نوشته: آیوی ژلیسواک

ترجمه: مهلقا حسین

سریال کمدی من، با بودجه‌ای که از جیب خود من تامین شد ساخته شد و با این حال من موفق شدم بازیگری که در فیلم‌هایی نظیر جنگ ستارگان، ماموریت غیرممکن، اونجرز و سریال‌های بریتانیایی ایفای نقش کرده بود را برای آن برگزینم.

داشتن هنرپیشه‌ای مستعد برای فیلم کم بودجه ممکن است به آن دشواری که ابتدا تصور می‌کنید نباشد، اما به‌هرحال پیش نیازهایی برای این کار وجود دارد.

شخصیتی خلق کنید که بخواهند آن را بازی کنند

مانند هر کار دیگری در حوزه ساخت فیلم، هنرپیشه‌ها هنرپیشه هستند، چرا که به کاری که انجام می‌دهند عشق می‎ورزند ــ اما بسیاری از آن‌ها به علت محدودیت در پیشنهاداتی که در حال حاضر دارند فرصت این را پیدا نمی‌کنند که تمام آنچه توان انجامش را دارند را به نمایش بگذارند. پس این می‌تواند برای شما فضایی ایجاد کند که بتوانید پروژه خود را بر اساس آن قرار بدهید.

یک نمونه از این مورد نقش بازیگران زنی‌ست که بیش از ۶۰ سال سن دارند.

اگر شما نقشی جذاب و پیچیده بر این اساس خلق کنید پروژه شما از کلیشه «مادربزرگ» خارج می‌ماند. یا مثلا برخی که تنها به عنوان هنرپیشه کمدی معرفی شده‌اند ممکن است از نقش‌های درام استقبال کنند و کسی که همیشه در قامت فردی مهربان و دلسوز شناخته شده است ممکن است بخواهد شخصیتی منفی و درنده را نیز تجربه کند.

در تخصص خود بی‌نظیر باشید

با تمرکز روی آنچه عرضه می‌کنید، به جای آنچه از مشاهده نام بازیگران مشهور در فیلم‌تان به دست می‌آورید شروع کنید. تولید شما مشخصا باید حرفه‌ای باشد، نه فقط در نتیجه بلکه محتوای آن نیز باید برای آن‌هایی که قرار است در فیلم شما بازی کنند ارزشش را داشته باشد، چرا که همین محتوا، چیزی‌ست که آن‌ها از پروژه‌ای که برایش پولی نمی‌گیرند به دست می‌آورند.

این مساله همیشه مهم است که برنامه‌ای واقع‌گرایانه و انسانی و محیطی راحت برای تیم خود به وجود بیاورید. اما این مساله هنگامی که با یک بازیگر مشهور کار می‌کنید حتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که آن‌ها برخی نقاط ضعفی که تازه‌کاران ممکن است تحمل کنند را تاب نمی‌آورند.

توقعات خود را منطقی کنید

مطمئن شوید که در راه رسیدن به هدف خود خواسته‌ای منطقی دارید. اینکه بازیگری نامی در صدر لیست بازیگران شما قرار بگیرد ارزشمند است ولی در حمایت از نقشی که روزهای کمتری از فیلم‌برداری را به خود اختصاص می‌دهد شما کماکان باید اهمیت سهم دیگران را در پروژه خود در نظر بگیرید و در نتیجه برای دیگران نیز بهتر است دو روز کار بدون حقوق انجام بدهند، تا دو هفته.

اگر برای فیلم شما این مساله نمی‌تواند صدق کند پس تقسیم کردن فیلم‌برداری را به چندین قطعه کوچک‌تر در گزینه‌های انتخابی خود قرار بدهید، به جای آنکه یک باره فیلم‌برداری کنید. به این صورت بازیگران و تیم فیلم‌برداری و سایر اعضای گروه و حتی خودتان می‌توانید ساخت فیلم را لابه‌لای برنامه کاری روزانه ــ که برای آن پول دریافت می‌کنید ــ قرار بدهید.

اغلب فیلم‌سازان جوان برای اتمام و اکران فیلم خود عجله دارند، ولی جز در شرایطی که ضرب‌العجلی برای اتمام کار خود داشته باشید، زمان گذاشتن برای کار ارزش نتیجه تاثیرگذارتر آن را دارد.

محترمانه رفتار کنید

خواه ارتباط شما با هنرپیشه مد نظر مستقیم باشد یا از طریق آژانس‌های کاری، ایمیلی که شما ارسال می‌کنید باید مختصر و در عین حال حاوی تمام اطلاعات لازم باشد. یک طرح کلی از فیلم‌نامه و نقش ــ من نمی‌گویم فیلم‌نامه را همراه با پیام خود ارسال کنید اما خلاصه‌ای از داستان که به‌خصوص روی نقش مورد نظر شما تمرکز کرده باشد، و توضیح علت اینکه چرا فکر می‌کنید این نقش مناسب این شخص است می‌تواند کارساز باشد.

اینکه چه کسانی در این کار با شما همراه هستند و سطح تجربیات آن‌ها، اگر شخصی در کار همراه با شماست که پیش از این در جشنواره مهمی پذیرفته شده است یا جزو استعدادهای درخشان محسوب می‌شود و هرچیز دیگری که می‌تواند شخص مورد نظرتان را به بازی در این نقش جذب کند همه و همه باید در پیام ابتدایی شما گنجانده شده باشند.

یک تشکر کوتاه که نشان واقع‌گرایی شما باشد ممکن است خواسته بزرگی باشد، سعی کنید طوری رفتار نکنید که انگار در حال التماس هستید اما در عین حال قدردانی خود را از این واقعیت که کسی با توانایی آن‌ها حاضر به بازی در فیلمی کم بودجه شده است را به استحضار برسانید، و این مساله را بگنجانید که این درخواست به علت کمبود بودجه شماست نه به این علت که شما ارزش استعداد آن‌ها را نمی‌دانید. این مساله همچنین روشن می‌کند که شما فقط به فکر منافع خودتان نیستید و به آن‌ها هم فکر کرده‌اید، شما توییت‌های آن‌ها درباره فقدان نقش‌های خاص را دیده‌اید، شما متوجه ناراحتی آن‌ها از فقدان ژانرهایی خاص شده‌اید و بدنبال اضافه کردن این کمبودها به جهان فیلم‌سازی هستید. پس اگر من می‌خواستم پاسخی از سوی آن‌ها دریافت کنم، سعی می‌کردم حتما این مسائل را در ایمیل خود بگنجانم.

نمی‌توانید ستاره‌ای پیدا کنید؟ ستاره‌ای جدید خلق کنید

میلیون‌ها دلیل وجود دارد که شما نتوانید شخصی را که برای فیلمتان مناسب باشد پیدا کنید و تمام گزینه‌های موجود هیچ ارتباطی به آنچه در فیلم‌نامه آورده شده نداشته باشد. گاهی ستاره‌ها هم‌تراز با آنچه شما می‌خواهید نیستند. در این مورد خودتان استعدادی را کشف کنید و آن را پرورش بدهید.

خوش شانسی و داشتن امتیازات ویژه موجب نمی‎‌شود عناصر موفقیت شما تکمیل شوند بلکه شاخصه‌ای که به دنبالش هستیم، خلاقیت، پشتکار و فضایی دل نشین است. اگر شما کسی را پیدا کردید که فعالانه به دنبال ساختن فرصت‌هایی برای خود است،  مشتاقانه خود را برای آنچه پیش رو دارد آماده می‌کند و مثبت اندیش است، و تحت شرایط استرس زا منش حرفه‌ای خود را حفظ می‌کند، شما احتمالا با کسی کار می‌کنید که قرار است در آینده برای کارهای بسیار بزرگ‌تری استخدام شود.

به همین ترتیب اگر شما پروژه بی‌همتایی در دست دارید که نوید دهنده مورد پسند قرار گرفتن مخاطبان است، فیلم شما ممکن است باعث کشف بازیگران آن شود.

این پایان جهان نیست

اگر تمام آنچه در بالا گفته شد با شکست مواجه شد افسرده نشوید. بازیگر مشهور ابزار مناسبی برای بازاریابی فیلم است اما بازیگرانی که برای شناخته شدن به اندازه کافی خوش شانس بوده‌اند لزوما بازیگران بهتری از آن‌هایی که شما هم‌اکنون دسترسی دارید نیستند.

تمرکز خود را روی ساختن پروژه خود، به بهترین نحوی که می‌توانید آن را بسازید بگذارید. چیزهای دیگر صرفا حکم چاشنی برای غذا را دارند.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=13613