دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ۱۹ اسفندماه با زنده کردن یاد عباس کیارستمی و همچنین تقدیر از علی اکبر صادقی به کار خود پایان داد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از خبرگزاری مهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شامگاه ۱۹ اسفندماه مملو از جمعیتی بود که به آیین اختتامیه جشنواره ای آمده بودند که در آن بیش از صدها فیلم کوتاه و بلند انیمیشن به نمایش در آمده بود. در آیین اختتامیه داوران بخش‌های مختلف از جمله داوران خارجی بخش بین الملل نیز حضور داشتند. این رویداد با زنده کردن یاد و خاطره هنرمند درگذشته شهید حسین فهیمی که یکی از داوران بخش دانشجویی این رویداد بود، آغاز شد.

علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: جشنواره پویانمایی رخدادی است که حالا دیگر می توان به حق مدعی بود که نه فقط چشم و چراغ هنرمندان انیمیشن در ایران است، بلکه چشمان اهالی این هنر در جای جای جهان به آن خیره شده تا ببینند در هر دوره چه تحفه و سوغاتی برایشان خواهد داشت.

وی ادامه داد: هنر انیمیشن در ایران، امروز نه به دلیل ویژگی های تکنولوژیک یا غنای سخت افزاری، بلکه به دلیل پیوند ریشه داری که با سنت و فرهنگ خود دارد، و به واسطه غنای فرهنگی آن، می تواند حرفهایی برای عرضه در سطح بین المللی داشته باشد اما ضمن پاسداشت این توانایی، همچنان می توان توجه بیشتر به ریشه های فرهنگی، ملی و مذهبی در این هنر را به اهالی آن توصیه کرد.

فرهنگ حماسی و قومی ما، سرچشمه بی پایانی از داستان ها و حماسه هایی است، که هنوز به زبان تصویر درنیامده اند. این گنجینه بکر، که از شاهنامه فردوسی، تا حکایات ایرانی و بالاخره حماسه های دینی و انقلابی را شامل می شود، دیر یا زود در هنر-صنعت انیمیشن نیز جای خود را پیدا خواهد کرد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بیان کرد: فرهنگ حماسی و قومی ما، سرچشمه بی پایانی از داستان ها و حماسه هایی است که هنوز به زبان تصویر درنیامده اند. این گنجینه بکر که از شاهنامه فردوسی تا حکایات ایرانی و بالاخره حماسه های دینی و انقلابی را شامل می شود، دیر یا زود در هنر-صنعت انیمیشن نیز جای خود را پیدا خواهد کرد و چه مطلوب خواهد بود اگر قلم و هنر توانای هنرمندان ایرانی مسیر ورود این چشمه های بکر و تازه فرهنگ ایرانی را به هنر انیمیشن هموار کند.

حاجیان در پایان ضمن اعلام آمادگی برای همکاری و حمایت از صنف انیمیشن ایران، ضرورت انسجام صنفی و پویایی درونی جامعه انیمیشن ایران را بیش از گذشته یادآور شد.

در ادامه مراسم با پخش کلیپی یاد زنده یاد عباس کیارستمی که تیرماه سال ۹۵ بدرقه وی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شد و یکی از هنرمندانی بود که کار فیلمسازی خود را با کانون آغاز کرد، گرامی داشته شد.

اولین بخش اهدای جوایز به بخش منتخب معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری اختصاص داشت که توسط هیات انتخاب این رویداد برای دریافت تسهیلات کم بهره ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی معرفی شدند که به همین ترتیب این تسهیلات به فیلم های انیمیشن «زادگاه زندگی» به تهیه کنندگی علی نیکوکار، «لیما» به تهیه کنندگی وحید جعفری و «دنیای کیف ها» به تهیه کنندگی حمید نخعی تعلق گرفت.

برگزیده آسیفا نیز در ادامه مراسم با قرائت بیانیه هیات داوران این بخش اعلام شد و جایزه ویژه این بخش به سید محمد مهدی طباطبایی مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تعلق گرفت.

معرفی برترین های بخش دینی و ارزش های انقلاب اسلامی

در بخش اهدای جوایز آثار دینی و ارزش های انقلاب اسلامی نورا حق پرست، حسین مرادی و احمد سفلایی داوری را عهده دار بودند و مبلغ ۴۰ میلیون ریال به برگزیدگان اهدا شد.

تندیس طلایی بهترین کارگردانی بخش دینی به هادی محمدیان برای «مردی که خودش را کشت»،  تندیس طلایی بهترین کارگردانی در بخش ارزش های انقلاب اسلامی به محمد خیر اندیش برای «دم جنبونک ها» و تندیس طلایی بهترین فیلم به فیلم «مجلس آینه» به مهدی آقاجانی اهدا شد.

در این بخش از ایده خلاقانه «روزی روزگاری، ایران در برابر آمریکا» به کارگردانی مصطفی کاظم خانی و فیلم «در تاریکی» به کارگردانی زهره فیضی تقدیر شد.

بخش گرافیک متحرک نخستین بار بود به این جشنواره اضافه شده بود و داورانی چون مجید کاشانی، مجتبی داننده و سعید رضا حق زارع آثار این بخش را داوری کردند. در این بخش تندیس نقره ای و جایزه ۳۰ میلیون ریالی همراه با لوح تقدیر به وله میانی شبکه مستند ساخته میلاد شاه جانی اهدا شد.

اسامی برگزیدگان بخش های دانشجویی

هیات داوران دو بخش مسابقه دانشجویی و پایان نامه های برتر دهمین جشنواره پویانمایی تهران با معرفی برگزیدگان این بخش بر تمرکز بیشتر بر مضمون و محتوا به عنوان تکمیل کننده گام‌ های خلاقانه دانشجویان و ورود به حوزه‌های مطالعاتی جدید تاکید کردند.

بخش مسابقه دانشجویی متشکل از محمدعلی صفورا، سارا خلیلی و کیارش زندی تندیس طلایی بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی را به همراه یک جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به سیّد مسلم طباطبایی برای فیلم «لایت سایت» اهدا کرد.

تندیس طلایی بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی به همراه ۳۰ میلیون ریال به پرستو کاردگر برای «ایکی» و تندیس طلایی بهترین انیماتور به همراه ۳۰ میلیون ریال به الهام طرقی برای فیلم «هیچکس» اختصاص یافت.

این گروه داوری در بیانیه خود بر بداعت، پویایی و جستجوگری آثار این بخش تاکید کردند.

هیات داوران بخش پایان نامه های برتر متشکل از سیدحسن سلطانی، سید نجم الدین امیرشاه‌ رمی و محمد معین الدینی جایزه بهترین پایان نامه به همراه ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی به مریم کتان فروش برای پایان نامه «جایگاه تصویر متحرک در مدیوم های متاخر هنری از دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر آثار دو دهه آغاز قرن ۲۱» اهدا کردند.

در بخش پایان نامه های برتر جشنواره با تقدیر از پایان نامه های فاطمه درینی، المیرا باقرزاده، پگاه حمیدخانی و حامد معینی پناه سه دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۷ میلیون ریالی به تفکیک به سه پایان نامه اختصاص داده شد که در زیر می آید:

جواد جلوانی برای پایان نامه «خصلت های پهلوانی و فتوت در سیمای جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه ارتباطات آیینی» مطالعه موردی سریال پهلوانان و انیمیشن «راستش را بگو» از دانشگاه صدا وسیما

 سیدمسلم طباطبایی برای پایان نامه «بررسی رویکردهای ارتقای باورپذیری در انیمیشن رایانه ای با تمرکز بر نقش بازیگری کاراکتر در انیمیشن سه بعدی روایی» از دانشگاه هنر

سارا عباسی برای پایان نامه «بررسی اثر بخش انیمیشن بر شادکامی سالمندان آسایشگاه در شهر بندر عباس» از دانشگاه سوره

برگزیدگان بخش سینمای ایران

داوری آثار مسابقه ایران را محمدعلی شامانی، امیر حسن ندایی، مریم کشکولی نیا، امیر سحرخیز و حسین صافی به عهده داشتند که برگزیدگان این بخش به این ترتیب معرفی شدند:

تندیس طلایی فیلم اول به خاطر نگاه جسورانه در خلق فضای ذهنی هنرمندانه به فیلم انیمیشن «پیشخدمت» به کارگردانی فرنوش عابدی رسید.

تندیس نقره ای بهترین فیلم دوم به مهدی خرمیان برای «سوزن‌ بان» به خاطر توانایی در القای معنایی شاعرانه تعلق گرفت.

 تندیس برنزی فیلم سوم به معین صمدی برای «جمشید؛ مرثیه ای بر یک اسطوره» به خاطر خلاقیت در استفاده از عناصر بصری برای روایت یک داستان اسطوره ای اهدا شد.

تندیس طلایی بهترین اثر بلند به علی نوری اسکویی برای «رهایی از بهشت» به خاطر زاویه نگاه متفاوت و تلاش برای قهرمان‌ سازی از طریق پرداختن به اسطوره‌ معاصر تاریخ ایران تعلق گرفت.

 تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی را بابک نکویی و بهنود نکویی برای فیلم «خروس خون» به خاطر فهم درست از تولید یک اثر تلویزیونی دریافت کردند.

تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغی به بهمن دادفر برای «ایران یک شهر دارد» به خاطر استفاده از یک تکنیک جسورانه در خلق یک اثر رسید.

 تندیس طلایی بهترین فیلمنامه را به هاجر مهرانی و مریم چالش برای «داش آکل» به خاطر بازآفرینی مناسب از یک اثر ماندگار ادبی و نگارش خلاق اهدا کردند.

تندیس طلایی بهترین پویانمایی (انیماتور) به حسین ملایمی، امیر سعید الوندی و آزاد معروفی برای فیلم «بدو رستم بدو» به خاطر متحرک سازی دلنشین و خلق موقعیت های طنز، تندیس طلایی بهترین فضاسازی به فراز شانیار و معین صمدی برای «جمشید؛ مرثیه ای بر یک اسطوره» به خاطر خلاقیت در ترکیب بندی و سبک بصری چشم نواز، تندیس طلایی بهترین موسیقی به آرمین رهبر برای «او بعلاوه آب» به خاطر کاربرد درست موسیقی میکی ماوسینگ (Mickey Mousing) در خدمت روایت فیلم و تندیس طلایی بهترین صداگذاری به آرش قاسمی برای «رهایی از بهشت» به خاطر صداگذاری دقیق و متناسب با کیفیت یک اثر سینمایی اهدا شد.

دو تندیس نقره ای بهترین جلوه های بصری به مهدی خرمیان برای «سوزن بان» به خاطر استفاده هنرمندانه از ابزارهای نوین و روزآمد و تندیس بهترین فیلم تجربی به نگاره حلیمی و امین ملکیان برای «حوض نقاشی» به خاطر ایده خلاقانه و تکنیک متناسب با موضوع اختصاص یافت.

هیات داوران یک جایزه ویژه نیز به فیلم «داش آکل» به خاطر به تصویر کشیدن جلوه‌های رنگ و ادب ایران به هاجر مهرانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا کرد.

گروه داوری مسابقه سینمای ایران هیچ اثری را به عنوان بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان شایسته دریافت تندیس جشنواره ندانست و با تاکید بر این که هنرمندان انیمیشن توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند در عین حال  فیلم «وقت خوابه» به کارگردانی مهناز یزدانی را شایسته دریافت یک دیپلم افتخار شناخت.

سه فیلم «STill Life» به کارگردانی محمد مهدی شیری نیز به خاطر نگاه تجربه گرا در حوزه هنرهای تجسمی و ارتباط آن با پویانمایی، «من، گربه و بچه» به کارگردانی فاطمه گودرزی به خاطر استفاده خیال انگیز از انیمیشن در یک اثر مستند و «درخت پرتقالی» به کارگردانی امیر هوشنگ معینی به‌خاطر فضاسازی مناسب و شاعرانگی در نگاه موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند.

برگزیدگان بخش بین الملل

در بخش «سیفژ» (سازمان بین‌المللی فیلم برای کودک و نوجوان) با داوری ماریا کارمن سانتوس، پیر هبرت و ابراهیم فروزش جایزه به مارینا کارپووا برای «حواصیل مادر» از کشور روسیه به خاطر کیفیت بالا و همچنین نمایش ارزش‌هایی همچون سخاوت، عشق و مهربانی اهدا شد.

هیأت داوران بخش بین‌الملل متشکل از ماریا کارمن سانتوس از اسپانیا، میکاییل آلدوشین از روسیه، پیر هبرت از کانادا، رایموند کرومه از آلمان و ناصر گل محمدی از ایران تندیس طلایی بهترین پویانمایی این بخش را به جیانگ داهی‌ کارگردان کره‌ای از فرانسه برای فیلم «تهی» به خاطر ارتباط ایده‌ال بین تکنیکی ساده و بیان داستانی لطیف و رویاگونه اهدا کرد.

 تندیس نقره‌ای این بخش به گئورگس اشویتزگبل برای «شاه ارل» از سوئیس به خاطر به تصویر کشیدن حرکات مبهم و پرهیجان و تندیس برنزی به دمیتری ویسوتسکی برای «پیک پیک پیک» از روسیه به خاطر ایده‌ای ملموس و ساده، سبک بصری زیبا و زمان بندی بسیار عالی تعلق گرفت.

همچنین تندیس طلایی بهترین پویانمایی به وینی آن بوس برای انیمیشن «شماره قهوه‌ای شما چنده؟» از هند به خاطر دربرداشتن مفاهیم انسانی و اجتماعی حول محور برابری همه انسان‌ها و حس زیبای شوخ طبعی، تندیس طلایی بهترین پویانمایی دانشجویی به دینا ولیک وسکایا برای «درباره یک مادر» از روسیه به خاطر سبک بصری ساده، قوی و تاثیرگذار در بیان داستانی دلنشین و تندیس طلایی بهترین تولید تلویزیونی به بابک نکویی و بهنود نکویی برای «خروس‌خون» از ایران به خاطر وجه سرگرمی قوی، اکشن بالا و پتانسیل تبدیل شدن به یک مجموعه بلند تلویزیونی اختصاص یافت.

بر همین اساس تندیس طلایی بهترین پویانمایی تبلیغاتی به «کومار سورش اریات» برای لوگوی شرکت گردشگری راجستان از هند به خاطر استفاده خلاقانه از تصویرگری و پویانمایی در برقراری ارتباط مناسب با موضوع، تندیس نقره‌ای بهترین جلوه‌های ویژه به محمدجواد مطوری برای «ترن» از ایران به‌خاطر استفاده هوشمندانه از تکنیک دیجیتال برای ایجاد فضایی وهم‌انگیز در ذهن و تندیس نقره‌ای بهترین گرافیک‌ متحرک به کارمل جوی گاچالیان از آمریکا برای «چگونه در حیات وحش جان سالم به در ببریم» به خاطر به‌کارگیری طنز با حداقل حرکات ممکن و بیشترین میزان ارتباط با مخاطب اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به مارک ریبا و آنا سولاناس برای «اسب‌های مرده» از اسپانیا به خاطر استفاده نامتعارف از زبان برای به تصویر کشیدن شوخ طبعی در زمان جنگ، دیپلم افتخار به سئورو اوه برای «کلاس بعد از ظهر» از کره جنوبی به خاطر طراحی زیبا، گرافیک خلاقانه و داستانی اصیل، دیپلم افتخار به گیولیا مارتینلی و مارتا گناری برای «شنل قرمزی» از ایتالیا به‌خاطر روایتی روان، متفاوت و چند لایه از داستانی مشهور و دیپلم افتخار به گاتان بورد برای «افسانه کراب فار» از فرانسه به خاطر داستانی حیرت‌انگیز و هماهنگی بین تصاویر و پویانمایی تعلق گرفت.

جوایز ویژه محمد رضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی در بخش ایران به مدیر خانه انیمیشن و در بخش بین الملل به پیر هبرت تقدیم شد.

در پایان مراسم شب گذشته و در میان تشویق ممتد حاضران در سالن به صورت ایستاده از یک عمر فعالیت هنری علی اکبر صادقی در زمینه نقاشی، تصویرگری و انیمیشن تقدیر شد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=5892