فیلم کوتاه «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک
بهمن و بهرام حاج ابول لو که با نام هنری (اَرک) فعالیت میکنند به ترتیب دارای مدارک کارشناس نقاشی ایرانی و کارشناس طراحی فرش و دانش آموخته دانش آموخته انجمن سینمای جوانان ایران و مدرسه ملی سینمای ایران هستند پیش از این فیلمهای کوتاه «فرصتی برای گریه تانکها»، «فالش»، «آفتاب سوخته»، «نجس»، «سیمین سینما ست» و فیلم سینمایی «سویوق» را کارگردانی کردهاند. آنهای پیش از این برای فیلم کوتاه «نجس» جوایزی چون بهترین فیلم بخش اصلی و بخش ویژه نهمین جشنواره رضوی یزد، بهترین فیلم بخش پرتو نور در سی یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، بهترین فیلم پنجاه یکمین جشنواره فیلم منطقهای تربت حیدریه، بهترین فیلم نامه و جایزه ویژه دبیر و دیپلم افتخار بهترین فیلم و کارگردانی از یازدهمین جشنوار دانشجویی فیلم کوتاه نهال، تندیس بهترین فیلم از انجمن منتقدین و نوسیندگان سینمای ایران، بهترین فیلم داستانی بخش ملی از پنجمین دوره جشنواره بین اللملی سبز، بهترین فیلم داستانی جشنواره موج کیش ، بهترین فیلم فرهنگی اجتماعی شهر ایسپر چشنوار پورو کشور ایتالیا، تقدیر نامه ویژه بینالمللی فیلم کوتاه پینگ کشور راجستان، جایزه دوم بهترین فیلم جشنواره میکرو پلیس کشور صربستان و حضورهای متعدد بینالمللی دیگر را به دست آورده است. این دو برادر همچنین برای نخستین فیلم بلند خود پروانه زرین بهترین کارگردانی و پروانه زرین ویژه هیات داوران از بیست ونهمین دوره جشنواره کودک و نوجوان، منتخب نوزدهمین جشنواره شانگهای و نامزد در سه بخش جایزه بهترین کارگردانی و جایزه بهترین فیلمنامه از نگاه نوجوانان از خانه فیلم بارسلونا و جایزه بهترین فیلم نامه چهاردهمین دوره جشنواره تامیل نادو را دریافت کردهاند.
خلاصه داستان:
مردی میخواهد از مرزی نامعلوم رد شود.
جوایز و موفقیتهای ملی و بینالمللی:
فیلم کوتاه «حیوان» تاکنون افتخاراتی چون:، برنده جایزه دوم بخش اصلی سینه فونداسیون هفتادمین دوره جشنواره کن فرانسه، بهترین فیلم کوتاه جشنواره آوانکا پرتقال، بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه از هشتمین دوره جشن انجمن مستقل فیلم کوتاه ایران بهترین فیلم کوتاه نوزدهمین دوره جشن خانه سینما، بهترین فیلم کوتاه ششمین جشنواره بین اللملی فیلم سبز، بهترین فیلم هجدهمین دوره جشنواره ازمیر ترکیه، بهترین کارگردانی از جشنوار ریودوژنو برزیل، بهترین فیلم و کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه مخاطبان از جشنواره فیلم کوتاه تهران، بهترین فیلم دانشجویی چهلمین جشنواره دنور امریکا، بهترین فیلم سروانتس مد فیلم ایران و جایزه بخش استعداد تازه سی و یکمین دوره جشنواره FIPA فرانسه را به دست آورده است.
فهرست عوامل:
نویسنده، کارگردان، گریم و صحنه: بهمن و بهرام ارک، ماسک: مهسا فرشید، طراحی لباس: حسن ارک، تدوین: علی مسلمی، جلوههای ویژه: روزبه شمشیری، آهنگساز: مهدی نادری، صدابردار: حسن سلمانی، صداگذار: محمد مهدی جواهری زاده، فیلمبردار: علی ابپاک، دستیار کارگردان: امیر اطمینان و سمیرا حضرتی، مجری طرح: علی ایمانی و علی حاج بلندی، مدیر تولید: رسول ایران زاد، مدیر تدارکات: فرهاد دهوری، بازیگر: داود نور پور، مدیر صحنه: مهرداد گلکار، تهیهکننده: مدرسه ملی سینما.
یادداشت کارگردان:
در مورد خود فیلم نظر خاصی ندارم. خدار و شکر که دوباره فیلم کوتاه را جدی گرفتند. امیدوارم حضور فیلم کوتاه در جشنواره فجر، بدون اما اگر دائمی شود.
عکسهای پشت صحنه فیلم کوتاه حیوان
فیلم کوتاه «فاش» به کارگردانی احسان مختاری
احسان مختاری دانشجوی کارشناسی ادبیات نمایشی، هنرجوی دوره فیلمسازی کانون سینماگران جوان ۱۳۹۱ و هنرجوی دوره ششم کارگاه سینمای آلترناتیو ساخت فیلم کوتاه «خانه» را در کارنامه دارد. فیلم کوتاه «خانه» در دوازدهمین جشن تصویر سال به نمایش درآمده است.
خلاصه داستان:
دو برادر برای پنهان ماندن از دید تعدادی مزاحم، چند هفته است که خود را در خانه حبس کردهاند.
جوایز و موفقیتهای ملی و بینالمللی:
فیلم کوتاه «فاش» تاکنون افتخاراتی چون نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را در کارنامه خود دارد و حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر دومین حضور جشنوارهای این فیلم کوتاه خواهد بود.
فهرست عوامل:
کارگردان: احسان مختاری، بازیگران: نوید نوری و پژمان یاوری، فیلمنامه: احسان مختاری و حامد حسینی سنگری، مدیر فیلمبرداری: حامد حسینی سنگری، طراح صحنه و لباس: مجید یوسفی، گریم: محمود دهقانی، تدوین: بهنام عابدی، صدابردار: محمد کیان ارثی، طراحی و ترکیب صدا: زهره علی اکبری، مدیر تولید و برنامه ریزی: هادی شیخ الاسلامی، تهیه کننده: بهنام عابدی و حامد حسینی سنگری، محصول انجمن سینمای جوانان ایران
یادداشت کارگردان:
فاش تجربه یک درد است. تصویری قابل درک از سیامک و شمایل دیگری که از خود ساختم. به گمانم لذتی که میتوان از درد برد همین است؛ آنچه را که باور داری مقابل چشمانت می بینی، بی آنکه اندوهگین شوی، بی آنکه شرم کنی از خود!فاصله فیلم کوتاه با مخاطب:فیلم کوتاه به عنوان یک مدیوم مستقل سینما، در این سال ها تلاش فراوانی برای تثبیت جایگاه خود کرده است. تجربه مشترک و صمیمی آدم هایی که سعی در شریک کردن مخاطب هایی دارند که از این فضا دور هستند. شاید نیاز به حمایت از فیلم کوتاه، باید از هر زمان دیگری جدی تر پیگری شود تا تلاش بسیاری از فیلمسازانی که همچنان فعال هستند صرفاٌ به جشنواره ها و اکران های محدود خلاصه نشود. همانطور که می دانیم بازگشت دوباره سیمرغ فیلم کوتاه با فراز و نشیب های زیادی همراه بود و گاهی زمزمه های مبنی بر عدم حضور فیلم کوتاه در جشنواره ملی فجر شنیده میشد، اما در نهایت با تلاش های بسیار مسئولان صنفی فیلم کوتاه، امسال هم شاهد دومین حضور فیلم کوتاه در جشنواره خواهیم بود.در شرایط فعلی می توان گفت سینمای کوتاه با یک سرعت چشم گیری در حال پیشرفت است و با افتخار باید گفت در این چند سال اخیر شاهد درخشش فیلم های بسیاری از فیلمسازان کوتاه در سطح جهانی بودیم. ما آگاه هستیم که نسل جدیدتری که در این چند سال پا به این عرصه گذاشته اند، با فیلم های خوبشان در حال طی کردن مسیر پیشرویی هستند، اما سازمان های سینمایی ما چقدر به این اتفاقات واکنش مثبت نشان دادند؟ یا چقدر تلاش کردند تا جایگاه فیلم کوتاه را ارتقا دهند؟ غیبت هفت ساله فیلم کوتاه در جشنواره فجر پاسخ همین اهمیت ها است!باید اشاره کنم که جای فیلم های تجربی در میان چهار فیلم دیگر خالی ست. با وجود شرایط دشوار و انتخاب فیلم ها طبق سیاست های جشنواره، می توانست با وجود قواعد دیگری، طیف حضور فیلم های کوتاه را در جشنواره ملی فجر گسترده تر کند. نکته دیگر نحوه نمایش فیلم های حاضر است. فیلم های کوتاه امسال تنها در سینمای رسانه نمایش دارد و فرصتی که میشد با اضافه کردن نمایش مردمی ارتباط سایر مخاطبان با فیلم کوتاه را قوی تر کرد متاسفانه میسر نشد!
در پایان باید گفت به دنبال تمام تلاش هایی که برای حفظ این جایگاه در جشنواره فجر انجام شد، امیدواریم شاهد نمایش و توجه خوبی در بین اهالی رسانه باشیم. همچنین خوش بین به سال آینده که انجمن صنفی و انجمن سینمای جوانان با اراده و قدم های محکم تری در پی اصلاح و تثبیت قوانین مشخصی برای فیلم کوتاه عمل کنند تا در جشنواره سی و هفتم با وجود اکران های مردمی و فیلم های کوتاه بیشتر، ارتباط تازه تری میان مردم شکل بگیرد.
عکسهای پشت صحنه فیلم کوتاه «فاش»
فیلم کوتاه «مارلون» به کارگردانی درناز حاجیها
درناز حاجیها دانش آموخته رشته کارشناسی گرافیک از دانشگاه الزهرا و دارای مدرک کارشناسی ارشد فیلمسازی از مدرسه فیلمسازی لندن، متروپولیتن (LFS) است. او تاکنون فیلمهای کوتاه «سه چهار روز پیش»، «Piece of Steak»، «Opening Night»، «Under The Same Roof»، مستند «گمشده» (کارگردانی گروهی) و «مرضیه» را کارگردانی کرده است.
کسب دیپلم افتخار برای فیلم کوتاه «سه چهار روز پیش» از جشنواره تصویر سال و برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از ششمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر برای «مرضیه»، جایزه بهترین فیلم کوتاه از جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ از جمله افتخارات درناز حاجیها با دیگر ساختههای خود است.
خلاصه داستان:
مادر مارلون او را برای تست بازیگری آماده میکند.
جوایز و موفقیتهای ملی و بینالمللی:
حضور در جشنواره فیلم کوتاه لندن، جشن مستقل خانه سینما، سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره ملی فیلم کوتاه آپادانا، برنده جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره فیلم کوتاه تهران و برنده جایزه بهترین بازیگر از جشنواره ملی کوتاه آپادانا از جمله افتخارات فیلم کوتاه «مارلون» است.
فهرست عوامل:
نویسنده و کارگردان: درناز حاجیها، صداگذار: احسان افشاریان، صدابردار: مرتضی شاه، آهنگساز: جوزپه نیه دو، فیلمبردار: طیوب حسین، تدوین: اشکان مهری، بازیگر: بنجامین کمپبل، تهیکننده: درناز حاجیها
یادداشت کارگردان:
در فیلم مارلون تلاش کردم که تمرکز تصویری فقط روی مارلون باشد در حالی که با جلو رفتن روایت، شخصیت مادر نیز برای ما آشکار میشود. با دیدن داستان و رفتارهای مارلون تاثیر مستقیم مادر روی تفکرات پسر بچه را میبینیم. گفتن قصه شخصیت غایب با روایت شخصیت حاضر برایم جذاب بود.
از حضور دوباره بخش فیلم کوتاه در جشنواره فجر نیز بسیار خوشحال هستم. برای من فیلم کوتاه کمتر از فیلم بلند اهمیت ندارد. هر دو سینما است و قصه تعیین میکند که فیلم کوتاه باشد یا بلند.
فیلم کوتاه «وقت ناهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی
علیرضا قاسمی دانش آموخته دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران و دانشجوی در دوره پایانی کارشناسی ارشد سینمای دانشگاه هنر پیش از «وقت ناهار» دو فیلم کوتاه «میانبر» و «فرکانس» را کارگردانی کرده است. وی دبیری یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال، تاسیس جشنواره بینالمللی فیلم بی کلام گلوب را در کارنامه خود دارد.
خلاصه داستان:
دختری برای تشخیص هویت مادرش به بیمارستان میرود، اما مسئولین بیمارستان به دلیل سن کم وی مانع ورود او به سردخانه میشوند.
جوایز و موفقیتهای ملی و بینالمللی:
فیلم کوتاه «وقت ناهار» نامزد نخل طلای بهترین فیلم کوتاه از هفتادمین جشنواره فیلم کن، منتخب جشنوارههای بینالمللی مورد تایید آکادمی علوم و هنر آمریکا: جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه Palm Springs، جشنواره بینالمللی Flickers’ Rohde Island، جشنواره بینالمللی BFI، جشنواره بینالمللی Calgary، جشنواره بینالمللی Leeds، جشنواره بینالمللی Guanajuato، جشنواره بینالمللی Holly Shorts، جشنواره بینالمللی Mill Valley، جشنواره بینالمللی Urban World، جشنواره بینالمللی St. Louisبرنده جوایز:، بهترین فیلم داستانی جشنواره Austin Asian American، بهترین فیلم دانشجویی جشنواره Snake Alley، بهترین فیلم جشنواره بینالمللی Pachuca، بهترین فیلم کوتاه داستانی جشنواره نهال، بهترین فیلم آکادمی نهال، بهترین فیلم کوتاه دانشجویی جشنواره JOZI، بهترین فیلم دانشجویی جشنواره Rijeka، بهترین فیلم کوتاه جشنواره Kraljevski، برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره نهال، برنده جایزه بهترین تصویربرداری و بهترین فیلمنامه جشنواره Flamingo، برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم شهر، جایزه بهترین عنوان فیلم، بهترین سکانس و بهترین فیلمنامه جشنواره فیلمنامه Frappa، برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کوتاه ده، برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره James River، تندیس بهترین فیلم دانشجویی جشنواره فیلم کرواسی، دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه جشنواره Ojai امریکا را در کارنامه خود دارد
فهرست عوامل:
نویسنده و کارگردان: علیرضا قاسمی، مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی، طراح صحنه: پوریا اخوان، تدوین: بهرام عمرانی، طراح صدا: آرش قاسمی، برنامهریز: بابک کشن فلاح، صدابردار: مهدی یگانه، طراح لباس: رها امیرفضلی، بازیگران: خورشید چراغیپور، رویا بختیاری، سیاوش چراغیپور، امیر تقدیری، پیمان نعیمی و محمد امینی، دستیاران کارگردان: پوریا موسوی، الناز رشیدی، امین صامتی، رها امیرفضلی ، منشی صحنه: دلارام فتحی، دستیار صحنه و لباس: فخرالدین سعادت زاده، طراح گریم: بابک کشن فلاح، مدیر تولید: داوود ماسوله، جانشین تولید: سعید صفایی، عکاس: شاهین دانشفر، تهیهکننده: علیرضا قاسمی
یادداشت کارگردان:
شاید این یادداشت باید معطوف به پروسه خلق وقت نهار یا اهداف و نگرش فیلمساز از ساخت این فیلم کوتاه یا حتا نوشتن در مورد اضافه شدن سیمرغ کوتاه به جشنوارهی فجر میشد اما برای من این حرفها کمی تکراری به نظر میرسند. میخواهم فرصت را غنیمت بشمرم و در مورد تیم فوق العاده وقت نهار بنویسم، معمولا رسم است که کارگردانان یک فیلم به رسم ادب از زحمات گروه خود تشکر میکنند، در مورد من کمی اوضاع فرق میکند، وقت نهار بدون همراهی گروه کوچک دوستان عاشق سینمای من به هیچ وجه امکان ساخته شدن نداشت، کسانی که از جان و دل برای فیلم مایه گذاشتند. خوشحالم که در فضای فیلم کوتاه زیست میکنم و خوشحالم که چنین دوستانی دارم. فکر میکنم فیلم کوتاه فعلی ایران علاوه بر پیشنهادات هنری و سینمایی خود به سینمای بلند، پیشنهادات تازهای در زمینه لایف استایل سینمای به ما میدهد. از ته دل امیدوارم که این جریان زنده ادامه پیدا کند.
عکسهای پشت صحنه فیلم کوتاه «وقت نهار»
این مطلب پیش از این در وب سایت ۲۴ فریم منتشر شده است (با اندکی تغییرات و اضافات)
فیدان در شبکههای اجتماعی