توضیح: طبق اصول حرفه‌ای رسانه‌ای، این متن باید توسط وب‌سایت ۲۴فریم زیر متن یادداشت منتشر شده در آن سایت، در همان صفحه  و بدون هیچ تغییری منتشر، انتشار آن در تمامی صفحات مجازی مربوط به ۲۴ فریم اطلاع رسانی شود. (متن همزمان با انتشار در فیدان تحویل تحریریه ۲۴فریم نیز شده است.

ماجرا از اینجا آغاز شد که از دبیرخانه نهال شانزدهم با تحریریه فیدان تماس گرفتند و درخواست کردند مجموعه نقدهایی توسط منتقدان فیدان برای بولتن جشنواره درباره فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره نوشته شود. ما نیز طبعا با توجه به ماهیت دانشجویی جشنواره از ابتدا هیچ نوع درخواستی مبنی بر پرداخت حق‌التحریری ــ هر چند ناچیز ــ طرح نکردیم. از آنجایی که منتقدان فیدان همچون باقی منتقدین سینما در مشاغل دیگری شاغل هستند و امکان حضورشان در روزهای جشنواره به صورت مداوم برای دیدن همه فیلم‌ها فراهم نبود و نیز با توجه بر این موضوع که معتقدیم نوشتن نقد کار یک ساعت دو ساعت نیست و زمان و تمرکز می‌خواهد. پیشنهاد کردیم با حضور «نماینده‌ای» از سوی جشنواره طی دو شب فیلم‌ها توسط تحریریه فیدان در سالن نمایش دفتر تحریریه، بر روی پرده، دیده شود و در فرصتی یک هفته‌ای مطالب آماده و یک روز قبل از شروع جشنواره تحویل دبیرخانه جشنواره شود. همه چیز طبق برنامه پیش رفت. ذکر این نکته ضروری است که فیدان همواره حفاظت از فیلم‌های کوتاهی که به دلایل مختلف در اختیارش قرار می‌گیرد را در اولویت خود داشته و در راستای استاندارد کردن این روند علاوه بر فعالیت‌های و تذکرات مشخص در گذشته، در این مورد نیز درخواست حضور نماینده جشنواره برای نخستین بار طرح شد.

نخستین یادداشت از مجموعه یادداشت‌هایی که برای بولتن جشنواره نوشته شد با فهرست هفت فیلم پیشنهادی تحریریه فیدان آغاز می‌شود. یادداشتی که بر اساس اعلام روابط عمومی جشنواره روز اول جشنواره قبل از نمایش فیلم‌ها روی بولتن منتشر شده در محل جشنواره نصب خواهد شد. یادداشت مذکور ۲۴ ساعت قبل در اختیار روابط عمومی جشنواره گذاشته شده بود و چون در این مدت تماسی مبنی بر ارائه نقطه نظرات احتمالی و یا توصیه‌های معمول برای ایجاد تغییرات در متن صورت نگرفته بود، طبق روند حرفه‌ای ملاک بر این بود که مشکلی و توصیه‌ای در مورد متن وجود ندارد و به همان صورت منتشر خواهد شد. بر اساس زمان‌بندی اعلام شده و طبعا به دلیل ماهیت پیشنهاد گونه آن فهرست، صرفا همان فهرست و نه متن کامل یادداشت بر روی صفحه اینستاگرام فیدان منتشر شد. تعدادی از صاحبان آثاری که نام اثر خود را در آن فهرست مشاهده نکرده بودند به صورت کامنت در صفحه اینستاگرام فیدان یا به صورت تماس تلفنی با دبیرخانه جشنواره اعتراض کردند که این فهرست ممکن بر روی نظر داوران و دیده شدن یا نشدن فیلم‌ها توسط مخاطبان جشنواره تاثیر بگذارد. و طبعا این سوال هم پرسیده شده که فیدان چطور فیلم‌ها را قبل از جشنواره دیده که توضیح ما این بود: «به درخواست و هماهنگی دبیرخانه جشنواره».

در همین فاصله به بهانه اعتراض‌ها جلوی انتشار بولتن احتمالا از سوی دبیر جشنواره با این توجیه که گرافیک بولتن تاخیر داشته گرفته شد. تا اینکه یادداشتی از سوی وب‌سایت ۲۴فریم با ادعای نقض شدن کپی رایت فیلم‌ها منتشر شد. یادداشت با اینکه دبیرخانه جشنواره را مسئول مستقیم چنین اتفاقی خطاب می‌کرد در بخش عمده متن خود، ضمن اشاره بدون مدرک به رخ دادن چنین اتفاقی در دوره‌های اخیر جشنواره فیلم کوتاه تهران و در نتیجه دست به دست شدن فیلم‌ها، به صورت ضمنی مجموعه فیدان را نیز به چنین کاری محکوم می‌کند. نویسنده (نام هیچ فردی به عنوان نویسنده در متن درج نشده) و انتشار دهنده یادداشت (وب سایت ۲۴فریم) نیت خود برای جوسازی را زمانی آشکار می‌کند که در انتهای یادداشت به ماجرای انتشار برخی از فیلم‌های کوتاه توسط شخصی که مدعی بود منتقد است در یک کانال تلگرامی اشاره می‌کند. ماجرایی که نه ربطی به جشنواره نهال دارد و نه به مجموعه فیدان.

منتشر کنندگان یادداشت با توجه به کامنت‌هایی که در زیر متن در وب‌سایت ۲۴فریم درج شده‌اند و نیز بازخوردهایی که ما دریافت کرده‌ایم کاملا به مقصود خود دست یافته‌اند. واکنش اصلی افکار عمومی به احتمال انتشار بدون اجازه نسخه اصلی فیلم‌ها توسط مجموعه فیدان کاملا مشهود است.

طبعا طی تماسی با آقای آریان گلصورت سردبیر ۲۴فریم همین موارد را توضیح دادیم و اعلام کرد که حتما متن را دوباره مطالعه می‌کند و اگر چنین منظوری از مفهومی از متن استنباط می‌شود آن را تغییر خواهد داد. چرا که چنین قصدی نداشته‌اند. طی دیداری حضوری نیز موارد را با دبیر جشنواره علیرضا باستانی در میان گذاشته شده بود که البته حواس ایشان به سوی خواباندن سریع غائله و تمرکز بر چرایی انتشار لیست از سوی فیدان بود و طفره رفتن از این موضوع که اعتراض اصلی به نحوه رفتار دبیرخانه نهال است.

فیدان با توجه به این که خطاب متن یادداشت منتشر شده به سوی دبیرخانه جشنواره بود با فرض این روند طبیعی که دبیرخانه جشنواره طی یادداشتی سوء تفاهمات پیش آمده را رفع خواهد کرد سکوت اختیار کرد تا روند به صورت حرفه‌ای و با رفتار مورد انتظار از سوی دبیرخانه جشنواره پیگیری شود.

اما نه تنها تا این ساعت دبیرخانه جشنواره هیچ نوع واکنش علنی به ماجرا نشان نداده، بلکه طی دیدار حضوری روز گذشته با مسئول روابط عمومی جشنواره، متوجه شدیم که طی توافقات بین گردانندگان وب‌سایت ۲۴فریم و دبیرخانه جشنواره قرار بر این شده که ۲۴فریم به زودی مطالبی در تعریف از جشنواره بابت دلجویی از دبیر منتشر کند. رفتاری زننده که جهت تطمیع دبیر جشنواره صورت گرفته و طبعا چون هدف اصلی مطلب منتشر شده خدشه‌دار کردن مجموعه فیدان بوده نه جشنواره نهال.

مجموعه فیدان نیز با توجه به منتفی شدن هرگونه پاسخی در این مورد از سوی دبیرخانه جشنواره لازم دانسته این یادداشت را منتشر کند. و بدین‌ترتیب اعتراض خود را اول به دبیر جشنواره به دلیل رفتار ناشایست و غیرحرفه‌ای در بی‌احترامی به یک رسانه و سکوت در مورد شبهات بی‌اساس طرح شده در رسانه‌ای دیگر اعلام می‌کند. فیدان به درخواست دبیرخانه جشنواره، با هماهنگی دبیرخانه جشنواره اقدام به تولید محتوا در راستای اعتبار بخشی به جشنواره کرده است و دبیرخانه جشنواره ۲۴ ساعت قبل از محتوای مطالب مطلع بوده. اگر مورد اعتراضی فیلم‌سازان وارد باشد نیز مسئولیت مستقیم آن متوجه دبیرخانه جشنواره است. هرچند در روزهای گذشته پنج نفر از فیلم‌سازان طی تماس با تحریریه فیدان اعلام کرده‌اند وجود بندی مبنی بر «اختیار جشنواره در نمایش آثار به رسانه‌ها و افراد دیگر خارج از نمایش اصلی جشنواره» را در فرم ثبت‌نام جشنواره به خاطر دارند. در صورت صحت چنین ادعایی رفتار دبیرخانه نهال بارها غیراخلاقی‌تر خواهد بود. چرا که صرفا برای ساکت کردن چند فیلم‌ساز معترض نسبت به مطلب یک رسانه حقیقت ماجرا را مخفی نگه داشته است. اما چون فرم ثبت‌نام جشنواره در حال حاضر در دسترس نیست و امکان اثبات این مورد وجود ندارد، صرفا امیدواریم که چنین ادعایی حقیقت نداشته باشد.

مورد دوم طبعا در مورد رفتار غیرحرفه‌ای گردانندگان وب‌سایت ۲۴فریم است. البته این مورد را نمی‌توان نادیده گرفت که مالک سایت (علیرضا قاسمی با فیلم کوتاه «بهتر از نیل آرمسترانگ»)، سردبیر (آریان گلصورت با فیلم کوتاه «ملاقات») و یکی از فیلم‌سازان نزدیک به این وب‌سایت (بخشی از تحریریه ۲۴فریم جزو عوامل فیلم کوتاه «نفر سوم» هستند) در بخش مسابقه این جشنواره حضور دارند، احتمالا رفتارشان نسبت نزدیکی با نبود اسامی این سه فیلم در فهرست پیشنهادهای تحریریه فیدان دارد. با این حال رفتار غیرحرفه‌ای این رسانه در انتشار مطلب بدون مدارک، بی‌توجهی به توضیحات مجموعه فیدان در خصوص اصل ماجرای، تطمیع دبیر جشنواره، و تنظیم موذیانه و هدفمند متن یادداشت که در ظاهر به موردی دیگر اشاره دارد، اما در اصل شبهاتی در خصوص مجموعه فیدان در اذهان عمومی ایجاد می‌کند، اعمالی غیر حرفه‌ای و غیراخلاقی هستند.

متاسفیم از اینکه شاهد چنین رفتارهایی در عرصه فیلم کوتاه از سوی رسانه‌ای که ادعای حمایت از فیلم کوتاه را دارد هستیم. رسانه‌ای که در راستای رقابت ناسالم با رقیب فرضی خود به جای تولید محتوای باارزش و مفید و پوشش بیشتر رویدادها از مسیر تخریب و انتشار اکاذیب اهداف خود را پی می‌گیرد.

هادی علی‌پناه / سردبیر

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13950