نوشته: جینا دلابارکا

ترجمه: فرزاد شهاب

منبع: Show Me Shorts

پخش آنلاین فیلم توسط خود فیلم‌سازان، قدرت را به دست فیلم‌سازان باز می‌گرداند.

وقتی فیلم کوتاه شما چرخه جشنواره‌ای خود را به اتمام رسانده و احتمالا قرارداد پخشی بدست آورده، وقت آن است که استراتژی پخش آنلاین خود را بچینید. پخش آنلاین فیلم توسط خودتان این مزیت را به همراه دارد که شما کنترل اینکه فیلم‌تان در کجا دیده شود را خواهید داشت و اینکه آیا پشت دیوار تماشا به ازای پرداخت برود یا خیر. پخش آنلاین توسط خودتان همینطور برای فیلم‌سازانی مناسب است که می‌خواهند فیلم خود را به همه نشان داده، جلب توجه کرده و رزومه‌ای برای خود به وجود آورند. داشتن تعداد زیادی فیلم‌های کوتاه معروف و دیده شده در اینترنت اعتبار شما را تقویت کرده و اشتیاق تهیه کنندگان را نسبت به شما بالا خواهد برد.

آیا ارزش دارد؟

از معایب پخش آنلاین فیلم توسط خودتان این است که برنامه‌ریزی دقیقی لازم خواهد داشت و نیازمند زحمت زیادی برای جلب مخاطب در این بازار شلوغ خواهد بود. اگر فیلم به خودی خود به خاطر موضوع یا سازندگانش دارای مخاطبین خاصِ در انتظار نباشد، ایجاد کشش و جذابیت کار آسانی نخواهد بود.

اگر هدف شما درآمدزایی است، پیشنهاد می‌کنیم اول روی پیدا کردن یک نماینده فروش تمرکز کنید. همه ما داستان موفقیت فیلم‌سازانی را می‌شنویم که توانسته‌اند خودشان فیلم را پخش کرده و پول زیادی کسب کنند؛ اما حقیقت آن است که این موضوع چندان متداول نیست. بیشتر افرادی که مخاطبان زیادی را در پخش آنلاین جذب می‌کنند، فیلم‌سازانی با رزومه‌های قبلی قابل توجه هستند یا فیلم‌هایی که مخاطبین خاصی را هدف گرفته‌اند (مثلا آتشنشانان یا گروه‌های مذهبی).

گزینه‌های VOD (ویدئو به درخواست) موجود کدامند؟

وقتی به دنبال فضاهایی برای انتشار فیلم‌تان می‌گردید، گزینه‌ها گسترده هستند. مهم‌ترین کار بررسی و تحقیق درباره همه آن‌ها و تصمیم‌گیری درباره بهترین گزینه برای فیلم‌تان خواهد بود.

درباره سیستم‌های VOD («ویدئو به درخواست» که سیستم‌های پخشی هستند که به شما برعکس شبکه‌های سنتی تلویزیونی، اجازه انتخاب محصول مورد نظر برای تماشا را می‌دهند)، ما سه نوع سیستم VOD داریم:

  1. TVOD – خرید محور: که شما برای تماشای یک محصول هزینه پرداخت می‌کنید (مانند iTunes)
  2. SVOD – اشتراک محور: شما اشتراک خریداری می‌کنید و همه محصولات را تماشا می‌کنید (مانند Netflix)
  3. AVOD – تبلیغات محور: شما برای تماشای فیلم، تبلیغات تماشا می‌کنید (مانند YouTube)

کدام گزینه برای فیلم شما بهتر است؟

این انواع، امکانات متفاوتی برای استراتژی‌های پخش متفاوتی به همراه دارد. کلید انتخاب پلتفرم مورد نظر آن است که کدام پلتفرم و شبکه مناسب فیلم شما و رزومه کاری شماست. آیا مثلا برای شما دیده شدن کارتان مهم است، یا سوددهی مالی یا شاید دسترسی راحت به فیلم؟

اگر یک فیلم کم بودجه دارید و قصدتان دیده شدنس است، بهتر است سراغ پلتفرم‌هایی مانند BitTorrent و Vimeo On Demand بروید که هم هزینه‌هایتان پایین خواهد بود و هم به مخاطبین بسیاری عرضه خواهید داشت؛ متقابلا اگر بودجه مناسب‌تری دارید و می‌توانید هزینه‌های «گردآورنده» پرداخت کنید، iTunes یک پلتفرم استاندارد است که می‌تواند امکان دیده شدن فیلم‌تان توسط انبوهی مخاطب را فراهم کند. نتفلیکس هم در همین دسته قرار می‌گیرد.

پیدا کردن گردآورنده

بیشتر شبکه‌های بزرگ VOD (مانند آیتونز، آمازون، نتفلیکس، گوگل پلی، هولو و…) مستقیما از فیلم‌سازان درخواست نمایش فیلم نمی‌گیرند؛ آن‌ها از شما می‌خواهند که با یک Aggregator (گردآورنده یا تامین کننده) برای بهره‌مندی از خدمات آنان صحبت کنید.

این لیست نمونه‌ای از چندین گردآورنده است:

  • Distribber: متعلق به شرکت Go Digital است و برای خدمات گردآورنده‌ها که نقش واسطه را بازی می‌کنند، از شما هزینه خدمات را نسبت به هر پتلفرم دریافت می‌کنند. مثلا ۱۵۶۰ دلار برای آیتونز، ۱۱۷۵ برای آمازون، ۹۹۵ دلار برای هولو و ۲۲۵۰ دلار برای نتفلیکس
  • Quiver Digital: فقط ۹۵۰ دلار برای فیلم‌های بلند و ۴۰۰ دلار برای فیلم‌های کوتاه به صورت پیش پرداخت دریافت می‌کنند. سایت جذب سرمایه جمعی Seed & Spark از این گردآورنده برای معرفی فیلم‌هایش به آمازون، گوگل پلی، آیتونز، مایکروسافت، نتفلیکس، نوک و سونی استفاده می‌کند.
  • The Orchard: متعلق به شرکت Sony Music که کار خود را با پلتفرم‌های موسیقی به درخواست شروع کرد، اما جدیدا با معرفی و فروش ۵ تا از فیلم‌های جشنواره ساندنس تبدیل به یکی گزینه‌های مورد علاقه فیلم‌سازان شده است.
  • FilmBuff: در وب‌سایت‌شان فیلم‌تان را ثبت کنید و اگر از شما خوششان بیاید، با شما ارتباط خواهند گرفت و شما را با شبکه‌های VOD متصل خواهند کرد. آن‌ها با آمازون، آیتونز، پلی استیشن، ایکس باکس و یوتیوب همکاری می‌کنند و اگر بخواهید (البته در ازای دریافت هزینه‌ای) کارهای تبلیغات، پشتیبانی و مالی فیلم‌تان را نیز انجام می‌دهند.

نکته: بخاطر داشته باشید که شیوه کاری پرداخت به ازای تعداد دانلود معمولا برای فیلم‌سازان پول زیادی بر نخواهد گرداند، برای همین بهتر است در همکاری با این شبکه‌ها و یا گردآورنده ها، بدنبال یپش پرداخت‌های نقدی باشید.

اگر عاشق چیزی هستید، آزادش کنید!

وقتی نهایت استفاده خود را از شبکه‌های VOD کردید، وقت آن است که فیلم‌تان را به صورت رایگان منتشر کنید.

این لیست نمونه از سایت‌هایی برای انتشار فیلم‌تان به جهانیان است:

Vimeo: ویمئو معمولا اولین انتخاب فیلم‌سازان کوتاه است. نه تنها آن‌ها فیلم‌های زیاد و درجه یکی دارند، از آنان حمایت هم می‌کنند، اگر فیلم شما به عنوان یکی از فیلم‌های «استف پیکر» منتخب شود، به شدت فیلم‌تان را از طریق سایت تبلیغ خواهند کرد. آن‌ها همینطور یک برند دیگر را هم تحت عنوان Short of The Week دارند که بسیار در نمایش فیلم کوتاه‌های منتخب محبوب است، اما برای درنظر گرفته شدن فیلم‌تان باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

YouTube: رایگان و آسان، گزینه‌ای بسیار خوب است. همینطور می‌توانید از کد embed برای قرار دادن فیلم در وب‌سایت خودتان یا وب‌سایت مراکز مرتبط هم استفاده کنید (کد embed کدی است که با استفاده از آن می‌توانید در صفحات دیگر مانند وب‌سایت خودتان پنجره نمایش فیلم را قرار دهید). اگر فیلم‌تان به خوبی دیده شود و بازدید بالایی داشته باشید، می‌توانید برای کسب در آمد از طریق سیستم AVOD (تبلیغات محور) هم درخواست دهید.

Facebook: پیشنهاد می‌کنیم فیلم را مستقیما در صفحه فیس بوک فیلم‌تان آپلود کنید به جای آنکه لینکی از یوتیوب یا ویمئو برای تماشا ارائه دهید. الگوریتم فیس بوک اینگونه طراحی شده است که به فیلم‌های آپلود شده مستقیم در خود فیس بوک، بازدیدکنندگان بیشتری معرفی کنید.

یک کمپین تبلیغاتی موثر طراحی کنید

وقتی کانال پخش مورد نظر برای فیلم‌تان را انتخاب کردید، وقت آن است که بازدیدکنندگان را به آن سمت هدایت کنید. برای آماده‌سازی یک برنامه بازاریابی فقط نیاز دارید به یک سوال پاسخ دهید: مخاطب هدف شما کیست؟ میزان جمعیت افرادی که فیلم شما را دوست خواهند داشت پیدا کنید و بفهمید خوراک محتوایی خود را از کجا تامین می‌کنند و در اوقات فراغت خود چه می‌کنند و کمی آنلاین وقت بگذرانید و گروه‌ها و سازمان‌هایی را که با بازار هدف شما همخوانی دارند پیدا کرده و لیستی از آن‌ها و اطلاعات تماسشان آماده کنید.

سپس باید با هر تعداد وب‌سایت، وبلاگ، صفحات شبکه اجتماعی و رسانه‌های بازار مشترکی که می‌توانید ارتباط بگیرید و از آن‌ها بخواهید فیلم‌تان را به سایتشان اضافه کنند. برای مصاحبه برنامه‌ریزی کنید؛ برای تبلیغات، ارسال پست‌های مربوطه، اشتراک گذاری‌ها و توئیت‌ها و هر آن‌چیزی که بهتر از همه در خدمت هدف پخش فیلم‌تان و پیدا کردن مخاطب مدنظر (با در نظر داشتن بودجه‌تان) باشد. ما پیشنهاد می‌کنیم کد embed یکی از شبکه‌های بالا را برای این کار استفاده کنید تا شمارنده تعداد بازدیدتان در آنجا همواره درحال بالا رفتن باشد که باعث می‌شود شما و فیلم‌تان خوب به نظر برسید و به الگوریتم تصمیم‌گیری وب‌سایت‌ها برای معرفی بیشتر فیلم‌تان در میان جستجوها کمک می‌کند.

نکته: این فقط فیلم‌تان نیست که نیاز به یک برنامه بازاریابی قوی دارد، مطمئن شوید خودتان هم حضور موثر و قدرتمند آنلاین دارید؛ وب‌سایت شخصی، صفحه LinkedIn (وب‌سایت تخصصی برای معرفی حرفه‌ای شغل خود)، صفحه IMDb، Facebook و… داشته باشید.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=14914