نوشته: الیوت گرو

ترجمه: مهلقا حسین

چنانچه حرفه فیلم‌سازی شما به تازگی شروع به رشد کرده، ضروری است که آن را با این قبیل کارهای بچه‌گانه در نطفه خفه نکنید.

با اجتناب از اشتباهاتی که بسیاری از فیلم‌سازان مرتکب می‌شوند شانس شما برای موفقیت طی ۲ سال اول کارتان بسیار بالا می‌رود.

انجام بخش زیادی از کار توسط خودتان

صاحبان مشاغل نیز مانند فیلم‌سازان گاهی به علت کم کردن هزینه‌ها در این تله می‌افتند. این یعنی شما شبانه روزی گرفتار و خسته خواهید بود و کار زیاد مانع از این می‌شود که یک قدم به عقب برگردید و نگاه دقیقی به آینده بیندازید. برنامه‌ریزی برای آینده و توانایی پیش‌بینی مشکلات دو مساله مهمی هستند که فیلم‌سازان باید بتوانند کنترل کنند. زیاد کار کردن باعث می‌شود که جنگ و جدل‌ها صرفا دوباره و دوباره تکرار شوند.

افزون بر این احساس گناه ناشی از غفلت از دوستان و خانواده هم مزید بر علت می‌شود تا موجبات خستگی و فروپاشی شما را فراهم کند.

پس چرا به جای آنکه بعد از اینکه مشکلات خود را نشان دادند و دیگر دیر شده است تقاضای کمک کنید، همان ابتدا این کار را انجام ندهید.؟

شما چیزی را که نمی‌دانید، نمی‌دانید

اغلب فیلم‌سازان مستقل حرفه خود را به این علت آغاز کرده‌اند که در چیزی واقعا خوب هستند.

برخی در کارگردانی و برخی در بازی گرفتن از دیگران، برخی توانایی بالایی در کار با بازیگران دارند و برخی دیگر نیز در تمام موارد عالی هستند.

آنچه بسیاری از فیلم‌سازان فراموش می‌کنند این است که این حرفه در واقع کسب و کاری‌ست شامل انواع توانایی‌های مختلف. آن‌ها فراموش می‌کنند که فیلم‌سازی نیاز به داشتن توانایی‌های پایه در تجارت دارد. از جمله: یافتن مخاطب و کار تازه، بازاریابی و تبلیغ، استخدام نیرو و کارکنان تازه و مدیریت منابع جاری که در هر کسب و کاری به آن نیاز است.

اداره و از آن مهم‌تر، رشد و گسترش دادن حرفه فیلم‌سازی مانند رشد و پرورش دادن انواع کسب و کار است. متاسفانه شما باید تخصص لازم برای آنچه ضروری است انجام بدهید را داشته باشید.

فیلم‌سازان موفق یاد گرفته‌اند که توانایی و دانش خود را تشخیص بدهند و برای پر کردن شکاف‌های لازم در حرفه‌شان، کارهای لازم را صورت بدهند.

به سرعت از شغل خود استعفا دادن

اشتیاق یک فیلم‌ساز یا فیلم‌نامه‌نویس برای آنچه انجام می‌دهد معمولا آنقدر زیاد است که از برخی موفقیت‌ها یا درآمدهای ابتدایی لذت بسیاری می‌برد.

آن‌ها اغلب به سرعت از شغل روزانه خود استعفا می‌دهند، تجهیزات ابتدایی را کرایه و افرادی را استخدام می‌کنند و سپس وقتی متوجه می‌شوند که موفقیت پیشین‌شان تنها تلنگری کوچک به سمت موفقیت حقیقی است، هم از نظر روانی و هم از نظر مالی به فنا می‌روند.

همه برای بقا نیاز به پول دارند. پیش از آنکه از کار خود استعفا بدهید مطمئن شوید که می‌توانید تا ماه‌ها از پس هزینه‌های خود بر بیایید.

اغلب مردم تلاش می‌کنند کاری مربوط به فیلم پیدا کنند ولی نمی‌دانند بدون داشتن تجربه چگونه می‌توانند چنین کاری را انجام بدهند.

هر کاری که می‌کنید، آن را به درستی انجام بدهید. شما بسته به خودتان و یا ناحیه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید ممکن است بتوانید برای کار خود کمک هزینه دریافت کنید و یا از روش پرداخت مالیات خاصی بهره ببرید.

کسی را برای حرف زدن نداشتن

فیلم‌سازان مشکلاتی حرفه‌ای دارند که حل آن اغلب در گرو صحبت و بحث با دیگران است. مشکلی که فیلم‌سازان با آن مواجه هستند این است که یافتن شخصی که بتوانند با او درباره این مسائل صحبت کنند کار بسیار دشواری‌ست.

مسائل مشخص قانونی می‌توانند با مشورت با یک وکیل یا حساب‌دار حل شوند ولی مسائل مربوط به خلاقیت مشکلاتی نیستند که بتوانید با افراد نامناسبی درباره آن‌ها صحبت کنید.

نداشتن شبکه‌ای از افراد بالقوه آسیب زننده است. ایده‌ها و چشم‌اندازهای جدید و خلاق از دل صحبت با توصیه کنندگان معتمد و دوستان به‌دست می‌آیند.

کارکردن با افراد اشتباه

فیلم‌سازی کار جذابی است. همچنین ممکن است گاهی به صورت ضرب العجلی و لحظه آخری باشد، که در این صورت فرسایش زمانی در راس آن قرار خواهد گرفت. در این شرایط بسیاری از افراد شروع به استخدام افرادی برای انجام کارهای تولید و… می‌کنند بدون اینکه مصاحبه دقیقی با آن‌ها داشته باشند.

به‌خاطر داشته باشید، بدون توجه به اینکه یک نفر چقدر خوب است، اگر تفاوتی میان ارزش‌ها وجود داشته باشد تنها سوال مهم این خواهد بود که «اختلافات چه زمانی خود را نشان خواهند داد؟» و «درباره چه موضوعی خواهند بود؟»

همیشه از خودتان بپرسید آن‌ها واقعا چقدر تجربه دارند؟ و این تجربه تا چه اندازه به کار مد نظر شما مرتبط است؟ آیا توانایی و تجربه آن‌ها برای شما جذابیت دارد؟ آیا شما برای یکدیگر قابل احترام هستید؟ شما چقدر برای آن‌ها اهمیت دارید؟ آیا آن‌ها محدودیت‎‌های کارشان را می‌دانند؟ چه شبکه‌ها و ارتباطاتی را با خود به همراه دارند؟ آیا آن‌ها به شما اجازه می‌دهند که با کارفرمایان و همکاران سابقشان صحبت کنید تا بدانید کار کردن با آن‌ها چه حال و هوایی دارد؟

پس هرگز تا زمانی که احساس راحتی نکرده‌اید کارکردن با کسی را قبول نکنید و مطمئن شوید که برای هر یک از افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید، قرارداد مجزایی می‌نویسید.

فقدان خودآگاهی

بسیاری از فیلم‌سازان از اعتراف به ترس‌ها و نابسندگی‌های خود واهمه دارند، چرا که نمی‌خواهند ستایندگانی که آن‌ها را در همه حال دنبال می‌کنند از دست بدهند. آن‌ها هیچ انتقادی از هیچ کس را قبول نمی‌کنند زیرا به منتقدان اعتماد ندارند و باور دارند که خودشان بهتر از دیگران می‌دانند.

هنگامی که آن‌ها با اشکالاتشان مواجه می‌شوند آن را به طور مسخره‌ای ایراد بیجا می‌دانند و استفاده از پیشنهادات خلاقانه و کاربردی دیگران را رد می‌کنند.

این موضوع ایجاد و پرورش یک تیم را دشوار می‌کند و همان‌طور که این خصوصیت دهان به دهان می‌چرخد آن‌ها نیز افراد کمتر و کمتری را پیدا می‌کنند که حاضر به کارکردن با آن‌ها باشند.

فیلم‌سازان موفق معمولا درباره خودشان بسیار رک هستند. چند بازخورد اساسی و صحیح از دوستان قابل اعتماد خود بگیرید.

ماندن در منطقه امن

اغلب فیلم‌سازان بارها و بارها با افراد مشخصی از گروه مشخصی کار می‌کنند. این مساله هیچ مشکلی ندارد جز اینکه چه شخصی ایده شما را در بوته آزمایش می‌گذارد و به چالش می‌کشد؟

اینکه اطرافتان را با اشخاصی که شما را تایید می‌کنند پر کنید تله‌ای است که به سادگی در آن گرفتار می‌شوید. کار کردن با افرادی که شما را به چالش می‌کشند ممکن است راحت نباشد ولی قطعا بسیار بهتر از نمایش یک فیلم فاجعه آمیز خواهد بود، آن هم تنها به این دلیل که هیچ یک از اطرافیانتان جرات نداشت به شما بگوید «یه لحظه صبر کن… این داستان خیلی خوب نیست.»

فیلم‌سازان خلاق ایده‌های خوب خود از جایی فراتر از افکار مرسوم خود می‌گیرند. هرقدر ارتباطات شما متنوع‌تر باشد (از نظر حیطه کاری ــ سن ــ قومیت و یا جنسیت) شما بیشتر می‌توانید زوایای دیگر را مشخص کنید و یا مشکلات بالقوه را در کارتان تشخیص بدهید. یک نفر در تیم شما مشکلی را تجربه کرده که شما تجربه نکرده‌اید ــ پس بهتر است از اشتباهات دیگران درس بگیرید تا اینکه خودتان هم چند زخم اضافه در این جنگ بردارید.

ندانستن اینکه چرا فیلم می‌سازید

فیلم‌سازان به دلایل کاملا متفاوتی فیلم می‌سازند. اینکه چرا می‌خواهید فیلم بسازید واقعا اهمیتی ندارد. برخی فیلم می‌سازند چون می‌خواهند از آن کسب درآمد کنند، سایرین فیلم می‌سازند تا پیامی را از طریق آن منتقل کنند و دیگران هم جذب زرق و برق‌های فیلم‌سازی می‌شوند.

پیش از آنکه سرتان را پایین بیندازید و حرفه فیلم‌سازی را در پیش بگیرید اهداف و آرزوهای خود را تشخیص بدهید. تشخیص علت اصلی فیلم‌سازی تا حد زیادی آنچه برایش تلاش می‌کنید و آنچه به دست خواهید آورد را مشخص می‌کند.

با اجتناب از این موارد ــ حداقل تا حدی ــ حرفه فیلم‌سازی شما احتمال بیشتری برای موفقت خواهد داشت. هر یک از این علل را برای خود تحلیل کنید و کنش متناسبی را همراه با آن در پیش بگیرید.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13532