رئیس هیات مدیره انجمن صنفی فیلم کوتاه، مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا (اینجا) انجام و مواردی را در خصوص حواشی بخش مسابقه جشنواره فجر توضیح داده‌اند که لازم دانستیم با استناد به همین متن مصاحبه، انتقادهایی را که در چند روز گذشته از سوی فیدان مطرح شده است را دوباره یادآوری کنیم.

  1. هیات مدیره صنف فیلم کوتاه در شرایطی که وظیفه داشته بر اساس آیین نامه جشنواره اسامی فیلم‌های واجد شرایط نامزدی سیمرغ را به دبیرخانه جشنواره معرفی کند، دست به تشخیص و اعمال سلیقه شخصی زده است. با استناد به متن مصاحبه به نظر هیات مدیر فیلم‌های واجد شرایط کیفیت لازم را نداشته‌اند پس هیات مدیره به دنبال توجیهی برای وارد کردن فیلم‌های «بهتر» به مفهوم «واقعی نبودن! معنای رقابت بین سه فیلم» رسیده‌اند. در صورتی که تنها زمانی معنی رقابت بین فیلم‌های واجد شرایط از بین می‌رفت که تنها یک فیلم شرایط لازم را داشت. انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران که خود را حافظ منافع فیلم کوتاه و فعالین این عرصه می‌داند چرا باید بین فیلم‌ها و فیلم‌سازان فرقی قائل شود؟
  2. در ادامه مصاحبه رئیس هیات مدیره صنف دو بار به این مسئله اشاره می‌کند که موفق به برگزاری جلسه با دبیر جشنواره فجر نشده‌اند. وی هر دو بار جمله خود را با فعل مبهم «میسر نشدن» جلسه تمام کرده است. آن‌هم حتی زمانی که در مرتبه دوم شرایط بحرانی به وجود آمده و مسئله باید سریعا رسیدگی شود، دبیر جشنواره فجر حاضر به دیدار با هیات مدیره صنف فیلم کوتاه نشده است. اما در حقیقت این موضوع به این معنا ست که هیات مدیره صنف اعتبار و جایگاه لازم را در بین مدیران سینمایی ندارد. این درصورتی ست که در دوران هیات مدیره‌های پیشین به راحتی و چندین مرتبه جلسات مختلفی با دبیر جشنواره فجر، ریاست سازمان سینمایی و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترتیب داده شده بود تا مطالبات فیلم کوتاه مستقیم‌تر به سمع مدیران ارشد سینمایی برسد.
  3. در این مصاحبه دو بار با عنوان «یک سایت» به فیدان اشاره شده است. جدای از این که این بخش از مصاحبه و لحن آن را در شان هیات مدیره صنف فیلم کوتاه، صنف فیلم کوتاه و یک فیلم‌ساز نمی‌دانیم. امیدواریم در آینده شاهد احترام بیشتر مدیران و جامعه فرهنگی به آزادی بیان رسانه‌ها باشیم. و همچنین امیدوارم در آینده زمانی که رسانه‌ای به هر شکلی در معرض انتشار مطلبی علیه یک رسانه دیگر قرار می‌گیرد این کار را با بررسی و احتیاط بیشتری انجام بدهد. اگر رسانه‌ها خود بستری برای خلل در آزادی بیان ایجاد کنند این دیگر دردی مضاعف است.
  4. در ادامه مصاحبه رئیس هیات مدیره ایسفا با انداختن توپ در زمین دیگری و اینکه این پیشنهاد (سانسور فیلم‌هایی که زمان بیشتری از ۱۵ دقیقه دارند) از سوی انجمن سینمای جوانان ایران مطرح شده است، سوال دیگری را در ذهن ما ایجاد می‌کند. جدای از اینکه بستر سازی این تصمیم با مصلحت اندیشی و اعمال نظر و سلیقه بی جای هیات مدیره صنف به وجود آمده است (دبیرخانه جشنواره فجر هیچگاه در خصوص تعداد فیلم‌های واجد شرایط مورد سوال و تحقیق نظر قرار نگرفته است). صنف فیلم کوتاه به عنوان نهادی صنفی که حافظ حقوق فیلم‌سازان فیلم کوتاه است چرا بعد از اینکه از این تصمیم «خیرخواهانه ولی اشتباه» آگاه شدند نسبت به آن واکنشی نشان نداده و اعتراضی نکردند؟ جدای از اینکه فرض بر بی خبری هیات مدیره صنف فیلم کوتاه از آن «خیرخواهی اشتباه» را بپذیریم یا نه، زمانی که پیش از هر اقدام رسانه‌ای جهت طرح مسئله با رئیس هیات مدیره صنف تماس گرفتیم ایشان از تصمیمات صورت گرفته کاملا آگاه و کاملا موافق بودند.
  5. در مورد بخش غم‌انگیز دیگری در این مصاحبه که رئیس هیات مدیره صنف با اتهام اینکه چون فیدان پخش‌کننده یکی از فیلم‌های واجد شرایط نامزدی سیمرغ است در تلاش برای کم کردن رقبای فیلم است: با استناد به این مسئله که «ریاست هیات مدیره صنف فیلم کوتاه ایران» از تعریف و وظایف دقیق یک پخش کننده فیلم آگاه است و نیازی به ارائه این تعریف در اینجا نیست. صرفا لازم می‌دانیم به این نکته اشاره کنیم که: اینکه یکی از اعضای یک مجموعه بدون قرارداد و منافع و بدون لحاظ کردن مسئولیت و منافع سازمانیش اقدام به ثبت نام یک فیلم در چند جشنواره داخلی کرده است را نه پخش‌کنندگی فیلم می‌نامند و نه ارتباطی بین این دو عمل و مجموعه فیدان می‌بینیم. فیدان نه در سایت اختصاصی پخش فیلمش (www.fidanfilm.ir/en) و نه در هیچ یک از اخباری که در خصوص موفیت‌های ملی و بین‌المللی فیلم کوتاه «دریای تلخ» منتشر شده خود را به عنوان پخش کننده فیلم معرفی نکرده است. از این رو این مسئله را حق خود می‌دانیم که هیات مدیره ایسفا رسما از مجموعه فیدان به دلیل این اتهام کذب عذرخواهی کند.
  6. مورد پایانی تذکری ست نسبت به منش و فعل رئیس هیات مدیره صنف در این مصاحبه. فرافکنی و مقصر دانستن دیگران در قبال انتقادی که بر اشتباه و غفلت صنف فیلم کوتاه در صیانت از حقوق فیلم‌سازان فیلم کوتاه رخ داده، رخدادی تاسف برانگیز است. رئیس هیات مدیره صنف فیلم کوتاه در متن این مصاحبه با اشاره به بی اعتباری هیات مدیره صنف فیلم کوتاه در جمع مدیران سینمایی کشور و نیز غفلت و سکوت در مورد «خیرخواهی اشتباه» دیگران، دو بار تلاش می‌کند با مقصر دانستن دیگران، یک بار انجمن سینمای جوانان ایران و بار دوم «یک سایت» با حاشیه سازی، مسئله و نقص اصلی را لاپوشانی کند. و از آن بدتر تقلیل دادن اعتراض و مطالبه جمع کثیری از فیلم‌سازان فیلم کوتاه که این روزها شاهد آن هستیم به نفع شخصی یک شخص یا مجموعه توجیه ناپذیر و غیرقابل بخشش است. اما از هیات مدیره که چشمش را به ضایع شدن حقوق فیلم‌سازان فیلم کوتاه می‌بندد و بین فیلم‌ها و فیلم‌سازان به صلاحدید و سلیقه خود فرق می‌گذارد و حتی با ضایع شدن حقوق فیلم‌سازان موافقت هم می‌کند، بعید نیست که اعتراض جامعه فیلم کوتاه را نیز نادیده بگیرد و سعی در ناچیز دانستن آن بکند.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13125