در شب اختتامیه در کیش؛ برگزیدگان چهارمین جشنواره فیلم «موج» معرفی شدند / امتیاز ویژه جشنواره سلیمانیه عراق برای فیلم برتر «موج»

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش به دبیری ابراهیم حصاری با معرفی برگزیدگان به خط پایان رسید.

به گزارش روابط‌عمومی چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش، شامگاه یکشنبه ۳ اسفندماه سال ۹۹ چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.

در ابتدای این مراسم، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن، کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران در سال جاری پخش شد. سپس ابراهیم حصاری دبیر این رویداد در سخنانی بیان کرد: به ساعت‌های پایانی جشنواره رسیدیم و دل من گرفته است. امیدوارم در این چند روز به شما خوش گذشته باشد همین که دور هم بودیم و حالمان خوب بود برای من ارزشمند است‌. از دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم که من را کمک کردند و هرآنچه کاستی بود بر گردن من بود. این جشنواره از سوی سازمانی برگزار می‌شود که من باید شأن آن را حفظ کنم. امیدوارم به نوبه خودم موفق به این کار شده باشم.

در ادامه کریم لک زاده و آرش انیسی داوران بخش فیلمنامه برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه آمدند.

کریم لک زاده پیش از خواندن نام برندگان بیان کرد: ما تصمیم داشتیم دو تندیس بدهیم ولی از آنجایی که فیلمنامه‌ها در اندازه تندیس نبودند دو دیپلم افتخار می‌دهیم اما جایزه نقدی آنها به اندازه همان تندیس است.

وی درباره برگزاری جشنواره بیان کرد: برگزاری یک جشنواره یک کار اداری است اما ابراهیم حصاری این کار را با قلب خود انجام می‌دهد.

در ادامه دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی به «زیباترین غریق جهان» نوشته مهران امیرحسینی رسید.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اورجینال به «قطار» نوشته امیرحسین طالشی رسید.

طالشی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: وادی هنر رفته رفته پیشرفت می‌ کند و امیدوارم حوزه هنر نقش مهمی در پیشرفت فرهنگ کشور داشته باشد.

جوایز بخش بین‌الملل

امیلیو دیا چی یسا از ایتالیا و ایرینا روئیز فیگه روآ از پاناما دو داور خارجی جشنواره با ارسال ویدیوهایی برندگان این بخش را معرفی کردند.

دیپلم افتخار فیلم مستند به «پیرمرد و کوهستان» ساخته محمد ریدا گوزنای از کشور مغرب رسید. وی در ویدیویی که ویژه جشنواره ارسال کرده بود، ابراز امیدواری کرده بود که فیلمسازانی که این چند روز در جشنواره کنار هم بودند، روزهای خوشی را پشت سر گذاشته باشند و آرزو کرد که در سال‌های بعد بتواند به کیش بیاید.

او صحبت خود را با آرزوی صلح و آرامش به پایان رساند.

سپس جایزه بهترین مستند به «لنه‌ ۱۹۲۷» ساخته بهروز عباسی دشتی رسید.

بهروز عباسی دشتی پس از دریافت جایزه اش گفت: این سفر برای من آموزنده بود و از استادان مهربانی که من را همراهی کردند، تشکر می‌کنم. از استاد عزیزم آقای برزگر، محمود ثانی و خانم نوبخت که من را حمایت کردند، سپاسگزارم.

سپس دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» اهدا شد.

این فیلمساز جوان گفت: روزهای خوبی را در کیش گذراندیم و باعث افتخار است که اینجا هستم تا این جایزه را بگیرم.

در ادامه مراسم که اجرای آن را مهرداد ایاز برعهده داشت، تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی به «درست مثل آب» ساخته مانوس تریانتافیلاسیس از یونان رسید.

همچنین جایزه ویژه مستند به «کوز» به کارگردانی رضا اکبریان گالشکلایی از ایران تعلق گرفت. ارزش مادی این جایزه یک هفته سفر به کیش و هندورابی و تقبل هزینه پژوهش است. این جایزه را دکتر خسرو نشان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش برای این بخش اختصاص داد.

در ادامه این مراسم که در جزیره کیش برگزار شد، رضا اردلان رییس جشنواره بیان کرد: اگر در توانسته باشیم به واسطه این جشنواره نقش کوچکی در عرصه فرهنگ ایفا کنیم دلمان آرام است.

وی افزود: این جشنواره با عشق و امید جان گرفته است و امید داریم که با قدرت به راه خود ادامه دهد. بر آستان بزرگان سینما و جوانان آتیه‌دار سر تعظیم فرود می آوریم و جایگاه آنها را قدر می‌دانیم.

اردلان سپس به مناسبت بین المللی شدن جشنواره فیلم «موج» کیش به انگلیسی نیز توضیحات خود را مطرح کرد.

جوایز بخش سفر و گردشگری

سپس نوبت به جایزه بهترین دستاورد هنری در بخش سفر و گردشگری رسید.

نامزدهای این بخش طراحی صحنه «اسب سفید بالدار»، فیلمبرداری «شوفر»، پژوهش مستند «اجاق» و فرن حسنی نیا برای بازی در «دابر» بودند.

این جایزه به نام آرمان فیاض برای فیلمبرداری «شوفر» ثبت شد. به دلیل اینکه وی در کیش نبود جایزه او را کارگردان فیلم به نمایندگی گرفت. رضا نجاتی از برنده شدن فیلمبردار فیلمش ابراز خوشحالی کرد.

سپس نامزدهای بهترین فیلمنامه بخش سفر و گردشگری به شرح بادباک ها، آن بالا، شوفر و اسب سفید بالدار اعلام شد.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه این بخش به رضا نجاتی برای «شوفر» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه این بخش به «اسب سفید بالدار» نوشته مهیار ماندگار اهدا شد.

وی که دومین جایزه خود را می‌گرفت، اظهار کرد: از معلم ادبیاتم تشکر می‌کنم که یک روز جوکی از یک اسب سفید بالدار تعریف کرد. این جوک در یاد من ماند و در نهایت آن را تبدیل به فیلم کردم از همین رو از شهریار خسروی معلمم تشکر می‌کنم.

در ادامه نوبت به جایزه بهترین کارگردانی بخش سفر و گردشگری رسید. پاندای قرمز، شوفر، دابر و اسب سفید بالدار نامزدهای این بخش بودند.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به علی پاک نیا برای «پاندای قرمز» رسید.

وی پس از کسب جایزه اش گفت: باعث افتخارم است که این دیپلم را گرفتم. در این روزهای سیاه نیاز داشتم که فیلمم دیده شود و این جایزه حالم را خوب کرد.

در ادامه جایزه بهترین کارگردانی بخش سفر و گردشگری به مهیار ماندگار برای «اسب سفید بالدار» رسید.

در ادامه مراسم نوبت به جایزه بهترین فیلم در دو بخش مستند و فیلم کوتاه داستانی بود.

در بخش فیلم مستند، اجاق، رقصی برای مرگ، برج رادکان نامزد بودند که جایزه بهترین فیلم مستند این بخش به «اجاق» ساخته علی بلندنظر رسید.

وی هم در سخنان کوتاهی گفت: از عوامل فیلمم، انجمن سینمای جوانان ایران و آرش رصافی که به من کمک کردند، تشکر می‌کنم. از جشنواره «موج» هم ممنونم چون این یکی از علمی ترین جشنواره‌های داخلی است ضمن اینکه کنار هم قرار گرفتن فرهنگ‌ها باعث ارتباط فزاینده می‌شود. این جایزه را به مادران ایل قشقایی تقدیم می‌کنم.

در بخش فیلم داستانی، دابر، شوفر، اسب سفید بالدار، پاندای قرمز نامزد بودند.

جایزه بهترین فیلم داستانی بخش سفر و گردشگری به «دابر» ساخته سعید نجاتی رسید.

در این بخش مهدیه غلامحسینی تهیه‌کننده این اثر روی سن رفت و بیان کرد: سعید نجاتی درگیر جشنواره فیلم رضوی است ولی به همه شما سلام رساند. از تک تک عوامل این فیلم که اگر نبودند، این اثر ساخته نمی‌شد، سپاسگزارم.

سپس سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد: چهارمین موج به ساحل رسید و کیش مرجانی درخشان تر شد زیرا بار دیگر با گوهر هنر آمیخته شد.

وی افزود: پرونده این جشنواره هم به یمن و دغدغه هنردوستان جزیره و همکارانم، هیات انتخاب و هیات داوران و البته فیلمسازان بسته شد. بیش از یک سال است که مردم در عصر کرونا؛ عصر بیم و امید عصر رنج و نوید به سر می‌برند. همه گیری کرونا به بازآفرینی دوباره بشر انجامید به ناچار کنش های اقتصادی فرهنگی و همه امور با پسوند کرونا رنگ و بوی جدید گرفته تا زیست ما در یک درد و رنج مشترک قرار بگیرد ولی چشمه زندگی جوشان است. در این روزگار هر رویدادی تاریخی است که جشنواره فیلم موج‌ هم از این قائله مستثنی نیست.

پورعلی با اشاره به اینکه زیست کرونایی هم برای ما تجربه شد، بیان کرد: ما در دنیای جدیدی هستیم در دنیایی که زیست ما از دنیای حقیقی به دنیای مجازی کوچ کرده است. حالا رسانه، سازنده جمع‌های کوچک است حال مرزهای توده در حال تغییر است. کرونا رنگ و بوی دیگری به این زیست داده است. امروز بسیاری از صاحبان کسب و کار این وعده را می‌دهند که شیوه زیست در این دوران را پس از کرونا هم ادامه بدهند. کرونا ما را دچار بلوغ هرچند بلوغ زودرس در سپهر ارتباطی کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: اگر فیلم را رسانه و فیلم کوتاه را رسانه‌ای ویژه بدانیم در نقطه عطفی هستیم. در یک سال گذشته بخش‌های مختلف زندگی ما به سمت مجازی و آنلاین شدن پیش رفته است و گونه جدید رسانه‌ها و رشد جهشی آنها را شاهد هستیم. کافی است نگاهی به رشد محتواها در تلویزیون های اینترنتی بیندازیم حالا هر شهروند می‌تواند یک ویدیو کلوپ در خانه داشته باشد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم «موج» کیش در پایان گفت: این دوره جشنواره در دوران کرونا برگزار شد و حال کار پنجمین جشنواره آغاز می‌شود البته باید وارد عصر جدید شویم، دوره‌ای که همه گیری کرونا به همه چیز سرعت داده است. چهارمین جشنواره موج برگزار شد قدردان همه شرکت‌کنندگان هستیم. آرزویی برای تندرستی و لبریزی جام زندگی دارم.

در ادامه تورج اصلانی از داوران چهارمین جشنواره فیلم «موج» کیش به نمایندگی از هیات داوران بیان کرد: ما اینجا اختتامیه را خیلی آوانگارد می‌بینیم. قرار شد بیانیه‌ای داشته باشیم ولی فکر کردیم اگر این بیانیه به صورت مکتوب باشد شکل اداری و رسمی به خود می‌گیرد پس نکاتم را شفاهی بیان می‌کنم.

وی اضافه کرد: باید بگویم متاسفانه در بخش مستند کمی سهل انگارانه به موضوعات توجه می‌شود در حالی که این بخش نیاز به تحقیق دارد.‌ هرچند ابزار مهم است ولی مهمتر این است که با چه تحقیقی به سراغ موضوعات می‌رویم اما ما این تحقیقات را در مستند ندیدیم پس به این نتیجه رسیدیم که توصیه کنیم تحقیق کنید و خشت اول را درست بگذارید.

داور چهارمین جشنواره فیلم «موج» در پایان گفت: درباره فیلم‌های داستانی خوشحالیم.‌ چند سالی بود که سینمای ایران به سمت سوژه محوری رفته بود و فیلم‌ها هم صرفا موضوع محور بودند ولی امسال با دیدن فیلم‌ها خوش‌بین شدیم چون فیلمسازان ما به مسیری رفته اند که ژانرهای مختلف را تمرین می ‌کنند، ضمن اینکه در تکنیک بچه‌ها رشد کرده‌اند. سینمای ایران دارد سر و شکلی می‌گیرد که می توان جدا از سوژه ها آن را با استانداردهای جهانی مقایسه کرد.

جوایز بخش نگاه ویژه دریا

در ادامه مراسم اختتامیه که در میان بخش های آن تکه هایی از رمان ها و فیلم های مطرح جهان و ایران همراه با موسیقی فیلم های خاطره انگیز خوانده و پخش می شد، نامزدهای بخش بهترین دستاورد هنری به شرح محمود نظرعلیان برای بازی در «زوزه مرد»، مجید یوسفی برای طراح صحنه و لباس فیلم «زوزه مرد» و عرشیا نیک بین برای بازی در «موناکو» اعلام شد.

جایزه بهترین دستاورد هنری به محمود نظرعلیان برای «زوزه مرد» رسید. رضا گمینی جایزه را به نمایندگی گرفت و از همکاری با محمود نظرعلیان و لطف او به فیلمسازان جوان صحبت کرد.

در ادامه نوبت به معرفی نامزدهای بهترین فیلمنامه رسید. موناکو، گاومیش، زوزه مرد نامزدهای این بخش بودند که جایزه بهترین فیلمنامه به «موناکو» نوشته آرمان خوانساریان رسید. بهمن ارک که برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه بود به خوانساریان گفت: دیدی گفتم من این جایزه را به تو می دهم!

وی در این بخش گفت: خوشحالم که «موج» هر دوره برگزار می‌شود و ما چیزهای زیادی را از آن یاد می‌گیریم.

در بخش بهترین کارگردانی «زوزه مرد»، «ماهی، فرشته، آب» و «جبرئیل» نامزد بودند که جایزه به «زوزه‌مرد» ساخته رضا گمینی رسید.

وی در این بخش گفت: در پروسه کارگردانی این اثر خیلی‌ها موثر بودند که از آنها تشکر می‌کنم. این اولین جایزه من در ایران است جایزه را به روح استاد گرانقدرم اکبر عالمی که مدیون کلام و انرژی ایشان هستم، تقدیم می‌کنم.

نامزدهای بهترین فیلم مستند در بخش نگاه ویژه دریا شامل «پَره»، «گاندو» بودند که جایزه بهترین فیلم مستند به «گاندو» ساخته تیمور قادری رسید.

وی در این بخش گفت: چند ساعت پیش خواب دیدم که این جایزه راه گرفته ام و حالا این جایزه را دریافت کردم. از همه سپاسگزارم.

«زوزه مرد» و «موناکو» هم نامزدهای بخش بهترین فیلم داستانی بودند که جایزه بهترین فیلم داستانی به «زوزه مرد» ساخته رضا گمینی اهدا شد.

سپس نوبت به جایزه بهترین فیلم «به معنای مطلق» به عنوان جایزه بزرگ جشنواره «موج» کیش رسید که این جایزه با حضور مدیران و داوران جشنواره به مهیار ماندگار کارگردان فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» رسید.

وی که برای چندمین بار روی صحنه آمد، گفت: موضوع جشنواره سفر است و سفر برای من خیلی معنا دارد. در حین ساخت این فیلم تعداد زیادی از عزیزانم سفر می‌کردند. آنها رفتند و شاید چند سال دیگر من هم نباشم. به همین دلیل قضیه مهاجرت برای من خیلی برجسته است. از همه ممنونم.

اما خبر مهم اختتامیه جشنواره در قالب کلیپی از سوی دبیر جشنواره سلیمانیه عراق اعلام شد. وی عنوان کرد که طبق توافق بین دو جشنواره، فیلم برتر جشنواره «موج» کیش می تواند مستقیم و بدون عبور از مرحله انتخاب مستقیما به جشنواره سلیمانیه عراق برود. «اسب سفید بالدار» ساخته مهیار ماندگار به عنوان فیلم برتر چهارمین جشنواره فیلم «موج» کیش حایز این رتبه شد.

ابراهیم حصاری دبیر جشنواره نیز گفت: در دوره های قبل جایزه ویژه دبیر نداشتیم ولی می‌خواهم امسال به صاحب فیلمی که خیلی برای آن تلاش کرده است این جایزه را بدهم و جایزه به بهروز عباسی دشتی برای «لنه‌ ۱۹۲۷ بندرعباس» تعلق می‌گیرد.

عباس دشتی پس از دریافت جایزه‌اش توضیح داد: هرمزگان یک تاریخ گمشده فوق‌العاده‌ای دارد که تلاش دارم بیشتر شناخته شود.

عکس یادگاری دست‌اندرکاران جشنواره با نامزدها و برندگان خاتمه‌بخش چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش بود که از ۳۰ بهمن تا ۳ اسفند به دبیری ابراهیم حصاری در کیش برگزار شد.

مهوش شیخ الاسلامی، مجید برزگر، محمد گذرآبادی، محسن استادعلی، الهه نوبخت، کریم لک زاده، ابراهیم حسن بیگی، محمودرضا ثانی، فرشید ابراهیمی، محمد شربیانی، رامین جوشعار، دبیران و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و…در این مراسم حضور داشتند.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=15452