این متن برای انتشار در اختیار فیدان قرار گرفته است. از این رو عینا منتشر می‌شود.

با نام و یاد آفریدگار

بی‌‌شک هنر سینما به واسطه جذابیت و فراگیری آن نزد عموم مردم جایگاه ویژه‌ای دارد و تاثیرگذاری آن انکار ناپذیر است. در این میان اخبار موفقیت فیلم‌سازان ایرانی در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی هر روز منتشر می‌شود و هر هنرمندی برای شهر، دیار و کشورش افتخار می‌آفریند.

اما مسئله اصلی این است دلیل وجود این جشنواره‌ها در چیست؟ ماهیت جشنواره چیست، آیا بدون فیلم‌ساز و فیلم جشنواره معنی پیدا می‌کند؟ چرا اختتامیه در روزهای پایانی جشنواره برگزار می‌شود و به برندگان جوایزی اهدا می‌شود. آیا همان اکران فیلم‌ها کافی نیست؟

به نظر می‌رسد که هدف از اعلام برگزیدگان در اختتامیه یک جشنواره، ایجاد شوق، انگیزه و تشویق هنرمند برای ادامه کار و ساخت آثار بعدی‌اش است. بلکه با این تشویق، جایزه و حمایت مالی بتواند در خلق آثار بعدی‌اش موفق تر عمل کند. حال چه اتفاقی می‌افتد که یک جشنواره در اختتامیه‌اش خلاف این عمل کند و باعث ناراحتی، بد عهدی و توهین به برگزیدگانش شود.

ما جمعی از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه نهال، بنا به وضعیت پیش آمده و توهین به شعور این اهالی، اعتراض خود را نسبت به برگزاری بی‌کیفیت و بی‌تعهدی نسبت به پرداخت جوایز نقدی جشنواره فیلم کوتاه نهال اعلام می‌داریم.

هم اکنون بیش از چهار ماه از برگذاری جشنواره فیلم نهال می‌گذرد. جشنواره‌ای که ادعای ۱۷ دوره برگزاری را دارد و به اصطلاح بین‌المللی است و توسط دانشگاه هنر تهران برگزار می‌شود، اکنون بعد از چهار ماه از اختتامیه جشنواره نسبت به پرداخت جوایز نقدی به برگزیدگان هیچ اقدامی نکرده‌اند.

آنچه از این عمل پیداست، تنها ذهن را به یک سو می‌برد؛ که این برگزارکنندگان دلشان برای سینمای این مملکت نمی‌سوزد، دغدغه سینمایی ندارند، نگاهشان به برگزیدگان و فیلم‌سازان در جشنواره‌شان نگاه بی‌دغدغه و بی‌اهمیت پندارانه‌ای است. ما برگزیدگان جشنواره نهال گمان می‌کنیم آن‌ها فقط می‌خواستند برگزار کنند، فقط انجام بدهند بروند و دیگر حتی جواب گوشی موبایلشان را ندهند و یا بگویند تا آخر هفته جوایز برایتان واریز می‌شود، و شما حس می‌کنید که سرکارتان گذاشته اند!

طبیعتاً آنچه ما فیلم‌سازان و برگزیدگان در جشنواره نهال خواستاریم، احترام است. که این خواسته زیادی نیست. همانطور که همین برگزیدگان به احترام جشنواره شما اثر فرستادند که جشنواره‌تان اهمیت پیدا کند و برگزار شود. همین برگزیدگانی که از شهرهای مختلف برای مجلل کردن و اعتبار دادن به اختتامیه شما به پایتخت آمدند با اینکه شما حتی نتوانستید یک شب اسکان را به رسم ادب به آن‌ها هدیه دهید.

واقعیت امر این است سکوت در برابر ناسپاسی‌های این گونه رویدادها فقط باعث تکرار در روند معیوب برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها می‌شود.

اگر بودجه ندارید انجام ندهید، قول ندهید و به سینماگران توهین نکنید.

پاینده باشید و ایام به کام

جمعی از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه نهال

هژیر اسعدی / حسام حسینی / زارا مولایی / لیلا اخباری / عباس حسین زاده / متین خیبلی / سید محمد رضا سجادیان / محمد علی کریمی منش / لیلا طاهری / زهره على اکبرى / حامد کرمی / طاهره شعبانیان / مصطفی داوطلب

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=15746