نشست خبری سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج در محل مدرسه فیلم‌سازی هیلاج و با حضور امیر شهاب رضویان، محمود کلاری، محمود رضا رحیمی، امیر عابدی و ماریا دوتسنکو از دفتر مطالعات سازمان ملل برگزار شد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از روابط عمومی جشنواره، در ابتدای این نشست امیر شهاب رضویان با معرفی کلی فعالیت های قریب به ۲۵ ساله مدرسه فیلم‌سازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج گفت: در این سال‌ها موفق به تولید ۱۰ فیلم‌سینمایی، ۱۰۰ فیلم کوتاه و پرورش ۵ هزار فارغ التحصیل در حوزه سینما و تئاتر شده است که اکنون بسیاری از آن‌ها در بدنه حرفه‌ای سینما و تئاتر کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی در ادامه با اشاره به چشم اندازهای جشنواره هیلاج در دوره‌های آتی از رسانه‌ها به عنوان اصلی‌ترین حامیان جشنواره هیلاج یاد کرد و گفت: این جشنواره شاید با یک پنجاهم بودجه جشنواره‌های دیگری که در این سطح برگزار می‌شوند در حال برگزاری است و دغدغه آن به نمایش گذاشتن آثار هنرجویان مدرسه در کنار فعالیت گسترده دیگر در عرصه تولید و حمایت از سینما و تئاتر است. از این رو ما امیدواریم در سال‌های آینده با حضور آثاری از دیگر آموزشگاه‌های سینمایی قدمی موثر در شکل دهی و حمایت از آثار مستقل برداریم چرا که به عنوان یک جشنواره مستقل این را هدفی بزرگ و ضروری می‌دانیم.

وی همچنین با اشاره به کارکرد جشنواره‌های مستقل و لزوم گسترش آن‌ها گفت: اتکا بیش از حد به جشنواره‌ها و رویدادهای دولتی ممکن است مانع رشد و پیشرفت هنر در زوایای خاصی شود که قطعا برای هیچ کس قابل قبول نیست.

دبیر جشنواره هیلاج با اشاره به برنامه ریزی گسترده تیم اجرایی جشنواره برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره از حضور بزرگان سینما و تئاتر ایران به عنوان مهم‌ترین عامل رشد و گسترش این جشنواره یاد کرد و افزود: امسال حامیان مهمی چون شرکت پدیده شیمی قرن و دفتر مطالعات سازمان ملل داریم.

محمود کلاری فیلم‌بردار سرشناس سینمای ایرانی و رئیس هیات داوران بخش فیلم جشنواره با اشاره به جایگاه آموزشگاه‌ها و مدارس خصوصی سینما و تئاتر گفت: به گمانم اتفاقی که در آموزشگاه‌های سینمایی کشور در حال رخ دادن است روز به روز و با سرعتی بی سابقه در حال رسیدن به استانداردهای جهانی است. این مدارس بازوی فعال و قدرتمندی برای شکل دهی سینمای فردای کشور به خصوص به لحاظ جنبه تجربه‌گرایی در سینما هستند.

وی در خصوص مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره گفت: خوشحالم که می‌بینم مفهوم فیلم تجربی و مهم‌تر از آن ساختار مستقل فیلم کوتاه روز به روز بیشتر در میان جوانان سینماگرمان جا می افتد. زیبایی شناسی قدرتمند مشهود و نگاه به روزتر و تلاش برای دگرگون کردن قواعد از دیگر موارد مشهود در آثار این جشنواره هستند. همچنین ایده‌های انتخاب شده برای آثار هم نشان می‌دهد که تفاوت بین ایده فیلم کوتاه و بلند به خوبی در میان هنرمندان جوانمان درک شده است.

محمودرضا رحیمی رئیس هیات داوران بخش تئاتر نیز با اشاره به کیفیت نمایش‌های پذیرفته شده در جشنواره گفت پا به پای توانمندسازی هنرمندان جوان کشور بحث رسیدن به تخیل و پیشرفت در میان آثاری که در جشنواره حضور دارند بسیار قابل اعتنا است. از بین حدود ۳۰ نمایش که متقاضی شرکت در این جشنواره بودند در طی سه مرحله گزینش در نهایت ۹ نمایش به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کرده اند که به نظرم جنبه آموزش مهم‌ترین شاخصه لحاظ شده در نظر هیات انتخاب جشنواره بوده است.

رحیمی با اشاره به حضور چهره‌های سرشناسی چون همایون ارشادی، سیامک احصایی، محمد مساوات و مرتضی اسماعیل کاشی در کنار وی گفت اهمیت توجه به چهره‌های جوان در عرصه تئاتر و توجه به حفظ شور و شعور جوان‌ها از مواردی بود که در انتخاب و داوری این جشنواره لحاظ شده و خواهد شد.

وی در خصوص ویژگی آثار جشنواره گفت: تئاتر ارگانیک ترین فعالیت هنری دنیا است از این رو تفاوتی بین آثار ایرانی و خارجی قائل نبودیم. عملکرد ملاک اصلی ما بوده و سپس رسیدن به خلاقیت که فراتر از مهارت است.

امیر عابدی داور بخش پوستر جشنواره نیز با اشاره به نقش امیر شهاب رضویان در عرصه آموزش و حمایت از جوانان هنرمند در خصوص اصلی‌ترین ویژگی مدارس مستقل و خصوصی گفت: با توجه به ساختار پیچیده و بسیار کند دانشگاه‌های سینمایی این آموزشگاه‌ها و مدارس سینمای مستقل هستند که همواره می‌توانند با چابکی خاصی در امر به روز رسانی آموزش و ورود قواعد جدید به عرصه هنر نقش مهمی ایفا کنند.

وی با اشاره به جدایی ناپذیر بودن امر تبلیغات از بدنه سینما گفت: انتخاب‌های صورت گرفته با توجه به زبان فراگیر مینیمالیسم در جهان صورت گرفته است. اما در خصوص ویژگی آثار حاضر در این جشنواره باید بگویم ماهیت تجربی آثار و خلاقیت متفاوت‌تر از آنچه در طراحی مرسوم پوستر شاهد آن هستیم نکاتی است که برایم جذاب بودند.

در این مراسم همچنین ماریا دوتسنکو از اعضای دفتر مطالعات سازمان ملل حضور داشت. دفتر مطالعات سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با حضور کشورهای عضو سازمان، سندی را در خصوص آرمان‌های توسعه پایدار تنظیم کردند که هدف آن جهان ایمن تر، از بین بردن فقر و گرسنگی و توجه به تغییرات اقلیمی بود. خوشحال هستم که امروز با حمایت های افرادی چون امیر شهاب رضویان و مهیار جوادی فر امکان فعالیت و گسترش این آرمان‌ها به زبان فرهنگ در ایران میسر شده است. ما همکاری با جشنواره هیلاج را بسیار مثبت ارزیابی کرده‌ایم و به آن ادامه خواهیم داد چرا که معتقدیم مهم‌ترین روش ممکن برای اشاعه و ترویج این آرمان‌‌ها فرهنگ است.

در ادامه این مراسم از پوستر سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج با طراحی خسرو اشتری رونمایی شد. گفتنی است سومین جشنواره هیلاج ۵ و ۶ اسفند ماه در پردیس سینمای کورش برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=5709