توضیح: مجموعه متن‌های زیر شامل دیدگاه‌های فیدان نبوده و صرفا به جهت اطلاع رسانی منتشر می شوند.

 

روز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۶ جمعی از فعالان و فیلم‌سازان شناخته شده انیمیشن ایران، با حضور در خانه سینما نسبت به وقایع ۱۰ ماه گذشته از نخستین روز تشکیل و برگزاری مجمع عمومی صنف انیمیشن ایران تاکنون، اعتراض خود را اعلام داشتند.

صنف انیمیشن ایران که اولین مجمع عمومی آن حدود ۱۰ ماه پیش برگزار گردیده از آن تاریخ تا به حال موفق به ثبت رسمی نشده است.

این عده از فعالان جامعه انیمیشن ایران، با به همراه داشتن نامه‌ای که به امضای بیش از ۱۳۰ نفر رسیده بود، نسبت به آخرین اتفاقات مرتبط با صنف خود که روز شنبه و در طی جلسه‌ای که با حضور هیات رییسه صنف، نماینده تشکل‌های خانه سینما و هیات مدیره صنف برگزار شده بود، به شدت اعتراض کردند. لازم به ذکر است طی جلسه ۴ ساعته روز شنبه، علی رغم تصور و انتظار این دسته از افراد، رای نهایی مبنی برخروج سرکار خانم دکتر شکیب از هیات مدیره صنف انیمیشن صادر شده است.

طبق گفته معترضان، تاکنون کارشکنی‌های متعددی انجام شده است تا خانم شکیب که از چهره‌های شناخته شده آکادمیک و پژوهشی رشته انیمیشن هستند و علاوه بر آن با ارایه مدارکی که سابقه تولید ایشان را اثبات می‌کند و تا پیش از این جلسه مورد تایید هیات رییسه صنف بوده است به ناگهان رد صلاحیت شوند. با حذف ایشان، عضو علی البدل اول صنف آقای روانبخش صادقی به هیات مدیره وارد خواهد شد که هم‌زمان هم در ترکیب هیات مدیره آسیفا و هم خانه سینما قرار دارند. حضور ایشان طبق گفته معترضین به دلیل تخلفاتی که آن‌را گسترده قلمداد می‌کنند به هیچ وجه قابل قبول نیست.

این عده خواستار دیدار با آقای شاهسواری بوده اما پس از طی حدود دو ساعت از اجتماع آنان در حیاط خانه سینما، تنها موفق به صحبت با آقای رزاق کریمی شدند. در پایان با حضور آقای ابوالحسنی رییس هیات رییسه صنف که سعی داشتند علل رد صلاحیت خانم شکیب را به معترضین توضیح دهند، نهایتا گفتگوها به نتیجه نرسید و مورد قبول واقع نشد. معترضان اعلام داشتند که علاوه بر پیگیری موضوع شکایت امروز، شکایت‌های دیگری را با عنوان تخلف هیات مدیره آسیفا، هیات رییسه صنف و… به سازمان‌ها و مجامع ذیصلاح تسلیم خواهند کرد.

 

 

گزارش جلسه امروز خانه سینما دوشنبه ۱۳ شهریور:

در پی رد صلاحیت خانم دکتر شکیب از عضویت هیئت مدیره صنف انیمیشن، بعد از گذشت یازده ماه از انتخابات، امروز برخی از فعالان انیمیشن در محل خانه سینما جمع شدیم تا نامه کتبی اعتراض خود را به دست مسئولان برسانیم و در کمال تعجب به جای رئیس خانه سینما با جناب آقای ابوالحسنی رئیس هئیت رئیسه صنف روبرو شدیم.

از آنجایی که آقای رزاق کریمی، نایب رئیس خانه سینما فرصت نداشتند، خانه سینما را در حل مشکل فعالان انیمیشن دخیل ندانستند و اعلام کردند مشکلات مربوط به صنف را باید توسط هئیت رئیسه صنف حل کنیم. ایشان تاکید کردند خانه سینما در این مورد دخالتی ندارد و اعضای صنف انیمیشن ایران را نمی‌شناسد و فقط از طریق نامه و به شکل قانونی جریان را پیگیری خواهد کرد.

بعد از گفته‌های جناب رزاق کریمی نوبت به توضیحات جناب ابوالحسنی رسید. ایشان خلاصه‌ای از روند تشکیل صنف از آغاز تا لحظه حذف خانم شکیب را توضیح دادند که هیچکدام از حاضران را قانع نکرد.

طبق صحبت‌های جناب ابوالحسنی، در آخرین جلسه‌ای که در خانه سینما به درخواست آقای زرین آبادی برای حل مسئله برگزار شده آقای بهرام عظیمی شکایتی کتبی از خانم شکیب تنظیم کردند که طبق این شکایت، نامه «حرکت کلیدی» مبنی بر همکاری با خانم شکیب را جعلی دانسته‌اند. خانه سینما تصمیم را بر عهده هیئت رئیسه گذاشته تا نظر خود را اعلام کنند. و هیئت رئیسه شامل آقایان: ابوالحسنی، رازانی، نکویی، زرین آبادی و خانم ذاکری رای خود را دوباره صادر نمودند و با وجود اینکه دفعه قبل خانم شکیب را تایید کردند این بار جناب ابوالحسنی به صراحت عنوان کردند نامه حرکت کلیدی من را قانع نکرد و نتوانستم خانم شکیب را تایید کنم! البته ایشان تنها دلیل منطقی‌شان همین بود و جعلی بودن نامه را تایید یا تکذیب نکردند و این در حالی ست که قبلا وزارت کار نامه را تایید کرده بود.

حاضرین در جلسه پس از این گفتگو به نتایج زیر رسیدند:

۱- بیشتر از قبل مطمئن شدند که حذف خانم شکیب از هیئت مدیره به دلیل شکایت آقای بهرام عظیمی و تهدید به انصراف صوری ایشان بوده است.

۲- همه اعضای هیئت رئیسه، صلاحیت خانم شکیب را در نامه قبل به وزارت کار تایید کرده‌اند اما این بار فقط آقایان زرین آبادی و نکویی، خانم شکیب را تایید کردند.

۲- طبق صحبت‌های انجام شده، اگر خانم شکیب با سمت استادی حق عضویت در هیئت مدیره را نداشته باشد، آقای ابوالحسنی به عنوان کارفرما حق عضویت و رئیس هیئت رئیسه شدن را ندارد و برخلاف قانون است.

۳- طبق اساسنامه ی صنف، اعضایی که تخلف داشته باشند حق عضویت در هیئت مدیره صنف را ندارند و تخلفات آسیفایی آقای روانبخش بر کسی پوشیده نیست. ضمن اینکه بازرس آسیفا این موضوع را تایید می‌کند.

۴- به شکایت و اعتراض آقای بهرام عظیمی در لحظه توسط خانه سینما و هیئت رئیسه ترتیب اثر داده می‌شود و متعاقب آن خانم شکیب حذف می‌شود در حالی که نامه و اعتراض حدود ۱۳۰ نفر از فعالان انیمیشن توسط این دو مرجع به قانون و مراحل اداری ارجاع داده می‌شود.

بعد از این جلسه حاضرین مصمم شدند که از طریق وزارت کار و مراجع بالاتر ماجرا را پیگیری کنند و ضمن صیانت از آرا و اثبات تخلف آقای صادقی، از هیئت رئیسه و به خصوص جناب آقای ابوالحسنی شکایت کنند.

پیوست این گزارش عکس‌های تجمع و نامه اعتراض و امضای معترضین اعلام می‌شود.

 

 

جناب آقای شاهسواری

مدیر عامل محترم خانه سینما

موضوع: درخواست صیانت از آراى اعضاى صنف انیمیشن

 

با سلام،

با توجه به اعلام نظر خانه سینما مبنی بر حذف سرکار خانم دکتر شکیب از ترکیب هیات مدیره صنف انیمیشن و جایگزین شدن آقاى روانبخش صادقى، جمع امضا کنندگان این نامه به دلایل زیر اعتراض خود را به خانه سینما اعلام مى‌دارند:

 

۱. اولین انتخابات صنف کارگرى انیمیشن ایران، مهرماه سال ٩۵ با حضور جمع قابل توجهى از فیلم‌سازان و فعالان انیمیشن در محل خانه سینما برگزار شد و به ترتیب، آقایان امیر سحرخیز با ١٣٩ راى، على نورى اسکویى ١٣۵ راى، خانم دکتر فاطمه حسینى شکیب ١١٩ راى، آقایان بهرام عظیمى ٨٩ رای و معین صمدى ٨۵ راى به عنوان اعضاى هیئت مدیره و آقایان روانبخش صادقى ٨٣ راى و علیرضا گلپایگانى ۵۶ راى، به عنوان اعضاى على البدل، انتخاب گردیدند. پس از نزدیک به یکسال انتظار براى تشکیل رسمى صنف، خانم دکتر فاطمه حسینی شکیب که صلاحیت ایشان در ابتدا نیز تایید شده بود و از طرف مجمع حائز راى بالایى بودند، پس از مواجهه با دو شکایت از سوی اعضا (که یکی از آن‌ها توسط یکی از اعضای هیات موسس تسلیم شده بود) توسط هیات رییسه و وزارت کار تایید شده و امید به تشکیل صنف بالا گرفت که ناگهان در کمال تعجب در جلسه مورخ روز شنبه ١١ شهریور ٩۶، از ترکیب هیات مدیره حذف شده و به جای ایشان عضو علی‌البدل اول آقای روانبخش صادقى جایگزین شده‌اند.

 

۲. یکی از شرایط مهم و بدیهی برای عضویت در هیات مدیره صنف نداشتن تخلف صنفی است و آقایان صادقی و اسکویی به دلیل تخلفات متعدد سه سال گذشته‌شان در هیات مدیره آسیفا اساسا صلاحیت کاندیداتوری در مجمع صنفی را نداشته و اگر هیات موسس منصفى برای تشخیص صلاحیت کاندیداها تشکیل شده بود، بدون شک صلاحیت ایشان مردود می‌بود.

(مثالی از تخلفات، تصدی گری آسیفاست در حالیکه سه سال پیش تاریخ مدیریت ایشان منقضی شده و به تمام اعتراضات برای برگزاری مجمع و انتخابات بی توجهی کرده‌اند.)

 

۴. پیش از برگزاری مجمع، هیات موسس به ویژه آقای صادقی و جناب آقای ابوالحسنی که ریاست هیات رییسه را به عهده داشتند، بر تشکیل حداکثری صنف تاکید بسیاری ورزیده و از معترضان احتمالی خواهش کردند برای پا گرفتن صنف در آغاز راه، بر رعایت قوانینی چون ورود افراد غیرشاغل (دانشگاهی) و کارفرمایان اغماض شود. حال اگر فرض بر رعایت بی چون و چرای قوانین کار باشد، اساسا صلاحیت کارفرمایانی چون آقای ابوالحسنی نیز مردود خواهد بود.

 

۴. بر اساس مدارک و مستندات ارائه شده توسط آقای گلپایگانی (شرکت حرکت کلیدی)، سرکار خانم شکیب در چندین پروژه با ایشان همکاری داشته و در قبال آن فعالیت‌ها مبالغی دریافت داشته‌اند که ارائه این مدارک باعث تایید صلاحیت فعالیت ۵ ساله خانم شکیب از سوی وزارت کار شد. در این میان برگزاری جلسه توسط خانه سینما و اعلام رای برای حذف ایشان پس از تایید صلاحیت از سوی وزارت کار، قطعا مورد تردید و تشکیک است، چرا که یکی از متخلفین و طرف دعوا (آقای روانبخش صادقی) به صورت کاملا غیر قانونی، خود را به عنوان نماینده انیمیشن ایران در هیات مدیره خانه سینما معرفی کرده و هم اکنون به صورت غیر قانونی عضو هیات مدیره خانه سینماست و شبهه ایجاد فشار و نفوذ را بر آن تصمیمات ایجاد می‌کند. فیلم‌سازان انیمیشن ایران برای رشد و تعالی به حمایت خانه سینما نیازمندند، نه مقابله با کسانی که به وضوح به قانون پایبند نیستند!

 

با کمال احترام و بنا بر دلایل فوق الذکر، در جهت احقاق حقوق خود، رای صادره خانه سینما و هیات رییسه را برنتابیده و تقاضا داریم:

الف) خانه سینما به رای وزارت کار مبنى بر تایید صلاحیت خانم دکتر فاطمه حسینی شکیب احترام گذاشته و در راستای ثبت قانونی صنف با ترکیب هیات مدیره منتخب اقدام نماید.

 

ب) چنانچه آقایان عظیمى، اسکویى و صادقى بر استعفا از هیات مدیره پافشاری دارند، شایسته است هر چه سریعتر درخواست خود را به وزارت کار تقدیم نموده و تشکیل صنف را با تهدید به تاخیر نیندازند.

 

ج) تخلف هیئت مدیره آسیفا که براساس گزارش بازرس آسیفا اعلام شده است بررسى شود.

 

و در آخر اگر هیچ گزینه‌اى براى صیانت از آراى‌مان نیابیم، تجدید انتخابات، تحت نظر شورایی بی‌طرف و با تشخیص دقیق صلاحیت هیئت رییسه، اعضا و کاندیداها را خواستاریم.

 

با تشکر

 

امضا کنندگان تا این لحظه:

 

 1. مریم کشکولی نیا

 2. هدی اثنی عشری

 3. فاطمه گودرزی

 4. سارا خلیلی

 5. مونا شاهی

 6. مهناز راوند

 7. ساره شفیعی پور

 8. امین حق شناس

 9. محسن شکرطلب

 10. الهه فرنیا

 11. هدی مسعودی

 12. رسول حسینی

 13. محمود یعقوبی

 14. نجمه هاشم الحسینی

 15. نوشین کاشانی

 16. گلرخ الوان دارستانی

 17. مهدی علی بیگی

 18. الیکا مهران پور

 19. محمد حسین اعظم پور

 20. رسول شیری

 21. مریم کتان

 22. بهاره ماهوتی

 23. فاطمه مقدسی

 24. سعید ترخانی

 25. شیوا ممتحن

 26. سیده زهرا موسوی

 27. امین حصارکی

 28. عدنان نصاری

 29. مسعود بهمنی

 30. امیر غلام زاده

 31. مهدی حیدریان

 32. مریم خلیل زاده

 33. المیرا باقرزاده

 34. سید محمود جلالیه

 35. شقایق شیرمحمد زاده صحرایی

 36. زهرا رستم پور

 37. عالیه رضایی

 38. فرزانه یزدان دوست

 39. زهره دهقانی

 40. مونا سلطانعلی یزدی

 41. سعید قلی زاده

 42. سجاد قلی زاده

 43. امیر پویا افضلی پور

 44. روح الله سعادتمند

 45. لاله ضیایی

 46. نرگس رضاییان

 47. فائزه فیض

 48. زهرا جعفرزاده

 49. مریم جعفری

 50. محمد مقدم

 51. نورا شفیع زاده

 52. پرستو کاردگر

 53. مریم جمالی فر

 54. گلناز مقدم

 55. محبوبه محمدزکی

 56. نگاره حلیمی

 57. فائزه کشاورزیان

 58. سارا طبیب زاده

 59. مهدی شیری

 60. مهدی ادیبی

 61. هاجر مهرانی

 62. علی میرآغاسی

 63. فرانک غروی

 64. طیبه باغبانی

 65. فریده علیمرادی

 66. امین ملکیان

 67. ندا هاشمیان

 68. نایری عیوضی

 69. نسترن حسنی

 70. معصومه حسینی

 71. لیلا یادگاری

 72. سمیرا خسروجردی

 73. حسین صفارزادگان

 74. مریم هاشم نژاد

 75. دانش گیتی

 76. وریا نیک منش

 77. مهرداد شیخان

 78. سید عباس اصطهباناتی

 79. امیر سعید الوندی

 80. محبوبه پیشوایی

 81. فاطمه صبا فدایی دارستانی

 82. علی رحیمی

 83. مریم رئوف

 84. پژمان علیپور

 85. لیلا تبریزی

 86. هادی روزبهانی

 87. شیرین سوهانی

 88. منصوره دمان

 89. محسن طبسی

 90. نیکو احدی

 91. رضا رضوانی

 92. لیلا آهنگ

 93. امین فرجادی

 94. هایدوک جرجیان

 95. حامد اکرمی

 96. مهدی قاسمی

 97. مهدی یزدانی

 98. سیما ممتحن

 99. مهسا بیگلو

 100. مسعود مرادی

 101. فهیمه قبادى

 102. حمید سهرابى

 103. احسان انصاری

 104. زهره محبی

 105. سمیه یزدان پناه

 106. محمد حسین فانی

 107. فاطمه مبارکی

 108. علی عزیزی

 109. ریحانه محمود کلایه

 110. سجاد اسماعیل بیگی

 111. مریم میرسعیدی

 112. مینا باباپور

 113. پگاه ایزدیان

 114. الهه عزیزخانی

 115. زینب تسبندی

 116. رحیم هاشمی

 117. ندا نوروزی عباد

 118. سمیه خاکشور

 119. متین نخل احمدی

 120. آرش انتظامی

 121. نجمه مرادی چادگانی

 122. امین شهیدی

 123. مژگان علیزاده

 124. داوود حدیثی

 125. سیامک تکلو

 126. یاشار تمنده رو

 127. سجاد یوسفی

 128. حامد بهروزی

 129. زینب زمانیان

 130. صدیقه شکری

۱۳۱. سمیرا پیشانی دار

۱۳۲. سمانه فضل اله اسدی

۱۳۳. گلنوش شریفی

۱۳۴. نرجس خاتون صابری فومنی

۱۳۵. فاطمه طهوری

۱۳۶. بهاره حاتمی

۱۳۷. پیمان شریفی

۱۳۸. ملیحه کفشی

۱۳۹. زهرا سادات آیت اللهی

۱۴۰. مریم شیخی

۱۴۱. سعیده جانیخواه

۱۴۲. ستوده حقانی

۱۴۳. زهره نهاردانی

۱۴۴. مرتضی نائیجی

۱۴۵. مریم طباطبایی

۱۴۶. مسلم طباطبایی

۱۴۷. سیمین فرخ احمدی

۱۴۸. معصومه خدابخشی

۱۴۹. هاجر کمیلی

 

 

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=8239