نوشته: الیوت گرو

ترجمه: مهلقا حسین

مهم نیست که فیلم شما در جشنواره به اکران در می‌آید یا خیر، کماکان ۱۰ چیز وجود دارد که بعد از شرکت در جشنواره باید انجام دهید.

  • علت شرکت خود در جشنواره را بیاد داشته باشید

شاید بهتر باشد پیش از آنکه فیلم خود را عازم جشنواره کنید، لحظه‌ای مکث کنید و با خود فکر کنید چرا شرکت در جشنواره آنقدر مهم است. بعضی از شرکت کنندگانی که به جشنواره ما می‌آیند برای این می‌آیند که قصد جهانگردی دارند، برخی دیگر تصمیم به شکل دهی شبکه‌ای از افراد دارند. به‌عنوان یک فیلم‌ساز حرفه‌ای به جرات می‌توانم بگویم که فقط ۴ دلیل اصلی برای شرکت در یک جشنواره وجود دارد، که از این میان فروش و ارتقای فیلم در صدر قرار دارد.

  • کارهای خود را اولویت سنجی کنید

 شما نیز همین کار را بکنید. به تمام آن کارت‌های تجارتی و اطلاعاتی که در پایگاه اطلاعاتی خود وارد کرده‌اید فکر کنید، به خاطر داشته باشید که پایگاه داده به اندازه‌ای خوب است که شما آن را خوب طراحی کنید، پس اطلاعات را طوری وارد کنید که قابل جست و جو و بازیابی باشد.

  • نوشته‌های خود را بازخوانی کنید

اگر شما نیز در جشنواره حضور دارید، پس قرار است از سمیناری به سمینار دیگر، از اکرانی به اکران دیگر و از آنجا به میهمانی‌های شلوغ و پر سر و صدا بروید. شما برنامه‌ها و ذهنیات خود را در جاهای مختلفی، از جمله روی تکه‌ای کاغذ؛ گوشه دستمال سفره و یا پشت جعبه کبریت نوشته‌اید. حالا وقت این است که این نوشته‌ها را دوباره برررسی کنید، تا بتوانید برنامه‌ریزی مناسبی انجام بدهید.

  • پیگیر باشید

خوشبختانه من معمولا سفری طولانی برای برگشتن به شهر خودم دارم، که به این معناست که می‌توانم لپ تاپ خودم را باز کنم، اطلاعات تماس را وارد کنم و از ارتفاع ۳۵۰۰۰ پایی ایمیل‌های مربوط به پیگیری کارهایم را ارسال کنم. البته که وقتی به مقصد می‌رسم چندین ایمیل هنوز در راه هستند، اما به‌هرحال من آن‌ها را فرستاده‌ام.

برای هر خبرنگاری که می‌خواهید درباره اثر شما بنویسد نوشته‌ای آماده کنید. اکران‌های انلاین خود را برای آژانس‌های فروش فیلم و توزیع کنندگانی که ممکن است به کار شما علاقمند باشد ارسال کنید. و فراموش نکنید که از هرکسی که ملاقات کرده‌اید و یا در راه خود از کنارش عبور کردید تشکر کنید.

  • وب‌سایت خود را به روز نگه دارید

هر فردی که در کار وب حرفه‌ای باشد به شما می‌گوید که راه جذب بازدید کنندگان از سایت، این است که تعداد زیادی محتوای جذاب در آن قرار بدهید. پس شما می‌توانید عکس‌هایی از سفر خود را در سایت قرار بدهید. اگر هنوز وبلاگ ندارید، یکی بسازید. اخبار مربوط به اکران فیلم خود را در آن قرار بدهید. و تک تک جوایزی را که برنده شدید در آن بنویسید. همچنین تلاش کنید اخبار موفقیت‌های فیلم‌تان در رسانه‌های مرتبط منتشر شود.

  • تنظیم زنگ هشدار

فهرستی از چیزها، فیلم‌ها و افرادی که در سفر خود ملاقات کردید و به آن علاقه داشتید تهیه کنید. گوگل و یاهو به شما اجازه می‌دهند زنگ هشداری تنظیم کنید که هرگاه کسی در اینترنت به یکی از عناوین فهرست شما اشاره کرد، برای شما پیام بیاید. سپس شما می‌توانید صفحه شخص مورد نظر را ببینید و پاسخ بدهید، خواه با کامنت گذاشتن، و یا با قرار دادن آن نظر در صفحه شبکه اجتماعی خودتان.

  • برای جشنواره‌های بعدی آماده شوید

تا زمانی که در جشنواره هستید با سایر فیلم‌سازان طرح دوستی بریزید و ببینید که آن‌ها چه جشنواره‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کنند.

  • به حرکت خود ادامه بدهید

کار کردن روی پروژه بعدی خود را آغاز کنید. هرجا که می‌روید مردم از شما خواهند پرسید که کار بعدی شما چیست. پس همیشه برنامه‌ای برای آینده خود داشته باشید، درست است که شما نمی‌دانید موفقیت بعدی شما چه زمانی خواهد بود ولی بیاد داشته باشید که صنعت فیلم از فیلم‌سازان پرکار خوشش می‌آید.

  • شبکه‌های اجتماعی

همه ما می‌دانیم که چگونه خواستار نگهداری از یک شبکه اجتماعی هستیم. این مساله بسیار مهمی است چرا که یک صفحه خوب در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند که سرمایه گذاری برای فیلم‌تان را افزایش بدهید، و برند شخصی خود را بسیارید.

مدیریت بیش از دو یا سه شبکه اجتماعی تقریبا غیر ممکن است. چند شبکه اجتماعی که احساس نزدیکی بیشتری با آن‌ها دارید را انتخاب کنید. مثلا خود ما از اینستاگرام، فیس بوک، توییتر و یوتیوب استفاده می‌کنیم.

  • تیم خود را بسیارید

در کنار جشنواره و اتفاقات مربوط به فیلم به خاطر داشته باشید که شما در جست و جوی اعضای جدید برای گروه خود هستید ــ افرادی که توانایی‌های منحصر به فردی دارند را پیدا و با آن‌ها همکاری کنید. شبکه سازی یکی از ضروری‌ترین مهارت‌هایی ست که هر فیلم‌سازی باید داشته باشد.

  • مراقب صاحب خانه باشید

شرکت در جشنواره امری زمان بر است و زمانی که شما در سفر هستید ممکن است درآمدی نداشته باشید. شما باید برای این مساله برنامه‌ریزی کنید و به خاطر داشته باشید که راه‌هایی هست که سایر فیلم‌سازان در این مواقع برای ادامه زندگی خود از آن‌ها استفاده می‌کنند و این راه‌ها را بیابید.

  • مراقب خودتان باشید

شما تنها یک بدن و یک مغز دارید. فیلم‌سازان عاقل از این دو مراقبت می‌کنند چرا که مهم‌ترین سرمایه‌های کارشان هستند. من نمی‌خواهم مثل پدربزرگی نصیحت‌گر ظاهر شوم ولی بخاطر داشته باشید که یکی از ضروری‌ترین نیازهای هر فیلم‌سازی خوردن صبحانه کامل است.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13888