کارگاه «صدا در سینما» روز پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت با حضور محمدرضا دلپاک و رضا گدازگر برگزار شد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال، در پی برگزار کارگاه‌های تخصصی محمدرضا دلپاک و رضا گدازگر کارگاه «صدا در سینما» را صبح روز پنج‌شنبه برگزار کردند.

محمدرضا دلپاک مباحث آموزشی خود را با تقسیم‌بندی انواع صدا در فیلم و خصوصیات و کارکردهای هر یک تقسیم‌بندی‌های ذکرشده را با نمایش صحنه‌هایی از فیلم‌های مختلف بررسی کرد.

دلپاک با ذکر اینکه «فیلم‌های اکشن و خشن را صداگذاری نمی‌کنم چون با روحیه‌ام سازگار نیست» بر اهمیت هماهنگی صداها و حتی صداهای محیطی و آمبیانس با تصاویر از جهت ریتم و احساس تأکید کرد و در ادامه به مراحل انجام طراحی صدا در طول ساخت فیلم در استاندارد جهانی پرداخت. وی همچنین توضیحانی را درباره صدابرداری سر صحنه و استودیویی ارائه داد.

راهنمایی دانشجویان در انتخاب بهترین نرم‌افزارهای ضبط و میکس صدا برای اهداف مختلف صداگذاری در فیلم‌ها از دیگر مباحث مطرح‌شده از سوی دلپاک بود. اشاره به ساختار صدا نوشت یا فیلم‌نامه صوتی و ذکر نکاتی در خصوص تعریف و کارکرد این دو در مراحل ساخت فیلم از دیگر مطالب مطرح‌شده در این کارگاه بود.

رضا گدازگر در ادامه این کارگاه مبحث بازسازی صدا در استودیو و موضوعاتی از قبیل وظایف و کارهای مدیر تدوین صدا، فرق دوبله و ADR، و چگونگی کمتر کردن بک‌گراند نویز، تفاوت زاویه دید و زاویه شنوایی و کاربرد آن در تأثیرگذاری بیشتر صدا در سینما با حاضرین در این کارگاه مطرح کرد.

در انتهای این کارگاه محمدرضا دلپاک تمرینی را جهت درک صداهای مختلف و یادگیری داستان‌پردازی و مفهوم‌سازی با صدا در فیلم را به دانشجویان ارائه کرد.

تهیه و تنظیم: فائزه پیریایی و حسین عباسی

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=3260