۳ انیمیشن کوتاه از محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی روزهای اخیر در ۳ جشنواره معتبر بین‌المللی حضور پر رنگی خواهند داشت.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از خبرگزاری مهر، پویانمایی «بارون می‌آد جرجر» به کارگردانی مهین جواهریان در اولین روز از فروردین ماه سال ۹۵ در جشنواره فیلم ریگارد کانادا به زبان فرانسه، نمایش داده می‌شود. این پویانمایی کوتاه از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مضمونی شعرگونه و ‌آهنگین است که در روایتی ساده آداب و سنن ‌فرهنگ ایرانی و به ویژه مراسم عروسی را در ‌قالب فرهنگ فولکلوریک به نمایش در می‌آورد. ‌

جشنواره فیلم کوتاه «ریگارد» شامل بخش ویژه نوجوانان است که در بخش جنبی آن نیز بازار فیلمی برگزار خواهد شد. هدف انجمن تهیه کنندگان فیلم «کاروانه» از تاسیس جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «ریگارد»، خلق روایت تازه و فعالیت‌ برای ارتقا، انتشار و گسترش فیلم کوتاه در سراسر جهان برای عموم و نیز متخصصان سینما است.

جشنواره «ریگارد» از ۲۶ اسفندماه ۹۴ آغاز شده و تا اول فروردین ۹۵ در شهر «سِگنی» ایالت کبک کشور کانادا ادامه دارد. این دوره جشنواره «ریگارد» شامل رویدادهای ویژه‌ای با عنوان‌های «سینِ پارک اوبرین»، «اسپیس ریگارد»، «چشم دیجیتال»، «نمایش خارج از سالن»، «تریلر ۴»، «تجربه ONF»، «سکوت کوتاه و سخنران»، «شب کینومادا» و «زمینه کاری مشترک» است.

در این رویداد فیلم‌هایی از کشورهایی کانادا، هلند، سوریه، لهستان، بورکینا فاسو، امارات متحده عربی، فرانسه، اسپانیا، آمریکا، آلمان، ایران، انگلستان و دانمارک به نمایش درمی‌آیند.

«قلب مترسک» روی پرده جشنواره انیمیشن هلند

«قلب مترسک» به کارگردانی غلامرضا کزازی در نوزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی انیمیشن هلند روز ۲۶ اسفندماه سال جاری در شهر اوترخت کشور هلند به نمایش گذاشته شد.

این فیلم ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه‌ای در بخش «مسابقه کودکان و نوجوانان» در کنار ۷ فیلم کوتاه دیگر از کشورها‌ی هلند، روسیه، آلمان، اتریش، مجارستان، و اسپانیا روزهای‌ ۲۷ اسفندماه ۹۴ و اول فروردین ۹۵ نیز برای مخاطبان به نمایش درمی‌آید.

در این بخش کودکان ۸ تا ۱۲ ساله در سراسر هلند فرصت تماشای ۹ انیمیشن کوتاه را در محل نزدیک به مدارس خود خواهند داشت و جایزه کلاسه فیلم برای فیلمی که بیشترین آرای حضار کودک و نوجوان بالای ۸ سال را کسب کرده به همراه توزیع این فیلم در پروژه آموزشی ملی (EYE) در نظر گرفته شده است.

بخش مسابقه‌ای جشنواره – که ویژه کودکان و نوجوانان است از ماه ژانویه آغاز و تا اواسط ماه مارس ادامه دارد و در یک تور بلندمدت به صورت تئاتر فیلم برای کودکان مدرسه‌ای در سراسر هلند پیش از جشنواره به نمایش در می‌آید. این فیلم‌ها با تکنیک‌های خاص و متفاوت تهیه می‌شوند و موضوع‌های آن‌ها گاهی اوقات اجتماعی و خاص مسائل کودکان با سبک‌های رئال، کمدی و فانتزی است.

نوزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم هلند شامل بخش‌های مسابقه بین‌المللی فیلم‌های بلند، کوتاه، هلندی، دانشجویی، کودکان و نوجوانان و آنلاین است و بر همین اساس جایزه‌های این جشنواره‌ی بین‌المللی شامل «شیر طلایی»، «خرس طلایی»، «پلنگ طلایی» و «گوساله طلایی» به برگزیدگان اهدا می‌شود.

«قلب مترسک» داستان پرنده کوچکی است که اسیر سرمای زمستان شده و برای فرار از دست کلاغ‌های گرسنه، به تنها مترسک دشت پناه  می‌برد. به او عادت می‌کند، او را مرمت می‌کند، از او تغذیه می‌کند و او را مانند خانواده خود می‌داند. سرانجام پرنده کوچک، گرگی که در دام افتاده است را نجات می‌دهد. کلاغ‌ها نیز متوجه رابطه دوستانه مترسک و پرنده می‌شوند و به مترسک حمله می‌کنند.

«مومو» به گلاسکو رفت

فیلم کوتاه انیمیشن «مومو» به کارگردانی رسول زرین و هادی طبسی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه گلاسکو ۲۰۱۶  که از ۲۶ اسفند ماه سال جاری تا اول فروردین سال آینده برگزار می شود، به نمایش در می‌آید.

در این میان، برگزار کنندگان جشنواره همراه گروه ادینبورگ نِئو راکی در یک تور ۲۲ روزه برنامه‌ای با عنوان «هر جا غیر از شهر» را با همراهی۳۰ شاعر و موسیقیدان اسکاتلندی و بهره‌گیری از ابزارآلات موسیقی گوناگون، ۱۶ نمایش را در سراسر کشور به اجرا خواهند گذاشت.

امسال این جشنواره به آثار نوظهور کشور سوریه که ۵ سال متوالی است در جنگ به سر می‌برد، می‌پردازد. ضمن اینکه در بخش مسابقه فیلم‌های اسکاتلندی نیز ۲۶ فیلم از آثار جدید در چهار بخش متنوع به رقابت خواهند پرداخت. این در حالی است که جایزه نقدی ۷۵۰ یورویی بیل داگلاس بزرگ‌ترین فیلم‌ساز اسکاتلندی به بهترین فیلم کوتاه بین‌الملل از نگاه مخاطبان اعطا خواهد شد.

۳۴ فیلم از میان یک هزار و ۲۰۰ فیلم ارسالی در این بخش از مسابقه جشنواره فیلم کوتاه به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شده‌اند و جایزه بیل داگلاس به فیلمی اهدا خواهد شد که صداقت، نوآوری محض و برتری تصویر و صدا در داستان سرایی سینمایی را به تصویر کشیده شده است.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=2707