مسعود امینی تیرانی جزئیات برگزاری مرحله انتخاب فیلم‌های ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه و تغییرات ایجاد شده را تشریح کرد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، مسعود امینی تیرانی مدیر هماهنگی ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه با تشریح روند کلی انتخاب و داوری در این جشن گفت: همان‌طور که می‌دانید داوری جشن مستقل فیلم کوتاه توسط آکادمی فیلم کوتاه انجام می‌شود. قاعدتاً ایده‌آل چنین روشی هم این است که همه فیلم‌ها توسط همه اعضای آکادمی انتخاب و داوری شوند. اما عملاً چنین امکانی به لحاظ سخت‌افزاری وجود ندارد. درنتیجه طی روشی که اتخاذ شده یک هیات انتخاب گزینش اولیه روی فیلم‌ها را انجام می‌دهند. ویژگی اصلی این گروه هم در این است که تا جایی که امکان دارد با بالاترین تعداد نفرات تشکیل می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای ترکیب اعضای هیات انتخاب جشن گفت: آیین‌نامه مشخصی برای چینش هیات انتخاب وجود ندارد. اما یک سری مشخصه‌های نانوشته برای نحوه گزینش‌های صورت گرفته وجود دارد. برای دوره‌های بعد حتماً سعی می‌شود در پی گفتگو و هفکری با هیات مدیره و اعضای باسابقه آیین‌نامه مشخصی برای چینش هر چه دقیق‌تر اعضای هیات انتخاب تدوین شود. اما به‌عنوان بارزترین مشخصه هیات انتخاب امسال جشن، سعی شده ترکیبی بین نسل قدیم و نسل جدید کنار هم قرار بگیرند. معمولاً دو سه نفر نیز همیشه از هیات انتخاب دوره پیشین انتخاب می‌شوند تا روند گزینش فیلم‌ها با توجه به فیلم‌های متقاضی در دوره قبل از صحت بیشتری برخوردار باشد. همچنین تعدادی از نامزدها و برگزیدگان دوره قبل جشن که عضو ایسفا هستند نیز برای حضور در مرحله انتخاب جشن دعوت شده‌اند. هرچند ممکن است به دلیل شرایط مختلفی ترکیب نهایی هیات انتخاب قدری متفاوت از ترکیب اولیه مدنظر هیات مدیره باشند… بااین‌حال تمام تلاش صورت گرفته تا ترکیب کاملی به وجود بیاید. بالاخره ممکن است تعدادی از دوستان به دلیل مشغله کاری نتوانند ۱۰ تا ۱۵ روز وقت صرف انتخاب فیلم‌ها بکنند.

امینی در توضیح رویکردهای جشن در مرحله انتخاب فیلم‌ها افزود: ما در جشن واقعاً هیچ نوع توصیه قبلی به اعضای هیات انتخاب نداریم. هیچ نوع پیش‌داوری انجام نمی‌شود. همین‌که فیلم‌ها در قالب آن تعریف مشترک و عام ما از فیلم کوتاه قرار بگیرند کفایت می‌کند. طبیعی است که یک سری از فیلم‌ها ارسالی به کلیپ و تیزر یا قالب‌های دیگری چون مستند نزدیکی بیشتری داشته باشند و از روند انتخاب خارج می‌شوند. اما درنهایت محدوده گسترده‌تری از فیلم‌ها امکان حضور در این جشن را دارند.

مدیر هماهنگی ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه در خصوص آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده و تغییرات ایجاد شده در روند اجرایی مراحل انتخاب و داوری جشن گفت: در دوره‌های قبل به‌خصوص در سال گذشته که حجم سه‌ساله از فیلم‌ها به دلیل تعطیلی خانه سیما در جشن داوری شدند، ترتیبی اتخاذ می‌شد که هیات انتخاب به دو گروه تقسیم شود. در این روش هر گروه نیمی از فیلم‌های رسیده به دبیرخانه جشن را می‌دیدند و طی روندی حدود یک دوم یا دو سوم فیلم‌ها را انتخاب می‌کردند و به گروه بعدی پیشنهاد می‌داند تا به‌این‌ترتیب فیلم‌هایی که دارای کیفیت قابل قبولی هستند توسط هر دو گروه دیده شوند و بعد انتخاب نهایی با توجه به مقایسه امتیازات دو گروه انجام شود. امسال هم تعداد فیلم‌ها کمتر از دوره‌های پیشین نیست ولی با توجه به آسیب‌شناسی‌های انجام شده این بار تلاش کردیم که همه اعضای هیات انتخاب به‌صورت همزمان همه فیلم‌ها را ببینند. و قصد بر این است که ۱۰ تا ۲۰ درصد فیلم‌های رسیده درنهایت برای حضور در جشن انتخاب شوند.

وی در ادامه افزود: ما هنوز به یک بازه مشخصی از اینکه چه درصدی از فیلم‌های ارسالی را می‌توانیم در جشن بپذیریم نرسیده‌ایم. فعلاً بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از فیلم‌ها این امکان را می‌یابند. طبعاً ما دوست داریم درصد بالاتری از این فیلم‌ها انتخاب شوند. اما به دلیل تعداد بالای اعضای آکادمی و ممکن نبودن امکان‌های دیگر مانند داوری اینترنتی و یا ارسال فیلم‌ها به اعضا، فعلاً با این روش مراحل انجام می‌شود. از طرفی اگر سخت‌گیری زیادی هم صورت بگیرد از آن هدف خودمان که درواقع برگزاری یک جشن برای همه اعضای خانواده فیلم کوتاه است بازخواهیم ماند. طبعاً دوست داریم همه فیلم‌سازان فیلم کوتاه در این جشن حاضر باشند.

امینی در خصوص تلاش برای ارتقا کیفیت انتخاب‌های صورت گرفته و گسترش دامنه فیلم‌ها گفت: رسیدن به یک دبیرخانه دائمی برای جشن یا آکادمی یکی از اهدافی است که انجمن فیلم کوتاه به دنبال آن است. حتی پیشنهادهایی هم بوده که آکادمی به شکل یک مجمع عمومی اداره شوند. اما موارد اساسنامه‌ای در مسیر این پیشنهادها هنوز باقی است که باید حل‌وفصل بشوند. رسیدن به یک دبیرخانه دائمی باعث می‌شود که فیلم‌ها برای انتخاب دقیق‌تر و جامع‌تر به‌صورت سالانه رصد شوند. قاعدتاً آسیب بزرگ ما این است که همیشه مجبور هستیم در یک‌زمان محدود مانند سایر جشنواره‌ها نسبت به دریافت و انتخاب فیلم‌ها اقدام کنیم.

وی همچنین در خصوص ارتقاء سطح داوری جشن گفت: در سال‌های گذشته روند نمایش فیلم‌ها در مرحله داوری به شکلی بود که با کیفیت دی‌وی‌دی فیلم‌ها برای اعضای آکادمی نمایش داده می‌شود. اما امسال برای ارتقا سطح جشن و همین‌طور ایجاد شرایط مساعد و برابر برای تمامی فیلم‌ها، بعد از مرحله انتخاب نسخه‌های با کیفیت بالاتری از فیلم‌سازان دریافت خواهد شد تا اعضای آکادمی با بهترین کیفیت ممکن فیلم‌ها را داوری کنند.

وی در پایان با توجه به سوابق دوره‌های پیشین ابراز امیدواری کرد: با توجه به بازخوردهای این چند سالی که جشن برگزار شده، درمجموع همه از اتفاقی که می‌افتد راضی هستند. یا انتخاب غلطی صورت نگرفته و یا کم‌ترین درصد ممکن از فیلم‌های دارای ارزش از دید هیات انتخاب و داوری جشن باز مانده‌اند و همین‌طور هیچ فیلمی نبوده که در پی اعمال سلیقه خاصی از حضور در جشن دور مانده باشد. این درواقع مهم‌ترین ویژگی جشن مستقل فیلم کوتاه است. حتی هیچ سهمیه و امتیازی برای اعضای صنف در نظر گرفته نمی‌شوند و برگزیدگان دو دوره پیشین جشن از بین اعضای انجمن نیستند. این درواقع یکی دیگر از ویژگی‌های است که روی آن تأکید داریم. این جشن متعلق به تمام فیلم‌سازان فیلم کوتاه است.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=661