منشور اخلاقی کنفرانس فیلم کوتاه[۱]، دستورالعملهایی ارائه داده است تا جشنوارههای فیلم کوتاه با در نظر گرفتن آنها فعالیت کنند. امید است تا برای مصلحت فیلمسازان، تماشاگران و به طور کل صنعت سینمای کوتاه این قوانین توسط جشنوارهها مورد ملاحظه قرار گرفته شود.
منبع: وبسایت Short Film Conference
ترجمه: کیان خوشمکان
به دلیل بحران کووید-۱۹ و تغییرات روزافزون در جشنوارهها و افزایش رویدادهای آنلاین، نسخهای از منشور اخلاقی در مهرماه ۱۳۹۹ (اکتبر ۲۰۲۰) منتشر شد. هدف ما این است که تمام اعضای کنفرانس فیلم کوتاه از منشور اخلاقی پیروی کنند و همه در برگزاری جشنواره به شیوه مخصوص به خود آزاد باشند. بندهای منشور اخلاقی به مثابه راهنما است و نه قوانینی وضع شده که جشنوارهها را شبیه به یکدیگر میسازد.[۲]
۱. مقدمه
۱.۱.جشنواره فیلم کوتاه به عنوان یک رویداد فرهنگی تعریف میشود که تصویر و سینما را به عنوان یک شکل هنری و فیلم یا ویدئو را به عنوان یک اثر هنری در نظر میگیرد. هدف جشنواره فیلم کوتاه، جلوه دادن آخرین تولیدات سینمای کوتاه معاصر و ایجاد بستری برای نشان دادن مفاهیم فرهنگی، اجتماعی و زیباییشناسانه است.
۱.۲ جشنواره فیلم کوتاه باید به طور متداول در مسیر حفظ و زنده نگه داشتن تاریخ سینمای کوتاه قدم بردارد و حتی، کاملا روی همین هدف متمرکز شود. جشنواره برای این هدف آثار را شناسایی و انتخاب کرده و زمینه انتشار و تماشای آنها را برای مخاطب فراهم سازد. بنابراین جشنوارهها موظف هستند برای فیلمها کمکهای گسترده و متنوعی را در رقابتهایشان در نظر بگیرند. همینطور باید برای زنده نگه داشتن تاریخ سینما قدم بردارند و از گفتمانهای سیاسی، اجتماعی و زیباییشناسی مرتبط با آثار و برنامههای خود بهره ببرند. در نهایت، هدف این است که به سینمای معاصر و تاریخ گذشته آن توجه شود و مخاطبان عادی و فعال صنعت سینما در محفلی متفاوت از فضای بیهویت اینترنتی گردهم آیند و با هم در مورد فیلمهای کوتاه به گفتوگو بنشینند.
۱.۳ جشنوارههای فیلم کوتاه باید از مسئولیتی که در قبال فیلمسازان، آثار و مخاطبان دارند، آگاه باشند. یک جشنواره فیلم کوتاه بستری برای تبادل نظرات و ایدههای مرتبط با فیلم کوتاه است. جشنوارهها صرفا مختص به نشان دادن آثار نیستند و آنها بخشی از صنعت فیلمکوتاه هستند. این جمله بدین معنی است که جشنوارهها چرخدندهای از چرخه بزرگ صنعت سینما هستند و باید برای به وجود آوردن درآمد برای فیلمسازان تلاش کنند. پس، جشنوارهها باید آگاه باشند که فعالیتها و تصمیماتی که اتخاذ میکنند، به معیشت خالقان کمک کند.
۱.۴ باید در نظر گرفت که باید جشنوارهها نسبت به همدیگر متمایز باشند و نسبت به هم برنامههای متفاوتی طراحی کنند. همینطور ما یک جشنواره فیلمکوتاه را با یک رویداد فیلمکوتاه متمایز از هم در نظر میگیریم. هر دو نوع باید در سیر فکری خود به مواردی که بالاتر ذکر شد متعهد باشند. همچنین، جشنوارهها یا رویدادها باید تقویم و تاریخهای برگزاری دیگر جشنوارهها را بر اساس تقویم جشنوارهای منطقهای، ملی و بینالمللی درنظر بگیرند و به آنها احترام بگذارند.
۲. رقابتها
۲.۱ اگر جشنوارهای خودش را به عنوان یک جشنواره «بینالمللی» تعریف میکند، پس باید تا حد امکان در مسیر بینالمللی بودن قدم بردارد. حتماً زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی جشنواره انتخاب شود و در هر بخش از جشنواره مثل کاتالوگها، فرمهای ثبت نام، نامهنگاریها، قوانین، اخبار رسمی و هر بخش دیگری باید به زبان انگلیسی (یا اگر چند زبانه است، حتما متن انگلیسی قرار داده شود) باشد.
۲.۲ همچنین اگر یک جشنواره «بینالمللی» شناخته میشود، پس باید، آثار گوناگون و با ملیتهای مختلف را در بخشهای رقابتیاش انتخاب کند.
۲.۳ هر جشنوارهای باید شرایط انتخاب آثار را در متنی مکتوب اعلام کند. علاوه بر این، در این متن باید اطلاعاتی در مورد جوایز بخشهای جشنواره، مهلت ارسال آثار و نحوه اطلاعرسانی قبولی یا رد یک اثر، قید شود.
۲.۴ زمانی که یک اثر به جشنواره راه پیدا کرد، عوامل فیلم باید حداکثر تا چهار هفته قبل از برگزاری جشنواره از این تصمیم مطلع شوند. همچنین حداکثر تا دو هفته قبل از شروع جشنواره عوامل آثاری که رد شدهاند نیز باید آگاه شوند.
۲.۵ جشنواره وظیفه دارد از صاحبان آثار (مالک یا مالکان حقوقی فیلمها) انتخاب شده، تأیید مبنی بر حضور فیلم در جشنواره را از طریق ایمیل دریافت کند. این اجازه باید تا زمانی که جشنواره مهلت داده است توسط صاحب اثر تأیید شود. در صورت اینکه در زمان مشخص شده جشنواره پیغام مشخصی برای تأیید دریافت نکند، اینطور دریافت میشود که این اجازه را صاحب اثر به جشنواره داده است. اگر صاحب اثر در جواب به جشنواره مشخصا به حق استفاده از اثر اشاره نکرده باشد اما در جوابش حضور در جشنواره را ضمنی پذیرفته است (مانند فرستادن کاتالوگ فیلم یا نسخهای از فیلم به جشنواره)، به مثابه تأیید حضور در جشنواره تلقی میشود.
۲.۶ اگر صاحب اثر حتی بعد از ورود فیلم به جشنواره، اجازه پخش و اکران فیلم را ندهد، جشنواره باید از این تصمیم تبعیت کند. جشنوارهها باید به تصمیمات شخصی فیلمسازان احترام بگذراند.
۲.۷ جشنواره باید به قانون کپیرایت، چه برای فیلمهای ثبتنام شده و چه برای فیلمهای راه یافته به جشنواره، احترام بگذارد.
۲.۸ جوایز جشنواره میتواند حاوی جوایز نقدی و یا خدمتی از طرف جشنواره باشند. قاعدتاً جوایز مالی باید حداکثر تا چهار هفته بعد از اتمام جشنواره به برندگان داده شود. برای ایجاد مدرکی مبنی بر اینکه مبلغ جایزه به فرد برگزیده رسیده است، مبالغ باید به حسابی (عموما توسط انتقال بین بانکی یا PayPal) منتقل شود.
۲.۹ صرف نظر از اینکه نمایندهای از طرف فرد برگزیده در جشنواره حضور داشته باشد یا نه جایزه باید به فرد برگزیده تحویل داده شود. به عبارتی دیگر، جشنواره نباید حضور نمایندهای را برای اهدای جوایز الزامی تلقی کند.
۲.۱۰ جوایز باید به انتخاب هیات داورانِ دعوت شده به جشنواره و با توجه به مقررات جشنواره اهدا شوند. توصیه میشود تا داوران در مکان برگزاری جشنواره حضور داشته باشند و فیلمها را بر روی پرده سینما تماشا کنند. در صورتی که داوران امکان حضور نداشتند، جشنواره باید مطمئن باشد که بهترین کیفیت فیلمها به دست هیات داوران برسد و هر داور در وضعیتی کاملا برابر نسبت به داور دیگر به تماشای فیلمها بنشیند.
۲.۱۱ جشنواره باید در متن فراخوان مشخص کند تا جایزه به کدام فرد از عوامل فیلم برنده داده میشود (دقیقتر: به کارگردان، تهیه کننده یا فرد دیگری از گروه).
۲.۱۲ پیشنهاد میشود تا فیلمساز یا نماینده گروه به جشن اهدای جوایز دعوت شود و اسکان و ــ در صورت امکان ــ کمک هزینهای برای سفر تأمین شود.
۲.۱۳ هنگامی که یک جشنواره برای ثبت آثار هزینۀ ورودی را مشخص میکند، باید اکثریت فیلمهای راه یافته به جشنواره از طریق همین آثار باشند (نه آثاری که توسط برنامهریز یا عوامل جشنواره دعوت شدهاند و ملزم به پرداخت هزینه ورودی نشدهاند). توصیه میشود تا اطلاعات مربوط به طریقه آثار پذیرفته شده به صورت عمومی اطلاع رسانی شود و مشخص شود چند درصد آثار به شکل عادی راهیافتهاند و چند درصد دعوت شدهاند.
۳. نمایش فیلمها در جشنواره
۳.۱ جشنواره به آثار فیلمسازان احترام میگذارد و موظف است در حد توانش، فیلمها را در بهترین حالت، بهترین فرمت و با بهترین ابزار و دستگاهها به نمایش دربیارود.
۳.۲ جشنواره باید فیلمها را با بهترین کیفیت موجود اکران کند و نباید از نسخههای ارائه شده برای بازبینی استفاده کند؛ مگر اینکه صاحب اثر به صورت کتبی اجازه این کار را بدهد.
۳.۳ جشنواره باید تضمین دهد که خسارت هرگونه آسیب احتمالی به نسخههای دیجیتال یا فیزیکی را در چهارچوب معقولی پوشش دهد و از آسیبهای احتمالی جلوگیری کند.
۳.۴ صاحب اثر باید مطلع شود که فیلم در چه برنامه و بخشی از جشنواره حضور دارد و اثر قرار است چند بار و در چه زمان و مکانی اکران شود.
۳.۵ باید نسخههای فیزیکی و ابزارهای ذخیرسازی اطلاعات (هارد دیسک یا فلش) مربوط به اثر حداکثر بعد از دو هفته پس از اتمام جشنواره بازگردانده شوند. در صورتی که قرار باشد تا پس از جشنواره، فیلم در مکانهای دیگری نیز اکران شود، باید توافقنامهای بین جشنواره و صاحب اثر منعقد شود.
۳.۶ باید بین تمام فیلمها و کارگردانها برابرسازی شود و با همه آثار در تعداد دفعات اکران، کیفیت اثر و شرایط اکران یکسان برخورد شود.
۳.۷ جشنواره نباید اطلاعات اثری را بدون مجوز کتبی از صاحب اثر، به جشنواره دیگری بدهد.
۴. هیات داوران
۴.۱ هیات داوران بخشهای رقابتی باید حداقل از سهنفر تشکیل شده باشد و اکثریت داوران، از افراد فعال در حوزه سینما و یا از هنرمندان سینمایی انتخاب شده باشند. بهتر است در جشنوارههای بینالمللی، داوران از ملیت، جنسیت و رویکردهای متفاوت با یکدیگر انتخاب شوند.
۴.۲ قبل از شروع جشنواره باید هیات داوران در وبسایت جشنواره معرفی شوند و در کاتالوگ جشنواره حضور داشته باشند. همچنین سمت و خلاصهای از سوابق داور نیز ذکر شود.
۴.۳ گاهی داوران از زمان و درآمد خود صرف نظر میکنند تا در هیات داوران حضور داشته باشند و دیدگاه تخصصی خود را ارائه دهند. اگر جشنواره امکان پرداخت وجهی به داوران را ندارد، حداقل تمام هزینههای دیگر را پوشش دهد تا داور متحمل پرداخت هیچ هزینهای نشود.
۴.۴ جشنواره باید هزینههای مربوط به حضور داوران را برآورد کند. اگر خدمات خورد و خوراک توسط جشنواره ارائه نشود، باید مبلغی برای این موضوع به داور داده شود.
۴.۵ تصمیمات هیات داوران باید در چهارچوب قوانین جشنواره و سازمانهای دخیل در رویداد گرفته شود.
۴.۶ پیشنهاد میشود تا هیات داوران حداکثر چهار سانس ۹۰ دقیقهای را در روز تماشا کنند. ایدهآلترین حالت این است که سه سانس در روز مشاهده شود.
۵. روابط عمومی
۵.۱ جشنواره باید خدمات مطبوعاتی را به هر خبرنگاری که قصد پوشش خبری جشنواره را دارد ارائه دهد.
۵.۲ جشنواره باید کاتالوگ چاپی و یا فیزیکی را منتشر کند و در آن این موارد ذکر شود:
– اطلاعات مربوط تماس با صاحب اثر فیلم
– جوایز جشنواره، مبلغ جایزه، نام اهداکننده یا اهداکنندگان جایزه و یا توضیحی از خدماتی که به عنوان جایزه ارائه میشود.
– اطلاعات مربوط به تماس با برگزارکنندگان جشنواره
– نام اعضای هیات داوران به همراه خلاصهای از سوابق آنها
۵.۳ برگزیدگان جشنواره باید حداکثر تا یک روز بعد از مراسم اعلام نتایج از جوایز جشنواره مطلع شوند.
۵.۴ باید با برندگان جشنواره تا یک هفته پس از اتمام رویداد از طریق شبکههای مجازی و یا ایمیل ارتباط برقرار شود.
۵.۵ توصیه میشود تا جشنوارهها اطلاعات مربوط به خود را مثل عکسها، پوسترها، گزارشهای خبری و هر اطلاعات دیگری را بایگانی کنند.
۶. خارج از بخش رقابتی و اکرانهای دیگر
۶.۱ فیلمهایی که در بخش غیر رقابتی حضور دارند میتوانند مبلغی بابت اکران فیلم میکنند؛ مگر اینکه جشنواره فیلمساز یا نماینده فیلم را دعوت کرده است و متعهد شده تا تمام هزینهها همچون سفر و اقامت را پوشش دهد.
۶.۲ فیلمهایی که در بخش رقابتی حضور دارند و در بخش دیگری نیز اکران میشوند، باید واجد دریافت مبلغی برای اکران خود در بخشهای فرعی باشند.
۶.۳ توصیه میشود تا در همان ابتدا، جشنواره مبلغی را برای حق اکران اثر (که به صاحب اثر داده میشود) پیشنهاد دهد. صاحب اثر آزاد است تا به هر برنامه و رویکردی که دارد این مبلغ را تعیین کند و جشنواره نیز باید آن را رعایت کند. حق اکران فیلم بسنده به قاره و کشوری که جشنواره در آن قرار دارد متغیر است؛ به عنوان مثال عموماً این مبلغ در کشورهای اروپایی برای دو بار اکران ۴۰ یورو تعیین میشود.
۶.۴ باید پیش از اکرانهای خارج از مسابقه (خصوصا اکرانهایی که در زمان جشنواره رخ نمیدهند)، بین دارنده اثر و جشنواره توافقی به دست آمده باشد. شایسته نیست صرفا به نوشتن بندی در خصوص اکرانهای اضافه فیلمها در فراخوان مربوط به ارسال آثار، اکتفا شود. هر اکران دیگری بیرون از زمان و فضای جشنواره (مثل برنامههای نمایش بهترین آثار جشنواره یا تورهای اکران) حتما نیاز به اطلاعرسانی و توافق با صاحب اثر دارد.
۶.۵ تعداد و میزان گستره جغرافیایی نمایش اثر باید واضح و مشخص در قوانین جشنواره ذکر شود.
۶.۶ اگر قرار باشد تا فیلمی خارج از کشور خاستگاه جشنواره اکران شود، باید رضایتی کتبی از صاحب اثر به جشنواره داده شود تا هیچ اخلال و مشکلی برای روند پخش فیلم (قوانین مربوط به اولین اکران [۳]خود) در دیگر جشنوارهها به وجود نیاید.
۷. همکاریهای بین جشنوارهها
۷.۱ کنفرانس فیلم کوتاه جشنوارههای فیلم کوتاه را به همکاری با یکدیگر تشویق میکند.
۷.۲ همکاری بین جشنوارهها باید برای تمام طرفین سودآور باشد.
۷.۳ اگر قرار باشد تا جشنوارهای توسط جشنوارههای دیگری برای همکاری مشترک در بخشی دعوت شود، باید مشخص شود مهمان به چه نحوی در جشنواره میزبان حضور دارد و به چه شکلی با هم در ارتباط هستند.
۷.۴ جشنواره میزبان متعهد میشود تا هزینههای مربوط به حق اکران آثار را به صاحبان اثر پرداخت کند. دو چیز باید بین جشنوارهها معین شود: یک، روند پرداخت مبالغ مربوط به صاحبان اثر، و دو، نحوه تبادل آثار بین دو جشنواره. انتظار میرود تا هزینههای سفر و اقامت مربوط به عوامل جشنواره مهمان پوشش داده شود.
۷.۵ ضروری است تا جشنواره میزبان در بخشهایی که با جشنواره مهمان همکاری دارد، میزان حضور مخاطبان را حداکثر تا دو هفته بعد از اتمام جشنواره به جشنواره مهمان اطلاع دهد.
۸. مهمانان فعال در صنعت سینما
۸.۱ جشنواره باید با توجه به قوانین محلی موجود برای حفاظت از اطلاعات افراد، فهرستی از عوامل و مهمانان فعال در صنعت سینما که در جشنواره شرکت میکنند را تهیه کند و در اختیار آنها قرار دهد.
۸.۲ جشنواره فضایی را فراهم کند تا مهمانان فعال در صنعت سینما یکدیگر را ملاقات کنند و با هم آشنا شوند.
۸.۳ تمام مهمانان جشنواره باید حداکثر تا یک هفته قبل از شروع جشنواره، از اطلاعات مربوط به اقامت و حضور خود در جشنواره مطلع شوند.
۸.۴ جشنواره ملزم به دعوت کارگردانان (و یا نمایندگان) فیلمهای کوتاه است. همچنین جشنواره باید شرایط حضور مهمانانی همچون خبرنگاران، متخصصان (تهیه کنندگان، پخش کنندگان فیلم، خریداران، برنامهریزان جشنوارهها[۴]، گردانندگان جشنواره) در جشنواره را فراهم کند.
۸.۵ کارگردانان و یا نمایندگان فیلمهای انتخابشده در جشنواره نباید هزینهای بابت تماشای آثار جشنواره پرداخت کنند. باید تعداد بلیت مهمانی (رایگان) که به هر گروه ارائه میشود توسط قوانین جشنواره مشخص و واضح باشد.
۹. جشنوارههای آنلاین
مقدمه
۹.۱.۱ ما جشنوارهها را تشویق میکنیم تا تفاوتهای بین مخاطبان حضوری و آنلاین را در مواردی مثل تفاوت رفتاری مخاطب در تماشای اثر، میزان توجه تماشاگر و شرایط تماشای اثر را در نظر بگیرند و با ملاحظه به این موارد، فضای آنلاین خود را بازتعریف و سازماندهی کنند.
ژئوبلاکینگ[۵] و مخاطبان
۹.۲.۱ برای رقابتی بهتر بین فیلمها پیشنهاد میکنیم تا در سطح ملی و یا منطقهای، ژئوبلاکینگ برای آثار انجام شود تا حق نوبت اولین اکران فیلم برای مناطق دیگر حفظ شود. همچنین این امر باعث میشود تا جشنوارههای فیلم فضایی فراهم آورند تا فیلمهای محلی (مربوط به آن منطقه یا کشور) در کنار فیلمهای بینالمللی در کنار هم حضور داشته باشند.
۹.۲.۲ تشویق میکنیم تا جشنوارههای فیلمی که در سطح ملی فعالیت میکنند، با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا بهترین مسیر پخش برای یک اثر رخ دهد.
۹.۲.۳ پیشنهاد میکنیم که اگر بنا بر عدم استفاده از ژئوبلاکینگ باشد، بخشها/فیلمها در یک نوبت مشخص و محدود به شکل آنلاین اکران شوند. اگر قرار است مدت زمان برگزاری جشنواره طولانی باشد، توصیه میکنیم تا صاحب اثر از شرایط اکران فیلم در سطح بینالمللی آگاه شود و مبلغی برای اکران اثرش به او پیشنهاد شود.
۹.۲.۴ برای فیلمهایی که در بخش غیررقابتی و یا در بخشی خاص حضور دارند (که عموما فیلمهای قدیمیتری هستند)، نیازی به استفاده از ژئوبلاکینگ نیست؛ به این شرط که فیلمساز با این تصمیم موافق باشد و مبلغی بابت حق اکران اثرش دریافت کند.
۹.۲.۵ باید به شکل واضحی حضور مخاطبان فعال در صنعت سینما اطلاع داده شود. در این مسئله نیازی به ژئوبلاکینگ نیست.
بلیت فروشی و حق اکران فیلم
۹.۳.۱ توصیه میکنیم حداکثر تعداد مخاطبانی که آثار را تماشا میکنند مشخص شود. در صورت اینکه جشنوارهای مخاطبانی هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین دارد که به تماشای فیلمها مینشینند و به آثار امتیاز میدهند، حداکثر تعداد مخاطب مشخص شده دربرگیرنده هر دو نوع تماشاگر باشد.
۹.۳.۲ در صورتی که بلیتهای یک فیلم زود به اتمام برسند، جشنواره میتواند بلیتهایی خارج از ظرفیت برای خرید ارائه دهد. فعالان حوزه سینما در ذیل چنین مخاطبانی قرار نمیگیرند.
روابط عمومی
۹.۴.۱ جشنواره باید در هنگام فراخوان ارسال آثار (و نه بعدتر) با فیلمساز و یا صاحباثری که برای حضور در جشنواره درخواست داده است، طبق قوانین مشخص شده به شکل مستقیم و واضح ارتباط داشته باشد.
۹.۴.۲ از همان زمانی که فراخوان ارسال آثار به شکل عمومی منتشر شد، جشنواره باید هرگونه تغییراتی که احتمال دارد در ساختار و نحوه برگزاری رخ دهد و بدین سبب، بر قوانینی از جشنواره تأثیر بگذارد، اطلاعرسانی کند.
۹.۴.۳ اگر شیوه برگزاری جشنوارهای از شکل حضوری به آنلاین تغییر کند، قبل از اینکه شرایط پیشبینی ناپذیری رخ دهد باید جشنواره تضمین کند که فیلمساز/ صاحب اثر از شرایط و قوانین آگاهی کامل دارد. همچنین جشنواره میباید مطمئن شود که صاحب اثر اجازه تام برای اکران فیلمش به شیوه آنلاین را بدهد.
۹.۴.۴ در صورتی که شرایط اکران آثار بعد از انتخاب اولیه آثار تغییر پیدا کند، اگر فیلمساز/صاحب اثر تصمیم بگیرد که فیلمش به شکل آنلاین نمایش داده نشود، فیلم هنوز هم در رقابت با باقی فیلمها برای جوایز جشنواره رقابت میکند و چنین تصمیمی نباید تأثیری بر روی این موضوع بگذارد.
جنبههای امنیتی و فنی
۹.۵.۱ جشنوارههای آنلاین همواره در خطر نقض قانون کپیرایت و انتشار غیرقانونی آثار هستند. جشنواره باید در بهترین شکل ممکن امنیت آثار را برای فیلمسازان تضمین کند. همچنین شیوه اکران آثار به شکل آنلاین باید با بالاترین کیفیت و امنیت ممکن صورت پذیرد.
۹.۵.۲ طبق پیشنهادهای کنونی AMPAS [6]جشنوارهها باید رمز عبور برای تماشای فیلمها تعیین کنند و/یا از پیوال [۷]استفاده کنند.
ارائه به فیلمسازان
۹.۶.۱ دستاندرکاران فیلمهای پذیرفته شده در جشنواره باید لیستی از تمامی مهمانان فعال در حوزه سینما (با تبعیت از قانون GDPR [8]) را دریافت کنند. همچنین گروهها به فیلمهای جشنواره دسترسی داشته باشند و ترجیحا گزارشهای مربوط به اکران آثار و اطلاعات تماس افراد نیز در دسترس آنها قرار بگیرد.
۹.۶.۲ پیشنهاد میشود که جشنواره برای بهتر دیدهشدن فیلمها از برنامهریزهای جشنوارههایی دعوت کند که عموماً امکان شرکت در رویدادهای حضوری را ندارند.
۹.۶.۳ جشنوارههای فیلم را تشویق میکنیم تا فضایی آنلاین برای فیلمسازان آثار انتخابشده به وجود بیاورند تا آنها با عوامل جشنواره و با دیگر فیلمسازان ملاقات کنند.
۹.۶.۴ برای فیلمسازانی که امکان حضور در جشنواره را ندارند باید رخدادها و کارگاهها ضبط شود و به آنها ارائه شود.
هیات داوران، کارگاههای آموزشی و جلسات نقد و گفت و گو
۹.۷.۱ مدرسان کارگاهها و مهمانان جلسات گفت و گو باید دستمزدی برای حضورشان دریافت کنند. موضوع انتخاب شده برای چنین رویدادهایی نیز باید با ملاحظه بر میزان دستمزد (بر اساس مدت زمان رویداد)، منطقه و امکان درسترسی برای شرکتکنندگان توافق شود.
۹.۷.۲ جشنواره باید تضمین کند که هیات داوران به بستری ویژه برای تماشای فیلمها دسترسی داشته باشند. همچنین داوران، آثار را بر اساس دستور کار بخش رقابتی و جوایزی که برای هر بخش برنامهریزی شده است، قضاوت کنند.
۹.۷.۳ پیش از شروع جشنواره، باید داوران به طور کامل از وظایف، تاریخهای تحویل نمرات آثار، شیوههای ارتباطی با جشنواره و هر نوع درخواست دیگری که از داوران وجود دارد به طور کامل و شفاف آگاه شوند.
۹.۷.۴ ما شدیداً توصیه میکنیم که برای داورانی که در جشنوارههای آنلاین شرکت میکنند حقالزحمهای در نظر گرفته شود.
[۱] Short Film Conference
[۲] توضیح سردبیر: در دوران شیوع بیماری کرونا بندهایی به منشور اخلاقی اضافه شد تا با توجه به شرایط اضطراری پیش آمده و لزوم تغییر رویه موقت ولی عمده در برگزاری جشنوارهها این متن راهنمایی برگزار کنندگان جشنوارهها باشد. بعد از این دوره بندهای اضافه شده بیشتر به عنوان راهنمایی برای برگزاری رویدادهای آنلاین پیشنهاد میشود و هنوز کاربرد دارد.
[۳] Premiere
[۴] Programmers
[۵] ژئوبلاکینگ به این معنا است که محتوای اینترنت بنا به موقعیت جغرافیایی بازدیدکننده محدود شود. به تعبیر دیگری، بر اساس IP فرد مشاهده کننده، برخی از اطلاعات و محتویات تغییر کنند و یا نمایش داده نشوند. این عمل به چندین دلیل امکان دارد رخ دهد. به عنوان مثال:
– برای اساس قوانین کپیرایت مخصوص به هر منطقه یا کشور، برخی آثار یا محصولات برای مناطقی قابل مشاهده نباشند.
– به علت قوانینی مانند تحریم، امکان دسترسی به برخی منابع وجود نداشته باشد.
[۶] آکادمی علوم و هنرهای سینما یا Academy of Motion Picture Arts and Sciences تشکیل شده از پر سابقهترین فعالان در حوزه سینما هستند. از مهم ترین وظایف این آکادمی، انتخاب نامزدها و برگزیدگان جشنواره اسکار است. همچنین آکادمی در پژوهش در زمینههای مختلف سینمایی نیز فعالیت دارد
[۷] پیوال یا pay wall نوعی شیوه کسب درآمد است که برای مشاهده محتوایی باید مبلغی پرداخت شود (مانند خزید حق اشتراک برای بسترهای VOD مثل Netflix)
[۸] مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا برای حفاظت از دادههای شخصی افراد وضع شده است و افراد کنترل بیشتری در میزان ارائه اطلاعات از خود دارند. در این بخش به این معنی است که جشنواره باید شفاف و با هماهنگی با هر فرد اطلاعات شخصی را دریافت کند و هر شخص آگاه است که جشنواره از این اطلاعات در کجا و به چه صورت استفاده میکند.

فیدان در شبکههای اجتماعی