نوشته: ارین ساستر

ترجمه: مهلقا حسین

فرض کنید ایده درخشانی برای یک فیلم در ذهن شما شکل گرفته است؛ تمام شخصیت‌ها و جزییات طرح فیلم را در ذهن خود دارید و می‌توانید تمام فیلم را در ذهنتان به وضوح تماشا کنید، اما وقتی به سراغ شخصی می‌روید که می‌تواند ایده شما را به واقعیت تبدیل کند، خشکتان می‌زند. انگار که توانایی شما برای بیان ایده‌تان، همان موقع که آمدید، پشت درهای آسانسور جا مانده است.

ارائه دادن می‌تواند بسیار اضطراب آور باشد اما قطعا یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها برای تسلط یافتن در دنیای فیلم‌سازی است. به یاد داشته باشید که تمام فیلم‌ها با یک ارائه آغاز می‌شوند، پس این یک توانایی است که قطعا ارزش تقویت شدن را دارد.

ما در اینجا چند توصیه برای داشتن یک ارائه عالی به شما داریم، صرف نظر از اینکه کجا، یا به چه کسی ارائه می‌دهید:

ارتباط برقرار کنید:

قبل از آنکه مستقیما به سراغ بیان ایده خود بروید مطمئن شوید که میان شما و شخصی که قرار است به او ارائه بدهید نوعی ارتباط شکل گرفته است. در نظر داشته باشید که اگر ایده شما موفقیت آمیز باشد، قرار است در کنار این شخص کار کنید. پس او را کمی بیشتر بشناسید و سعی کنید از حالات و رفتارهای او حدس بزنید که به ایده شما علاقمند شده است یا خیر. اگر می‌بینید از شما دوری می‌کند یا به صفحه موبایل خود زل زده است، بهتر است وقت خود را تلف نکنید.

ایده خود را کوتاه ولی جذاب نگه دارید:

شما ممکن است تنها یک بار برای ارائه خود فرصت داشته باشید، پس کاری نکنید کسی که قرار است ارائه شما را بشنود، اشتیاق خود را از دست بدهد.

ایده را توصیف کنید ولی در عین حال از کلید واژه‌هایی برای مختصر نگه داشتن صحبتتان استفاده کنید.

به سخنرانی خود به مثابه یک تکه شکلات نگاه کنید: قرار است که این شکلات طعمی لذیذ و به یاد ماندنی داشته باشد اما در عین حال آنقدر شیرین نباشد که دل را بزند.

اصل آماده سازی:

اگر کسی که به او ارائه می‌دهید به ایده شما علاقه‌مند باشد، شروع به سوال پرسیدن می‌کند. سوال کردن نشانه بسیار خوبی است که نشان می‌دهد ایده شما را شنیده‌اند و حالا می‌خواهند بیشتر درباره آن بدانند. برای سوال‌هایشان پاسخ داشته باشید و آماده باشید تا هر آنچه ممکن است مبهم، گیج کننده یا ناتمام مانده باشد را برایشان روشن کنید.

هرچه باشد این ایده شماست، پس نشان بدهید که ایده خودتان را به خوبی می‌شناسید.

میخکوبشان کنید:

اگر کسی نزد شما بیاید و شروع کند با صدایی یکنواخت، تن صدای پایین و بدون وقفه در گوش شما درباره موضوعی حرف بزند، آیا شما علاقه‌مند خواهید شد؟ البته که نه.

پس مهم است بدانید برای آنکه دیگران را به ایده خود علاقه‌مند کنید، ابتدا باید خودتان نسبت به آن هیجان داشته باشید.

ایده را به تصویر درآورید:

درباره ایده‌تان تنها حرف نزنید، بلکه آن را نشان بدهید. اغلب مردم مفاهیم بصری را ترجیح می‌دهند زیرا به آن‌ها نشان می‌دهد که یک ایده به اجرا درآمده چه شمایلی می‌تواند داشته باشد. اگر شما از فیلم، کتاب، مکان مشهور یا حتی شخص خاصی برای ایده خود الهام گرفته‌اید حتما چند عکس و تصویر از آن را با ارائه خود همراه کنید. نمایش‌های تصویری نشان می‌دهند که شما به دقت درباره ایده‌تان فکر کرده‌اید.

تمرین پیش درآمد تکامل است:

این توصیه حکیمانه در مورد تقریبا همه چیز به کار می‌آید و ارائه هم یکی از آن‌ها ست. مقابل آینه با خود تمرین کنید و به دقت به آنچه می‌‌گویید گوش فرادهید: حوصله را سر می‌برد؟ پس تغییرش دهید. لحنتان بیش از حد تحکم آمیز است؟ پس تن صدایتان را پایین بیاورید.

یک راه خوب دیگر نیز برای تمرین ارائه‌تان این است که در ارائه‌هایی که برگزار می‌شود شرکت کنید و بازخورد افراد حرفه‌ای را به ارائه دیگران ببینید و از این بازخوردها برای بهبود بخشیدن به نحوه ارائه خودتان استفاده کنید.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13225