فیدان: روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد منبی بر اینکه فیلم کوتاه «نگاه» به کارگردانی فرنوش صمدی به عنوان تنها نماینده ایران در بخش اسکار فیلم کوتاه به آکادمی اسکار معرفی شده است. این در حالی است که پیش از این خبر دریافت جایزه بهترین مستند کوتاه از بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند نیواورلئان توسط مستند کوتاه «برد» به کارگردانی حمید جعفری در رسانه‌ها منتشر شده بود و مجموعه فیدان نیز در آمار موفقیت‌های بین‌المللی فیلم کوتاه ایران به این موضوع اشاره کرده بود.

شکل انتشار این خبر بار دیگر بی‌توجهی بخش مهمی از رسانه‌های سینمایی به فیلم کوتاه و عدم آگاهی دقیق آن‌ها از اتفاقات این بخش از سینمای ایران را به نمایش می‌گذارد. تنها توجه صرف به تیترهای جذاب و نیز ایجاد سوء تفاهم با درج جزئیات مبهم یا اشتباه نیز تنها دستاورد توجه‌های آنی و گاه و بی‌گاه این رسانه‌هاست. علاوه بر اشاره به تنها نماینده ایران بودن فیلم «نگاه» از عنوان «معرفی شدن» در این خبر به گونه‌ای استفاده شده است که انگار مانند فیلم‌های بلند ارگانی رسمی این فیلم را به نمایندگی از ایران به اسکار معرفی کرده است. این در شرایطی است که فیلم‌های کوتاه با دریافت جوایز مورد تایید آکادمی یا اکران در سینماهای ایالت‌های خاصی از آمریکا در بازه زمانی خاصی واجد این شرط می‌شوند و عملا معرفی خاصی از سوی هیچ ارگان یا جشنواره‌ای صورت نمی‌پذیرد.

سینمای ایران در بخش اسکار فیلم کوتاه امسال دو نماینده خواهد داشت. فیلم کوتاه «نگاه» به کارگردانی فرنوش صمدی با دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه سی و یکمین دوره جشنواره AFIآمریکا و مستند کوتاه «برد» به کارگردانی حمید جعفری با دریافت جایزه بهترین مستند کوتاه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند نیواورلئان واجد شرایط شرکت در این رویداد مهم سینمایی خواهند بود. هر دو فیلم مراحل لازم برای شرکت در این رویداد را طی کرده‌اند و حال باید منتظر تصمیم نهایی اعضای آکادمی در بخش فیلم کوتاه باشیم.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=12582