطه مداومی را با بازیگرها و عوامل فیلمتان داشته باشید و برای آنها روشن کنید که در کنار هم هر مشکلی را میتوانید حل کنید.
اگر میخواهید آدمها با شما کار کنند، باید راهی بیابید که ایدههایتان را به آنها به درستی ارائه کنید و این تمایل را در آنها ایجاد کنید که ایدههایشان را با شما به اشتراک بگذارند.
«از بازیگرهایتان نترسید»
این مشکل مشترک بسیاری از فیلمسازان تازه کار است ــ همه از بازیگرها میترسند.
وقتی به کلمه ترس اشاره میکنم منظورم آن نوع ترسهای اغراق آمیز و بیمار گونه نیست، بلکه اشارهام به عدم تواناییِ عمومی کارگردانها در تعامل نزدیک با بازیگرها ست.
بیشتر بازیگرها اعم از زن یا مرد بودنشان، به دلیل حرفهای که دارند، و همچنین جستجوی مداومی که در روحیات و روابط انسانی میکنند، معمولا کاراکترهای بسیار رها و در عین حال بسیار احساسیای هستند. (ولذا ممکن است این تفاوت کمی ترسناک به نظر برسد.)
یک یا دو دوره بازیگری بگذرانید، و یا روی خودتان کار کنید تا بفهمید بازیگرها چگونه عمل میکنند، به این ترتیب میتوانید به زبان مشترکی در تعامل با آنها برسید.
«راهی بیابید که آدمها برای آمدن به صحنه فیلم اشتیاق داشته باشند»
من دوست دارم هر فیلمی را که میخواهم شروع کنم را به عنوان یک کسب و کار کوچک و کوتاه مدت (زود بازده و کوتاه مدت) در نظر بگیرم. این ممکن است کمی غم انگیز به نظر برسد، اما راه بسیار خوبی برای نگاه کردن به یک فیلم است.
فیلمها به هر شکلی که باشد بالاخره تمام میشوند و آدمها سراغ پروژههای بعدی میروند، [به قول معروف هر طور بگیری میگذرد] اما چرا به آدمها انگیزه ندهیم و از فرصتِ موجود برای ایجاد تجربهای سالم، لذت بخش و امن بهره نبریم؟
در مرحله پیش تولید با عواملتان گپهای دوستانهای درباره ایدههایی که دارید بزنید، و البته از شنیدن پیشنهادات و ایدههای آنها استقبال کنید ــ این واقعیت را به خاطر بسپارید که ممکن است دیگران از شما بیشتر بدانند.
به این امر فکر کنید که اعضای گروه از ساخت این فیلم چه به دست خواهند آورد؟ اعتبار؟ حضور جشنوارهای؟ فرصت دیده شدن؟ شیوههای زیادی هست که میشود به استفاده از آن به آدمها انگیزه و اشتیاق بخشید، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که متوجه باشید با چه نوع افراد خلاقی همکار هستید.
درباره قدرت بازاریابی و تبلیغات فکر کنید ــ اگر به تازگی شروع به کار کردهاید و گروه کم تجربهای دارید حتما یک کمپین در شبکههای اجتماعی ایجاد کنید که فیلم وعواملتان را تبلیغ و حمایت کند. برای تک تک آنها این فرصت را فراهم کنید تا بتوانند بدرخشند و توسط سایر فیلمسازها، تهیه کنندهها و کمپانیها دیده شوند.
«خودتان را به تمامی کسانی که برای اولین بار است آنها را سر صحنه میبینید معرفی کنید»
چیزی که درباره این حرفه مهم است را به خاطر بسپارید: «دست دادن». یک دست فشردنِ محکم همراه با یک لبخند صادقانه میتواند به شما کمکهای زیادی کند.
«اطمینان حاصل کنید رفتار شما ایجاد سوتفاهم نمیکند، و سالم و شفاف است»
به من اعتماد کنید؛ گستاخیها و رئیس بازیهای غیرضروری اتمسفرِ مفیدی ایجاد نمیکنند.
من با بسیاری از افراد خلاق و با استعداد برخورد کردهام که داستانهای وحشتناکی درباره تهیه کنندهها و دستیار کارگردانهای خاصی برایم تعریف کردهاند، و عواملی که هرگز با آن اشخاص کار نخواهند کرد.
اگر کار بدی انجام بدهید به لیست سیاه راه پیدا میکنید. اما اگر ۱۰۰٪ تواناییتان را ارائه و کارتان را به بهترین نحو انجام داده باشید، ضمانت میدهم در اسرع وقت کار بعدی به شما پیشنهاد شود.
«مطمئن شوید که تمامی اعضای گروه شما می توانند با تجهیزات خود به درستی کار کنند»
بسیار پیش آمده سر صحنه با دوستانی کار کردهام که فیلمساز بودهاند، اما در آن برهه زمانی، و در بخشی که به آنها سپرده شده تجربه نداشتهاند.
اطمینان حاصل کنید که هر کس تجهیزات خود را آزمایش کرده و قادر است که با آن به درستی کار کند ــ منتظر نمانید تا در پستولید مشکلات را حل کنید، چرا که به ندرت شدنی است.
«به همکارانتان اعتماد کنید»
اگرچه این صنعت سرشار از رقابت است، با این حال همیشه به عوامل و خصوصا مدیران بخشهای مختلف فیلمتان اعتماد کنید، چرا که آنها چیزهای زیادی دارند که به محصول نهایی شما اضافه کنند.
هیچکس در این صنعت چیزی را به تنهایی کسب نکرده، و هیچوقت موفقیت به نام یک نفر ثبت نمیشود.
«شاید عجیب به نظر برسد، اما به رسمیت شناختن حضور چندین نیروی خلاقه در ساخت یک فیلم، همیشه به معنای بی برنامگی و افسار گسیختگی نیست. چنانچه، بسیاری از منتقدین به لزوم کم رنگ دانستن نقش کارگردان اشاره کرده و در جستجوی مولفین جایگزین در آثاری خاص (با احترام به آثار و کارگردانهایشان) در تاریخ سینما هستند.» (دیکس، اندرو ۲۰۱۶. شروع مطالعات فیلم، چاپ دوم، منچستر: انتشارات دانشگاه منچستر).
توصیههایی را که از اساتید و مربیان خود کسب میکنید، وحی منزل نیستند و باید آنها را بسنجید؛ اما بدانید که نکات و ترفندهای بسیار مهمی وجود دارند که همه ما باید آنها را بدانیم و به کار بگیریم.
هر کس تجربیات مختلفی در فیلم و زندگی دارد. شما باید دقیقا بدانید چه چیزی را از افراد موفق به دست میآورید و مشخص کنید کدام یک از موارد به شما کمک می کند بهترین نسخه خودتان باشید.
فیدان در شبکههای اجتماعی