تیان ژوانگ ژوانگ فیلم‌ساز مطرح چینی بعد از دیدن دو فیلم کوتاه «سرمه» و «کشتارگاه» از توانایی‌های جوانان فیلم‌ساز ایران سخن گفت.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از ستاد خبری جشنواره، تیان ژوانگ ژوانگ فیلم‌ساز چینی امروز چهارشنبه اول اردیبهشت‌ماه در دانشکده سینما تئاتر مهمان دانشجویان و اساتید این دانشکده بود. او فیلم‌های کوتاه «سرمه» به کارگردانی آزاده قچاق و «کشتارگاه» به کارگردانی بهزاد آزادی را که برگزیده جشنواره نهال بودند همراه دانشجویان دید.

ژوانگ ژوانگ در ابتدای این جلسه با ابراز تعجب از توانایی‌های این دانشجویان گفت: «سینمای چین دو جریان غالب دارد. جریان هنری و تجاری. متاسفانه در سال‌های اخیر جریان تجاری بر جریان هنری در همه بخش‌ها چیره شده و حتی در حوزه فیلم کوتاه نمود دارد. چند روز پیش تعدادی از فیلم‌های کوتاه جوانان چینی را دیدم، در این آثار وجه تجاری بسیار پررنگ بود، خوشحالم که آثار دانشجویان ایرانی وجه هنری و فنی بالایی دارد.»

این سینماگر ادامه داد:«چین و ایران زمینه‌های مشترک فرهنگی و تاریخی بسیاری دارند، برای مثال هر دو کشور تحت سلطه استعمار بوده و از این منظر ضربه خورده‌اند. ما باید پیوندهای فرهنگی و هنری‌مان را تقویت کنیم. سینمای ایران می‌تواند ظهور مجددی در سینمای جهان داشته باشد.»

ژوانگ ژوانگ گفت: «سینمای ایران از نسل قبل چهره درخشانی چون عباس کیارستمی دارد و از نسل جدیدتر سینمای مجید مجیدی و اصغر فرهادی قابل توجه است. بضاعت سینمای ایران بسیار بالاست و تبادل هنری و فرهنگی میان ایران و چین می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد.»

این سینماگر از فیلم‌های «بچه‌های آسمان» و «جدایی نادر از سیمین» به عنوان آثاری در یادماندنی و شاخص یاد کرد. ژوانگ ژوانگ در بخش دیگری از سخنانش گفت:«آنچه از فیلم‌های کوتاه دانشجویان دیدم نشان دهنده استعدادهای جوانان ایرانی است. دوست دارم زمینه‌ای فراهم شود تا اساتید دانشکده سینما تئاتر و دانشجویان به چین سفر کنند و از مدرسه فیلم‌سازی پکن و شانگهای که چن کایگه در آن تدریس می‌کند بازدید کنند. امیدوارم این بازدید و تبادل فرهنگی اتفاق بیفتد.»

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر اول تا ششم اردیبهشت‌ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=2943