ترجمه و تالیف: یوسف کارگر

 

داستان خرس

Bear Story (Historia de un oso)

 

 

کارگردان: گابریل اوسوریو وارگاس

کشور شیلی / ۱۰ دقیقه / محصول شرکت Punkrobot Studio

خلاصه داستان: یک خرس افسرده پیر، هر روز یک شهر فرنگ مکانیکی را  به گوشه خیابان حمل می‌کند. رهگذران می‌توانند در ازای یک سکه، از سوراخ ماشین او داستان یک خرس سیرک را که قصد فرار و بازگشت به نزد خانواده‌اش را دارد نگاه کنند.

گابریل اوسوریو در رشته هنرهای زیبا در دانشگاه شیلی تحصیل کرده است. بعدها او در حوزه انیمیشن  سه بعدی به طور تخصصی کار کرد. پس از کار در حوزه آگهی‌های بازرگانی و مجموعه‌های تلویزیونی، او تصمیم گرفت استودیوی خود را بنام Punkrobot تاسیس کند. از سال ۲۰۰۸ او کارگردانی پروژه‌هایی را برای تلویزیون کودکان شروع کرده است. داستان خرس اولین فیلم کوتاه او است.

این دومین نامزدی اسکار برای فیلمی از شیلی است که قبلاً با فیلم «نه» ساخته پابلو لارائین نامزد بهترین فیلم خارجی زبان شده بود. این فیلم از داستان پدر بزرگ کارگردان، لئوپولدو اوسوریو الهام گرفته شده است که پس از کودتای سال ۱۹۷۳ به مدت دو سال زندانی شد و پس از آن به انگلستان تبعید شد. این انیمیشن در جشنواره‌هایی چون انسی و شیلمونوس حضور داشته است و جایزه بهترین انیمیشن پالم اسپرینگز و جایزه تماشاگران جشننواره‌های فلوریدا، زاگرب و واشنگتن را کسب کرده است.

ریویو:  داستان خرس، اثری ست به معنای تام سینمایی شاعرانه و شخصی. آنچه خیره کننده به نظر می‌رسد وجود مجموعه‌ای غنی از سبک‌های مختلف انیمیشن است. داستانگویی بی‌نقص و مهارت خالص در استفاده از انیمیشن ویژگی اصلی این اثر است. استیو گرین – ایندی وایر

 

پیش‌گفتار

Prologue

 

 

کارگردان: ریچارد ویلیامز

کشور انگلستان / ۶ دقیقه / محصول شرکت Animation Masterclass

خلاصه داستان: ۲۴۰۰ سال پیش، چهار جنگجو ــ دو اسپارتی و دو آتنی ــ در یک نبرد تا حد مرگ مبارزه می‌کنند که دختر کوچکی شاهد آن می‌شود.

این سومین نامزدی اسکار برای ریچارد ویلیامز ۸۳ ساله اهل کانادا است. وی پیش از این موفق به دریافت اسکار بهترین انیمیشن کوتاه برای انیمیشن «یک سرود کریسمس» در سال ۱۹۷۲ و بهترین دستاورد جلوه‌های ویژه برای «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟» در سال ۱۹۸۸ شده است. او تاکنون ۱۲ فیلم انیمیشن کوتاه ساخته است که برنده جوایز بسیاری بوده‌اند. این فیلم تاکنون در جشنواره‌هایی چون بفتا، تلوراید حضور داشته است.

 

تیم فوق‌العاده سانجای

Sanjay's Super Team

 

 

کارگردان: سانجای پاتل

کشور امریکا / ۷ دقیقه / محصول شرکت Pixar Animation Studios

خلاصه داستان: سانجی، یک جوان هندی ــ امریکایی نسل اولی است که در تلویزیون، کارتون و شخصیت‌های اکشن ابرقهرمانی غرق شده است. او که تمایلی به صرف زمان خود با کارهای مذهبی روزانه پدر هندویش ندارد، پروازی را تخیل می‌کند که خدایان هندی به عنوان ابرقهرمان به کمکش می‌آیند…

این اولین انیمیشن کوتاه سانجای پاتل هندی الاصل اهل گجارات به عنوان کارگردان است. کسی که از او به عنوان یکی از چهره‌های بزرگ آینده پیکسار یاد می‌شود. البته او بیست سال به عنوان انیماتور و نویسنده در پیکسار و در انیمیشن‌هایی چون «راتاتویی»، «داستان اسباب بازی ۳» و «زندگی یک حشره» سابقه دارد. این انیمیشن با الهام از دوران کودکی خود پاتل ساخته شده است، زمانی که او تضاد بزرگی میان جهان مدرن و خانواده هندوی سنتی‌اش احساس می‌کرده.

این انیمیشن به عنوان اولین انیمیشن در تاریخ پیکسار محسوب می‌شود که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است. این فیلم در جشنواره انسی فرانسه حضور داشته است.

یادداشت فیلم‌ساز: من واقعاً نسبت به انجام دادن کارهای آئینی پدرم بی میل بودم. فکر می‌کردم دیگران می‌دانند من نسبت به این مسئله و فرهنگ بومی هندو ضعف دارم. دوست داشتم کاری انجام دهم تا بین این فرهنگ سنتی و دنیای مدرن پلی بزنم.

 

نمی‌توانیم بدون کیهان زندگی کنیم

We Can't Live without Cosmos

 

 

کارگردان: کنستانتین برونزیت

کشور روسیه / ۱۶ دقیقه

خلاصه داستان: دو دوست صمیمی، از دوران کودکیشان رویای فضانورد شدن دارند. آن دو با تحمل سختی‌های آموزش و نظارت عمومی و فداکاری‌های لازم برای رسیدن به هدف مشترک خود تلاش می‌کنند.

کنستانتین برونزیت کارگردان ۵۱ ساله روسی پیش از این برای انیمیشن کوتاه «توالت ــ داستان عشق» در سال ۲۰۰۸ نامزد دریافت اسکار شده بود. وی تا کنون جوایز بسیار زیادی را از جشنواره‌های معتبر دریافت کرده است. او تاکنون یازده انیمیشن ساخته است. انیمیشن کوتاه «نمی‌توانیم بدون کیهان زندگی کنیم» جوایزی چون جایزه ویژه داوران جشنواره آسپن، بهترین انیمیشن جشنواره مدیای جدید چین، بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره ملبورن و بهترین انیمیشن جشنواره رودآیلند را کسب کرده و در جشنواره‌های انسی فرانسه و جشنواره انیمیشن هیروشیما حضور داشته است.

 

جهان فردا

World of Tomorrow

 

 

کارگردان: دان هرتزفلدت

کشور امریکا / ۱۷ دقیقه

خلاصه داستان: دختر بچه‌ای به نام امیلی در یک تور تخیلی که درباره آینده دورش است، توسط یک بازدید کننده عجیب با اسرار ناامید کننده‌ای در مورد سرنوشت بشریت روبه‌رو می‌شود.

این کارگردان چهل ساله پیش از این در سال ۲۰۰۰ برای انیمیشن کوتاه «مردود» نامزد اسکار شده است و بیش از ۱۶۰ جایزه در کارنامه کاری وی دیده می‌شود. سیزدهمین انیمیشن او تاکنون جایزه بزرگ داوران جشنواره ساندنس، جایزه بزرگ جشنواره انیمیشن تیبورن، بهترین انیمیشن جشنواره زاگرب، بهترین فیلم‌نامه جشنواره اتاوا، جایزه تماشاگران انسی، بهترین فیلم کوتاه جشنواره بوینوس آیرس و ده‌ها جایزه دیگر را از آن او کرده است. «جهان فردا» به نوعی پرافتخارترین انیمیشن کوتاه سال ۲۰۱۵ است.

این انیمیشن واکنش‌های بسیار مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده است. ایندی وایر این انیمیشن را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه ۲۰۱۵ معرفی کرده است و همچنین از آن به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های علمی تخیلی از زمان کریس ماکر تاکنون نام برده.

 

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۵، بخش مستند

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۵، بخش انیمیشن

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۵، بخش داستانی

 

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=2308