به رسم هر سال از فیلم‌سازان فیلم کوتاه و فعالین این حوزه درخواست کردیم به بهانه تولد سه سالگی برای‌مان از «فیدان» بنویسند. این یادداشت‌ها در واقع برای ما حکم کارنامه یک ساله و البته نقشه راهی برای سال پیش رو را دارند. در سال چهارم تلاش خواهیم کرد فیدانی پخته‌تر، جسورتر و مستقل‌تر تقدیم شما کنیم. و البته لزوم پرداختن به زیرساخت‌های مهمی چون نمایش، فعالیت در عرصه‌های بین‌المللی و البته شکل دادن به یک رویداد مستقل را در اولویت قرار خواهیم داد. در سالی که گذشت، با توجه به فیدبک‌های شما در دو سالگی فیدان، تلاش کردیم که این یک‌صدایی که از آن حرف می‌زدید را با اضافه‌کردن تعدادی نویسنده خوش‌فکر به جمع‌مان برطرف کنیم و درباره فیلم‌های مهم‌تر، زاویه نگاه‌های مختلقی را برای هر کدام پیش بکشیم. البته این چند ‌صدایی به معنای اغتشاش و تناقض در مجموعه فیدان نیست. ما با این کار تلاش کردیم روی هدف اول‌مان که تحلیل ظرفیت‌های یک فیلم کوتاه است بایستیم و ارزیابی نهایی فیلم‌ها را به آخرین مرحله از این هدف بسپاریم. امیدواریم در سال پیش رو نیز چنین کنیم. و این به دست نخواهد آمد جز با صبر و شکیبایی و حمایت شما.

سپاس

 

یادداشت‌ها به ترتیب حرف الفبا:

 

اسما ابراهیم زادگان

پشتوانه‌ای شریف، صادق، عاشق.

به امید اینکه در ادامه راه نا امید نشوی از این گونه بودن و سلامت بمانی.

تولدت مبارک.

 

فاطمه احمدی

فیدان عزیز، زاد روز آدم‌ها و چیزها بهانه است برای یاد کرد مرارتی که به ثمر نشسته یا وجود عزیزی که عمری کرده و خیری رسانده. بهانه مبارکی‌ است.

حالا که تن نازکت سایه‌گستر شده و بار و بری داری، هر روزی که دل یک خالق خیال را شاد کنی روز تولد توست.

آرزو می‌کنم برای سینمای دوست‌داشتنی ایران بمانی، بپایی و پشت دوستدارانت به تو گرم بماند؛ وگرنه که ما همه چیستیم جز هیچ و این همه چه خواهد بود جز هیاهوی بسیار برای هیچ؟

 

هادی احمدی

فیدان عزیز تولدن مبارک، خسته نباشی آقا هادی بزرگوار.

 

بهرام ارک

فیدان یک رسانه مستقل است و این وجه فیدان برای من مهم است گویی وقتی خبری می‌دهد سازمانی پشت آن نیست. از این روست که فیدان پراهمیت‌تر می‌شود. باشد که برای بودنش تکیه بر کسی نکند.

تولدش مبارک

 

بهمن ارک

خیلی‌ها فیلم کوتاه را سرسری گرفته‌اند اما فیدان قطعا نقش موثری در چرخش این دیدگاه داشت. . .

کنار هم بودن‌ها و جمع شدن‌ها، تبریک گفتن‌ها، نقد کردن‌ها، به اشتباه همدیگر پی بردن‌ها در محلفل فیدان شبیه خانواده شده. . .

تولد fidan مبارک. . .

 

حامد اصلانی

فیدان کاری کرده که دوس دارم تو سایتش قدم بزنم، لالوهاشو بگردم و منتظر خبرای بعدیش بمونم. . .

تولدش مبارک

 

سهیل امیرشریفی

به نظرم چند ده سال که بگذره خواهند نوشت که یه دوره‌ای یه سری فیلم‌ساز جوان با دست خالی تقلا کردند مسیرهای تازه‌ای رو در سینما جستجو کنند و یه جریان در فیلم کوتاه ایران راه افتاد. هر کدوم از این فیلم‌سازها به تناسب سلیقه خودشون راهی رو رفتند و به جایی رسیدند یا نرسیدند. دلخوری‌ها یا خوشی‌های ما، جر و بحث‌ها یا قهر و آشتی‌هامون، حسادت‌ها یا رفاقت‌هامون نخواهند ماند. کسی ازش حرف نخواهد زد. اما حتما خواهند نوشت که ما عاشق سینما بودیم و حتما خواهند نوشت یه جوان لاغر اندام با لباس یک دست سیاه همیشگی‌اش تمام وقتش رو بین فیلم کوتاه‌ها گذروند و سعی کرد مسیرهای فردی‌تر و خاص‌تر رو پر و بال بده و توی سایتش بهشون فضا بده. مسیرهایی که شاید قبل‌تر کسی بهشون توجه نمی‌کرد. ممنون هادی. ممنون فیدان.

 

هادی امینی

فیدان در طول فعالیتش تریبون مهمی برای فیلم کوتاه بوده، در کنار فراز و نشیب‌ها ماهیت بودنش و استمرارش ارزشمنده، دس مریزاد می‌گم برای متولیان فیدان.

تولدت مبارک

 

فردین انصاری

توی ذهنم تصوری دارم این شکلی که فیدان خیلی بزرگ شده، جزئی از تاریخ فیلم کوتاه شده و دارن واسش بزرگداشت می‌گیرن.

امیدوارم انرژی مثبت، سالم و تاثیر گذار فیدان همیشه توی فضا باقی بمونه.

«مرد را دردی اگر باشد خوش است / درد بی‌دردی علاجش آتش است»

مبارک باشه

 

سامان آریان پور

فیدان بیش از انتظار یک رسانه در این مدت عمل کرده جدا از تحلیل‌ها، نقدها و پوشش مناسب صحیح اخبار. مقالات مناسب پل ارتباطی هست بین نسل‌های مختلف فیلم کوتاه. فیدان تلاشی در جهت از بین بردن تک صدایی بود که سال‌های سال در جامعه فیلم کوتاه حس می‌شد. فیدان صدای افرادی شد که مدت‌ها صداشون شنیده نمی‌شد.

امیدوارم در این راه بیش از پیش موفق و پایدار باشه.

 

بهزاد آزادی

فیدان سلام

امیدوارم حالت خوب باشد. من از دنیای آدم‌ها برای اولین بار است که به کسی جز یک انسان پیام تبریک تولد می‌نویسم. نمی‌دانم جنسیت تو چیست بنابراین محض احتیاط سعی دارم خیلی ساده تبریک بگویم. تولدت مبارک فیدان.

 

هادی آفریده

هادی عزیز

درود بر تو و فیدان

آرزو دارم هر دو پاینده و پویا باشید.

 

بهروز بادروج

اهمیت «فیدان» با حضور گرم و پر طراوت گردانندگان و اهالی فیلم کوتاه معنا پیدا می‌کند.

دوستان عزیزم، حضورتان پر نشاط و بی‌دریغ باد.

 

ناصر باکیده

در دورانی که سینما خود را در چنبره ستاره سازی، پول، شهرت، سیاست، حاشیه‌ها و. . . سپری می‌کند. سینمایی دیگر همواره در حال رشد هست و خواهد بود.

فیدان تلاش دوستان جوانی و با استعدادی است از بازتاب این سینمای خلاقانه که خود امری ست دشوار، که نشان از استعداد و شناخت در حوزه فیلم کوتاه دارد.

پاینده باشید.

 

ایمان بهروزی

در سال‌های اخیر، سینمای کوتاه ایران درخشان‌ترین دوران خود را تجربه می‌کند. در دو سال اخیر کمتر جشنواره کوتاه مهمی در جهان بوده است که نماینده‌ای از سینمای کوتاه ایران در بخش مسابقه‌اش نداشته است. در این میان فیدان، به عنوان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه نقش کلیدی بازی کرد و عمیقا باور دارم اگر فیدان نبود، سینمای کوتاه ایران در این دو سال اخیر به این جایگاه نمی‌رسید. فیدان در همین سه سالی که از عمرش می‌گذرد نقد فیلم کوتاه را جا انداخت، بدون هیچ چشمداشتی به شناساندن فیلم‌سازان کوتاه کمک کرد و از فیلم‌های کوتاه خوب حمایت کرد و می‌کند.

 

مهدی بوستانی

از قدیم و ندیم گفته‌اند «کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من». حالا فیدان یکی از همان انگشت‌ها است که می‌تواند پشت ما فیلم کوتاه سازان را بخاراند، جایی که دست خودمان چندان نمی‌رسد. با نقد فیلم کوتاه، با معرفی فیلم‌ها و با تبلیغ‌شان. هر چه هم جدی‌تر و محکم تر، بهتر. خصوصا در بخش نقد.

غیر از پشت، جاهای دیگر را یا خودمان دست‌مان می‌رسد که بخارانیم یا کسی پیدا می‌شود بالاخره: دوستی، دشمنی، جشنواره‌ای، تهیه کننده‌ای، مدیری، جایزه‌ای، تماشاگری، ممیزی و. . . بگیر و برو تا ته.

کاش یکی پیدا می‌شد که بفهمد چرا تن ما فیلم کوتاه سازان این قدر می‌خارد؟!

 

سعید پور اسماعیلی

فیدان نه تنها به خاطر یک رسانه خبرى پیشرو، بلکه بخاطر بکارگیرى تمام ظرفیت‌هاى فضاى مجازى و بستر اینترنت، براى ایجاد یک مجموعه هماهنگ در حوزه فیلم کوتاه برایم قابل توجه و احترام است. فیدان گفتگو، فیدان نقد، فیدان بین‌الملل، فیدان نمایش فیلم کوتاه، و فیدان‌هاى دیگر است که آن را از صرف اطلاع رسانى و خبر متمایز و برترى مى‌دهد. در فضاى سینماى بلند هم با بودجه و حمایت‌هاى مالى بى‌دریغ، چنین رسانه‌اى موفق سراغ ندارم. فیدان و گروه پیگیر و همراهش، با توان شخصى و در بخش خصوصى شکل گرفت که بى‌شک روحیه فردى و همت بلند و تلاش بسیار هادى على پناه آن را شکل داد و پیش برد. البته آفت جاه طلبى و زودخواهى فیدان در شکل گیرى و رشد سریع آن مزیت و معایب بسیار آفرید، اما روحیه جسور و منعطف على پناه باعث مى‌شد به سرعت خطاهاى فیدان را بازیابى و رفع کند و این باعث حفظ مخاطب قبلى و جذب مخاطب بیشترى شد. فیدان، امروز که خود را تثبیت کرده، اگر کمى آرام‌تر و پخته‌تر عمل کند، بى‌شک روزهاى بهترى خواهد دید و فضاى فیلم کوتاه از آن بهره بیشترى خواهد برد.

تبریک فراوان به هادى على پناه که شبیه عادل فردوسى پور فیلم کوتاه، جسور و خلاق عمل مى‌کند و گروه همراه و پرتوانش که پشتیبان و همراهان خوب فیدان هستند. امیدوارم از خط روشن فیلم کوتاه خارج نشوید.

 

سعید جعفریان

فیدان، به سلامت می‌بیند، به سلامت می‌گوید و به سلامت می‌شنود. چشم و گوش و زبان فیلم کوتاه، تولدت مبارک.

 

امیررضا جلالیان

در اینکه فیدان به شکل تخصصی و منسجم در حوزه فیلم کوتاه عملکرد رو به رشد و مثبتی داشته شکی ندارم و به اندازه خودم ممنونم از هادی و تیمش.

اما نکته‌ای که دارم این است که هویت فیدان می‌تواند روشن‌تر شود. یا لااقل حوزه‌های عملکردش از هم تفکیک شود. گاهی به نظر می‌رسد که هم پوزوسیون و هم اوپوزویسون است. به نظرم ضمن تعامل با فیلم‌سازان بهتر است فاصله‌اش را از آن‌ها حفظ کند. این موضوع کمک می‌کند که با یک دید با فیلم و فیلم‌سازان مواجه شود.

ممنونم و امیدوارم به پای فیلم کوتاه پیر شوید.

 

سید وحید حسینی نامی

فیدان هم دوشادوش سینمای کوتاه، روزهای خوب و دشوار را در سالی که گذشت تجربه کرد. . . بی‌گمان همه این رویداد‌ها همانند زندگی چراغی است برای روشنایی فرداها. . . فیدان نهالی است ک در گذر از باد و طوفان رشد می‌کند. . .

تولدت مبارک.

 

میرعباس خسروی نژاد

هادی جان تبریک می‌گم تولد فیدان رو. . . یه جوری شده که اگه فیدان نباشه انگار یه چیزی تو زندگی مون کمه. . . مرسی که هستی.

 

آرمان خوانساریان

پارسال برای این جشن تولد تبریک تندی گفتم و بیشتر انتقاد کردم! مخصوصا از تک صدایی در فیدان. ولی از میانه سال روزشماری کردم تا تولد امسال فیدان برسد و حسابی از خجالتش در بیایم و بگویم که فیدان دیگر تک صدایی نیست. فیدان دیگر ایدئولوگ هم نیست. فیدان با تمام سایت‌های مشابه متفاوت است و دغدقه سینما دارد. دغدقه‌اش اخبار نیست. رفیق باز هم نیست و هر فیلم‌ساز خوبی روزی رفیق‌اش می‌شود. هر فیلم‌ساز متظاهری هم روزی از رفاقت با فیدان خط می‌خورد. فیدان حتی جرات عذر خواهی از مخاطبانش بابت یک تمجید الکی از فیلم‌ساز را دارد. فیدان امروز صدای حقیقی فیلم کوتاه است. فیدان همه چیز را راجع به فیلم کوتاه می‌داند و روح حاکم بر آن را می‌فهمد. سینمای زحمت را می‌شناسد و خودش با زحمت می‌نویسد. از جنس همه فیلم کوتاه. امسال فیدان را جدی گرفتم. و امید دارم که سال جدید روی کاغذ فیدان را بخوانم… فیدان امروز لیاقت تنها مجله فیلم کوتاه بودن را دارد. صد و بیست ساله شی…

 

علی خوشدونی فراهانی

سه سال از فعالیت فیدان می‌گذرد که شاید به نظر زمان کوتاهی بیاید اما برای من برابر است با همه دورانی که فیلم‌سازی را آغاز کرده‌ام.

اواخر بهار ۹۴ تاریخی است که اولین فیلمنامه کوتاهم را کامل می‌کردم و از آن زمان تا به امروز مهم‌ترین مرجع خبری و گاهی تحلیلی من در فیلم کوتاه، فیدان شده است. حس سمپاتی ناشی از هم سن و سالی، استقلال و اراده نهفته در فیدان دست کم سبب شده هر جا خارج از گود فیلم کوتاه ازش حرف می‌زنم، فکر می‌کنم از سایت خودم و در کارنامه خودم بحث می‌کنم. البته این به معنای موافقت با همه آن بحث‌ها و مطالبی نیست که در فیدان منتشر می‌شود. اما مادامی که این اختلاف عقاید نتیجه جریان سالم و تفکر منحصر به فرد گردانندگانش باشد تا جایی که بتوانم ازش حمایت می‌کنم و در پایان خوشحالم برخلاف بسیاری از رسانه‌ها که برای بهتر دیده شدن دست روی هر سوژه‌ایی می‌برند، فیدان روز به روز فعالیتش را گسترش می‌دهد بدون آنکه پایش را از مرز فیلم کوتاه بیرون گذاشته باشد.

 

شاهین دانشفر

هر روزت مبارک باشد و هر روز تازه شوی، چون رودخانه‌ای سخاوتمند، جریان ما و صدا و تماشای ما باشی. تولدت مبارک.

 

نفیسه زارع

میون این رسانه‌های خواب آلود و عادتی که به سکوت کردیم، مسیر فیدان و هادی علی پناه خیلی روشن به نظر میاد. خسته نباشید و اراده‌تون واقعا تحسین برانگیزه.

مبارک باشه تولدتون و هزار ساله بشین.

 

علیرضا سلمانپور

فیدان، نو نهالی دوست داشتنی است که با وجود تمام پستی و بلندی‌ها و بی‌اعتنایی‌ها به فیلم کوتاه یک تنه چون سروی بلند قامت صمیمانه و با ملایمت و مهر بر جامعه فیلم کوتاه سایه انداخته و خنکای شاخ و برگش را بر پهنه جان تازه نفس گرفته فیلم کوتاه ارزانی داشته است. خوشحالم که با وجود فیدان، فیلم کوتاهی‌ها می‌توانند صمیمانه زیر سایه آن نفسی تازه کنند.

سبز بمان نونهال سرو قامت.

سبز بمان فیدان.

 

امیر مسعود سهیلی

شاید سه سال پیش اگر گفته می‌شد «رسانه فیلم کوتاه» خیلی‌ها میگفتن فیلم کوتاه چی هست که رسانه داشته باشه؟؟!

اما فیدان آمد و صدای فیلم کوتاه شد. فیدان باعث شد فیلم کوتاه ایران جدی گرفته شود.

فیدان، جوان است و شاید اشتباهاتی داشته اما مطمئنا مسیرش را درست می‌رود.

تولدت مبارک.

 

مونا شاهی

ساقه‌ای کنارتر از جوی روییده

عابران رد می‌شوند

یکی نگاه یکی سکوت

قد می‌کشد در بود و نبودها

امیدوارم ریشه سفت کنی گیاه کوچک

به چیزی نپیچی، تکیه نکنی و آزاد بزرگ بشی

لاقید از جهان

رها

 

سارا طبیب زاده

تولدت مبارک

 

امیر غلامی

آنچه برای من اهمیت دارد و دوس دارم ببینم، فیدانی نقادانه است نه خبری. چرا که غیاب نقد در تاریخ سینمای کوتاه ایران باعث شده است ما با پدیده‌ای روبه‌رو باشیم که سرشار از ایدءولوژی است. فیدان به عنوان یکی از اولین جریانات نقد سینمای کوتاه ایران، می‌تواند حقیقت سینمای کوتاه را از ایدءلوژی پاک کند.

فیدان تولدت مبارک ولی صادق باش و نسلی با خرد انتقادی را پرورش بده تا تولدت اهمیتی دو چندان پیدا کند.

 

کیوان فهیمی

۱۲۷۸ ش (۱۹۰۰) ورود اولین دوربین سینماتوگراف به ایران

۱۲۷۸ تا ۱۳۰۸ (۱۹۰۰-۱۹۰۸) ساخت اولین فیلم‌های مستند کوتاه در اندرونی دربار و سفرهای شاهان قاجار

۱۲۸۷ش (۱۹۰۸) ایجاد نخستین سالن سینما برای عموم مردم در تهران

۱۳۰۹ش (۱۹۳۰) ساخت آبی و رابی، اولین فیلم صامت ایرانی

۱۳۱۲ (۱۹۳۳) ساخت دخترلر، اولین فیلم ناطق ایرانی

۱۳۳۰ (۱۹۴۹) تأسیس بخش انیمیشن اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبا (تولید انیمیشن‌های کوتاه)

۱۳۴۲ (۱۹۶۳) تأسیس جشنواره بین المللی فیلم‌های آموزنده (رشد)

۱۳۴۲ (۱۹۶۳) تأسیس دانشکده هنرهای دراماتیک

۱۳۴۵ (۱۹۶۶) تأسیس جشنواره بین المللی فیلم کودک تهران (توسط کانون پرورش فکری)

۱۳۴۶ (۱۹۶۷) ورود دوربین‌های ۸ میلیمتری و رواج ساخت فیلم‌های ۸

۱۳۴۶ (۱۹۶۷) تولید فیلم‌های ۱۶ میلیمتری، ۱۵ دقیقه‌ای پایان نامه اولین گروه فارغ التحصیلان رشته سینما

۱۳۴۸ (۱۹۶۹) تأسیس سینمای آزاد در تهران

۱۳۴۹ (۱۹۷۰) تأسیس مرکز سینمایی کانون پرورش فکری/ ساخت فیلم کوتاه نان و کوچه (عباس کیارستمی)

۱۳۵۰ (۱۹۷۰) شیرطلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره ونیز برای فیلم کوتاه رهایی (ناصرتقوایی)

۱۳۵۰ (۱۹۷۰) حمایت تلویزیون ملی از سینمای آزاد

۱۳۵۱ (۱۹۷۲) تأسیس سینمای آزاد در اصفهان

۱۳۵۳ (۱۹۷۴) تأسیس سینمای جوان

۱۳۵۴ (۱۹۷۵) جایزه ویژه هیئت داوران کن به فیلم کوتاه انتظار (امیر نادری)

۱۳۵۵ (۱۹۷۶) ساخت ۶۰ فیلم کوتاه در تهران و دیگر شهرها و حضور در جشنواره‌های بین المللی

۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ (۱۹۸۲- ۱۹۸۵) ایجاد بخش ۸و۱۶ میلیمتری (فیلمهای کوتاه) در جشنواره فیلم فجر

۱۳۶۱ (۱۹۸۲) شروع جشنواره فیلم کودک و نوجوان

۱۳۶۴ (۱۹۸۵) از سرگیری فعالیتهای سینمای جوان اینبار تحت عنوان انجمن سینمای جوانان ایران

۱۳۶۴ (۱۹۸۵) از سرگیری جشنواره فیلم‌های آموزنده اینبار تحت عنوان رشد

۱۳۶۵ (۱۹۸۶) شروع برگزاری جشنواره سینمای جوان توسط انجمن سینمای جوانان ایران

۱۳۷۰ (۱۹۹۱) شروع جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان (به جای جشنواره‌های استانی)

۱۳۷۵ (۱۹۹۶) بین المللی شدن جشنواره فیلم کوتاه سینمای جوان

۱۳۸۲ (۲۰۰۳) تغییر نام جشنواره سینمای جوان به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

۱۳۸۲ (۲۰۰۳) تأسیس انجمن فیلم کوتاه ایران

۱۳۸۶ (۲۰۰۷) راه اندازی مرکز نمایش فیلم کوتاه حوزه هنری (سینما فردا) و اکران فیلم‌های کوتاه در سینماهای حوزه هنری

۱۳۹۳ (۲۰۱۴) شروع اکران فیلم‌های کوتاه در گروه سینمای هنر و تجربه

۱۳۹۴ (۲۰۱۵) تولد فیدان وب سایت تخصصی فیلم کوتاه

و…

 

تولدت مبارک فیدان

 

سهند کبیری

فیدان نقش به سزایی در انسجام جامعه فیلم کوتاه این سال‌ها داشت. خسته نباشین بچه‌ها.

 

کریم لک زاده

همون طور که یه منتقد حقیقی با دیدن یه فیلم خوب خوشحال می‌شه و با یه فیلم بد ناامید، ما فیلم‌سازها هم توی تصمیمات درست و نادرست فیدان شریکیم. در شادی و غم‌ها. چون از یک خانواده‌ایم. و از پسِ همه فراز و نشیب‌ها برای هم موفقیت آرزو می‌کنیم.

موفق باشی فیدان.

 

کیوان محسنی

در جلسه پاتوق فیلم کوتاه پرسیدن چند سالتونه؟ وقتی سن‌ام رو گفتم یه لحظه با خودم فکر کردم قرار نبود اینقدر طول بکشه. قرار بود خیلی زودتر دوستان همکاران خانواده و حتی خود من بدونند که حداقل مسیری درست انتخاب کردم. چندین سال فیلم نساختم و در آن تعداد کم جشنواره‌ها که بودم به تمسخر دوستان و گوشه کنایه بیانیه هیات داوران عادت کردم. به جای برطرف کردن ایرادهای فیلم‌ام به عوض کردن روش فیلم‌سازی‌ام فکر می‌کردم. شاید اگر حامیان همیشگی‌ام و وب سایت فیدان نبودن همه چیز فرق می‌کرد. الان یک رسانه قدرتمند فیلم کوتاه بهم می‌گه به روش خودت فیلم بساز. اگه خوب بود ما ازش حمایت می‌کنیم. کاش زودتر بودی.

تولدت مبارک.

 

احسان مختاری

خیلی مبارکه هادی عزیزم.

بی‌شک فیدان دلگرمی خیلی بزرگیه برای فیلم کوتاه. امیدوارم هر سال مسیر موفقیتش هموار‌تر بشه.

 

کاوه مظاهری

هر تولدی مرگی هم در پی دارد، چه خوب که وقتی که مردی به نیکی ازت یاد کنند. اگر فیدان همین امروز هم بمیرد، مفید زندگی کرده است و برای قد کشیدن و بلوغش زحمت کشیده و وقتش را هدر نداده. پیر بشی جوون.

 

امیر هوشنگ معین

فید این

ــ روز داخلی، فضای بیمارستان

صدای گریه‌ نوزادی به گوش می‌رسد.

کودکی در گهواره ست. گویی قرار نیست آرام بگیرد. جمعیتی پشت شیشه، خیره به او.

صدای باز شدن در.

 فید اوت.

 فیدان تولدت مبارک.

 

بیژن میرباقری

وقتی فهمیدم که فیدان هم مثل خیلی از روزنامه‌های زرد، در مورد ماجرای فیلم‌سازی که آثارش مشابهت با دیگر فیلم‌ها دارد؛ بیانیه برائت داده. فهمیدم این یک رسانه نیز به مانند دیگر رسانه‌ها دنبال رسوایی است. برای همین با فیدان خداحافظی کردم. انشاالله موفق باشید.

 

سعید نجاتی

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق…

کاشته می‌شوی، جوانه میزنی و قد می‌کشی و سایه می‌شوی و میوه می‌دهی.

در ناملایمات با نامردمی روزگار همراهی می‌کنی و مگر جز این است که عاشق سینمای کوتاهی بودی و هستی که چونان نفس مسیحایی بر پیکره هنر ایران است.

ثبت است بر جریده عالم دوام تو؛ فیدان.

 

آرین وزیردفتری

فیدان عزیز،

تو فارغ از نقد و نظرهای مثبت و منفی من و ما، رشد کردی، صحیح و خطا کردی و یاد گرفتی. ادامه دادی و ادامه می‌دهی و حالا دیگر اتفاقات و اخبار فیلم کوتاه را نه تنها منتشر می‌کنی بلکه اعتبار می‌بخشی. حالا دیگر جوانه سبز تو نهالی شده و تا سالیانی نه چندان دور، تو درختی جوان خواهی بود.

می‌دانم آرزوهایی بزرگ در سر داری و در این ایام خنثی و کم‌آرزو چه موهبتی از این بیشتر! وقت فوت کردن شمع‌های کیک تولدت، آرزوهایت را زمزمه کن و آرزوی من هم این است که در سال پیش رو خستگی ناپذیر و سرحال در کنار فیلم‌سازان کوتاه باشی، هم‌چنان پذیرای نقدها و منتقد فیلم‌سازها باشی، از هیچ خبر مهمی جا نمانی و در تولد بعدی‌ت هزار سال رشد کرده باشی، اما هزاران بار جوان‌تر از امسال باشی.

تولدت مبارک.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=11790