منبع: Script Reader Pro

ترجمه: فروغ رستگار

فرض کنید شما یاد گرفته‌اید که چطور فیلم‌نامه بنویسید و چند فیلم‌نامه‌ی درجه یک نوشته‌اید که مورد تایید سرویس‌های فیلم‌نامه‌نویسی و افراد آشنا با صنعت سینماست.

فرض کنید شما یاد گرفته‌اید که چطور فیلم‌نامه‌تان را بفروشید و در نهایت لحظه‌ای فرا رسیده که مدیر استودیو شیفته‌ی کار شما شده و از شما برای جلسه‌ی حضوری دعوت کرده است. حتی ممکن است شما در طول یک مهمانی با یک تهیه کننده صحبت کرده باشید.

در هر صورت وقت آن رسیده که یاد بگیرید چطور ایده‌ی فیلم‌تان را ارائه دهید و این همان چیزی است که در این پست و تحت عناوین زیر به آن پرداخته خواهد شد.

  • Pitch یا ارائه‌ی فیلم چیست؟
  • در جلسه‌ی پیچینگ یا ارائه‌ی فیلم‌نامه چه اتفاقی می‌افتد؟
  • نحوه‌ی تهیه‌ی پیچینگ یا ارائه‌ی برای فیلم
  • نحوه‌ی فروش ایده‌ی فیلم: مهیا ساختن، مهیا شدن، مهیا بودن
  • نحوه‌ی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم در یک جلسه‌ی پیچینگ
  • آنچه پس از ارائه‌ی فیلم اتفاق می‌افتد

Pitch یا ارائه‌ی فیلم چیست؟

عبارت « Pitchیا ارائه‌ی ایده‌ی فیلم و فیلم‌نامه» در اصطلاح به معنی فروش فیلم‌نامه به فردی در صنعت سینماست که به کار شما علاقه‌مند شده است. این افراد معمولا مدیران یا تهیه کنندگان استودیوهای فیلم‌سازی هستند.

ارائه در آسانسور

ارائه در آسانسور یکی از شکل‌های رایج ارائه‌ی فیلم‌نامه است که در آن تنها ۶۰ ثانیه فرصت دارید. در این سبک، ارائه در مدت زمان ۹۰ ثانیه نیز زمان قابل قبول خواهد بود اما زمان بیشتر نشان دهنده‌ی میل شما به ارائه‌ی جزئیات بیش از حد است.

اگر به یک «جلسه‌ی عمومی[۱]» برای مذاکره پیرامون فیلم‌نامه‌تان دعوت شدید، ممکن است چنین ارائه‌ای از شما خواسته شود. اما به هر حال شما باید خودتان را برای ارائه در موقعیت‌هایی تصادفی مثل افتادن کلاه از سر یا همراهی در آسانسور آماده کنید.

ارائه در ۲۰ دقیقه

این نوع از ارائه بیشتر در جلسات عمومی اتفاق می‌افتد. ارائه در مدت زمات ۲۰ دقیقه جزئیات بیشتری را در بر می‌گیرد و در آن داستان فیلم‌نامه جزء به جزء و سکانس به سکانس بازگو می‌شود.

گرچه در این نوع از ارائه شما زمان بیشتری برای توصیف شخصیت‌ها، مضمون و صحنه‌های خاص دارید اما این اصل کلی همچنان پابرجاست: «تنها بر چیزهایی تمرکز کنید که دانستن آن برای مخاطبتان ضروری است».

در هر حال ارائه‌ی فیلم‌نامه در اصل راهی برای فروش یک فیلم‌نامه از طریق بازگویی مختصر و تاثیرگذار داستان آن است؛ یک ارائه‌ی امیدوار کننده که غیر تهاجمی و کم قیل و قال به نظر می‌رسد.

به طور کلی هدف اصلی از ارائه‌ی فیلم این است که ایده‌ی اصلی، شخصیت‌ها و داستان فیلم بتواند افراد را برای همکاری با شما مشتاق کند.

جلسات عمومی در برابر جلسات اختصاصی

یک جلسه‌ی عمومی معمولا گفتگویی پیرامون شخص شما و پروژه‌هایتان است. بدین ترتیب که مدیر و یا تهیه کننده سعی می‌کند تا درباره‌ی نوع نویسندگی، سبک نوشته‌هایتان و پروژه‌ی حاضر شما به یک ذهنیت کلی برسد.

جلسات عمومی رایج‌ترین شکل جلسات و در اصل چیزی است که در این پست به آن پرداخته می‌شود.

در جلسات اختصاصی شما برای انجام یک کار مشخص مثل بازنویسی یا مشارکت در یک پروژه‌ی جدید دعوت می‌شوید. این مورد کمی مناقشه برانگیز است، زیرا این روزها بازی به این شکل است که مدیران یا تهیه کنندگان ممکن است با چندین نویسنده ملاقات کنند و افراد مختلفی را درگیر یک پروژه بکنند، اما بعد شخصی خارج از این دایره را به کار بگیرند.

اگر در یک جلسه‌ی چهره به چهره با یک مدیر یا تهیه کننده درباره‌ی یک پروژه‌ی مشخص به مانعی برخوردید، شما به صورت یک طرفه می‌توانید این جلسه را به انجام برسانید. این روزها برگزاری جلسات پیچینگ و رونمایی از کاتالوگ‌ها بسیار توصیه می‌شود زیرا هر چه بیشتر فیلم‌تان را ارائه دهید، برتجربه‌ی شما افزوده شده، چند و چون فیلم‌تان را بهتر می‌فهمید و این برای شما بهتر خواهد بود.

ارائه‌ی برخی فیلم‌نامه‌ها آسان‌تر است

ارائه و پیچ ایده‌های فیلمی که ایده‌ی مرکزی پرمایه[۲]تری دارند نسبت به ایده‌های کم مایه[۳] آسان‌تر است. برای مثال ارائه‌ی ایده‌ی فیلمی مثل «یک جای ساکت[۴]» به مراتب ساده‌تر از فیلم «روما[۵]» است.

در اینجا چکیده‌ی یک خطی[۶] فیلم «یک جای ساکت: را می‌خوانید:

«در دنیای آخرالزمانی یک خانواده مجبور به زندگی در سکوت می‌شوند تا خودشان را از هیولایی پنهان کنند که حس شنوایی فوق العاده‌ای دارد».

تنها با استفاده از همین چکیده‌ی یک خطی می‌توان به راحتی پوستر، تریلر و خود فیلم را در ذهن تصور کرد، این همان پروژه‌ی جذابی است که مدیران و تهیه کنندگان برایش سر و دست می‌شکنند.

دلیل جذابیت ایده‌هایی از این دست تضاد آشکار میان قهرمان و ضد قهرمان است. همچنین به راحتی می‌توان این ایده را در ۶۰ ثانیه تجزیه و تحلیل کرد.

از سوی دیگر در زیر چکیده‌ی یک خطی فیلم روما را می‌خوانید که برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی ۲۰۱۹ شد:

«یک سال از زندگی یک خدمتکار در خانواده‌ای از طبقه‌ی متوسط اهل میکزیکو سیتی در اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰».

اگر فیلم‌نامه‌ی شما هم همچون فیلم «روما» ایده‌ی تند و تیزی ندارد، باید راه دیگری برای جذب مخاطب و فروش آن پیدا کنید.

بهترین راه برای ارائه‌ی ایده‌هایی از این دست ایجاد بستری است که در آن به جای رویداد کلی فیلم بتوان روی موضوع آن تمرکز کرد. بدین معنی که در این سیاق لازم است نسبت به ایده‌های پرمایه زمان بیشتری صرف معرفی شخصیت و مضمون گردد و یا شاید زمینه‌ی اجتماعی و سیاسی مربوط به آن نیز شرح داده شود.

صحبت درباره‌ی کلیات سیر «عشق، شکست و رستگاری» شخصیت کلئو در فیلم «روما» چیزی نیست که به تنهایی بتواند مخاطب را درگیر کند، حتی اگر در قالب طرح فیلم‌نامه باشد. ذکر همه‌ی این موارد بدون اتکا به مضمون، مخاطب را دلسرد خواهد کرد، از همین رو در ارائه‌ی ایده‌های کم مایه تمرکز بر نقاط برجسته‌ی ایده به شکلی متعادل یک شرط اساسی محسوب می‌شود.

آیا می‌توان یک ایده‌ی فیلم بدون فیلم‌نامه را ارائه داد؟

علیرغم چیزهایی که ممکن است به گوشتان رسیده باشد، هیچ بازاری برای ایده‌ی فیلم به صورت مستقل وجود ندارد. شما نمی‌توانید برای یک ایده‌ی فیلم حق کپی رایت بگیرید و هیچ مرکزی وجود ندارد که بتوانید این ایده‌ها را در آنجا ارائه کنید.

«اساسا ایده‌ی فیلم ارزشی ندارد زیرا هر کسی می‌تواند چنین ایده‌هایی داشته باشد. آنچه اهمیت دارد اجرا و پرداخت ایده است».

مدیران و تهیه کنندگانی که به دنبال ایده‌ی فیلم هستند، در اصل به دنبال مجموعه‌ی کامل ایده، فیلم‌نامه و نویسنده‌ای هستند که بتوان با او همکاری کرد.

در جلسه‌ی پیچینک چه اتفاقی می‌افتد؟

در اینجا لیست راهنمای ساده‌ای تهیه شده که به شما می‌گوید اگر به یک جلسه‌ی عمومی برای ارائه‌ی فیلم‌نامه دعوت شدید، منتظر چه اتفاقاتی باشید:

  • ۱ تا ۵ دقیقه انتظار برای ملاقات یا نوشیدن آب: یکی از پر اضطراب‌ترین لحظات برای هر نویسنده، لحظاتی ست که در سالن انتظار شرکت فیلم‌سازی می‌گذرد. سعی کنید آرام باشید و نفس‌های عمیق بکشید.
  • ۱ تا ۵ دقیقه احوال پرسی و گفتگویی کوتاه برای آشنایی: برداشت‌های اولیه مخاطب از شما بسیار حائز اهمیت است. ازین رو در این بخش باید سعی خودتان را بکنید تا با رفتاری دوستانه و اجتماعی با آن‌ها ارتباط موثری برقرار کنید.
  • ۱ تا ۲۰ دقیقه ارائه‌ی فیلم‌نامه: بی‌شک این بخش مهم‌ترین قسمت جلسه‌ی پیچینگ شماست.
  • ۵ تا ۲۰ دقیقه پرسش و پاسخ: در این بخش شما فرصت پیدا می‌کنید تا درباره‌ی مسائلی که نیاز به توضیح بیشتر دارد صحبت کنید و همچنین یکی دو سوال از آن‌ها بپرسید.
  • ۱ تا ۲ دقیقه جمع بندی: وقت آن رسیده که لیوان آب‌تان را سر بکشید، با مخاطبتان دست بدهید و از محل جلسه بیرون بروید.

در بخش بعد به جزئیاتی پرداخته خواهد شد که به شما می‌آموزد چطور مثل یک نویسنده‌ی حرفه‌ای جلسه‌ی پیچینگ را پیش ببرید:

نوشیدن آب، ارائه‌ی فیلم‌نامه، تکرار

اگر فیلم‌نامه‌ی شما مخاطبانتان را بر سر شوق بیاورد، ممکن است از شما خواسته شود تا در یک سری جلسات مربوط به پیچینگ شرکت کنید، که به عنوان «تور بطری آب[۷]» شناخته می‌شوند.

در این سری جلسات شما فیلم‌نامه‌تان را به شکل‌های مختلف ارائه می‌دهید و معمولا ۶۰ درصد بیشتر از حد معمول آب می‌نوشید.

این یک رویداد هیجان انگیز برای شروع زندگی حرفه‌ای‌تان است. حالا می‌فهمید که نوشتن فیلم‌نامه‌ی درجه یک تازه شروع کار است.

در این موقعیت شما نه تنها اثرتان بلکه شخصیت کاریتان را ارائه می‌کنید.

نحوه‌ی تهیه‌ی یک Pitch یا ارائه برای فیلم

نکته‌ی اصلی در یک ارائه‌ی خوب این است که فقط به مهم‌ترین نکات داستان تاکید شود، خواه ارائه در آسانسور باشد، خواه جلسه‌ی عمومی بیست دقیقه‌ای.

با ارائه‌ی فیلم‌نامه طوری برخورد کنید که انگار یک دقیقه وقت دارید که ایده‌ی خارق العاده‌ی خود را با دوستتان در میان بگذارید.

در اینجا مجموعه‌ای از باید‌ها و نبایدها وجود دارد که لازم است برای ارائه‌ی فیلم‌نامه یاد بگیرید و به ذهن بسپارید:

نحوه‌ی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم: بایدها

  • ارائه را با مشخص کردن ژانر فیلم شروع کنید و شرح مختصری درباره‌ی اینکه چطور به این ایده رسیده‌اید. این کار به شما کمک می‌کند قبل از ورود به داستان اصلی برای آن زمینه و بستری فراهم کنید.
  • بر روی موارد اساسی تمرکز کنید و پرداختن به سایر موارد را کنار بگذارید. آنچه در ارائه‌ی فیلم‌نامه‌ی شما اساسی می‌نماید نه توضیح صحنه و دیالوگ‌ها و نه شخصیت‌های فرعی و عنوان فیلم‌نامه است، اساس فیلم شما تقابل میان قهرمان و ضد قهرمان و شرایط دشواری است که شخصیت‌هایتان را در آن قرار دادده‌اید.
  • مهم‌ترین نکات را بیان کنید: رویداد محرک، رویداد اصلی، واکنش شخصیت به رویدادها، نقطه‌ی عطف اول و… قاعده‌ی روشن و مشخصی وجود ندارد که شما پایان فیلم‌تان را فاش کنید یا نه. برخی از نویسندگان مایلند مخاطب‌شان را در حالت تعلیق نگه دارند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند کل داستان را نقل کنند، با اینحال هر دو شیوه کاملا مورد تایید هستند.
  • تاکید بر ژانر: اگر شما سعی دارید یک کمدی خنده‌دار و یا یک فیلم ترسناک روانی بسازید، در این صورت ممکن است در مواجهه با متن فیلم‌نامه مسائلی مطرح گردد که در جلسه‌ی ارائه بتوان آن‌ها را رفع و رجوع کرد.

نحوه‌ی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم: نبایدها

  • از وقت تعیین شده تعدی نکنید. اگر شما از زمان ۱ یا ۲۰ دقیقه‌ای که برای ارائه‌ی فیلم‌نامه‌تان تعیین شده تعدی کنید، با این خطر مواجهید که حوصله‌ی مخاطب را سر ببرید.
  • فیلم‌نامه‌تان را با فیلم‌های موجود مقایسه نکنید. گفتن اینکه «فیلم لالا لند[۸]  نقاط مشترکی با فیلم یادگاری[۹] دارد» هیچ کمکی به شما نمی‌کند. بلکه موجب می‌شود فیلم شما نه به عنوان یک اثر اصیل و بدیع که به عنوان اثر دست دوم و متاثر از دیگر آثار به نظر برسد. با این وجود برخی از نویسندگان این کار را به شیوه‌ای انجام می‌دهند که تاثیر خوبی روی مخاطب می‌گذارد. بنابراین نمی‌توان گفت این یک اصل تغییر ناپذیر است.
  • بر روی بازیگر خاصر تاکید نکنید. ممکن است سلیقه و انتخاب شما چندان خوشایند مدیران استودیوها نباشد، بنابراین بهتر است از بازیگر خاصی برای حضور در فیلم‌تان اسم نبرید. در صورتی که از شما خواسته شد، مواردی که مدنظرتان هست را عنوان کنید اما بر آن تاکید نکنید. بهتر است خودتان را پذیرا و منعطف نشان دهید.

نمونه‌هایی از جلسات ارائه‌ی فیلم‌نامه

یکی از بهترین راهکارها برای آموختن نحوه‌ی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم این است که ببینید سایر نویسندگان چگونه این کار را انجام می‌دهند.

در اینجا سه نمونه‌ی بسیار متفاوت از ارائه‌ی فیلم‌نامه‌ها توسط نویسندگان مختلف آورده شده است. دقت کنید که چطور نویسندگان سعی می‌کنند با ارائه‌ی چکیده‌ی داستان و تاکید بر نکات کلیدی ارائه‌ای جذاب داشته باشند.

نمونه‌های بیشتری از ارائه‌های فیلم‌نامه را به صورت آنلاین جستجو کنید و از بهترین نمونه‌ها بیاموزید.

نحوه‌ی فروش ایده‌ی فیلم: آماده ساختن، آماده شدن، آماده بودن

برخی نویسندگان در آمادگی برای ارائه‌ی فیلم‌نامه زیاده روی می‌کنند و این فرآیند در پایان منجربه عملکردی رباتیک درآنان می‌شود. در واقع آن‌ها کمتر از چیزی که انتظار می‌رود برای ارائه و حضور در جلسات پیچینگ مهیا هستند. در اینجا به بهترین راهکارها برای حفظ تعادل در فرآیند آمادگی برای جلسه‌ی پیچینگ پرداخته خواهد شد.

ایده‌ی فیلم‌نامه‌تان را برای چه کسی ارائه می‌کنید؟

خیلی عجیب است که بسیاری از نویسندگان به جلسات پیچینگ می‌روند بی‌آنکه چیزی درباره‌ی شرکت یا استودیوی فیلم‌سازی میزبان جلسه بدانند.

بهتر است درباره‌ی بازیگران اصلی و فیلم‌های تهیه شده در شرکت یا استودیوی میزبان اطلاعاتی به دست آورید و به این سوال پاسخ دهید که چرا فیلم‌نامه‌ی شما می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای آن‌ها باشد؟

برای ارائه‌ی فیلم‌نامه‌تان تمرین کنید

ارائه‌تان را تمرین کنید تا به زمانی کمتر از ۶۰ ثانیه یا ۲۰ دقیقه برسید. ایده‌ی فیلم‌تان را در مقابل آینه ارائه دهید و یا آن را ضبط کنید. به این ترتیب پیش از جلسه‌ی اصلی متوجه نقص‌های کار و ارائه‌تان می‌شوید.

وقتی آمادگی لازم برای ارائه‌ی ایده‌ی یک فیلم در برابر خودتان را به دست آوردید، وقت آن است که ایده را برای افراد دیگر ارائه بدهید.

واکنش‌های متفاوت افراد مختلف را دریافت کنید، افرادی مثل دوستان، خانواده، همکاران و… که مایل به شنیدن ایده‌ی شما هستند. وقتی صحبت می‌کنید به واکنش‌های غیرکلامی آن‌ها توجه کنید. آیا آن‌ها حسابی درگیر ایده‌ی شما شده‌اند یا احساس ناخوشایندی دارند؟

اگر واقعا جسور هستید، فیلم‌نامه‌تان را برای افراد غریبه و یا آشنایانی که ارتباط نزدیگی ندارید ارائه بدهید. این تمرین میزان تسلط شما به اعصابتان را به درستی می‌آزماید و از ارائه برای همسرتان نتیجه‌ی واقعی‌تری دارد.

درباره‌ی نحوه‌ی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم بیشتر تحقیق کنید.

اگر احساس می‌کنید نیاز دارید اطلاعات بیشتری درباره‌ی نحوه‌ی ارائه‌ی فیلم‌نامه در یک جلسه‌ی پیچینگ داشته باشید، در این بخش منابع درخور توجهی به شما معرفی می‌شود. دو کتاب زیر از جمله بهترین منابعی هستند که در آن به چند و چون ارائه‌ی فیلم و جلسات یپیچینگ پرداخته شده است.

«کتاب مقدس پیچینگ در هالیوود» نوشته‌ی کن آگادو و داگلاس ایبوچ[۱۰]

«داستان‌تان را در ۶۰ ثانیه بفروشید» نوشته‌ی میشل هوگ[۱۱]

ویدیوهای کوتاهی که در ادامه می‌بینید نیز حاوی اطلاعات مفیدی هستند.

شب و روز و سفرتان را برنامه‌ریزی کنید

قطعا دوست ندارید یک جلسه‌ی مهم حرفه‌ای را بخاطر نیم ساعت گرفتار شدن در ترافیک از دست بدهید.

شب قبل از جلسه در یک زمان معقول به رختخواب بروید. برای رفتن به محل جلسه مسیرتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که زودتر به آنجا برسید. در مورد پارکینگ، جدول زمانی حرکت قطار و تاکسی تحقیق کنید. اگر خیلی زود به محل مورد نظر رسیدید در کافه‌ای نزدیک همانجا منتظر بمانید و استراحت کنید.

هر گونه درگیری قبل از جلسه موجب تنش عصبی غیر ضروری می‌شود، بنابراین سعی کنید با برنامه‌ریزی برای جزئیات تا جایی که امکان دارد استرس را از بین ببرید.

نحوه‌ی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم در یک جلسه‌ی پیچینگ

در اینجا به اصلی‌ترین بایدها و نبایدهایی پرداخته خواهد شد که باید در جلسه‌ی پیچینگ فیلم‌نامه بیاد داشته باشید.

نحوه‌ی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم در یک جلسه‌ی پیچینگ: بایدها

  • ارتباط بگیرید: اگر آشنایی مختصری با مدیر و یا تهیه کننده داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید واکنش مطلوب‌تری از آن‌ها دریافت کنید. وقتی وارد اتاق می‌شوید به جای اینکه مستقیما به ارائه‌ی فیلم‌نامه بپردازید، بهتر است نخست زمینه‌های مشترکی برای ارتباط با مخاطبتان پیدا کنید. مثلا درباره‌ی تعطیلات آخر هفته سوال کنید. به دنبال علایق و راه‌های ایجاد ارتباط باشید.
  • جذاب باشید: مجرییان و تهیه کنندگان در جلسات پیچینگ بسیاری حضور پیدا می‌کنند. اگر چیز جالب یا منحصر به فردی درباره‌ی خودتان دارید می‌توانید آن را در جلسه‌ی پیچینگ مطرح کند، این کار کمک می‌کند تا شما در ذهن آن‌ها بمانید. مثلا اگر گونه‌ی خاصی از گربه‌ها را پرورش می‌دهید و یا سابق بر این در FBI بوده‌اید، در میان صحبت‌هایتان به این موضوع اشاره کنید.
  • از آن دسته نویسندگانی باشید که کار کردن با آن‌ها مطلوب است: در این صنعت همیشه داشتن یک فیلم‌نامه‌ی درجه یک کافی نیست. تا آنجا که ممکن است منعطف، جذاب و فریبنده باشید. نشان دهید که سخت نمی‌گیرید و اما سخت کوش هستید.
  • مشتاق باشید: به هنگام ارائه شور و شوق‌تان را برای اجرایی شدن پروژه نشان دهید. اگر مخاطبتان احساس کند شما به داستانتان اعتقاد کامل ندارید، بعید به نظر می‌رسد پروژه‌ی شما را انتخاب کنند.
  • از آن‌ها بخواهید اگر سوالی دارند از شما بپرسند: در پایان ارائه، خوب گوش کنید تا بفهمید آن‌ها دقیقا چه چیزی می‌خواهند بدانند و تا حد ممکن به آن‌ها پاسخ دهید. از پاسخ‌های طولانی که در جزئیات داستان فرو می‌رود، بپرهیزید و سعی کنید همه‌ی کاستی‌ها و نقاط مبهم را رفع کنید.

نحوه‌ی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم در یک جلسه‌ی پیچینگ: نبایدها

  • قبل از جلسه‌ی پیچینگ الکل یا هر ماده‌ی محرک دیگری مصرف نکنید. بله یک یا دو لیوان نوشیدنی الکلی ممکن است آرامش بخش باشد، اما در شرایط پر تنش می‌تواند شما را بیش آنچه انتظار دارید عصبی کند.
  • پیش از آنکه طرز تفکر مخاطبتان را بدانید، درباره‌ی دین، سیاست و مسائلی از این دست ابراز عقیده نکنید. گفتن اینکه شما شش ماه است شیکاگو را ترک کرده‌اید چون از آنجا متنفرید، ممکن است روی کسی که در انگلوود بزرگ شده تاثیر خوبی نگذارد.
  • خیلی هم پرشور نباشید. گرچه نشان دادن شور و اشتیاق در جلسه‌ی پیچینگ خوب است اما نباید زیاده روی کنید. گفتن مواردی از این دست توصیه نمی‌شود: «تا بحال داستانی مثل این نشنیده‌اید» یا «این بزرگ‌ترین فرصت زندگی شماست» و یا «قول می‌دهم این فیلم‌نامه ۱۰ میلیون دلار می‌فروشد».
  • حالت تدافعی و خشن به خود نگیرید. اگر یکی از مدیران از شما خواست تا تغییری در داستان ایجاد کنید، از پیشنهاد او استقبال کنید. روی ایده‌ی فیلم‌تان تعصب نداشته باشید. همه‌ی پیشنهادات را با خوشرویی بپذیرید و نظر خودتان را برای دیدارهای دوستانه‌تر نگه دارید.
  • در برابر سوالات دشوار خونسرد باشید. این موقعیت ممکن است وقتی پیش بیاید که یکی از مدیران بخواهد رفتار شما در شرایط پر تنش را بیازماید. اگر آن‌ها شما را در چنین موقعیتی قرار دادند، احساسات‌تان را کنترل کنید، با لبخند و خیلی ساده به سوال پاسخ دهید.
  • اگر ایده‌ی فیلم شما را رد کردند، مساله را شخصی نکنید. عموما نظر منفی یک مدیر یا تهیه کننده درباره‌ی ایده‌ی فیلم شما، ارتباطی به خود شما یا صحبت‌هایتان ندارد. ممکن است دلایل زیادی برای رد ایده وجود داشته باشد، پس خوش بین باشید و دوستانه رفتار کنید. شما نباید قبل از خروج از اتاق پل‌های پشت سرتان را خراب کنید. حواستان باشد دنیای سینما جای کوچکی ست.

آنچه پس از ارائه‌ی فیلم اتفاق می‌افتد

پس از ارائه‌ی ایده در جلسه‌ی پیچینگ معمولا ۷ روز تا ۷ هفته و یا بیشتر طول می‌کشد تا شما پاسخی از مدیر یا تهیه کننده‌ی مربوطه دریافت کنید. بنابراین اگر برای مدتی پاسخی دریافت نکردید نا امید نشوید.

برخی از فیلم‌نامه‌نویسان نتیجه‌ی جلسه‌ی خود را پیگیری نمی‌کنند و به همین دلیل شانس فروش ایده یا سفارش کار را از دست می‌دهند. سعی کنید از جمله این افراد نباشید.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، مشتاق و پیگیر بودن در این بخش می‌تواند خیلی کارآمد باشد. بجای ارسال یک ایمیل ساده برای پیگیری نتیجه‌ی جلسه به مدیر یا تهیه کننده، یک هدیه‌ی کوچک یا پیام کوتاهی برای تشکر از آن‌ها بفرستید. در این بخش نمونه‌هایی از روش‌های خلاقانه تشکر آورده شده است.

توصیه می‌کنیم سه تا چهار هفته بعد از جلسه‌ی پیچینگ نتیجه را پیگیری کنید. سپس اگر پاسخ روشنی درباره‌ی فیلم‌نامه دریافت نکردید، از آن‌ها بخواهید در صورت امکان فیلم‌نامه‌ی شما را دوباره بررسی کنند. برای اینکه احساس مزاحمت ایجاد نکنید، مطمئن شوید که فاصله‌ی زمانی بین درخواست‌هایتان کافیست.

چگونگی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم: جمع بندی

یادگیری نحوه‌ی ارائه‌ی فیلم‌نامه ممکن است برای بسیاری از نویسندگان خسته کننده باشد. این موضوع ارتباط زیادی به روحیه‌ی اجتماعی و تاثیرگذاری شخصیت شما دارد. با این حال می‌توان این مهارت‌ها را نیز آموخت.

شرکت در کلاس‌های بازیگری، پیوستن به گروه‌های ارتباطی و خارج شدن از محدوده‌ی امن زندگی، راه‌هایی هستند که ترس و اضطراب شما برای ارائه‌ی ایده‌ی فیلم‌تان را تخفیف می‌دهند. گرچه بسیاری از افراد سعی می‌کنند فرمان جلسه‌ی پیچینگ را در دست بگیرند اما به طور کلی جلسه‌ی پیچینگ بیش از سخنرانی، مجالی برای یک گفتگوی دو طرفه است.

در پایان به یاد داشته باشید که هر فیلم‌نامه‌نویس حرفه‌ای در برخی از مراحل زندگی حرفه‌ای جواب رد شنیده است. پس به جای افسرده شدن، روی پروژه‌های دیگر کار کنید. اگر مهارت‌های نویسندگی و ارائه‌ی تاثیرگذار را در خودتان بهبود ببخشید، با احتمال بیشتری به موفقیت دست پیدا می‌کنید.

امیدواریم این پست در یادگیری نحوه‌ی ارائه‌ی ایده‌ی فیلم و اطمینان بخشی به شما برای پیشروی در مسیر درست کمک کرده باشد. تا کنون چند ایده‌ی فیلم ارائه کرده اید؟ آیا فیلم‌نامه‌ی شما بعد از جلسه‌ی پیچینگ به فروش رسیده است؟ جواب این سوالات را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


[۱] General meeting

[۲] High concept

[۳] Low concept

[۴] “A Quiet Place”(2018), Directed by John Krasinski

[۵] “Roma” (2018), Directed by Alfonso Cuarón

[۶] Logline

[۷] “water bottle tour”

[۸] “La La Land” (2016), Directed by Damien Chazelle

[۹] “Memento” (2001), Directed by Christopher Nolan

[۱۰] The Hollywood Pitching Bible by Ken Aguado and Douglas Eboch

[۱۱] Selling Your Story in 60 Seconds by Michael Hague

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=15033